Toon posts:

Netwerk delen met 2 PC's op een modem + laptop op een router

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede hobbyisten,
Bij een kennis van mij doet zich de volgende situatie voor.
Hij heeft een klein netwerkje op een oude Speedtouch 510 modem. 2 Computers die daarop aangesloten zijn, kunnen elkaar benaderen om via het netwerk bestanden uit te wisselen. Sinds kort heeft de beste man ook een laptop.
Omdat een Speedtouch 510 geen wireless heeft, heb ik bij hem een Linksys WRT-320N Wireless router geplaatst, zodat hij met zijn laptop ook draadloos kan internetten. En graag wil hij nu dus ook met zijn laptop bij de bestanden van zijn computers kunnen en andersom, dat de computers ook contact kunnen leggen met de bestanden die op de notebook worden aangeboden.

Nu heb ik al de firewall van de router uitgezet, en nu kan de laptop wel de computers benaderen, maar andersom met geen mogelijkheid. De DHCP range van de Speedtouch zit in de 10.0.0. range en de Linksys geeft 192.168.1. adressen uit. Weet niet of het probleem daar misschien in zit?
Misschien heeft iemand van jullie raad?
Alvast bedankt,

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je hebt al de apparatuur op de router aangesloten heeft (dat ding heeft ook 4 LAN-poorten als ik het goed heb), en alle clients zitten op hetzelfde subnet?

Edit: dat laatste is dus een probleem (en een gevolg van het niet doen van het eerste ;)), zorg eerst dat je netwerktopologie zo simpel mogelijk is. Je compliceert de zaken alleen maar onnodig.

Zet het routergedeelte van de Speedtouch uit en gebruik de WRT320N daarvoor.

[ Voor 50% gewijzigd door Borromini op 19-05-2010 18:12 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-02 09:53
Twee DHCP servers tegelijk laten draaien in je netwerk is om problemen vragen.
Daarom zijn er ook twee subnetten. De twee netwerken zien elkaar niet.

Je kan twee wegen bewandelen.

Of je zet je Speedtouch in bridge modus en laat de router alle netwerk activiteiten doen.
Of je gebruik de router als switch/AP achter de Speedtouch.

Beide wegen zijn prima mogelijk.