[koeling] koelribben op ram vs giga cpu koeler

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dilemma, na langdurige zoektocht, tot onderstaande gekomen. Het komt in een Armorsuit PC-P50 van Lian Li, op de mobo Crosshair IV Formula van Asus, met AMD Phenom II X6 1090T rekenwonder. Maar nu zit ik met het volgende probleem, ik kan kiezen tussen meerdere opties:

#ProductPrijsSubtotaal
1Noctua NH-U9B SE2€ 50,63€ 50,63
2Corsair CMD4GX3M2B1600C8€ 125,39€ 250,78

Of:

#ProductPrijsSubtotaal
1Noctua NH-D14€ 70,66€ 70,66
2OCZ OCZ3BE1600C8LV4GK Black Edition€ 131,20€ 262,40

Het gaat hier puur om de ram-clearence, dat is de reden voor het verschil. Maar is het dan beter die uberkoeler te pakken met ram wat minder gekoeld wordt, of kan ik beter een lichtere koeler pakken (ook letterlijk bedoeld, die D14 is 1,2kg (!)) met geheugen met koelribben?

Of kan ik uiteindelijk beter onderstaande pakken:

#ProductPrijsSubtotaal
1Noctua NH-D14€ 70,66€ 70,66
1Corsair XMS3 CMX8GX3M4B1333C9€ 245,43€ 245,43

Een setje van 8gb, met 4 op elkaar uitgezochte rammodules.

Dus:

-geheugen met koelribben
-BEMP geheugen
-8gb-kit

Allen zijn afgestemd op AMD Phenom II, dus volledig compatible.

EDIT: ik wil de 1090T op 4,0ghz krijgen.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2010 01:26 . Reden: ocen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Geheugen dat niet overklokt wordt kan zeker al genoeg uit de voeten met de standaardkoeling. Zelfs met een matige overklok zijn geheugenkoelers eigenlijk niet nodig. Pas bij extreem hoge spanningen kan het echt handig zijn. Ik zou lekker voor de 8GB gaan als je dat nodig hebt. Als je de CPU flink wil overklokken is misschien sneller geheugen handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heh, weer wat vergeten te vertellen. Excuses.

Ik wil die 1090T op 4,0ghz krijgen, staat nu ook in eerste post.

Maar die 8gb QUAD kit vs 2x DUAL kit is dus niet stabieler ofzo? Dat vind ik nog wel vaag, ik dacht dat die dualchannels als soort van broertjes/zusjes werken, maar verder wel onafhankelijk van de andere paren.

Wat ik zo begrijp van jou verhaal is dat ik beter 1600mhz kan pakken dan. Dan is die giga koeler betere optie ivb hitte processor vs hitte geheugen?

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2010 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Je kan op voorhand uitrekenen welke geheugensnelheid je nodig hebt om die 4GHz te halen. Als dit <1600MHz is, dan kan je zeker een kitje met "gewone" koeling gebruiken. Overigens hoef je helemaal geen "quad" kitje te kopen hoor. Twee dual channel kitjes, of zelfs vier losse latjes zullen ook werken. In het laatste geval moet je wel zeker matchende latjes kopen, maar in principe is dat hetzelfde als een dual channel kitje.

Die OCZ latjes draaien trouwens die 1600MHz op 1,65V wat niet zo hoog is. Dus erg warm zullen ze niet worden denk ik. Ik heb zelf OCZ Gold latjes op 1600MHz bij 1,65V, en zelfs met zes naast elkaar worden ze niet echt warm.

Afbeeldingslocatie: http://www.ocztechnology.com/images/products/auto_images/gold_triple_channel_12gb_b.jpg
Deze heb ik zelf (maar dan 6x1GB). Je ziet dus dat de koeling gelijkaardig is (en volgens mij zelfs overbodig is :))

[ Voor 35% gewijzigd door Admiral Freebee op 19-05-2010 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had ook al sterk het vermoeden dat die koelribben overbodig zouden zijn. Meerdere personen hebben mij dit gemeld. Dus ik kan er wel vanuit gaan dat het overbodig is. Wel apart dat Corsair het toch doet, zal wel marketing zijn, ze hebben zelfs koelerfins voor bovenop hun Dominator GTs...

