[glashart] Zelhem - GlasveZelhem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 100kb
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-02 20:38
Ook hier in de Achterhoek wordt een Glashart project gestart in de dorpskernen van Zelhem, Keijenborg, Hengelo en Vorden.

Uiteraard zijn er sites van de intiatiefnemers waar alle informatie op terug te vinden is, maar het leek me handig om door middel van deze thread een onafhankelijke plek te creëren waar mensen met vragen over deze projecten deze vragen kwijt kunnen en we kennis en ervaringen uit kunnen wisselen.

Niet alleen tijdens deze voorfase, maar hopelijk ook na die tijd als de uitrol afgerond is en we gewoon kunnen genieten van de voordelen van glasvezel.

Alle informatie over GlasveZelhem kan je vinden op http://www.zelhemopglasvezel.nl/ de site van de initiatiefnemers voor het Zelhemse deel.

Het is een typisch Glashart project, het netwerk zal aangelegd worden als 40% van de huishoudens in Zelhem deelneemt. Aangezien er hier volgens de werkgroep 2700 huizen staan in het gebied waar ze het netwerk uit willen uitrollen moeten er dus minimaal 1080 voor-inschrijvingen komen voor 1 juli willen ze doorgaan.

De drie providers die hier aan de uitrol meewerken zijn Concepts-ict , Kickx en Lijbrandt

Vanavond en morgenavond zijn er voorlichtingsavonden en ik ben vanavond geweest. De zaal zat vol dus dat geeft goede hoop.

Voor verdere informatie zijn de threads over andere Glashart projecten hier op tweakers.net erg interessant.

Dus laat wat van je horen als je het leuk vindt om hier ervaringen uit te wisselen. Ik zal voornamelijk 's avonds reageren want op het werk gebruik ik het internet niet voor mijn hobbies.

Als je geïnteresseerd bent in de uitrol in Keijenborg, Hengelo of Vorden dan ben je natuurlijk ook van harte welkom om deze thread daarvoor te gebruiken en eventueel ook mede auteur te worden.

Just because you're a certified paranoid does not mean there is no one after you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik ben zelf razendbenieuwd en misschien wil ik me ook wel inschrijven. Zit nog wel met een vraagje, misschien dat iemand die al glasvezel heeft het wel weet. Ik krijg schijnbaar bij glasvezel een aansluiting in de meterkast. Maar de meterkast is nog lang niet mijn televisie... Hoe overbrug ik dat laatste stukje? Moet je straks zelf glasvezel rond gaan leggen door je huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:47

job

wolly_a schreef op zondag 30 mei 2010 @ 19:27:
Hoe overbrug ik dat laatste stukje?
Coax of utp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 100kb
Hallo wolly_a. Zoals job al schrijft zal je de TV gewoon net als nu via coax aan kunnen sluiten. Waarschijnlijk heb je nu kabel-TV en zal je dus alleen de kabel die naar je TV's toe gaat vanuit de meterkast over moeten prikken naar het Glashart kastje.

Maar als je een totaalpakket van TV én internet neemt dan wordt alles gratis geïnstalleerd zag ik dus dan hoef je je nergens zorgen over te maken en zullen zij er voor moeten zorgen dat alles netjes wordt aangesloten.

Maar eerst zullen er veel meer inschrijvingen moeten komen want voorlopig zitten we nog lang niet aan de 40% en dan gaat het hele feest mooi niet door!

Just because you're a certified paranoid does not mean there is no one after you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_E
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-06 19:36
Ik ben zeer positief over het initiatief om diverse plaatsen in Bronckhorst op glasvezel te krijgen.

Zelf ben ik een bewoner van Vorden en de 2 informatie avonden op 25 en 31 mei waren min of meer volledig bezet.

De plaats Vorden heeft tussen de 700 en 800 aansluitingen nodig om de noodzakelijke 40% te behalen.
Je zult zeggen, dat dit zou moeten lukken.
Het is voor de meesten onder ons nog goedkoper ook.
Er zijn door de providers zeer scherpe aanbiedingen gedaan (vergeleken met de omliggende glasvezel projecten)

Glashart is eigenaar van het te bouwen netwerk, 3 providers, KickXL, Lijbrand, en Concepts ICT hebben zich ingeschreven als provider. In de toekomst zullen meerdere providers toevlucht zoeken op het ideale Glasvezel Netwerk.

