Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naps
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Mijn xbox stopte gister plots met werken, power lampje gaat aan maar verder geen beeld en de controllers willen ook niet verbinden. Verder geen RROD. Na het openen van de kast is het enige wat me opvalt een condensator (c1f5) die naar mijn inzien gelekt heeft.

Nu heb ik niet zoveel kennis van elektronica, maar ik dacht dat de condensatoren de xbox alleen van een beetje stroom voorzien wanneer deze van het stroomnet losgekoppeld word? Kan het mijn boven beschreven probleem veroorzaken?

Foto:
Afbeeldingslocatie: http://img39.imageshack.us/img39/6801/xboxcondensator.png
(aan de onderkant van de pcb valt er niks te zien)

[ Voor 19% gewijzigd door naps op 20-05-2010 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
condensator laad zich eerst op ( zuigt zich vol) en laat het dan door.. (als je de xbox van het net loskoppeld zitten de condensatoren nog vol gezogen dus er zit nog wat in.. oppassen dus(tenzij je ze ontlaad))

elco vervangen door zelfde type.

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naps
Remmes_NT schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 18:12:
condensator laad zich eerst op ( zuigt zich vol) en laat het dan door.. (als je de xbox van het net loskoppeld zitten de condensatoren nog vol gezogen dus er zit nog wat in.. oppassen dus(tenzij je ze ontlaad))

Is het mogelijk om de condensator te verwijden en het onderbroken stukje met elkaar te verbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
naps schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 18:18:
[...]

Is het mogelijk om de condensator te verwijden en het onderbroken stukje met elkaar te verbinden?
de condensator zal er voor een reden zitten, de oude lossolderen en er een nieuwe van het zelfde type neersolderen

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R15
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-08 16:43

R15

naps schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 18:18:
[...]

NEE!
Een condensator heeft een + en een - "pin". Dus wanneer je de twee stukjes met elkaar verbindt, maak je gewoon kortsluiting, dus niet doen! 8)7
Zoals al werd gezegd, gewoon even een nieuwe condensator erin solderen. Let dan dus ook goed op de pinnen: welke is de min en welke is de plus, zorg dan dat je de pinnen aan de juiste soldeerpuntjes gaat bevestigen. Op de condensator staat een markering aangeven, vaak gewoon streepjes, wat aangeeft dat de pin die bij die markering zit, de min is. Ook kun je het vaak zien aan de lengte, plus is langer dan de min.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Remmes_NT schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 18:12:

leg eens uit als een condensator twee geleiders zijn gescheiden door een niet geleider ?? :P
kort door de bocht klopt het wel hoor daar niet van maar ik wou die mier er ff flink van langs geven :P
ow en electrolitische condensator is geen condensator ..... das dc t.o.v ac of non polair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 17:05
Condenstoren worden erg vereenvoudigd voor 2 dingen gebruikt: als opslagvat voor energie (die tussen + en - van een voeding staan), of om wisselspanning (gedeeltelijk) door te laten en gelijkspanning te blokkeren.
Je foto werkt niet, maar een elco wordt érg vaak gebruikt voor het eerste dus daar kunnen we wel van uit gaan.

De reden van het defect zal dan wellicht zijn dat de huidige niet goed meer werkt, waardoor een voedingsspanning onstabiel is en daardoor start ie niet meer goed op (als 5V een '1' is , en 0V een '0', dan heb je een probleem als je 2.5V hebt).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:21

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

*Tags gekoppeld zodat meer mensen die met condensatoren gedonder hebben, het terug kunnen vinden.

Vervangen is relatief eenvoudig met goed gereedschap, de condensator zul je eventjes moeten aanschaffen. Ik raad je aan ALLE elko's die vervangbaar zijn meteen mee te pakken, scheelt weer als je niet over een maand weer de hele boel uit elkaar moet trekken om er nog eentje te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Condensator kost nog geen 50cent.

Vervangen ervan is een eitje. Je moet wel een soldeerbout, een tinzuiger en een beetje tin hebben om het te klaren. Het kortsluiten van de pinnetjes waar de condensator zat is een zeer slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 19:52:
[...]
leg eens uit als een condensator twee geleiders zijn gescheiden door een niet geleider ?? :P
kort door de bocht klopt het wel hoor daar niet van maar ik wou die mier er ff flink van langs geven :P
ow en electrolitische condensator is geen condensator ..... das dc t.o.v ac of non polair
Een elektrolytische condensator (elco) is wel degelijk een condensator, en er zijn zelf non-polaire varianten (worden weleens gebruikt bij audio toepassingen). De meeste elco's zijn echter polair en geven een leuke plof als je ze verkeerd om aansluit.

