Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-07 07:58
Ik heb onlangs het plan gevat om van een van mijn pc's een htpc te maken.

Omdat ik graag zo min mogelijk kabels heb lopen en mijn tv geen fatsoenlijke inputmogelijkheden voor geluid heeft wil ik graag dat alle communicatie verloopt via een hdmi kabel.

Probleem is dat de meeste videokaarten geen geluid over hdmi ondersteunen. Na wat productonderzoek en het nalopen van mijn eisenpakket:
  1. Passief gekoeld.
  2. In staat zijn om fatsoenlijk full-hd te decoden.
  3. Zo goedkoop mogelijk.
  4. Moet werken op linux.
Ben ik op de volgende kaart uitgekomen:
pricewatch: Club3D 9400GT HDMI Passive

De enige vraag die mij nu nog rest is of deze kaart inderdaad native ondersteuning heeft voor geluid over hdmi (dus zonder converters of iets dergelijks). Zo nee, is er dan een kaart die aan mijn eisen voldoet die het wel ondersteund?

Ik heb hierover al met 4launch gebeld maar die wilden mij iets te snel gelijk een converter aansmeren voor deze kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-07 19:57
Probleem is dat de meeste videokaarten geen geluid over hdmi ondersteunen.
De meeste? Dat valt reuze mee, vrijwel alle nieuwe(re) ATi-videokaarten ondersteunen dat wel, kijk daar eens naar.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-07 13:52

Tazzios

..

Op mijn Nvidia moederbord heb ik ook een HDMI. Het geluid wordt naar deze aansluiting gestuurd door de HDMI "geluidskaart" te kiezen als hardware apparaat.

@Mute
Linux en ATI schijnt niet altijd vlekkeloos te werken

[ Voor 17% gewijzigd door Tazzios op 19-05-2010 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
Mute schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 13:11:
[...]
De meeste? Dat valt reuze mee, vrijwel alle nieuwe(re) ATi-videokaarten ondersteunen dat wel, kijk daar eens naar.
Probleem met ATI is dat de linux-support daarvan nog altijd achterloopt (tenminste, voor zover ik begrepen heb).
Tazzios schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 13:13:
Op mijn Nvidia moederbord heb ik ook een HDMI. Het geluid wordt naar deze aansluiting gestuurd door de HDMI "geluidskaart" te kiezen als hardware apparaat.

@Mute
Linux en ATI schijnt niet altijd vlekkeloos te werken
Jou moederbord heeft wss on-board audio, het is een kleine moeite dan om het signaal van je audio en je videokaart te combineren. Ik wil juist weten of deze videokaart het zelf ondersteund, zonder extra converters die ik bij moet kopen.

Side-note:
Mijn moederbord heeft wel een interne sp-dif aansluiting, als er evt hiervoor een kabel bijgeleverd wordt zou dat ook nog kunnen werken.

[ Voor 7% gewijzigd door Remcoder op 19-05-2010 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:31
mijn ervaring met bijvoorbeeld een GTX280 is dat je er een apart kabeltje voor kunt aansluiten op de videokaart (vanaf de geluidskaart/header). Ik zal het eens onderzoeken.

De 9600GT heeft het in ieder geval:
http://www.tomshardware.c...e-9600gt-790i-motherboard

[ Voor 28% gewijzigd door R.E. op 19-05-2010 13:26 ]

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-07 18:44
klopt. Er gaat een twee aderig kabeltje van de spdif header op het mobo naar een headertje op de videokaart. De recente nvidia modellen hebben dat.

De ad hierboven :0 pricewatch: Club3D 9400GT HDMI Passive Als je naar de afbeeldingen kijkt, zie je naast de SLI connector een klein wit headertje zitten. Dat is hem. Dus ik denk dat we jouw kaart gevonden hebben :) 1 passief gekoeld, kan HD decoden, 40 eurie nieuw is niet duur, en nvidia heeft goede drivers voor linux :)

Edit Typo

[ Voor 63% gewijzigd door muppet99 op 19-05-2010 13:28 ]

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:31
En de kaart van de TS dus ook. Zie op de site van club3d:
http://www.club3d.nl/prod...ith_id.cfm?product_id=109

SPDIF audio kabel is meegeleverd.

En hier:
http://www.club3d.nl/support/support_faq_section.cfm#link_6

[ Voor 17% gewijzigd door R.E. op 19-05-2010 13:33 ]

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819

Tja als je tv het ondersteunt.

Gberuik hier een nvidia 120serie (oem)
Heeft ook zo kabeltje nodig voor spdif geluid.
Helaas prik het op je moederbord en nog steeds geen geluid .
Ja drivers staan goed en spdf staat aan.

Helaas de tv weiger spdf te gebuiken via hdmi.
Zelf mijn zelf bouw media center met onbourd hdmi die ook audio bezit .
Werk de tv niet .

Prik ik op de zelfde hdmi in gang van de tv de tele2 decoder of xbox 360 heb ik wel geluid via hdmi.

Waar het nu in zit geen idee maar je word er wel gek van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
Top, dus als het goed is moet ik gewoon de kabel op het moederbord en de videokaart aansluiten waarna het gewoon werkt.

Dan ga ik hem binnenkort eens bestellen, ik laat nog wel weten hoe het gegaan is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
Ik heb het nu werkende, met geluid over hdmi.

Ik moest inderdaad intern de kabel met de aansluiting op het moederbord en de videokaart verbinden.

Wat ik wel gedaan is de laatste versie van alsa geinstalleerd met support voor hda-intel. Ik weet niet 100% zeker of het nu wel of niet nodig was, want de applicatie die ik aanvankelijk voor het testen gebruikte bleek niet in staat om het geluid over de spdif interface te sturen.

Daarna XBMC geinstalleerd, deze bleek wel in staat om geluid netjes richting de tv te pompen en nu werkt alles. :)

--edit--
Ben er onlangs achter gekomen dat je inderdaad hda-intel support nodig hebt voor het aansturen van de s/pdif interface.

[ Voor 10% gewijzigd door Remcoder op 14-09-2010 15:49 ]

Pagina: 1