Geen stroom verlichting, stop niet doorgeslagen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Bij het bedrijf waar ik nu zit hebben we een apart probleem, we hebben in een drietal aan elkaar gelegen ruimtes geen verlichting meer. Het gebeurde toen ik in de kantine het licht aan wilde doen, dat viel direct uit en daarmee ook de pc's en tv schermen die via de duolichtschakelaar aangesloten zijn. Ook in het serverhok en in de hal doet de verlichting het niet.
We hebben in de meterkast gekeken en daar is niks te zien, de stop was niet doorgeslagen. Deze is nu wel vervangen maar ook dan werkt het niet. Er is ook geen schakelaar die omgeslagen is, ze staan allemaal in de 'on' stand. Bovendien weten we ook niet zeker welke schakelaar bij die ruimte hoort (is niet gedocumenteerd) dus we kunnen het ook niet gaan testen.
Het is een klein bedrijf met een paar medewerkers waarvan niemand er echt verstand van heeft en we hebben geen idee welke richting we het moeten zoeken. Een elektricien inschakelen is natuurlijk een optie maar we willen graag eerst alle simpele oorzaken uitgesloten hebben.

In welke richting moeten we nu zoeken? Wat is verstandig eerst uit te sluiten en waar ligt zoiets meestal aan?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-04 16:45
Hoeveel ruimtes heb je totaal? Als ongeveer 1/3e van je pand zonder spanning zit, is waarschijnlijk de hoofdzekering gesprongen. Om dat je serverhok ook zonder spanning zit, is overbelasting van de hoofdzekering geen raar idee.

[edit:]
En tv-schermen en computers en licht tegelijkertijd met een schakelaar aanzetten staat garant voor een enorme stroompiek, en dat is niet handig, maar daar was je al achter ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Xiphalon op 19-05-2010 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Die stroompiek is niet zo'n probleem, dat zijn twee MSI WIND DE200 pc's, die verbruiken nog geen 50watt per stuk en twee TV schermen, dat lukt nog wel want er zijn nog 5 lampen die er op aan staan. De server zelf heeft zijn eigen groep en werkte nog wel maar de verlichting in dat hok werkte niet meer.

Maar het probleem is gevonden nu. Het pand heeft twee verdiepingen, de begane grond en een eerste verdieping. Het magazijn is een apart stuk wat die twee verdiepingen hoog is en ook een stuk boven de kantine op de begane grond beslaat (ruimte voor toekomstige uitbouw kantoren), daar wordt nu oude zooi gedumpt. Boven dat stuk zit echter in de hoek nog een aparte schakelkast (voor de server, stopcontacten in de kantine en de verlichting) waar de schakelaar van de verlichting niet meer goed zat, die opnieuw vast zetten en alles werkt weer.
Het probleem was dus gewoon een omgeklapte schakelaar maar dan eentje die buiten de meterkast zit. Ja, hier is niks gedocumenteerd wat dat betreft ;)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:40

RvL

Die stroompiek is een stuk meer dan jij vermoed waarschijnlijk. Stel, een TV heeft een nominaal vermogen van 100W. De inschakelpiek kan zomaar eens 10x het nominale vermogen zijn, 1000W dus.

Afhankelijk van het aantal apparaten je tegelijk aan hebt staan en aanschakelt, is het niet ondenkelijk dat een automaat (welke er over het algemeen wat sneller uitschieten dan een ouderwetse smeltzekering), eruit klapt.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Maar zelfs al zijn die TV's 2000 watt, dan nog gebruiken die pc'tjes niet meer dan 100watt per stuk om te booten, dan zit je alsnog op 2200watt. Hooguit 5 lampen die aan staan of aan gaan, daarmee sloop je dat toch niet?
Een oplossing is er ook niet echt vrees ik, dit is ook een tijdelijke situatie vermoed ik (testopstelling voor narrowcasting systeem waar we mee bezig zijn) en dit is de eerste keer in de 2 maanden dat we bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Het gaat niet om het booten. Het gaat om de inschakelpiek. Deze piek duurt misschien 10ms, maar dat kan lang genoeg zijn.

Een gloeidraad van een koude gloeilamp bijvoorbeeld heeft een veel lagere weerstand dan een gloeilamp op bedrijfstemperatuur. Hierdoor gaat er kortstondig veel meer stroom lopen, de inschakelpiek. Deze piek kan oplopen tot 10x het nominale vermogen.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224406

Lees ik dat goed, schakel je met een lichtschakelaar ook stopcontacten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Het is hier vrij creatief gedaan, met de lichtschakelaar schakel je stekkerdozen in het plafon in of uit. De verlichting zit met stekkers weer in die stekkerdozen. Evenals de pc's dus, maar dan op een andere knop.
Maar we zullen zien hoe het nu loopt, zolang het werkt zal er hier niks aangepast worden omdat dat gewoon teveel geld kost. Kan ik als simpele stagiair ook niks aan doen vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:11

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik vermoed dat jullie 3 fasen binnenkrijgen in jullie pand en dat van 1 fase de hoofdzekering is geknald. Bel anders met 0800-9009. Dat is het nationale storingsnummer, deze moet je ook bellen als je vermoed dat je hoofdzekering eruit geklapt is.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:12

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik zou zeker even een elektricien erbij roepen. Zodra ik "vrij creatief" hoor denk ik aan onveilige situaties waardoor straks mensen een flinke opdonder gaan krijgen of dat er kortsluiting komt (met mogelijke brand tot gevolg).

