Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
De situatie:
Ik werk al bijna 10 jaar bij een bedrijf op oproepbasis. In 2009 ben ik enkele maanden ziek geweest. In eerste instantie wilde de werkgever niet erkennen dat ik ziek was en dus een groot gedeelte van de ziekteuren niet verlonen. Nu zijn we begin dit jaar overeengekomen dat die uren wel uitbetaald worden. Dit heeft mijn werkgever inmiddels ook gedaan. Ook zijn wij overeengekomen dat ik per 1 maart een vast contract heb met vaste uren (voor onbepaalde tijd).

Als ik echter een loonstrookje bekijk uit 2009 waarin bijna een maand loon is uitbetaald, dan is deze hoger dan de uitbetalingen van de eerste 2 maanden uit 2010 waarin ook ziekteuren betaald zijn. Ik vermoed dan ook dat deze alvast zijn gebaseerd op mijn contract dat per 1 maart is ingegaan waarbij ik van verschillende secundaire arbeidsvoorwaarden "geniet". Zoals vakantiedagen (die nu niet meer bij mijn brutoloon worden opgeteld), pensioen opbouw, etc. Kan ik eisen dat ze dit met terugwerkende kracht wel nog verlonen volgens de oude afspraken? Ik wil hier buiten beschouwing laten of het wel of niet verstandig is

Een tweede nog wat belangrijkere vraag dan hierboven; in 2010 heb ik pas een behoorlijk aantal ziekteuren uitbetaald gekregen uit 2009. Het bedrag wat ik gekregen heb komt echter verre van overeen met wat ik vooraf geschat had. Mijn schatting was grotendeels gebaseerd op het salarisstrookje uit 2009 waarbij ik bijna 1 maand uitbetaald had gekregen. Bij uitgebreide bestudering van het loonstrookje valt mij ook op dat er erg veel loonbelasting word geheven, zo'n 50%. Klopt het dat er zo veel loonbelasting geheven word en kan ik dit bij de eerst volgende belastingaangifte weer terugeisen, of heeft mijn werkgever deze uren verkeerd geboekt (wellicht als bonus) waardoor er nu opeens zo veel loonbelasting over geheven word?

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 14:17

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Het klopt inderdaad dat je teveel betaalde belasting kan terug krijgen aan het einde van het jaar. Dus je hoeft je geen zorgen te maken. Verder klopt het ook wat je werkgever doet. Op basis van je contract krijg je per jaar x euro en zal je daarover y belasting moeten betalen. Dat percentage zal hij ook vast op je verrekening inhouden. Is dat teveel (omdat je minder werkt of toch minder verdient) dan krijg je het verschil terug (en visa versa natuurlijk)

werkgevers zullen op 'speciale uitkeringen' vaak extra belasting heffen zodat je aan het einde van het jaar niet teveel (of niets) hoeft terug te betalen, datzelfde geldt ook voor vakantiedagen e.d. daar komt ook de fabel vandaan dat vakantiedagen uit laten betalen extra duur is...

[ Voor 23% gewijzigd door Jaspertje op 19-05-2010 15:41 ]

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Bedankt Jaspertje voor je antwoord. Kun je ergens naar verwijzen waar dit officieel word uitgelegd en betrekking heeft op mijn situatie?

Overigens dat extra belasten vind ik krom, dit is loon wat ik in 2009 al had moeten ontvangen (en nodig had en nog steeds hard kan gebruiken) en dus voor 50% pas in 2011 krijg :(. Is er een manier om dit eerder te ontvangen? Hoe zit dit met rente die ik hier misloop? Of word dit verrekend met de belastingdienst?

[ Voor 53% gewijzigd door jules op 19-05-2010 15:47 ]

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je moet neem ik aan nog aangifte over 2009 doen? Hoewel je nu wel de officiele datum van 1 april voorbij bent wordt het echt geen 2011 voordat je de terugbetaling over 2009 terug krijgt.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je krijgt het bovenop je maandloon, waardoor de schaal waarin je zit (42% of 52% wss, afhankelijk van je loon).
Op het einde van het jaar word het dan weer verrekend, omdat het natuurlijk eigenlijk verpreid had moeten zijn over de maanden dat je ziek was.

Je kunt het dus van de belasting terug krijgen.

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

jules schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 15:44:
Bedankt Jaspertje voor je antwoord. Kun je ergens naar verwijzen waar dit officieel word uitgelegd en betrekking heeft op mijn situatie?

Overigens dat extra belasten vind ik krom, dit is loon wat ik in 2009 al had moeten ontvangen (en nodig had en nog steeds hard kan gebruiken) en dus voor 50% pas in 2011 krijg :(. Is er een manier om dit eerder te ontvangen? Hoe zit dit met rente die ik hier misloop? Of word dit verrekend met de belastingdienst?
Dat je het in 2009 had moeten ontvangen kan de DB niets aan doen natuurlijk :) dat had je werkgever moeten regelen. je krijgt idd een heffingsrente, die doorgaands net iets beter is als de marktrente. Je kan een voorlopige teruggave vragen voor de HRA of ziektekosten, maar bedenk wel dat als je teveel krijgt dat je dan moet gaan betalen volgend jaar ipv ontvangen...