Bij moderne elektronica gaan elco's vaak stuk. Het goede nieuws is dat het vervangen van een kapotte elco niet duur is en meestal wel te doen is door iemand die een beetje handig is met een soldeerbout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:21
waarbij het wel aan te raden is om een zgn Low-ESR variant te gebruiken als de condensator in een voedingsdeel zit. (Geschakelde) voedingen werken meestal rond de 100Khz, en Low-ESR condensatoren kunnen daar een stuk beter tegen... (een normale condensator kan bij 100Khz een aanzienlijk hogere interne weerstand hebben, wat voor problemen KAN zorgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 22:28:
[...]

Een elektrolytische condensator (elco) is wel degelijk een condensator, en er zijn zelf non-polaire varianten (worden weleens gebruikt bij audio toepassingen). De meeste elco's zijn echter polair en geven een leuke plof als je ze verkeerd om aansluit.

Bij moderne elektronica gaan elco's vaak stuk. Het goede nieuws is dat het vervangen van een kapotte elco niet duur is en meestal wel te doen is door iemand die een beetje handig is met een soldeerbout.
geloof ook maar tot 470uf daarna hebben ze een veiligheids-nok-ding-geval-toestand-gaatje

maar dat hebben we nog niet getest >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elco-OS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-03-2021
Condensatoren kunnen verschillende functies hebben, ze kunne dienen als stabilisatie voor rimpelspanning, tijdelijke opslag, filter, oscillator en noem alles maar op.

Het belangrijk dat als je een kapotte elco ontdekt je deze vervangt door eentje met de zelfde specs. Je moet hierbij niet alleen letten op de capaciteit, maar ook op zijn max. voltage, temperatuur range en ESR. ESR staat voor Effective Serie Resistance en staat voor de interne weesrtand.

Op de condensator zelf staat meestal alleen het max voltage, temperatuur en natuurlijk de capaciteit aangegeven. De ESR kan je eventueel uit een datasheet van de fabrikant halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naps
@naftebakje: Inderdaad, foto doet het weer.
elco-OS schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 01:54:
Condensatoren kunnen verschillende functies hebben, ze kunne dienen als stabilisatie voor rimpelspanning, tijdelijke opslag, filter, oscillator en noem alles maar op.

Het belangrijk dat als je een kapotte elco ontdekt je deze vervangt door eentje met de zelfde specs. Je moet hierbij niet alleen letten op de capaciteit, maar ook op zijn max. voltage, temperatuur range en ESR. ESR staat voor Effective Serie Resistance en staat voor de interne weesrtand.

Op de condensator zelf staat meestal alleen het max voltage, temperatuur en natuurlijk de capaciteit aangegeven. De ESR kan je eventueel uit een datasheet van de fabrikant halen.
De volledige specificaties van de condensator heb ik inderdaad in de datasheet kunnen vinden: C1F5, 25V, X7R, 10%, 0.1UF, 603.

Morgen een afspraak met een lokale elektronica boer. Voor een tientje ga ik niet zelf lopen klooien met me soldeerbout van de action :P Alleen hopen dat dit me probleem oplost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
@foto ... die elco is gewoon ontploft man :)

Lek is wel een heel erg understatement. Als je die eraf soldeert, alles goed schoonmaken. Dat spul is troep. Daarna vervangen voor een zelfde elco. Eventueel alle identieke elco's op het bord vervangen voor nieuwe want als er eentje gaat dan kan het goed zijn dat de rest binnen niet al te lange tijd ook op een dergelijke manier de geest gaat geven.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

DJSmiley schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 23:20:
waarbij het wel aan te raden is om een zgn Low-ESR variant te gebruiken als de condensator in een voedingsdeel zit. (Geschakelde) voedingen werken meestal rond de 100Khz, en Low-ESR condensatoren kunnen daar een stuk beter tegen... (een normale condensator kan bij 100Khz een aanzienlijk hogere interne weerstand hebben, wat voor problemen KAN zorgen)
Ligt eraan welke functie deze specifieke condensator heeft. Low-ESR is niet altijd goed, zeker als je er zomaar iets echt heel exotisch op gaat plakken. Het beste advies is in dit geval om echt op zoek te gaan naar identieke caps.

Als je een overzichtsfoto post of zegt waar in de buurt die elco zit, kan ik er meer over zeggen. Ik kan nu niet goed opmaken welke functie hij moet hebben.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naps
ssj3gohan schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 08:38:
[...]

Ligt eraan welke functie deze specifieke condensator heeft. Low-ESR is niet altijd goed, zeker als je er zomaar iets echt heel exotisch op gaat plakken. Het beste advies is in dit geval om echt op zoek te gaan naar identieke caps.