Waarom UPC en KPN niet hebben ingeschreven lijkt mij wel duidelijk, ze hebben zelf een "kabel" en "ADSL" netwerk liggen, en kunnen alleen maar klanten verliezen.

Glashart wil investeren in het aanleggen naar de huizen, dit is een grote kostenpost voor UPC en KPN, vandaar dat deze vaak niet meegaan. KPN Glasvezel is overigens in sommige steden wel actief. UPC heeft nog geen glasvezel aansluitingen naar de woning.
UPC adverteert dat ze een glasvezel netwerk hebben liggen van 97%, maar dat is het hem juist, de laatste 3% is van de centrale naar het huis ontbreekt. Ze maakt gebruik van de koperen kabel op hun eigen netwerk, en deze kabel wordt gedeeld met de buren in de straat. Overigens is door de Opta deze misleidende reclame inmiddels verboden.

UPC of KPN interactieve TV / Digitenne zullen huiverig zijn voor de ontwikkelingen van Glashart in het algemeen.
De aandeelhouders van Glashart zijn: Reggefiber Holding BV (59%) en KPN BV (41%)

Er is alleen maar voordeel te behalen met glasvezel, en als eenmaal de 40% gehaald wordt zullen UPC en KPN vermoedelijk aansluiten bij Glashart, om toch de verloren klanten terug te winnen.

Laten we er van uit gaan, dat de 40% gehaald wordt in Bronckhorst, anders gaat de trein voorbij.
Ongetwijfeld zal de trein weer langskomen, maar ik denk dat Glashart dan eerst andere projecten wil uitrollen.
Laten we in de trein stappen om deze kans niet te missen.

Glasvezel heeft de toekomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:02
Ook ik ben wel warm te krijgen voor het Bronckhorst glasvezel project. Wat ik wel jammer vind is dat bij geen van de providers een DVR te krijgen is tbv digitale TV zoals bij UPC wel het geval is. De pauze knop van UPC bevalt me prima. Nu dit project op gang begint te komen blijkt UPC ineens wel haast te maken met het upgraden van haar netwerk. In het najaar wordt het in de gemeente bronckhost ook mogelijk om de combinatiepakketen van UPC af te nemen en wordt het ondemand beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_E
Het viel mij ook op dat geen van de drie providers een PVR (Personal Video Recorder) aanbood.
Daarom heb ik een mail gestuurd naar KickXL, en deze werd positief beantwoord.
Ik weet nog niet hoe EPG geraliseerd kan worden, er zijn bij Lijbrand initiatieven om dit middels een website Ifanzy te doen.

Mail naar KickXL:
Heeft KickXL de mogelijkheid om een HDMI settopbox met EPG en HD-recorder af te nemen? Dit is wel het minimale wat tegenwoordig gevraagd wordt, ik zie hier niets over terug. Ik ben voornemens om een abb. bij u af te sluiten voor het project in Vorden, mits..... Of is hier technisch nog geen mogelijkheid voor? Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan de AMINO A540 PVR In afwachting van uw antwoord, verblijf ik.

Het antwoord van KickXL:
Wij zullen in de loop van dit jaar de Amino 532 lanceren waardoor jouw wensen worden ingevuld.
De exacte prijzen en voorwaarden volgende komende weken op onze site.
Mvg,
Team KickXL

Ik vroeg mij af of je de PVR functie geheel door een software pakket kunt laten overnemen.
Weet iemand of zo'n apllicatie bestaat, en wat kan het allemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
Michael_E schreef op zondag 20 juni 2010 @ 09:12:
Het viel mij ook op dat geen van de drie providers een PVR (Personal Video Recorder) aanbood.
Daarom heb ik een mail gestuurd naar KickXL, en deze werd positief beantwoord.
Ik weet nog niet hoe EPG geraliseerd kan worden, er zijn bij Lijbrand initiatieven om dit middels een website Ifanzy te doen.

