Verschillen layer 2 en 3 switch

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-05 13:22
Hoi,

Ik ben aan het onderzoeken wat de verschillen zijn tussen een layer 2 en 3 switch.
Door al veel rond te lezen hier op het forum, wikipedia en google ben ik al aardig veel te weten gekomen wat er zo al allemaal mogelijk is met switches. Zoals vlan, qos, poe, managed, unmanaged, mac, ip, poorten etc etc.

Een layer 2 switch werkt met MAC adressdie die hij opslaat in zijn routeringstabel en een layer 3 switch kan ook nog met ip adressen werken.

Alleen wat is nou echt het verschil tussen een layer 2 en 3 switch?
Een layer 3 switch zou ook router protocollen ondersteunen en verwerken maar wat houd dit zoal in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:24
Je zegt het verschil al. layer 2 kan alleen routeren op mac, layer 3 kan ook routeren op ip.

een layer 3 switch is eigenlijk gewoon een layer 2 switch met wat verkapte functies van een router. wat er precies in de switch is geimplementeerd van laag 3 verschilt ook weer per switch.

edit: als je overigens niet weet wat routeringsprotocollen zijn zal ik eerst is daarover wat informatie op gaan doen voordat je verschillen gaat bekijken tussen laag 2 en 3 switches.

[ Voor 24% gewijzigd door Craven op 19-05-2010 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-04 13:57

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Een layer x switch geeft aan op welke laag van het OSI-model werkt.
In principe, een layer 3 switch geeft meer opties om het verkeer op IP niveau te manipuleren.
Op layer 2 zit bijv. ARP, een paar authenticatieprotocollen en MAC, terwijl op layer 3 IP, RIP, ICMP en andere netwerkprotocollen zitten.

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NL_Scratch
oke,
zou je een voorbeeld kunnen geven wanneer je beter bijvoorbeeld nou een layer 3 switch in je netwerk wilt gebruiken dan een layer 2 switch?

Ik wil even aan collega's uitleggen wat nou preciues het verschil is. Verwoord ik het zo goed?

Layer 2 werkt met data en MAC adressen.
Layer 3 werkt met pakketjes en ip adressen.

Layer 2 switch:

Een layer 2 switch word tegenwoordig veel gebruikt. Deze switches zijn aanmerkelijk goedkoper dan de layer 3 switches. Een layer 2 switch werkt op MAC adres laag, dit betekent dat de switch routeert met MAC adressen. Een layer 2 switch heeft redelijk wat mogelijkheden mits hij wel managed is. Dit betekent dat je de switch zelf kunt configureren. Als je een unmanged switch hebt dan is het puur kabels erin en klaar hierna valt verder niks meer te configureren.

Op een manged layer 2 switch kun je bijvoorbeeld vlans en Quality of Service instellen. Dit stel je in via de CLI (command line interface) of via de webbrowser. Als je vlans maakt op een switch dan kan het goed zijn dat je de verschillende vlans wel met elkaar wilt laten communiceren. Hiervoor is daarom nog altijd een router nodig.

Layer 3 switch:

Een layer 3 switch werkt op IP niveau. Deze switches zijn aanmerkelijk duurder. Het grote voordeel van een layer 3 switch is dat de switch protocollen van de router kan overnemen. Zo ben je bij een layer 2 switch een router nodig om Vlans met elkaar te kunnen laten communiceren en bij een layer 3 switch doet de switch dit zelf. En zo zijn er nog een aantal taken die de switch kan overnemen van de router zodat de router minder belast word.

Ben je daarom helemaal geen router meer nodig? Nee, een router is nog altijd nodig. De switch is nog altijd het routeringtabel van de router nodig en de router blijft nodig om verbinding te kunnen maken met het internet.

[ Voor 85% gewijzigd door NL_Scratch op 19-05-2010 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

Om te beginnen is een layer-3 switch gewoon een layer-2 switch (switch is namelijk altijd op layer 2). Alleen heeft een layer-3 switch OOK de mogelijkheid om te routeren.
NL_Scratch schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 11:01:
oke,
zou je een voorbeeld kunnen geven wanneer je beter bijvoorbeeld nou een layer 3 switch in je netwerk wilt gebruiken dan een layer 2 switch?
Layer 2: simpel netwerk (evt. met vlans)
Layer 3: vlan netwerk waarbij gerouteerd moet worden tussen de vlans
Ik wil even aan collega's uitleggen wat nou preciues het verschil is. Verwoord ik het zo goed?

Layer 3 werkt ook met pakketjes en ip adressen.