Als je een overzichtsfoto post of zegt waar in de buurt die elco zit, kan ik er meer over zeggen. Ik kan nu niet goed opmaken welke functie hij moet hebben.
Ben op dit moment niet thuis. Maar misschien heb je wat aan de schematics, hier. Zoek opdracht doen naar c1f5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carstijn
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
naps schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 08:09:
De volledige specificaties van de condensator heb ik inderdaad in de datasheet kunnen vinden: C1F5, 25V, X7R, 10%, 0.1UF, 603.
Dat kan niet, de foto is een electrolyt, X7R is een ceramische condo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nope, dat kan hem niet zijn. Het kan wel een Nichicon VZ 16V 100uF (C1F3) zijn. Die heeft alleen niet echt een heel belangrijke functie. Waarschijnlijk is hij intern kortgesloten, en is daardoor deze 3.3V lijn weggevallen, die belangrijk is voor je controller.

Je kunt hem eraf solderen, goed schoonmaken en het zonder condensator proberen - ALS dit C1F3 is. Later kun je hem in principe met elke willekeurige elco >=100uF >=6.3V vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:11
Of je kijkt effe rond of er iemand is met een sloopbord waar je hem vanaf kan trekken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het is een ontzettend low-performance elco die niks hoeft te kunnen. Alles voldoet. Dus inderdaad, sloop iets dat erop lijkt van een ander bord en het zal goed gaan.

maar nogmaals: dit allemaal met het voorbehoud dat dit de elco is waar we het over denken te hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door mux op 20-05-2010 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJMT
  • Laatst online: 21-02 23:18
Het is zeer belangrijk om de PCB goed schoon te maken. Dat spul binnen een elco heet niet voor niets elektroliet. Het geleid prima en kan dus een sluiting veroorzaken. Vervangen moet bij voorkeur met een elco van hetzelfde type/capaciteit en zelfde overige specs (of beter) . Als dit een low ESR (equivalent series resistance) elco is, dan altijd door een ESR type vervangen. Let ook goed op het merk, neem de betere zoals Rubycon etc en geen noname taiwanees/chinees merk.

Er zijn overigens ook nog steeds "counterfeit" elco's op de markt. Dat kan leiden tot "venting" van het electroliet via de drukontlasting aan de bovenzijde (de ingekerfde "+". Zo'n tien jaar geleden leidde dat tot de "capacitor plague": Wikipedia: Capacitor plague. Elektroliet voor low ESR elco's is moeilijk te stabiliseren. Bij een slecht elektroliet kan zich waterstofgas vormen met alle gevolgen van dien. Met name Dell heeft destijds nogal wat problemen ondervonden met mainboards. Zie ook www.badcaps.net voor "recapping".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Op zich heb je helemaal gelijk wat betreft die PCB wat betreft zorgvuldig schoonmaken. Het moet zelfs met een enorme rompslomp verwijderd (mannen in maanpakken etc.) en afgevoerd worden naar een speciale verbrandingsoven waar met uitzonderlijk hoge temperaturen wordt gewerkt.

Alleen de kans dat je die nu nog aantreft is bijzonder klein. PCB zijn nl. voor die toepassing al heel lang geleden wereldwijd verboden. Evenals toepassing als b.v. transformatorolie
En ten overvloede, PCB's zijn geen electroliet, maar juist een uitzonderlijk goede isolator.

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 20-05-2010 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Techneut schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 10:16:
Op zich heb je helemaal gelijk wat betreft die PCB wat betreft zorgvuldig schoonmaken. Het moet zelfs met een enorme rompslomp verwijderd (mannen in maanpakken etc.) en afgevoerd worden naar een speciale verbrandingsoven waar met uitzonderlijk hoge temperaturen wordt gewerkt.

Alleen de kans dat je die nu nog aantreft is bijzonder klein. PCB zijn nl. voor die toepassing al heel lang geleden wereldwijd verboden. Evenals toepassing als b.v. transformatorolie
En ten overvloede, PCB's zijn geen electroliet, maar juist een uitzonderlijk goede isolator.
Erhm .... PCB staat in dit geval niet voor het goedje PCB maar voor de printplaat ... ook wel Printed Circuit Board genoemd. Het electroliet uit de condensator is WEL erg geleidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
PCB in deze betekenis staat voor Polychloorbifenyl. Zoek zelf maar eens naar meer info, je vindt meer dan genoeg, ook waarom het al heel lang geleden verboden is.

Bij een "gewone" condensator bestaat de tussenstof uit een isolator. Hoe hoger de isolerende eigenschappen hoe beter. Maar hogere capaciteiten zouden een dermate grote afmeting moeten hebben, dat ze niet meer te hanteren zijn. Vanaf een bepaalde capaciteit zijn het dan ook vrijwel altijd electrolytische.
Ik ga hier geen uiteenzetting hierover geven, ook daarover is genoeg info te vinden. In elk geval is inderdaad die electrolytische tussenstof sterk geleidend, waar dat met PCB's juist niet het geval is. Daar werd het juist vanwege onder andere die isolerende eigenschappen, met name bij hogere spanningen, toegepast. Een andere belangrijke eigenschap was de onbrandbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Techneut schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 11:16:
PCB in deze betekenis staat voor Polychloorbifenyl. Zoek zelf maar eens naar meer info, je vindt meer dan genoeg, ook waarom het al heel lang geleden verboden is.

