Signal to Noise ratio - verschil tussen versterker en DAC

Pagina: 1
Acties:

• sidewindergo
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 28-02-2022
Simpele vraag, maar ik weet het antwoord niet :)

Waarom heeft zelfs een high-end versterker 'slechts' een SNR (High Level) van <100dB en een top DAC >120dB? Mijn Marantz PM8000 komt op 88dB, en zelfs hun top-of-the-line reference zit nog onder de 100dB. Kan iemand dit verklaren? Mag je deze waarden eigenlijk met elkaar vergelijken?

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

echte high end versterkers komen ook wel op 121 DB. Kijk naar een Krell FPB 700CX bijvoorbeeld. Of het nog veel uitmaakt en of het 1:1 vergelijkbaar is durf ik je niet te zeggen.

• sidewindergo
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 28-02-2022
Iemand anders een verklaring?

Verwijderd

SNR zegt sowieso al niets over de geluidskwaliteit :). Of het is in ieder geval zwaar ondergeschikt aan de rest van de eigenschappen van een apparaat.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2010 16:16 ]

• Sjaaky
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-01 10:15
Op mijn denon avr1910 merk ik het verschil in ruis tussen de direct en pure direct mode. Methode: kies een digitale ingang zonder signaal (cd speler op pauze oid), draai het volume vol open (+18dB) en schakel tussen pure direct en direct. In pure direct is er duidelijk minder ruis dan in direct mode, waarschijnlijk omdat er minder componenten aan staan. Aangezien een dac nauwelijks componenten bevat (ivgl met een receiver) pakt deze waarschijnlijk minder ruis op.

Ps. Overigens is de ruis op mijn avr1910 alleen te horen met een stille bron als volumeknop op een niveau staat waar je niet wilt dat er geluid aangeboden wordt ;). Voor mij is het ruisniveau van mijn avr1910 prima. Ik hoor in praktijk nooit ruis, gegeven dat de bron ruisvrij is. Gespecte S/N is 100dB voor de direct mode (bron: usa manual).

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
Welke S/N ratio van de versterker doel je op?
Bij mijn versterker heb ik 5 S/N ratios om uit te kiezen... ;)
http://www.rotel.com/UK/p...ls.htm?Id=470&Tab=2&Pic=1

Je bent twee totaal verschillende zaken met elkaar aan het vergelijken.
Je vergelijkt de S/N ratio van een DAC, met de S/N ratio op de uitgangen van een versterker.
De versterker heeft eerst te maken met de S/N ratio van een DAC, dan vervolgens een voorversterker stap waarbij een S/N ratio hoort, en dan een eindversterker stap waar ook een S/N Ratio bij hoort.

Bij elke stap die je doet heb je altijd een beetje verlies. Daarom kan een aparaat dat zoveel stappen doorloopt nooit in totaal een SN ratio halen die overeenkomt met de SN ratio van 1 enkele stap.

Nog afgezien daarvan dat een DAC verreweg het makkelijkste klusje heeft waar het op S/N aan komt.

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

Het heeft ook nog te maken met hoe het een en ander gemeten is. Bij de serieuzere versterkers zijn de opgegeven waarden vaak wat realistischer dan bij de wat mindere serieuze versterkers.

Omdat mensen vaak kopen op basis van specs, is het 'handig' om de specs zo gunstig mogelijk te maken.
Ik zou me er verder niet druk om maken. Alles boven de 60dB S/N is al prima. Daarboven horen heel veel mensen het verschil niet meer.
mjtdevries schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 17:04:
Welke S/N ratio van de versterker doel je op?
Bij mijn versterker heb ik 5 S/N ratios om uit te kiezen... ;)
http://www.rotel.com/UK/p...ls.htm?Id=470&Tab=2&Pic=1

Je bent twee totaal verschillende zaken met elkaar aan het vergelijken.
Je vergelijkt de S/N ratio van een DAC, met de S/N ratio op de uitgangen van een versterker.
De versterker heeft eerst te maken met de S/N ratio van een DAC, dan vervolgens een voorversterker stap waarbij een S/N ratio hoort, en dan een eindversterker stap waar ook een S/N Ratio bij hoort.

Bij elke stap die je doet heb je altijd een beetje verlies. Daarom kan een aparaat dat zoveel stappen doorloopt nooit in totaal een SN ratio halen die overeenkomt met de SN ratio van 1 enkele stap.

Nog afgezien daarvan dat een DAC verreweg het makkelijkste klusje heeft waar het op S/N aan komt.
Het aantal stappen hoeft niets te zeggen over het 'verval' van de S/N ratio. Alleen is het wel zo dat de meeste slechte S/N waarde in de keten de uiteindelijke S/N bepaalt.

En hoezo heeft een DAC het makkelijker in dat opzicht dan bijvoorbeeld een versterker? Ok hij werkt met lagere spanningen, maar ook in de DAC zitten versterker en buffer units...En daar kun je een hoop verkloten als je het wil..Maar of hij het makkelijker heeft? Ik betwijfel het. Of begrijp ik je misschien verkeerd?

[ Voor 66% gewijzigd door Killer op 21-05-2010 22:57 ]

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Pagina: 1