Dan is de keus eigenlijk al gemaakt, namelijk die AMD Black Edition modules van OCZ. Jammergenoeg zijn de CL7s nergens te krijgen hier (uitverkocht? :S), alleen de CL8s. En dat in combi met die mooie koeler. Zon printplaats is vrij stevig, en de koeler zit ook erg stevig vast (dwars door de printplaat heen toch, die schroeven?). En volgens Noctua is er niets aan de hand. Dan neem ik aan dat het wel klopt, anders krijgen ze legio schadeclaims van gebarstte mobos en ingedeukte videokaarten omdat ie toch ietwat te zwaar was. Volgens een goede vriend van me moet je minstens 10 kilo druk uitoefenen op zon printplaat wil je hem willen breken.

Ik wacht nog even wat meer reacties af, anders wordt het dus die BEMP + D14.

EDIT: we hebben ook deze nog:

#ProductPrijsSubtotaal
2OCZ Platinum OCZ3P1600LVAM4GK€ 137,-€ 274,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 274,-

Als dat BEMP echt bs is. Maar goed, ik heb Black Edition CPU, beste Asus mobo (ROG series) met 890FX chipset AM3, en HD5870 AMD videokaart. Dus Leo is compleet. 8) Ik dacht, dan kan BEMP geheugen er ook nog wel bij, maar als die platinum met CL7 iets beter is...

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2010 01:51 . Reden: cl7 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Met vier bankjes bezet klokt het vaak minder goed over, tenminste, dat hoor ik vaak.
2X 4GB zou beter moeten werken.

OCZ heeft ook gehegen me waterkoeling gehad, de FLEX serie. Hoop bling bling, weinig/geen extra performance.
Marketing. Ze moeten wat doen om die gepeperde reepjes aan de man te brengen, snappie :+

[ Voor 47% gewijzigd door Madrox op 19-05-2010 01:56 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
De schroeven van de koeler gaan inderdaad door het moederbord heen, waarna je ze aan een backplate bevestigd die de druk verdeelt. Met zo'n zware koeler zou ik wel de kast altijd voorzichtig verplaatsen, en bij een rit in de auto zou ik de PC zeker op zijn zij leggen.

Exotische geheugenkoeling is inderdaad meestal overbodig. Het zit er gewoon op voor marketingredenen en om het er snel uit te laten zien. Want anders ziet het eruit als Kingston ValueRAM, niet? ;)

Overigens is er wel geheugen dat koeling nodig heeft. Denk maar aan het oude RD-RAM. Die werden aardig heet. Ook hevig overklokt geheugen kan wel eens profiteren van wat airflow of goede koeling. Maar doorgaans is het niet nodig.

Verder beweren sommige mensen dat OCZ niet altijd even compatibel is met elk moederbord. Ik heb die ervaring nog niet gehad, maar dan juist wel vaak met Corsair. Ik denk dat elke geheugensoort die wat minder "standaard" is gewoon niet altijd compatibel is met elk moederbord. Bij mij is OCZ altijd goed gegaan, buiten met een P5B die 1.9V in plaats van de standaard 1.8V nodig had om op te starten. Met een P5K en hetzelfde geheugen geen last.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de replies. Zelf denk ik dat dit speciale geheugen juist uitermate compatibel is met mijn mobo, het is namelijk de Asus Crosshair IV Formula, speciaal gemaakt voor het overclocken van de nieuwere AMDs, met name de Black Edition 1090T.

Dit geheugen heeft BEMP, dus moet juist goed werken dan, neem ik aan.