Mail naar KickXL:
Heeft KickXL de mogelijkheid om een HDMI settopbox met EPG en HD-recorder af te nemen? Dit is wel het minimale wat tegenwoordig gevraagd wordt, ik zie hier niets over terug. Ik ben voornemens om een abb. bij u af te sluiten voor het project in Vorden, mits..... Of is hier technisch nog geen mogelijkheid voor? Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan de AMINO A540 PVR In afwachting van uw antwoord, verblijf ik.

Het antwoord van KickXL:
Wij zullen in de loop van dit jaar de Amino 532 lanceren waardoor jouw wensen worden ingevuld.
De exacte prijzen en voorwaarden volgende komende weken op onze site.
Mvg,
Team KickXL

Ik vroeg mij af of je de PVR functie geheel door een software pakket kunt laten overnemen.
Weet iemand of zo'n apllicatie bestaat, en wat kan het allemaal?
toon volledige bericht
Kijk dat is goed nieuws. Heb gisteren de stoute schoenen aangetrokken en me aangemeld bij KICKXL inc. Digitale TV en HD. Hopelijk gaan ze die 40% halen. Volgende week gaat Dorpsbelang Hengelo GLD huis aan huis de inschrijvingen ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 100kb
In Zelhem zitten ze volgens de meter op de site nu een stukje boven de 20%. Afgelopen week is een brief verspreid waarin staat dat ze ook hier binnenkort een huis aan huis actie beginnen om meer inschrijvingen te verkrijgen.

Ik weet niet of die 40% wel gaat lukken, ik heb al een aantal malen geprobeerd mensen enthousiast te krijgen maar die hebben vaak de reactie dat ADSL snel zat voor ze is.

Wat ik persoonlijk wel jammer vindt is dat BBC3 en 4 bij alle drie de providers niet in het TV pakket zit en er zelfs een kans bestaat dat ze BBC1 en 2 in de toekomst niet meer door mogen geven omdat ze daar geen licentie voor hebben dus ik heb me alleen opgegeven voor een 50/50 internetverbinding en ik laat de TV en telefonie voorlopig lekker bij UPC zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
Ik lees net dat het in Hengelo gld in ieder geval doorgaat!

Initiatiefgroep @ Fri, 02 Jul 2010 07:12:57 +0100:
Het is binnen. We hebben de 40% gehaald. Het netwerk gaat er komen, maar we kunnen iedere aanmelding nog gebruiken. Degenen die zich ingeschreven hebben, bedankt!!! De mensen die nog twijfelen, loop even binnen bij Expert Arendsen. We gaan gewoon door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 100kb
Ja op de site van Zelhem staat dat in Vorden en Hengelo de 40% al gehaald is en Keijenborg en Zelhem er in de buurt komen maar (zeker in Zelhem) nog niet zijn.

Net zoals bij andere projecten wordt de inschrijftermijn daarom verlengd tot 17 september van dit jaar. Laten we hopen dat het helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 100kb
Het gaat door! Ook in Groenlo en Zelhem is de 40% gehaald en Glashart heeft bevestigd dat dit project definitief doorgaat _/-\o_

De uitrol zal in het voorjaar van 2011 beginnen en als het goed is hebben ze over ongeveer een jaar alles aangesloten! Helemaal super dus. En zoals gewoonlijk bij Glashart projecten vindt UPC nu opeens wel tijd om het netwerk hier in de Achterhoek te gaan upgraden 8)7 maar tegen het aanbod aan symmetrische verbindingen van de providers op het Glashart netwerk kunnen ze toch niet op ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bargemanos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-02 20:26
Zojuist las ik een leuk artikel hierover.

Van mij mogen ze snel beginnen :9

uhuuummm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_E
Ik ben een blog gestart over de ontwikkelingen van het glasvezelproject Zelhem, Keijenborg, Hengelo en Vorden gestart.
De link hiervan is:

http://eulinkonline.wordpress.com/

[ Voor 11% gewijzigd door Michael_E op 26-11-2010 20:09 ]

Pagina: 1