Layer 2 switch:

Een layer 2 switch word tegenwoordig veel gebruikt. Deze switches zijn aanmerkelijk goedkoper dan de layer 3 switches. Een layer 2 switch werkt op MAC adres laag, dit betekent dat de switch routeert met MAC adressen. Een layer 2 switch heeft redelijk wat mogelijkheden mits hij wel managed is. Dit betekent dat je de switch zelf kunt configureren. Als je een unmanged switch hebt dan is het puur kabels erin en klaar hierna valt verder niks meer te configureren.

Op een manged layer 2 switch kun je bijvoorbeeld vlans en Quality of Service instellen. Dit stel je in via de CLI (command line interface) of via de webbrowser. Als je vlans maakt op een switch dan kan het goed zijn dat je de verschillende vlans wel met elkaar wilt laten communiceren. Hiervoor is daarom nog altijd een router nodig.

Layer 3 switch:

Een layer 3 switch werkt op IP niveau Een layer 3 switch is een layer 2 switch met als extra dat die ook ip-pakketten kan routeren. Deze switches zijn aanmerkelijk duurder. Het grote voordeel van een layer 3 switch is dat de switch protocollen van de router kan overnemen. Zo ben je bij een layer 2 switch een router nodig om Vlans met elkaar te kunnen laten communiceren en bij een layer 3 switch doet de switch dit zelf. En zo zijn er nog een aantal taken die de switch kan overnemen van de router zodat de router minder belast word.

Ben je daarom helemaal geen router meer nodig? Nee, een router is nog altijd nodig. De switch is nog altijd het routeringtabel van de router nodig en de router blijft nodig om verbinding te kunnen maken met het internet.

Mistakes are proof that you are trying...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
oke top!
nog enige aanvullingen op mijn verhaaltje of klopt het verder wel zo'n beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

NL_Scratch schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 11:01:
oke,

Layer 3 werkt met pakketjes en ip adressen.
Op layer 2 heet de data unit een frame. Op layer 3 inderdaad een packet. Overigens 'routeert' een layer 2 switch niet echt, hij switcht.
Layer 3 switch:

Een layer 3 switch werkt op IP niveau.
Niet persee. L3 is niet gelimiteerd tot IP. Maar toegegeven, als 'Layer 3 switch' wordt gezegd mag je er vanuitgaan dat 't apparaat IP routeert.
Deze switches zijn aanmerkelijk duurder. Het grote voordeel van een layer 3 switch is dat de switch protocollen van de router kan overnemen. Zo ben je bij een layer 2 switch een router nodig om Vlans met elkaar te kunnen laten communiceren en bij een layer 3 switch doet de switch dit zelf.
Je hebt een router nodig. 'Je bent X nodig' klopt grammaticaal voor geen meter :P
Een L3 switch is een router. Het heeft dus eigen routeringstabellen. Wat L3-switches niet kunnen zijn sommige van de extra functies van routers, zoals NAT en stateful firewalls. Pure L3 switches kunnen alleen beslissingen maken aan de hand van IP-adressen. Daar kan best wat geblokkeerd worden ('IP-adres X mag niet met IP-adres Y praten'), maar niet op basis van TCP informatie bijvoorbeeld ('IP-adres X mag niet telnetten'). In de praktijk is dat laatste een betrekkelijk simpele uitbreiding, dus kunnen de meeste L3 switches dat ook.

Maar moeilijkere dingen, zoals bijvoorbeeld NAT, daar heb je nog altijd een echte router voor nodig.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31879

Goed ik ga even verwarring schoppen.

Er zijn ook mls (multi layer switches) welke op tot en laag 4 mee kijken maar niet kunnen routeren.

:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:24
Mjah ze noemen het switches maar qua functionaliteit verschilt het zoveel van een switch dat ze het wat mij betreft een andere naam mogen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
je noemt het een switch maar tegenwoordig is het veel meer dan een switch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-05 18:05
CyBeR schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 13:45:
[...]

Op layer 2 heet de data unit een frame.
Eigenlijk had ik liever gezien dat men op layer 2 het ook al een packet had genoemd, een ethernet packet. Want een frame is in mijn ogen een stukje, van een reeks/serie die altijd achter elkaar komt. Niet alleen in video achtige zaken, maar ook in andere netwerk technieken zoals SDH. Ze noemen ethernet ook altijd packet switched. Terwijl het pas op laag 3 pakketjes heten.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
ja idd!

wat ik eigenlijk zoek is een switch waarop Qos, PoE en vlans kunnen worden gemaakt.
Hierbij moet de quality of service zorgen dat telefonie voorrang krijgt op de data, PoE is natuurlijk voor de telefoons zelf en vlans om te zorgen dat netwerken kunnen worden opgedeeld.

