Vervuilde XP user profielen opchonen

Pagina: 1
Acties:

• wboard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-04-2022

wboard

-=<wboard>=-

Topicstarter
Heeft iemand een goede methode om jarenlang gebruikte XP profielen op te schonen, we draaien hier Debian met Samba als PDC. Op den lange duur worden er veel applicaties geinstalleerd en user specified settings worden dan op de server opgeslagen (Application Data), zoals je begrijpt wordt dit op een gegeven moment een puinhoop wat allerlei conflicten gaat geven.

Is hier een goede methode voor, of is een vers en kaal profiel aanmaken de beste oplossing?

A smooth sea never made a skilled sailor

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:14

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wat heb je zelf al gevonden over dir onderwerp?
Waarom wil je je ze opschonen ? Worden ze te groot en te log?

Ik verwacht in PNS toch wel wat meer input van de TS.

Tijd voor een nieuwe sig..

• wboard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-04-2022

wboard

-=<wboard>=-

Topicstarter
Ik heb over dit onderwerp weinig tot niets gevonden via google, inderdaad worden de profielen TE groot op den lange duur. Het meest eenvoudige is gewoon een kaal profiel aanmaken, maar dat is zonde van alle settings..

A smooth sea never made a skilled sailor

• Twilightnl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:37
%username%\Recent
%username%\Cookies
%username%\Application Data\Microsoft\Office\Recent

Die 3 mappen zou je zowiezo leeg kunnen gooien. Daar gaan na verloop van tijd heel veel items inzitten, kwam er gister nog een tegen met 30000 cookies. Dit is niet zo zeer groot is ruimte, maar kost veel tijd met aan/af melden.

De rest van de mappen zou ik handmatig nog even checken, maar dit gaat al wat schelen.

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-01 21:25
Op de Debian bak mischien een scriptje draaien dat nagaat wanneer de files voor het laatste werden gebruikt/gewijzigd?
Alles > 3 maanden byebye ?

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-01 15:44
Ik zou een log-off script maken wat bovenstaande gegevens verwijderd alvorens uit te loggen. Dan hoe je alle profielen maar 1x schoon te maken.

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-01 18:39
Wat wij hier doen is eerst lokaal profiel opschonen, maar jij had het over netwek profielen dus dan heb je daar al niks aan. Vervolgens kijken we naar de grootste bestanden (boven de 10kb) die de gebruiker heeft, vaak heeft een gebruiker ergens nog een rondslingerde jpeg van 2 jaar oud die zomaar 4MB in neemt. Als dat niet helpt gooien we zijn hele profiel leeg (alle mappen verwijderen uit zijn profiel @ de server). Helaas is de gebruiker dan wel instellingen kwijt die hij weer opnieuw moet instellen maar hij heeft dan wel weer een mooi 100% schoon profiel.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:16

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

wboard schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 08:50:
Op den lange duur worden er veel applicaties geinstalleerd en user specified settings worden dan op de server opgeslagen (Application Data), zoals je begrijpt wordt dit op een gegeven moment een puinhoop wat allerlei conflicten gaat geven.
Dat stuk begrijp ik even niet. Applicatie en gebruikersettings worden zoals het hoort opgeslagen in het profiel en dat wordt op een gegeven moment een puinhoop?

Het enige wat ik me voor kan stellen is dat de applicatie-installers dan niet op de juiste manier hun werk doen, en dan zou je dat op moeten gaan lossen.

Je zult de oorzaak van de vervuiling aan moeten gaan passen, en niet de gevolgen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-10-2025

Technicality

Vliegt rechtsom...

Question Mark schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 14:39:
[...]

Dat stuk begrijp ik even niet. Applicatie en gebruikersettings worden zoals het hoort opgeslagen in het profiel en dat wordt op een gegeven moment een puinhoop?

Het enige wat ik me voor kan stellen is dat de applicatie-installers dan niet op de juiste manier hun werk doen, en dan zou je dat op moeten gaan lossen.

Je zult de oorzaak van de vervuiling aan moeten gaan passen, en niet de gevolgen.
Maar in de praktijk is dat laatste meestal meer werk (tijd) dan een gebruiker een nieuw profiel aan te laten maken (dwz, leeggooien, aanmelden, afmelden, belangrijke data terug).

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-12-2025
-

[ Voor 100% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 16:12 ]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Waarom zou je een 3-party hiervoor gebruiken terwijl MS zelf een soortgelijke tool heeft?

Delprof

Overigens zou ik er dan eerder voor kiezen om de GPO's zo in te richten dat local profiles verwijderd worden tijdens afloggen. Using Group Policy to delete cached copies of roaming profiles

Maar goed, beide tools lossen het probleem van de TS niet op. TS wil de profielen niet verwijderen, maar opschonen.

[ Voor 10% gewijzigd door Question Mark op 26-05-2010 15:54 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Darobber schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 16:30:
Als dat niet helpt gooien we zijn hele profiel leeg (alle mappen verwijderen uit zijn profiel @ de server). Helaas is de gebruiker dan wel instellingen kwijt die hij weer opnieuw moet instellen maar hij heeft dan wel weer een mooi 100% schoon profiel.
Als mijn systeembeheerder dat zou doen, zou ik toch op zijn minst even flink ruzie gaan schoppen! Even autocad opnieuw configureren, dat kost gewoon minstens een week.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

^^
En daarom moet TS ook proberen om te problemen te voorkomen in plaats van de gevolgen maar te gaan aanpakken. Dat betekend dus nette MSI-pakketen gebruiken/maken.

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-12-2025
-

[ Voor 99% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 16:12 ]

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-01 12:51
Op (mijn vorige) school gebruiken ze een logon-script dat alle shares ed. aanmaakt, bij het uitloggen wordt dan de boel opgeschoond met CCleaner in silent-mode.

Overigens hadden wij enkel schrijfrechten in de My Documents, Application Data en dergelijke werd lokaal opgeslagen en na een reboot gewoon verwijderd, dus echt veel settings konden we niet veranderen.

Maar af en toe was handmatig schoonmaken toch ook nodig. Je hebt mensen die honderden megabytes aan bestanden in hun Mijn Documenten hebben steken 8)7

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Petervanakelyen schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 16:13:
Maar af en toe was handmatig schoonmaken toch ook nodig. Je hebt mensen die honderden megabytes aan bestanden in hun Mijn Documenten hebben steken 8)7
Dat moet geen probleem zijn, je kunt voor o.a. My Documents de folder redirection gebruiken. Normaliter doe je dit middels een policy maar je schijnt het ook prima middels het register te kunnen doen. In het volgende Microsoft artikelen vindt je de betreffende registry entries: Registry Settings for Folder Redirection in Windows & Configuration of the My Documents Folder
Pagina: 1