Maar ik twijfel nog wel even tussen de Platinum en de AMD Black Edition, met idd dat special edition gedoe in het achterhoofd. BEMP werkt vooral via internet, via een app van AMD zelf. Maar goed, wie zegt dat het dan alsnog niet overgeclocked kan worden via de bios? :9

En over die koeler: dan ben ik extra blij met mn Lian Li Armorsuit straks, want die is van aluminium, dus extra licht. Maar ik zal er zeker aan denken. Het enige transport zal eigenlijk zijn van het 'tecnisch lab' in het magazijn beneden de trap op naar mn kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:31
Verwijderd schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 12:57:
Zelf denk ik dat dit speciale geheugen juist uitermate compatibel is met mijn mobo, het is namelijk de Asus Crosshair IV Formula
Als het gaat om compatibiliteit is ook handig om de QVL er even bij te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die QVL is idd handig, alleen is het wel vreemd dat die Black Edition met CL8 er wel staat, maar die met CL7 niet. Ze zijn neem ik aan identiek, alleen is de laatste stabiel uit de testen gekomen met CL7. Toch?

In ieder geval, ik denk dat het deze wordt. 1600mhz, CL7, BEMP. 8) En mocht dat BEMP tegenvallen, heb ik in ieder geval fully compatible geheugen voor mn AMD systeem, anders was het geen BEMP. :9

EDIT: Als die koelribben zo bs zijn, kan ik ze er net zo goed afhalen. Er staat op de Noctua site zelfs vermeldt hoe dat moet. Die koelribben zullen er wel opzitten wanneer ik naar de 2000mhz ga, en dat zal toch wel niet gebeuren. Mocht dat wel zo zijn, er is genoeg airflow door mn kast heen: vlak boven het geheugen zitten 2x 140mm fans die de boel naar buiten zuigen.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2010 22:40 . Reden: koelribben eraf slopen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Wil je records gaan vestigenen ofzo ? Wat een config en wat een gedoe over casje 7 en 8 :)

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
De heatspreaders van dat OCZ geheugen zitten soms wel erg goed vast, dus ik zou ze er alvast laten opzitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik hoef geen records te vestigen. Maar als die CL7s stabiel zijn ondervonden op CL7 lijken mij die dus... stabieler.

En voor de duidelijkheid, de Dominator GTs hebben koelribben, de OCZs niet. De koelplaatjes die om beide types heen zitten ga ik er niet afhalen, alleen de koelribben van dus die Dominators mocht ik die eventueel kiezen.

Maar mijn laatste opmerking gaat dus om de koelribben eraf halen. Maar goed, die OCZs zijn weer getest op CL7 met 1600mhz (ga ik vanuit) ZONDER koelribben, dus misschien is dat dan toch een betere keus.

EDIT: gekozen voor OCZs geheugen, nu alleen nog kiezen tussen normaal Platinum of Black Edition. Ik ga uiteindelijk toch via de BIOS alles instellen, aangezien ik heb begrepen dat dat veruit de beste en meest te vertrouwen manieren is (instellingen veranderen niet spontaan door software). OCZ heeft voor beide series 4gb dual channel kits (2x 2gb) van 1600mhz CL7. Het enige verschil tussen die beide kits is dan ook wel of geen BEMP. Wel moet ik zeggen dat die BEMP geheugen er natuurlijk uber ownage uit ziet vanwege het AMD-logo erop, en ze zijn zwart. 8)

Maar goed, ik moet nu dus kiezen tussen identieke geheugen reepjes...

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2010 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Niemand kan mij de doorslag geven hier van neem BEMP of niet?

Het gaat nu tussen BEMP en normaal Platinum. Beide zijn 1600mhz/CL7 van OCZ. Beide zijn dualchannel DDR3 geheugen, 2x 4gb. Dus het enige verschil is, naast de kleur en het centrale logo op de sticks (AMD vs OCZ logo), de BEMP functionaliteit. Als dat alleen maar iets software matig is (heb ik een hekel aan, maakt de boel, naar mijn mening, alleen maar langzamer), dan hoeft het voor mij niet.

