Dell Latitude D520 LCD verticale zwarte bar van circa 10cm.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mking
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Hallo iedereen,

ik zit met een vervelend probleem.

Gisteren mijn laptop aangedaan en zie dat er opeens vanuit het niets een circa 10cm dikke 'zwarte' bar in het scherm zit. Iets recht vanaf het midden.

Is best wel irritant. Daar ik ook films kijk op mijn laptop...

Nu is mijn vraag dus hoe kan het opeens ontstaan zijn en hoe zou het opgelost kunnen worden.

Ik heb de laptop zojuist aangesloten op een externe beeldscherm en daar is het beeld gewoon goed. Dus zonder die zwarte bar. Dus de videokaart is gewoon goed denk ik. Ik denk dat iedereen het daar wel mee eens is.

Daarnaast, die 'bar' is niet alleen in Windows maar gewoon direct bij het aandoen van de laptop en ook in het bios zichtbaar. Dus dat Windows een probleem heeft is bij deze ook uitgesloten lijkt mij.

Nu zijn er naar mijn inzien dus 2 mogelijkheden...
1. Inverter? Maar lijkt mij sterk aangezien de overige vlakken van het scherm gewoon wel normaal zijn. Dus stroom krijgt die inverter wel.
2. Het backlight en dan om precies te zijn de led? op die plek waar die zwarte bar loopt...

2 lijkt mij het meest voor de hand liggende...

Maar nu dus: Hoe is dit te maken? Moet ik een nieuwe backlight zoeken? Of kan ik dat ledje? maken? Of CCFL-ledje? zeg maar. Want in zo'n backlight module zitten toch minimaal 4 'lampjes'? En ik denk dus dat 1 ervan kapot is (lees: dus uitstaat)...

Ik heb het display nog niet uit de laptop gehaald omdat ik even wil afwachten op jullie advies.

Ik heb een tweetal foto's gemaakt van het probleem.Afbeeldingslocatie: http://img215.imageshack.us/img215/7765/dsc00739s.jpgAfbeeldingslocatie: http://img205.imageshack.us/img205/2662/dsc00738hu.jpg

Mocht ik dit topic op de verkeerde plaats gepost hebben dan spijt mij dat. Ik hoop niet dat ik een waarschuwing of ban krijg. Anders haal ik hem wel direct weg. Ik heb ook de search functie gebruikt en gezocht op Dell Latitude D520 maar kreeg niet een post met mijn probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
De CCFL's in deze schermen lopen volgens mij horizontaal. Dus een verticale balk in beeld kan al niet aan de backlight liggen. Overigens zijn CCFL's geen LED maar soort TL buizen.

Je probleem zal wellicht in de aansluiting van het scherm op het moederbord zitten. Door de laptop open te schroeven kan je dit vaak vrij eenvoudig verhelpen als het slechts een connector is die slecht contact maakt. Indien het daar niet aan (kan) liggen dan zal het repareren toch wel wat complexer worden.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mking
  • Niet online
Ik heb circa 10 minuten geleden iets gelezen op internet. Waren ook foto's bij van iemand die ook een Dell laptop had met LCD problemen. (Hij wilde het scherm van binnen schoonmaken omdat er waterdruppels in zouden zitten die opgedroogd zijn) en hij had ook foto's en op die foto zag je zeg maar ook die backlight tube en die zat gewoon onder..maar ik weet het niet zeker. Is het dan 1 tube of 2 tubes die aan beide kanten van het scherm zouden zitten? Dus links 1 en recht 1? Want dat verklaard dan inderdaad niet het VERTICALE ''niet-verlichte deel.

p.s. Die website link weet ik niet meer. En ik weet ook niet meer welke zoekterm ik ervoor had gebruikt via Google.
p.s.2 Het lijkt mij ook sterk dat 1 zo'n TL lampje in die tube defect raakt. Die CCFL's gaan toch nooit stuk of misschien 1 op de miljard ofzo? Ik zeg maar wat.
p.s.3 Ohw heb de link weer gevonden: http://www.laptoprepair10...cd-screen/comment-page-36 maar het is niet duidelijk te herleiden waar hij die CCFL vandaan heeft gehaald. Bovenkant? Zijkant? Is niet duidelijk voor mij.