Het is overigens ook nog een mogelijkheid dat er ergens een las is losgekomen of dat er ergens lasdop is gesmolten door bijv. kortsluiting. Hierdoor krijg je ook het effect dat sommige "delen" niet meer werken en zonder dat er stoppen doorslaan.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Het werkt nu weer wel zoals in mijn 2e post staat. Ik weet niet hoe dit is aangelegd, maar stagiair heb ik niks te vertellen hier en zolang het werkt gaan ze geen elektricien erbij roepen.
Het gebouw was volgens mij ook al zo aangelegd voor het gehuurd werd, maar ik weet dat niet zeker. Maar zoals ik zeg, mijn doel was om het te fixen en dat is gelukt. Zelf zou ik het ook meteen opnieuw laten aanleggen, maar dat is niet mijn beslissing om te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:39
RvL schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 11:40:
Afhankelijk van het aantal apparaten je tegelijk aan hebt staan en aanschakelt, is het niet ondenkelijk dat een automaat (welke er over het algemeen wat sneller uitschieten dan een ouderwetse smeltzekering), eruit klapt.
Dit hoeft helemaal niet. Ligt er maar net aan met welke karakteristiek je de automaat en smeltzekering hebt genomen. Uiteindelijk moeten ze allemaal aan de norm voldoen.

Als er stoppen springen is het verstandig om toch even na te gaan hoe het zit met gelijktijdigheid. Het kan zijn dat de hoofdzekering eruit spingt als je bijvoorbeeld op 3000W vermogen per groep zit voor 3 groepen op 1 fase.

Zo ie zo is het verstandig om wat meer te gaan documenteren. Geef het anders als stage opdracht aan een student/scholier.

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224406

Tsurany schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 13:17:
Het is hier vrij creatief gedaan, met de lichtschakelaar schakel je stekkerdozen in het plafon in of uit. De verlichting zit met stekkers weer in die stekkerdozen. Evenals de pc's dus, maar dan op een andere knop.
Maar we zullen zien hoe het nu loopt, zolang het werkt zal er hier niks aangepast worden omdat dat gewoon teveel geld kost. Kan ik als simpele stagiair ook niks aan doen vrees ik.
Gemiddelde schakelaar zoals gebruikt voor verlichting gaat tot zo maximaal een ampere of 12 . Nog afgezien van de vraag of het verhaal past binnen de voorschriften.

Maarja, als het maar goedkoop is he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

R.E. schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 13:44:
[...]

Dit hoeft helemaal niet. Ligt er maar net aan met welke karakteristiek je de automaat en smeltzekering hebt genomen. Uiteindelijk moeten ze allemaal aan de norm voldoen.

Als er stoppen springen is het verstandig om toch even na te gaan hoe het zit met gelijktijdigheid. Het kan zijn dat de hoofdzekering eruit spingt als je bijvoorbeeld op 3000W vermogen per groep zit voor 3 groepen op 1 fase.

Zo ie zo is het verstandig om wat meer te gaan documenteren. Geef het anders als stage opdracht aan een student/scholier.
Aangezien het hier gaat om een schakelaar die, zoals ik het lees, primair bedoeld is voor verlichting, ben ik uitgegaan van een automaat met B karakteristiek. Over het algemeen slaan automaten wat sneller uit dan smeltzekeringen met dezelfde/vergelijkbare karakteristieken is mijn ervaring.

Maar dat is in dit geval eigenlijk helemaal niet relevant ;)

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazer
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Bazer

En nou?

Ik vind het maar een vaag verhaal.
Je komt de ruimte binnen om het licht aan te doen en alles knalt eruit. Even later blijkt er een schakelaar op een vage plak zomaar omgezet te zijn......

Dat geloof ik dus niet helemaal :?

Wat ik wel geloof is dat de situatie onveilig is

Kamperen; alles wat je thuis laat is meegenomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-04 18:25
Bazer schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 09:10:
^^ Dat dus.
Even samenvatten: niemand weet hoe het zit, alles hangt met touwtjes en stekkerblokken aan elkaar, en er gebeuren vreemde dingen... Dat doet me eerder denken aan een wietplantage, niet aan een bedrijf waar ik stage zou willen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Bazer schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 09:10:
Ik vind het maar een vaag verhaal.
Je komt de ruimte binnen om het licht aan te doen en alles knalt eruit. Even later blijkt er een schakelaar op een vage plak zomaar omgezet te zijn......

Dat geloof ik dus niet helemaal :?
Hoezo niet? Dat is wat er gebeurde.
Dat zal best, maar ik heb daar totaal niks over te zeggen.
RemcoDelft schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 09:26:
[...]
^^ Dat dus.
Even samenvatten: niemand weet hoe het zit, alles hangt met touwtjes en stekkerblokken aan elkaar, en er gebeuren vreemde dingen... Dat doet me eerder denken aan een wietplantage, niet aan een bedrijf waar ik stage zou willen lopen.
Nah het bedrijf is verder in orde, deze puinzooi is waarschijnlijk deels door de vorige huurders aangelegd en toen dit bedrijf er kwam hadden ze geen zin er veel tijd aan te besteden. Er zijn ook maar 4 vaste medewerkers en 4 stagiaires aanwezig.

[ Voor 38% gewijzigd door Tsurany op 20-05-2010 10:10 ]

Pagina: 1