De grap is dat ik wel weer een AM3 890FX mobo heb met Black Edition AMD Phenom II X6 1090T. Dus het zou wel moeten werken. Het eventuele prijsverschil boeit me niet. Ik wil gewoon de snelste van deze twee.

Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 22:11
Verwijderd schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 01:48:
Niemand kan mij de doorslag geven hier van neem BEMP of niet?

Het gaat nu tussen BEMP en normaal Platinum. Beide zijn 1600mhz/CL7 van OCZ. Beide zijn dualchannel DDR3 geheugen, 2x 4gb. Dus het enige verschil is, naast de kleur en het centrale logo op de sticks (AMD vs OCZ logo), de BEMP functionaliteit. Als dat alleen maar iets software matig is (heb ik een hekel aan, maakt de boel, naar mijn mening, alleen maar langzamer), dan hoeft het voor mij niet.

De grap is dat ik wel weer een AM3 890FX mobo heb met Black Edition AMD Phenom II X6 1090T. Dus het zou wel moeten werken. Het eventuele prijsverschil boeit me niet. Ik wil gewoon de snelste van deze twee.

Iemand?
Als ik jou was, zou ik schijt aan BEMP hebben. Je kan het geheugen ook gewoon zelf overclocken i.p.v. dat BEMP dat doet (met opgepepte SPD-toevoegingen).

En over het geheugen: ik zou echt niet moeilijk doen over een CAS van eentje meer of minder. Je merkt er buiten Everest/Sandra echt totaal niks van. Uiteraard kan je het zelf ook voor elkaar krijgen, al heb je zoals ze zei meer kans op goede chips met getest-op-sneller-spul.

Enne, koelen hoeft ook niet echt, heb zelf KVR's die op 1600MHz 8-8-8-18 CR1 lopen op 1.71v, en ze worden amper warm (je kan ze perfect vasthouden/aanraken). Heb nogal het idee dat er weinig echte verschillen zitten in de chips tussen dan bijvoorbeeld HyperX (voltage hoger, tempo hoger af-fabriek) en ValueRAM (standaardvolt, standaardtempo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb idd sterk het vermoeden dat die Platinum versies gewoon idem zijn als bijvoorbeeld Gold of zelfs Value, alleen kwamen ze beter uit de test. Dat laatste geeft mij iets meer garantie dat het dus werkt.

Dan neem ik die Platinum, neigde ik al naar. Ik stel dan via de BIOS de gegeven timings enzo in, en dat moet het in principe gewoon werken. BEMP geheugen heeft een extra toevoeging die ik niet gebruik, en volgens een aantal review sites zelfs niet eens goed werkt, die in mijn theorie alleen maar ballast is, dat de boel alleen maar in de weg staat. Ik heb bijvoorbeeld ook geen Ultimate gekozen met Win7 64bit, vanwege de onnodige extra ballast. Hetzelfde geldt voor de voeding, alleen dan omgekeerd, die is te goed, maar je kan altijd een beetje over hebben dan te weinig.

Nee, die Platinum lijkt me de beste optie. Is ook beter leverbaar zo te zien (die CL7 is alleen de krijgen via Salland, maar staat niet eens op Tweakers, en levertijd is minimaal 10 werkdagen...).

Bedankt allemaal. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Toch koppig geweest en de CL7 BEMP gedoe besteld bij Salland. Helaas krijg ik nu te horen dat de levertijd onbekend is nu... En bij een andere webshop staat er ook al meer dan 7 werkdagen. Verder nergens te krijgen...

Wat denken jullie, uitverkocht? :S

Ik kan nog de order aanpassen bij Salland in de platinum versie, maar dan moet ik wel snel zijn wil ik ze volgende week of de week erna hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is al opgelost. Cancelled bij Salland, besteld bij Max ICT.

Nogmaals, bedankt allemaal. 8)
Pagina: 1