[ Voor 32% gewijzigd door mking op 19-05-2010 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technocow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08-2024
CCFL's kunnen zeker wel stuk gaan! Heb er meerdere gezien maar meestal is het dan helemaal donker of ze geven een heeeeel klein beetje paars licht.

Het lijkt er hier meer op dat er een kolom controller van je scherm stuk is. Voor zover ik weer is een tft in rijen en kolommen op opgedeeld.

edit:
De drie rode cirkels (er zitten totaal 8 van die chips):
Afbeeldingslocatie: http://www.tomsmit.nl/laptop-screen-09.jpg
Alleen zie ik nu even niet waar de rij-controllers moeten zitten.. :?

[ Voor 25% gewijzigd door technocow op 19-05-2010 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mking
  • Niet online
Ohw oke. Ja ALLES kan wel eens kapot gaan lijkt mij.

Ohw kolommen controller. Hmmm...ja het heeft wel iets logisch. Want inderdaad een soort 'kolom' die ''uitstaat''.

Ik zal gewoon mijn eigen laptop openschroeven. Ik zal dan eerst een beetje de LCD-kabels e.d. bewegen, aandrukken. Als dat niet helpt zal ik wel het hele scherm loshalen en dan een foto ervan maken. Misschien is op mijn foto dan wel die kolommen controller te zien. :?

Bedankt tot zover voor u inbreng in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technocow
Ok.

Pas wel op met duwen en trekken, dat printje dat aan je tft vast zit is vrij gevoelig..

En denk om de inverter (printje voor de backlight) daar staat hoogspanning op en kan pijn doen als je eraan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

CCFL kun je uitsluiten.

Controller is inderdaad waarschijnlijk de boosdoener, of het circuit er rondom.

Toevallig al een klap er op gegeven?
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=1LAHW9pia6A]
:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mking
  • Niet online
En denk om de inverter (printje voor de backlight) daar staat hoogspanning op en kan pijn doen als je eraan komt.
Bedankt voor het melden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mking
  • Niet online
_ferry_ schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 12:08:
CCFL kun je uitsluiten.

Controller is inderdaad waarschijnlijk de boosdoener, of het circuit er rondom.

Toevallig al een klap er op gegeven?
[video]
:X
Hahaha.. grappig. Ik heb er wil tikJES op gegeven maar niet tikken zoals hij doet. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Even bevestigen dat dit niets met de backlight te maken heeft (veel te scherp afgelijnd, ook zie je bovenaan het beeld wat lichtlek wat doorloopt in het donker stuk, dus de CCFL's zitten horizontaal), maar dat het 99,9% zeker aan de LCD panel ligt.
Zoals technocow al meld, de kolomdrivers (taps) zijn wellicht defect, dat zijn de IC's die in de flexibele verbinding (goudkleurig op de foto) tussen board en LCD glasplaat zitten vervat, en die zijn erg gevoelig. Wat ook zou kunnen (maar dat kom je niet te weten, is confidentiële info van de LCDfabrikant) is dat er op het printje ook een stuursignaal wordt gemaakt om een "helderheidsinstelling" te maken, en dat daar iets mis mee is (slecht contact bijvoorbeeld) naar de taps die de donkere strook aansturen.

Kans dat je dit kan oplossen, vanuit mijn ervaring met het herstellen van LCD schermen: 5%. Good luck!

