Toon posts:

[SQL] 2 databases synchronisatie over 2 netwerken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tweakers,

Bij elke klant hebben wij een db-server staan waar natuurlijk data in zit die voor ons van belang is. Wij doen beheer over ongeveer 800 laptops. Deze laptops zijn van ons en worden in 'bruikleen' aan de klanten gegeven.
De data van laptops zoals serienummer, etc. worden uiteindelijk in db-server opgeslagen.

Wij werken nu met een applicatie waarbij alle computers, etc. handmatig in deze "CMDB" worden ingevoerd.
Dit willen we automatiseren zodat de database van onze applicatie synchroniseert met de databaseserver van onze klant.

Dit is geen probleem voor ons, zolang de database binnen eigen netwerk/domein zit.
De klanten zitten momenteel allemaal in hun eigen sterk beveiligde netwerken.
Ik wil dus een VPN tussen deze 2 netwerken opzetten en dan de databases laten synchroniseren.

Een andere mogelijkheid is via Exchange server. Zo wordt de data vanuit Exchange aangenomen en naar de database gepusht.

De doel is om het zo simpel mogelijk te houden.

Hoe denken jullie hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Welke applicatie? Zijn de databases exact gelijk (tables, columns etc)? Heb je geen beschikking over een IPSEC-tunnel tussen de de klant en jou?

Iets meer info over wat er precies "gesynchroniseerd" moet worden zou handig zijn.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 12:25:
Welke applicatie? Zijn de databases exact gelijk (tables, columns etc)? Heb je geen beschikking over een IPSEC-tunnel tussen de de klant en jou?

Iets meer info over wat er precies "gesynchroniseerd" moet worden zou handig zijn.
Hey Max,

Het is een .Net applicatie met een SQL database erachter.
Ik weet niet of het van belang is want het gaat puur om de opzet van de verbinding tussen die 2 databases.
Kortom, ik wil de database server benaderbaar maken op een andere netwerk. Als het benaderbaar is kan ik Querie's gaan afvuren.

Er wordt wel IPSEC toegepast maar niet specifiek voor deze situatie. Dit kunnen we misschien wel implementeren, dit moeten we dan overwegen.

Wat is het beste manier ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-10 09:35
Het is niet altijd, zeker als je sterk beveiligde netwerken hebt, het beste om een echte tunnel te maken of je moet die vervolgens weer voor alle andere traffic afsluiten. Opties als een export of een webservice achtige methode kunnen soms net zo goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:13
Volgens mij is een collega van mij met een soorgelijk opdrachtje bezig momenteel.
Hij moet er voor zorgen dat gegevens van SQL 2000 naar SQL 2008 worden gemigreerd (gelijke databases), waar de servers eigenlijk geen verbinding met elkaar kunnen hebben. Hij had hiervoor bedacht om dit via (SQL) mail op te lossen. In de mail zou de data dan als XML of CSV komen te staan. Het bedrijf waar de server(s) worden gehost had er namelijk geen problemen mee om poorten voor mailen open te zetten op de database server.

Zelf zou ik liever iets als webservices hiervoor gebruiken (eventueel met https). Wanneer je met SQL 2005 of hoger werkt zou je zelfs gebruik kunnen maken van de webservices die je zelf in SQL kunt maken:
http://msdn.microsoft.com...ary/ms345123(SQL.90).aspx
http://www.developer.com/...es-in-SQL-Server-2005.htm
Heb ik zelf nog nooit hoeven gebruiken, maar lijkt me wel gaaf.

*kuch*
Bedenk me net, replicatie. Had gehoord dat dit ook via de mail kan worden ingesteld. Is wel iets meer foutgevoelig lijkt me, maar zou misschien een oplossing kunnen zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Jan_V op 19-05-2010 20:17 ]

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

djluc schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 19:58:
Het is niet altijd, zeker als je sterk beveiligde netwerken hebt, het beste om een echte tunnel te maken of je moet die vervolgens weer voor alle andere traffic afsluiten. Opties als een export of een webservice achtige methode kunnen soms net zo goed zijn.
Een export of een webservice of een SSL-verbinding, domain trusts of desnoods een federation-achtige oplossing zijn allemaal mogelijkheden. En desnoods trap je de database op een USB-stick en plug je die weer in je andere database-server ;)

Issue lijkt me meer, gezien de vraagstelling, dat topicstarter niet precies kan aangeven welke data uit database A (zeg klant) kan/moet worden opgehaald en dan moet worden geimporteerd in database B (zeg bedrijf). Zonder dit uberhaupt inzichtelijk te hebben (want de ene kolom "klant-id" is qua formatting of record-length niet gelijk aan de andere kolom "klant-id"), kan je importeren wat je wil waardoor je dus een optelsom krijgt van 2 databases zonder enige coherentie in de data die daadwerkelijk wordt opgeslagen.

Ik vergelijk het even anders; stel je bent een verzekeringsmaatschappij en doet nu alle polissen en boekhouding in administratie-pakket A. Dan komt de vertegenwoordiger van pakket B over de vloer en een of andere manager koopt dat aan. Het aller-aller-allereerste wat dan de techneuten van B gaan doen, is een "vertaalslag" programmeren om data uit pakket A netjes en correct over te hevelen naar pakket B.

Maar zonder aanvullende info van topicstarter kan ik er geen chocola van maken; zelfs de ene database van Exact is niet gelijk aan de andere database van Exact dus kan me ook niet voorstellen dat "een database van de klant" 100% gelijk is aan "een database bij het bedrijf".

/edit: lol @ Jan_V; ik was nog aan het tikken. Ja, jouw oplossingen zijn inderdaad een mooi stukje replicatie/migratie tussen 2 bedrijven maar zolang de klant geen extra services/ports/whatever op zijn/haar omgeving geinstalleerd wil hebben, denk ik wel dat iemand even op zijn achterhoofd moet krabben "hoe nu verder".

[ Voor 8% gewijzigd door MAX3400 op 19-05-2010 20:22 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1