Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmendal
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-04-2023
Beste lezers!

Ik ben nieuw hier (zeg maar allemaal, "Hallo Tijmen!") en ik ben van plan een laptop te kopen (na al die jaren van m'n ouders te hebben geleeched).

pricewatch: Acer Aspire 5741G-434G64MN
^^
Dit wordt de gelukkige winnaar geloof ik. Jullie hebben er waarschijnlijk meer verstand van dan ik, maar als jullie nog even zouden willen kijken of ik waar voor m'n geld krijg, graag! (Ik heb iig het gevoel dat het een goede prijs/kwaliteit verhouding is).

Het enige wat me een beetje zorgen baart is dat er staat dat hij Windows Vista heeft. Nou ben ik sowieso geen windows fan, maar Vista is natuurlijk helemaal ballen. Nou staat er op de site waar ik hem zou bestellen dat hij wél W7 heeft...(dat lijkt me ook wel, want het is de nieuwste in de serie en de andere hebben ook W7)

Genoeg gezwets, naar m'n vraag!

Ik ben van plan Ubuntu 10.04 op m'n nieuwe dingetje te knallen. Ik heb alleen helemaal geen verstand van het defragmenteren van PC's. Hoe doe ik dat en is het mogelijk de HELE hardeschijf in ene keer hoppakee uit het raam te tiefen? Dat ik NIETS, maar dan ook NIETS ( _/-\o_ ) meer met Windows te maken hoef te hebben? Geen verborgen files en weet ik veel wat.

Mvg Tijmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Tijmendal schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 01:49:
Ik ben van plan Ubuntu 10.04 op m'n nieuwe dingetje te knallen.
Leuk! Moet je doen d:)b
Ik heb alleen helemaal geen verstand van het defragmenteren van PC's.
Kleine correctie ;) "Defragmenteren" is denk ik niet de term die je zoekt...Klok.. Klepel.. En em niet zien hangen..
Defragmenteren deed je vroeger onder XP altijd ergens in een tabbladje bij de schijf-eigenschappen geloof ik :+
en is het mogelijk de HELE hardeschijf in ene keer hoppakee uit het raam te tiefen?
Dat zou zonde zijn. Moet je weer een nieuwe hardeschijf kopen enzo? :o
Dat ik NIETS, maar dan ook NIETS ( _/-\o_ ) meer met Windows te maken hoef te hebben? Geen verborgen files en weet ik veel wat.
Als je "wissen" of iets dergelijks bedoelt: ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:11

MsG

Forumzwerver

Gewoon vanuit de Ubuntu 10.04 live-usb stick omgeving gparted opstarten en de huidige schijfindeling compleet wipen. (hoewel je soms een recoverypartitie hebt, wat handig kan zijn om te houden voor als je de laptop ooit verkoopt).

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je de ubuntu installatie-cd opstart en je gaat installeren, dan vraagt hij gewoon wat hij met de harde schijf moet doen. Je hebt dan de keuze om hem gewoon helemaal leeg te vegen of Ubuntu naast windows te installeren.
Zoals hierboven ook staat kan je inderdaad ook met gparted het eerst zelf regelen via de live-cd/usb.

edit: qua laptop... Ik heb zelf een aantal acers gehad die het allemaal binnen 1-3 jaar hebben begeven. Kan toeval zijn natuurlijk, maargoed. Momenteel heb ik een MSI waar ik heel blij mee ben, dus je kan bijvoorbeeld ook deze overwegen: http://tweakers.net/price...cx620-017nl.html#tab:info. Succes! Een eigen laptop is erg fijn ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2010 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freyk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-09 06:13
Maar voordat je de boel verwijderd en ubuntu erop gooit, raad ik je aan om te kijken of alles wel goed op ubuntu werkt. Dus maak een ubuntucd, laat die laptop ermee opstarten, selecteer "try ubuntu without any change" en test dingen wat je belangrijk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