Zie o.a.: http://www.geldenrecht.nl...antiegeld-zo-zwaar-belast voor een uitleg over het waarom extra belasten van vakantiegeld in dit geval

[ Voor 7% gewijzigd door Jaspertje op 19-05-2010 16:07 ]

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
P_de_B schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 15:55:
Je moet neem ik aan nog aangifte over 2009 doen? Hoewel je nu wel de officiele datum van 1 april voorbij bent wordt het echt geen 2011 voordat je de terugbetaling over 2009 terug krijgt.
De periode die ik in 2009 ziek was heb ik voor een groot gedeelte pas in 2010 uitbetaald gekregen. Over die uitbetaling is, naar wat ik uit bovenstaande begrijp, een behoorlijke voorbelasting vanaf gegaan. En ondanks dat het over loon gaat dat ik in 2009 had moeten krijgen, kan ik dat gedeelte waar die voorbelasting over is gedaan toch pas ergens begin 2011 terugeisen als ik het zo begrijp.
Jaspertje schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 16:04:
[...]
Dat je het in 2009 had moeten ontvangen kan de DB niets aan doen natuurlijk :) dat had je werkgever moeten regelen. je krijgt idd een heffingsrente, die doorgaands net iets beter is als de marktrente. Je kan een voorlopige teruggave vragen voor de HRA of ziektekosten, maar bedenk wel dat als je teveel krijgt dat je dan moet gaan betalen volgend jaar ipv ontvangen...
Ik huur, dus HRA kan ik niks mee. Ziektekosten is ook niet denderend veel en staat niet in verhouding tot de ± 1,5 maand aan loon die nu dus tot 2011 bij DB bivakkeert.
Zie o.a.: http://www.geldenrecht.nl...antiegeld-zo-zwaar-belast voor een uitleg over het waarom extra belasten van vakantiegeld in dit geval
Ik vermoed dat dit wel vergelijkbaar is. Nu nog benieuwd wat mijn werkgever hier als antwoord op heeft.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:45
Het lijkt me stug dat 50% van het bedrag bij de BD staat wat je nog terug kunt ontvangen. Immers zou het vorig jaar zijn belast dan zou de gemiddelde belastingdruk van toepassing zijn, gokje ergens in de 30%. Nu is het extra uitbetaald en zal het marginale belastingtarief gelden, gokje 42% heel misschien 52% voor als je veelverdiener bent. Het kan zijn aan het einde van het jaar dat je toch minder belasting verschuldigd bent, bijvoorbeeld omdat je toch niet binnen de 42(/52)% schaal valt. Dat is echter niet per definitie een gegeven.

Er is ook best een kans dat je dit netto geld kost. Dat is typisch wanneer je dicht onder een schaalgrens hangt. Echter dan heb je het eerder over minder dan 10% over het bedrag als ik het zo snel even inschat.

Ik zou willen adviseren ook over 2009 nog even een belastingaangifte in te vullen. Er is een kans dat er nog een deel heffingskorting, etc. ongebruikt over is, etc.
Hetzelfde doe je over 2010, maar dan om te zien of het bijzondere tarief misschien iets te hoog was.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 20-05-2010 18:09 ]

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Voor het bijbaantje wat het eigenlijk is, is 50% aan belasting ook best veel. Denk ook eerder dat het 42% is. Het is echter behoorlijk vaag rekenen aangezien mijn netto loon in het verleden een stuk hoger lag dan mijn bruto loon (bijna factor 1,5 verschil!). Deels door toeslag voor werken in het weekend (35%), voor een ander deel omdat ik als oproepkracht met een nul uren contract te boek stond. Ik sta er echter ook niet om te springen om alle bedragen hier openbaar neer te zetten.

Om het maar even samen te vatten; Jullie geven mij de indruk dat mijn werkgever de zaken wel weer correct doet en dat ik dus geduld moet hebben om het geld van DB terug te krijgen.

• OK13
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-09 15:55
Ik weet niet hoe lang je ziek geweest bent, maar bij een lange tijd van ziekte is het bij veel werkgevers normaal dat je maar 70% van je loon betaald krijgt. Dit kan een werkgever 2 jaar volhouden. Daarna gelden andere regels.

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

jules schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 00:25:
Om het maar even samen te vatten; Jullie geven mij de indruk dat mijn werkgever de zaken wel weer correct doet en dat ik dus geduld moet hebben om het geld van DB terug te krijgen.
Kleine nuance :): eventueel terug te krijgen, het kan best zijn dat je situatie dusdanig is dat je niets krijgt / alsnog moet betalen dat kunnen wij niet inschatten zonder alle cijfers te weten (die je terecht niet wil geven hoor)

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
@OK13; eerste jaar dacht ik gewoon 100% (staat ergens in de CAO).

@Jaspertje, correct verwoord idd. Helaas iig :'(.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:19

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

En als je door dit geintje in 2010 echt veel meer belasting betaalt dan in 2008, 2009 en 2010, kan je ook nog altijd middeling aanvragen bij de belastingdienst. Dan moet je zelf eerst even kijken of middeling over 2008 - 2010 of over 2009 - 2011 gunstiger is en de zaak uitrekenen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Pagina: 1