Vifa Premium 11

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-09 22:40
Een tijdje terug heb ik mijn speakers uitgezocht en gebouwd, de Vifa Premium 11. Ik vond ze toen ik aan het luisteren was bij speakerland een stuk beter klinken dan de rest in deze prijsklasse, vooral omdat de lage tonen niet zo overdreven waren.

Maar wat ik me al een tijdje afvraag, omdat veel mensen het hebben over meer kwaliteit voor je geld als je ze zelf bouwt (een van de redenen dat ik dit gedaan heb), is of iemand weet hoeveel meer kwaliteit dit dan wel niet is. Dus met wat voor speakers zijn ze vergelijkbaar, en in welke prijsklasse zitten deze. En of iemand verder nog iets kan zeggen over deze speakers (goede/slechte punten) want daar kon ik toen en nu nog steeds niks over vinden.

Ook hoop ik dat iemand me kan vertellen of dat de Cambridge Audio 640Av2 een goede keus was voor bij deze speakers (werd me met korting aangeboden omdat het een ouder model was)

[ Voor 11% gewijzigd door K0L3N op 19-05-2010 01:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:07

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat maakt het uit :? Als jij ze goed vind klinken, dan zijn ze voor jou toch voldoende waar voor je geld?

Over het algemeen geldt dat je eigenlijk erg weinig kan zeggen over hoeveel beter zelfbouw speakers t.o.v kant en klaar modellen voor de zelfde prijs. Dat is natuurlijk erg afhankelijk van het ontwerp, en vooral ook de skills van de ontwerper. Zeker in de doe het zelf wereld wordt er ook genoeg prutswerk afgeleverd. Bij de Vifa Premium zou ik me daar echter geen zorgen over maken. Het is een goed ontwerp, niks mis mee. Gemiddeld kun je denk ik wel zeggen dat goede doe het zelf speakers vergelijkbaar zijn met commerciële modellen die factor 1.5 tot 5 duurder zijn, maar pin me er niet op vast ;)

M.b.t je ampje: daar lijkt me niks mis mee. Dat is een prima versterker, zeker voor het geld :) Als jij het goed vind klinken al helemaal!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je dat nog moet vragen dan ben je verkeerd bezig :p

De kwaliteit van een speaker is 75% wat jij hoort, en 25% specificaties (misschien nog wel minder). Of die versterker erbij past zal dan ook niemand je kunnen vertellen, want dat is puur smaak. Ik kom ook regelmatig bij speakerland, en zelfbouwen is inderdaad goedkoper dan een nieuwe set halen..
In de lagere regionen (<700 euro per speaker) kun je echter vaak tweedehands hele competitieve speakers halen..
Zelf vind ik de Vertigo Plus een hele fijne speaker, geen vergelijkbare speakers op de markt nieuw voor dat geld. Echter heb je voor die prijs ook wel een set tweedehands 803's... Dus, of je het waard vind moet jij weten.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2010 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het voordeel van zelfbouw speakers is dat er niet beknibbelt wordt op het materiaal om een zo hoog mogelijk winstmarge te creëren. Fatsoenlijke drivers, niet te zuinig met filter onderdelen, stevige kast, fraaie afwerking :)
Je moet er alleen tijd instoppen. Ik heb al zo'n 15 jaar een paar vifa filigran staan deze doen het nog steeds naar tevredenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
Min of meer de reacties die ik verwacht had ;).
De 900 euro die ik er aan heb uitgegeven is voor mij een hoop geld en vandaar dat ik toch af en toe twijfel of ik niet iets beters zou kunnen hebben gekocht dan deze speakers. Maar ik ben er nog steeds heel tevreden mee, al is mijn kleine kamertje voor de lage tonen net iets te krap heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

K0L3N schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 13:03:
Min of meer de reacties die ik verwacht had ;).
De 900 euro die ik er aan heb uitgegeven is voor mij een hoop geld en vandaar dat ik toch af en toe twijfel of ik niet iets beters zou kunnen hebben gekocht dan deze speakers. Maar ik ben er nog steeds heel tevreden mee, al is mijn kleine kamertje voor de lage tonen net iets te krap heb ik het idee.
Zijn dit niet allemaal afwegingen die je voorafgaand aan de aankoop had moeten maken? het is nu toch te laat om een en ander terug te draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
Klopt, maar zoals ik al zei, zo af en toe dan twijfel ik nog wel eens een klein beetje of het slim was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Grappig om een eigen reply terug te zien. Vorige maand bij Speaker en Co langs geweest voor nieuwe desktop speakers, heb er een paar geluisterd en kwam thuis met bouwset van de Vifa premium 11. Wat opvalt: de kast is van 22 mm MDF, alle wanden worden bekleed met lood-bitumen (geen echt lood in teer maar FAIST Mass Loaded Vinyl) Een vrij eenvoudig filter omdat de gekozen units een al een vlakke karakteristiek hebben maar niet bezuinigd op de componenten.
Nu aan het wachten tot de lijm droog is onder het fineer. Iepenwortel is niet de makkelijkste variant, vorige projecten zijn met kersenfineer gedaan hip in de jaren negentig.
Pagina: 1