MsG schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 03:11:
Gewoon vanuit de Ubuntu 10.04 live-usb stick omgeving gparted opstarten en de huidige schijfindeling compleet wipen. (hoewel je soms een recoverypartitie hebt, wat handig kan zijn om te houden voor als je de laptop ooit verkoopt).
Op alle Acers van tegenwoordig zit een herstelpartitie. Die zou ik sowieso in tact laten. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okki5
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:30
Misschien even een tip voordat je een Acer koopt, heb je de uitzending van Tros Radar gezien over Acer?
http://www.trosradar.nl/uitzending/
Zoek de uitzending van 25-01-2010

Nu zul je misschien denken dat dat incidenteel is, maar kijk nog even door, over Acer wordt verreweg het meest geklaagd over de kwaliteit.

De tip van geejeej lijkt mij persoonlijk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:31
ik heb het vermoeden dat je een "verse" tweaker bent?? Maak het jezelf iig makkelijk door te kijken of je laptop ondersteund wordt door Linux...het is helemaal niet leuk om na aankoop erachter te komen dat je wifi niet werkt onder ubuntu, of je audio, of je grafische chip/kaart....

ik heb ff gezocht op "je acer model/type en linux-compatibility" maar niet al teveel kunnen vinden....

Mocht je het geen probleem vinden om een interessante leerzame reis te maken richting een linux-held, neem dan gewoon de gok...

Okay, hier ff de pagina vh ubuntu laptop testing team: isrecente info.

https://wiki.ubuntu.com/Testing/Laptop/Reports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmendal
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-04-2023
Hartelijk dank voor de reacties! Hier heb ik echt iets aan. Als ik het zo hoor moet ik geen Acer kopen (na die Tros-uitzending te hebben gezien).

Zijn er nog andere merken die de neiging hebben snel het loodje te leggen? Het is wel het plan dat m'n 'toppie m'n hele studenten tijd (~5 jaar) mee gaat en niet nog net de eindstreep haalt (dat hangt natuurlijk ook er vanaf hoe ik er mee om ga :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-09 19:59

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Als je echt een stevige notebook wilt, koop dan maar een toughbook :>
Maar om te kijken of een laptop weinig problemen geeft, zou ik zeggen dat je op http://tweakers.net/pricewatch/reviews/ kan beginnen.
Met de ervaring die ik heb, behoort Acer niet bij mij in het lijstje van merken die ik zal aanraden, IBM/Lenovo Thinkpads en sommige types Dell en HP aan de andere kant wel.
Ook is het leuk om naar Dell te kijken vanwege dat ze sommige types hadden uitgebracht met een GNU/Linux distributie.

Een tweede is dat als je een laptop aanschaft, eerst contact met de winkel opneemt vanwege dat je betaalt voor het besturingssyteem en de programma's. Vaak heb je geen opt-out hiervoor, en kan je na aanschaf als je het goed geregeld hebt, toch het geld wat je teveel hebt betaald voor programma's die je niet gebruikt terugkrijgen.

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okki5
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:30
Je noemt studententijd, heeft je universiteit of hogeschool geen laptopprogramma? Als je bijvoorbeeld de kans hebt op die manier aan een HP Elitebook te geraken zou dat heel mooi zijn.
Voor zover ik weet zijn er redelijk wat instellingen die zo'n dergelijke aanbieding hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet je zeker dat je 15" wilt? Ik vind zelf dat mijn 12" een stuk makkelijker even mee te nemen is naar de uni (of waar dan ook) dan zo'n log ding :P Is natuurlijk heel persoonlijk, maar het overwegen waard. Er zijn ook genoeg kleinere notebooks die nog prima rekenkracht hebben en niet meteen een netbook moeten heten.

Ubuntu erop kan ik je in elk geval erg aanraden. Sinds ik het heb, start ik windows zo goed als nooit meer op.
Pagina: 1