Bij een "gewone" condensator bestaat de tussenstof uit een isolator. Hoe hoger de isolerende eigenschappen hoe beter. Maar hogere capaciteiten zouden een dermate grote afmeting moeten hebben, dat ze niet meer te hanteren zijn. Vanaf een bepaalde capaciteit zijn het dan ook vrijwel altijd electrolytische.
Ik ga hier geen uiteenzetting hierover geven, ook daarover is genoeg info te vinden. In elk geval is inderdaad die electrolytische tussenstof sterk geleidend, waar dat met PCB's juist niet het geval is. Daar werd het juist vanwege onder andere die isolerende eigenschappen, met name bij hogere spanningen, toegepast. Een andere belangrijke eigenschap was de onbrandbaarheid.
nvm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJMT
  • Laatst online: 21-02 23:18
Wellicht ten overvloede, maar toch "for the record" sluit ik mij aan bij het commentaar van Redfoxert. Met PCB is hier inderdaad de in de electronica gebruikelijke afkorting van printed circuit board bedoeld en NIET polychloorbifenyl. Polychloorbifenylen werden vroeger inderdaad gebruikt, ook in elco's. Voor zover ik weet echter als isolator en niet als electroliet. Het dielectricum van een elco bestaat immers uit het oxidelaagje op de alu electrode(s). De hoge capaciteit van de elco wordt mede veroorzaakt door het grote plaatoppervlak dat ontstaat tussen de electrode en het elektroliet. Dat MOET daarom geleiden ! Bij gebruiik van PCB's als isolator zal het waarschijnlijk gaan om gebruik in vaste stoffen en zal van lekken van PCB's (anders dan bij trafo-olie) geen sprake zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naps
ssj3gohan schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 09:19:
Nope, dat kan hem niet zijn. Het kan wel een Nichicon VZ 16V 100uF (C1F3) zijn. Die heeft alleen niet echt een heel belangrijke functie. Waarschijnlijk is hij intern kortgesloten, en is daardoor deze 3.3V lijn weggevallen, die belangrijk is voor je controller.

Je kunt hem eraf solderen, goed schoonmaken en het zonder condensator proberen - ALS dit C1F3 is. Later kun je hem in principe met elke willekeurige elco >=100uF >=6.3V vervangen.
Nee het is zeker de C1F5, dat heb ik namelijk van me PCB afgelezen.

Die specificaties had ik uit de datasheet van een xbox met een xenon moederboard vandaan, en ik heb een jasper 256mb moederboard. Daar zal dus wel verschil in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
O.k., kleine spraakverwarring dus, heb je soms met afkortingen. Zoals ook in het voorgaande bericht "nvm". Ik ken deze afkorting eigenlijk hoofdzakelijk als Nederlandse Vereniging van Makelaars, vast niet zo bedoeld ;) .
Simpel de printplaat goed schoonmaken dus, uiteraard helemaal mee eens. Ik was echt in de veronderstelling dat het lekkende goedje werd bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

naps schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 13:11:
[...]

Nee het is zeker de C1F5, dat heb ik namelijk van me PCB afgelezen.

Die specificaties had ik uit de datasheet van een xbox met een xenon moederboard vandaan, en ik heb een jasper 256mb moederboard. Daar zal dus wel verschil in zitten.
Nouja, het is ook zeker weten niet C1F5 - of je schema moet verkeerd zijn. Ik kan je met de grootste stelligheid vertellen dat die geplofte condensator hartstikke elektrolytisch is en geen keramische condensator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naps
ssj3gohan schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 13:18:
[...]

Nouja, het is ook zeker weten niet C1F5 - of je schema moet verkeerd zijn. Ik kan je met de grootste stelligheid vertellen dat die geplofte condensator hartstikke elektrolytisch is en geen keramische condensator.
Dat zeg ik, dat schema had ik even snel opgezocht en bleek van een xenon moederboard (ouder type xbox) te wezen. Op mijn pcb naast de condensator staat C1F5, zoals ik ook in mijn eerste post beschreven heb. Op de foto kan je de 5 nog net achter de condensator zien staan.

[ Voor 9% gewijzigd door naps op 20-05-2010 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Oh, hm. Tsja, als dat niet hetzelfde is, dan kan ik er minder over zeggen.

Desalniettemin blijft het: elco eraf solderen, schoonmaken, andere elco die erop lijkt erop solderen (in de buurt van 100uF, 16V rated of meer) en dan moet hij weer werken - ALS dat de enige fout was.

Pagina: 1