Dit gaat toch prima lukken met een layer 2 switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik ga zomaar een hp 2626-pwr noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

CyBeR schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 10:20:
Ik ga zomaar een hp 2626-pwr noemen.
:D :'( :D

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-05 20:14

Equator

Crew Council

#whisky #barista

NL_Scratch schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 09:55:

Dit gaat toch prima lukken met een layer 2 switch?
Zolang je niet ook hoeft te routeren tussen de VLAN's :)

Het lijkt erop dat je een nieuwe switch nodig hebt, maar heb je uberhaubt al een ontwerp gemaakt van het netwerk, want dat kan je eventueel door een externe partij laten beoordelen, en kan je met grotere zekerheid zeggen wat je nodig hebt. Een bus koop je toch ook niet omdat je denkt dat je wel eens meer dan 3 personen moet vervoeren :P

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Equator schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 10:56:
[...]

Zolang je niet ook hoeft te routeren tussen de VLAN's :)

Het lijkt erop dat je een nieuwe switch nodig hebt, maar heb je uberhaubt al een ontwerp gemaakt van het netwerk, want dat kan je eventueel door een externe partij laten beoordelen, en kan je met grotere zekerheid zeggen wat je nodig hebt. Een bus koop je toch ook niet omdat je denkt dat je wel eens meer dan 3 personen moet vervoeren :P
Veel layer 2 switches kunnen wel basic routing doen, ofwel statische routeringen toevoegen en routeren tussen de VLANs. Wel even uitzoeken van tevoren uiteraard

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander85
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:02
Vicarious schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 11:53:
[...]

Veel layer 2 switches kunnen wel basic routing doen, ofwel statische routeringen toevoegen en routeren tussen de VLANs. Wel even uitzoeken van tevoren uiteraard
Als een L2 switch kan routeren (desnoods statisch) op IP-niveau dan is het een L3 switch, toch? Bedoel, een L2 switch snapt niets van IP/IPv6/IPX (L3). Of heb ik dat mis...

Ik twijfel alleen even hoe het zat van het telnetten naar een L2 switch. Bedoel, dat is IP-verkeer (L3) naar een L2 switch. Ik ben dan ook alleen maar een beetje bekend in het Cisco segment (2650, 3550).

[ Voor 37% gewijzigd door sander85 op 21-05-2010 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151099

Een L3 switch is gewoon een switch + router (vaak geen volledige router, maar wel bepaalde functies)

Heb je 1 groot netwerk, in 1 groot subnet (geen vlan's bv) dan heb je niets aan een L3 switch, want je gebruikt de L3 functionaliteit dan gewoon niet.

Op L2 wordt er gecommunniceerd via het hardware adres van de NIC (mac adres)
Op L3 wordt er gecommuniceerd via het software adres van de NIC (ip adres)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-05 17:36

TrailBlazer

Karnemelk FTW

sander85 schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 15:10:
[...]

Als een L2 switch kan routeren (desnoods statisch) op IP-niveau dan is het een L3 switch, toch? Bedoel, een L2 switch snapt niets van IP/IPv6/IPX (L3). Of heb ik dat mis...

Ik twijfel alleen even hoe het zat van het telnetten naar een L2 switch. Bedoel, dat is IP-verkeer (L3) naar een L2 switch. Ik ben dan ook alleen maar een beetje bekend in het Cisco segment (2650, 3550).
Sterker nog telnet is laag7 verkeer. Het is gewoon een applicatie namelijk.

Een L2 switch kan prima managable zijn maar dat wil niet zeggen dat hij ook kan routeren. Als die kan routeren is het een L3 switch zo niet dan is het een L2 switch.

[ Voor 5% gewijzigd door TrailBlazer op 21-05-2010 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander85
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:02
TrailBlazer schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 16:11:
[...]

Sterker nog telnet is laag7 verkeer. Het is gewoon een applicatie namelijk.

Een L2 switch kan prima managable zijn maar dat wil niet zeggen dat hij ook kan routeren. Als die kan routeren is het een L3 switch zo niet dan is het een L2 switch.
Klopt. Maar om L7 te zijn, moeten alle andere onderliggende lagen gebruikt worden, dus verstaat ie (voor het managen) ook L3. Inderdaad, het routeren geeft aan of het een L2 of een L3 switch is, mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

sander85 schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 15:10:
[...]

Correct. Hoewel meestal de cheapere switches die wel L3 kunnen maar alleen heel basic (alleen static routes, en dan meestal gelimiteerd tot een paar, etc.) eigenlijk meer op L2 gefocust zijn en dus ook vaak zo genoemd worden.
Telnetten nar een switch maakt 't niet een l3 switch. Dat moet je gewoon zien als dat de switch intern ook een poortje heeft en daarin z'n processor geprikt heeft.

Pagina: 1