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mking
  • Niet online
@Naftebakje: 5%??? hahaha..zo dan. Dat is niet mis. Ik heb het scherm nog niet losgehaald en verder nog niets gedaan. Ik ga vanavond of anders morgen ermee aan de slag. Ik heb ondertussen wel een paar ferme tikken gegeven aan de bovenkant/onderkant maar blijft hetzelfde. Ja..backlight is wel goed en de inverter ook denk ik. Want ik kan gewoon de helderheid met het toetsenbord wel regelen namelijk. Ik denk zelf dat de LCD (het paneel zelf en de coating e.d.) wel goed is maar dat het inderdaad een IC'tje moet zijn. Dat besturingselementje. Want ik heb op die 10cm 'vlek' na gewoon al mijn pixels en gewoon beeld verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mking
  • Niet online
Het is zeker niet mogelijk om dat flexibele stuk met eenzelfde flexibele stuk uit te wisselen? Want dat flexibele stuk gaat ook zeker IN het paneel zelf tussen de 3 layers zitten ofzo? Anders kon ik namelijk misschien gewoon eenzelfde LCD paneel zoeken waar het glas van kapot is en dan dat flexibele stuk overzetten uit de scherm naar mijn scherm. Ik zeg maar wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:11
Ik heb dit probleem vaker gezien bij de D630, was altijd of de kabel of de videokaart. de kabel is vrij makkelijk te vervangen (bij de D630 iig) de videokaart is onboard, dus daarvoor is de enige optie het moederboard vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mking
  • Niet online
Mr_x007 schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 16:43:
Ik heb dit probleem vaker gezien bij de D630, was altijd of de kabel of de videokaart. de kabel is vrij makkelijk te vervangen (bij de D630 iig) de videokaart is onboard, dus daarvoor is de enige optie het moederboard vervangen.
Beste Mr_x007, is het niet zo dat als het de videokaart zou zijn dat ik dan die strepen ook op exact dezelfde locatie op een extern scherm (via D-SUB kabel) zou moeten krijgen? Want ik heb op een externe monitor gewoon wel goed beeld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:11
vaak dan op externe monitor ook niet helemaal goed beeld. wat je kan proberen is als hij uit staat hem aan te zetten terwijl je de D ingedrukt houdt, dat is als het goed is de display check, een uitgebreidere check is aan zetten met fn ingedrukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
mking schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 16:24:
Het is zeker niet mogelijk om dat flexibele stuk met eenzelfde flexibele stuk uit te wisselen? Want dat flexibele stuk gaat ook zeker IN het paneel zelf tussen de 3 layers zitten ofzo? Anders kon ik namelijk misschien gewoon eenzelfde LCD paneel zoeken waar het glas van kapot is en dan dat flexibele stuk overzetten uit de scherm naar mijn scherm. Ik zeg maar wat.
Nee, die flexibele verbindingen zijn aan de glasplaat geplakt, waarbij ze contact maken met het juiste pinnetje (3 verbindingen per pixel (RGB)) maar geen kortsluiting mogen maken met hun buur. Kan misschien in de LCD fabriek, maar daarbuiten kan het echt niet.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:04

SA007

Moderator Tweaking
^^ Met naftebakje.
Die flexibele verbindingen zitten met een soort geleidende lijm op de glasplaat gelijmt met een afwijking van een tiende millimeter ofzo, naast dat de verbindingen zeer slecht zichtbaar zijn zijn die ook nog verschikkelijk fragiel.

De kans dat je dat kan vervangen schat ik nog veel lager dan die 5% van naftebakje, zonder kennis van de materialen en de beschikbaarhaid van het juiste gereedschap denk ik dat de kans dat je dat kan repareren eerder bij de 0.1% zit.

Wat je wel kan proberen is het panel open te maken, wel oppassen voor de invertor, maar die zit meestal nog in een eigen plasti hoesje. en dan gewoon overal te gaan drukken (niet hard).
Als je dan een goed plekje vind een manier vinden om het in die stand te forceren en hopen dat dat nog lang blijft werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:01
Dit soort dingen is zoals al gezegd amper te fixen.

Je kan natuurlijk ook een 2ehands schermpje kopen. Voor 50-75 eur heb je een 1280x800 15.4" schermpje 2ehands. Dan ben je sneller klaar en werkt ie, ipv uren kloten met weinig kans op succes....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mking
  • Niet online
@DjSmiley: Ja ik zat er sowieso aan te denken om het scherm te upgraden naar een SXGA+ versie. Want nu zit er de standaard XGA versie in en heb ik een max. resolutie van 1024x768 @60Hz.

Dus ik DACHT eraan om te gaan upgraden misschien is door het denken eraan het scherm wat er nu inzit doodgegaan...hahaha 8)7

Maar het is wel duur zo'n schermpje. Moet ik wachten tot ik een goede deal kan krijgen.

