• soulcrusher
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-02 09:40
Hallo

Ik was net fijn metro 2033 aan het spelen en mijn pc had het er toch een beetje moeilijk mee. de fan van de videokaart draaide op 80%. nu keek ik net naar de temps van mijn videokaart en zag ik dat hij 95 graden was! Nu is mijn vraag is dit niet wat veel voor een 4870? Moet ik de fan niet wat harder zetten?
Ik heb deze videokaart (koeling)
Afbeeldingslocatie: http://images.tigerdirect.com/skuimages/large/P450-48772-Main-JH.jpg
verder wou ik nog weten of deze beter is dan een Zalman vf900? ze zien er ongeveer hetzelfde uit, alleen maakt de zalman een hoop minder lawaai
alvast bedankt ;)

iRacing Profiel

• Kledur
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-05-2025
Van de HD48xx is toch bekend dat deze (met een stock koeler) erg warm kunnen worden?

Ik heb een HD4870 van Asus, met de Dark Knight top, en die van mij is nog nooit boven de 67 graden uitgekomen.
Afbeeldingslocatie: http://www.techpowerup.com/img/08-10-08/asus_radeon_hd_4870_dark_knight_02.jpg

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-02 13:47

Fid3lity

Spectre X

Eerste optie lijkt mij sowieso het vervangen van je koelpasta, punt. Mocht je daarna nog steeds in-game tegen 95 graden aanlopen dan is het toch wel een probleem. Weet niet wat je kan doen mbt garantie maar anders een aftermarket koeler erop ;)

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
De koeler die TS op z'n kaart heeft zitten is ook niet de reference koeler van ATI, maar een eigen ontwerp van XFX.

Maar van de 4870's is inderdaad bekend dat ze behoorlijk warm worden. 95 graden is hoog, maar videokaarten kunnen nog wel warmer worden. Videokaarten kunnen tot 110/120 graden hebben op sommige onderdelen. Hoewel een temperatuur onder de 80 heel wat beter is voor de levensduur (6 jaar voor hij dood is ipv van 7 jaar, zulke kleine levensduur verschillen, maar dat is ook per revisie weer verschillend)

• soulcrusher
Furmark haalt de 95 graden maar de fan draait dan op ~80 dus zal die eens hoger zetten.
als ik voor aftermarket koeler ga, aan welke moet ik denken?

iRacing Profiel

• vdkleijn
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-01 15:59
@soulcrusher
Ik heb precies dezelfde videokaart als jij en ook ik had last van te hoge temperaturen, zelfs zo erg dat mijn pc spontaan tijdens het spelen het scherm uitdeed. Enige wat ik dan nog kon doen was rebooten :( Heb er ondertussen een Acrtic cooling Twin Turbo Pro opzitten en mijn temperaturen zijn zo'n 30 graden gedaald, waarbij de kaart ook nog eens een heel stuk stiller is. De cooler neemt vrij veel ruimte in beslag dus dat is wel iets waar je rekening mee moet houden. Verder is het belangrijk dat je alle restanten koelpasta goed verwijderd. (Ohja, de twin turbo pro kost iets in de richting van 30 euro)

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

soulcrusher schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 17:50:
Furmark haalt de 95 graden maar de fan draait dan op ~80 dus zal die eens hoger zetten.
als ik voor aftermarket koeler ga, aan welke moet ik denken?
Maar Furmark krijgt elke cooler plat, geloof me ;) Gebruik dit dus liever niet om een max. temp mee te vinden want in Extreme Burning mode (ik gok dat je dat ookwel gebruikt) blijft die max. temp maar stijgen... Wil je echt een stabiele max. temp welke je in RL ook zou kunnen verwachten, dan zou ik zeggen dat je een paar uur Milkyway@home, Collatz Conjecture of Folding@home moet laten draaien ;) (eerste 2 zijn projecten van BOINC, zal je dan evt. ook moeten downloaden)

Aan aftermarket coolers zul je gaan kijken naar de Arctic Cooling welke vdklein al noemde ;) Of de veelbesproken Scythe Musashi. Je zal zelf naar wat benchmarks moeten zoeken om te bepalen welke het voor jou gaat worden.

Succes!

• soulcrusher
@Blue-Tiger
Ik heb extreme burning uitgezet, wou even kijken naar de temps en de fan speed, zonder steeds een spel te hoeven verlaten.

maar ik had al ff op tom's gekeken maar daar staat niet veel actueels op qua koeling, vandaar dat ik het ff vroeg ;)
bedankt voor alle info, zal snel voor een vervangende koeler kijken :9

iRacing Profiel

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

soulcrusher schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 20:58:
@Blue-Tiger
Ik heb extreme burning uitgezet, wou even kijken naar de temps en de fan speed, zonder steeds een spel te hoeven verlaten.

maar ik had al ff op tom's gekeken maar daar staat niet veel actueels op qua koeling, vandaar dat ik het ff vroeg ;)
bedankt voor alle info, zal snel voor een vervangende koeler kijken :9
MSI Afterburner? Kan je met de juiste instellingen gewoon de temps van je GPU in de linkerbovenhoek van je scherm te zien krijgen :) Niet nodig dus om een game te verlaten! Succes met het vinden van je nieuwe koeler! d:)b

• .Sjoerd
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-07-2025
De ATI 48xx zijn ontzettende heethoofden. ik kan niet in je kast kijken, maar hoe zit het met je airflow?
De 4850 die ik had werd makkelijk 120graden!

een AC twinturbo zal wonderen doen en kost niet veel. ;)

specs

• mhindrik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-02 08:45
AC twin turbo heb ik ook en load komt de kaart nooit boven de 60C uit. Idle zelfs 37C, maar je moet voor de AC twin wel een goede airflow hebben in je kast anders werkt het echt niet.

Alle vragen hebben een antwoord

• soulcrusher
Bedankt voor de reacties;) ik heb een scythe musashi besteld, die is wat stiller dan de ac twin turbo. airflow in mijn kast zou goed moeten zijn, heb oa. een 25 cm fan op het zijpaneel :)

iRacing Profiel

Pagina: 1