Externe HD levensduur

Pagina: 1
Acties:

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-02 13:05
Ik vroeg me het volgende af. Heb veel films staan op een externe hd en vaak speel ik het dan gewoon direct via deze hd ook af. Dan is hij natuurlijk constant bezig met lezen. Kunnen ze dit gewoon hebben?

Een normale harde schijf met windows is natuurlijk constant bezig, maar een externe is meer voor het opslaan van foto's of backups, tenminste dat dacht ik. Zal je er qua levensduur wat van merken als dat ding constant te ratelen staat?

Het is een Western Digital Elements.

[ Voor 4% gewijzigd door YoshiBignose op 19-05-2010 13:15 ]

Facts don't care about your feelings

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:30
Wat denk jij dat het fysieke verschil is tussen schijf in een externe behuizing of een schijf in een pc-kast? Niks dus behalve het omhulsel. Zolang jij zorgvuldig omgaat met de externe schijf heeft dat ding gewoon een even lange levensduur als iedere andere schijf (gemiddeld gezien dan).

• YoshiBignose
Klinkt logisch :P Bedankt.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Craven87 schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 13:17:
Wat denk jij dat het fysieke verschil is tussen schijf in een externe behuizing of een schijf in een pc-kast? Niks dus behalve het omhulsel.
Koeling, externe schijven worden vaak een stuk warmer en gaan daardoor minder lang mee.
Sommige schijven worden zelfs erg heet, logisch als ze een 7200rpm schijf in een plastic kastje stoppen zonder gaten.

Alle proemn in n drek

• Kriebelkous
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-03-2025
Een HDD kan prima tegen hogere tempraturen. Een hdd kan alleen slecht tegen tempratuur schommelingen.
Een hdd die dagelijks afkoelt naar omgevingstempratuur en weer opwarmt naar een graad of 50 gaat minder lang mee. een hdd die constant op 50 graden blijft kan jaren goed blijven.

www.racetalk.nl

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09-2025
Temperatuur is nauwelijks van invloed. (bron http://static.googleuserc.../papers/disk_failures.pdf ) PDF alert - lang artikel.
Harde schijven gaan stuk vooral na 3 a 4 jaar, er is niet een duidelijke eenduidige oorzaak. Het blijft een mechanisch ding. Het aantal schijven die na enkele maanden stuk gaat is ook groter dan je zou denken.
Schijven die veel starten en stoppen leven korter dan schijven die altijd draaien maar dat is waarschijnlijk een secundair probleem.

Mijn ervaring met losse schijven is dat door vallen en stoten als ze aan staan de levensduur kort is. Ik heb er altijd een backup van.

• YoshiBignose
Mijn schijf staat vrijwel altijd gewoon stil op de grond dus dat zal niet zo'n probleem zijn. Vroeg me inderdaad alleen af of ze gewoon niet sneller slijten dan normale HD, maar dat valt dus mee als ik het zo lees! :)

• gnimmeL_kraD
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
(overleden)
Mijn ervaring met externe USB hardeschijven is dat er over de tijd met de hardeschijf niets gebeurd, maar dat de USB controller in de behuizing het begeeft. Dit heb ik al meerdere keren meegemaakt bij klanten en met verschillende merken USB hardeschijven (WD, Maxtor, FSC). Dan komt het er op neer om gewoon de schijf over te schroeven naar een nieuwe behuizing en ze zijn weer bruikbaar.

Xbox360 gamerprofile

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ja, inderdaad. Vaak gaat er "iets" in de behuizing stuk, maar ik heb ook al vaak gezien dat de voeding gewoon stukgaat. Externe harde schijven heb ik al vaak stuk zien gaan, interne toch heel wat minder.

Dus blijft er maar één goede raad over:

Backup!! Toch voor belangrijke bestanden :)

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

tweakerharrie schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 10:49:
Temperatuur is nauwelijks van invloed. (bron http://static.googleuserc.../papers/disk_failures.pdf ) PDF alert - lang artikel.
Harde schijven gaan stuk vooral na 3 a 4 jaar, er is niet een duidelijke eenduidige oorzaak. Het blijft een mechanisch ding. Het aantal schijven die na enkele maanden stuk gaat is ook groter dan je zou denken.
Schijven die veel starten en stoppen leven korter dan schijven die altijd draaien maar dat is waarschijnlijk een secundair probleem.
Temperatuur heeft een zeer grote invloed, ik heb voor een bedrijf gewerkt met 500 Dell GX260's die in 1 keer zijn gekocht dus ook ongeveer dezelfde batch schijven.
300 stonden in een kantoor zonder airco waar het in de zomer snikheet was en in de winter redelijk warm met de kachels aan.
De andere 200 stonden in een laboratorium met airco waar het altijd 20 graden was.
Van die 300 zijn ongeveer 150 (brakke Maxtor) schijven stuk gegaan, van die 200 gekoelde PC's zijn er ongeveer 20 stuk gegaan.
Dat is toch wel duidelijk te verklaren.

Alle proemn in n drek

Pagina: 1