@MR_x007: Ik ga die test(s) wel proberen. Kijken wat die aangeeft.

Bedankt iedereen tot zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
mking schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 08:28:
@DjSmiley: Ja ik zat er sowieso aan te denken om het scherm te upgraden naar een SXGA+ versie. Want nu zit er de standaard XGA versie in en heb ik een max. resolutie van 1024x768 @60Hz.

Dus ik DACHT eraan om te gaan upgraden misschien is door het denken eraan het scherm wat er nu inzit doodgegaan...hahaha 8)7

Maar het is wel duur zo'n schermpje. Moet ik wachten tot ik een goede deal kan krijgen.

@MR_x007: Ik ga die test(s) wel proberen. Kijken wat die aangeeft.

Bedankt iedereen tot zover!
Vervangen van het scherm .... kan je dan niet beter kijken voor een nieuwe laptop? :) De kosten voor een nieuw scherm zijn vaak richting de prijs van een compleet nieuwe laptop, zeker voor een dergelijke oud beestje misschien niet eens meer de moeite waard.

Je kan hem altijd nog inzetten als meterkastdownloaddoos natuurlijk :P

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technocow
Schermpje 'upgraden' kan wel :*)

klik! Het gaat hier dan wel om een thinkpad (O+) maar ik denk dat het ook wel met andere laptops kan, aangezien de videokaart meestal veel hogere resoluties aankan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mking
  • Niet online
Hallo,

even een update.

Ik heb dus die LCD-test geprobeerd met de FN toets. Dan komt die in de diagnostische boot. Alle test zijn ''PASS''. En geen errors. Dus het zal ECHT aan het LCD zelf liggen...ik heb dus LCD-kabel zelf ondertussen ook al losgehaald en weer vastgeklikt en goed aangedrukt. Maar dat hielp ook niet. Dus tsja. Ik denk dat ik maar een nieuw schermpje ga proberen. Het is toch wel zonde. Want de laptop doet het verder nog perfect voor mij.

Ik heb er namelijk pas nog totaal 2GB in gedaan en ook de CPU geupgrade naar een CORE2DUO T5500. En daardoor speelt hij nu MKV's met HighProfile@4.1 gewoon vloeiend af. Dus daar ben ik ook wel blij om. Want ik had er eerst een T2400 in maar toen liep van dezelfde film het beeld niet gelijk met het geluid. (of andersom??) maar nu loopt het dus wel synchroon.

Indien ik een nieuw LCD heb en de rest van de benodigde kabels e.d. zal ik nog wel weer even dit topic updaten dat het allemaal gelukt is. (............of juist niet....)

Bedankt iedereen tot zover! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mking
  • Niet online
Hallo iedereen, even een update. Ik heb een tweedehands schermpje op de kop kunnen tikken. SXGA+. Ik wacht nu alleen tot ik de lcd-kabel ook ontvang. Als het goed is heb ik die over 7 dagen o.i.d.

Maar ik heb nu even een ander vraagje. Dat tweedehands schermpje heeft een kras op de glasplaat. Het is een MAT scherm. Kan ik dus met Displex deze kras veilig verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technocow
mking schreef op zondag 27 juni 2010 @ 11:48:
Hallo iedereen, even een update. Ik heb een tweedehands schermpje op de kop kunnen tikken. SXGA+. Ik wacht nu alleen tot ik de lcd-kabel ook ontvang. Als het goed is heb ik die over 7 dagen o.i.d.

Maar ik heb nu even een ander vraagje. Dat tweedehands schermpje heeft een kras op de glasplaat. Het is een MAT scherm. Kan ik dus met Displex deze kras veilig verwijderen?
Zou ik mee oppassen, aangezien je de doorlating van het licht gaat aanpassen en je dan mogelijk vervormingen in je beeld krijgt. Ik zou het alleen doen als het echt heeel storend is, na verloop van tijd ga je er namelijk ook aan wennen en valt het niet meer op :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mking
  • Niet online
Ohw...oke..wanneer het geheel weer in elkaar zit zal ik wel weer een foto'tje uploaden. Dan kan iedereen zien waar die kras precies zit. Bedankt tot zover Technocow e.a.
Pagina: 1