Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:47

Basszje

Reisvaap!]

Topicstarter
Ik zat me het zo eens af te vragen. Hoe werkt het eigenlijk als je via los-vaste opdrachten wat inkomen verzamelt en je tevens geen vaste plaats hebt waar je blijft?

Normaliter zou je in het verblijfland van alles moeten aanvragen. Van werkvergunning tot aan belastingnummer, dat is zelfs in de eurozone verplicht. Maar stel dat je vanuit een EU-land werkt voor een opdrachtgever die zich ergens ander bevindt en het zijn slechts tijdelijke eindigende opdrachten en je zit zelf tevens regelmatig op andere plekken. Hoe zou je dat moeten doen?

De vraag is vrij specifiek aangezien ik op termijn overweeg zoiets eens te gaan proberen, maar wellicht ook een aardige denkoefening om meerdere scenario's eens te bekijken. Volgens mij ( ik kan het niet bedenken iig zonder een boekwerk aan ellende op je dak te halen ) is dat bijna onbegonnen werk? Zijn er hier op got ook werknomaden?

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Zonder vaste verblijfplaats? Dan heet gewoon dakloos natuurlijk. Je zal toch wel ergens ingeschreven staan in een gemeente mag ik hopen.

Je kan toch prima vanaf je vaste woonadres je facturen versturen, ook al zit je bijvoorbeeld een maand of wat in Belgie. Lijkt me geen enkel probleem.

Ik heb vaak zat buitenlanders (Italianen) over de vloer gehad vanwege storingen/installatie van machines die daar gemaakt zijn. Nog nooit iets gemerkt als dat soort rompslomp, gezien er vrije handel binnen de EU is.

Ey!! Macarena \o/

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Het makkelijkste is dan natuurlijk door de klussen dan gewoon zwart te doen (mits je opdrachtgever daarmee akkoord gaat), je bent verder toch 'zonder verblijfplaats', dus who cares.

Wil je alles legitiem doen ben je wel min of meer gebonden aan een adres. Eigenlijk kan dit alles heel makkelijk, maar waar je rekening mee moet houden is dat je maar in één land je bedrijf sticht, opgeeft wat je verdient en de belasting er over afdraagt. Anders zou je in elk land waar je iets wilt doen of leveren een apart bedrijf moeten oprichten en dat lijkt is inderdaad onbegonnen werk.

Dus ik zie niet teveel problemen, maar een adres blijven voeren kan wat lastig zijn (of je moet je inschrijven bij ouders/familie). Als je dan verder je klussen vanuit Europa levert aan Europa lijkt me dat verder geen probleem. Ware het niet dat de Belastingdienst natuurlijk inzage moet hebben in wat jij allemaal doet, dus je moet het wel een soort van administreren ;)

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Ik kan zeer moeilijk inschatten hoe jij je werkzaamheden ziet. Als je denkt dat je altijd op afstand werkt, en dan rekeningen uitstuurt zonder een directe relatie met je klant: dat gebeurt al op grote schaal.

Opdrachten worden aangeboden op sites als http://www.guru.com en http://www.rentacoder.com Jouw concurrenten zijn voornamelijk individuen en kleine bedrijfjes uit India en Oost Europa. Er zijn erg veel concurrenten, het prijsniveau is daardoor erg laag. Ik denk dat dit avontuur alleen haalbaar is als je zelf weinig uitgaven hebt, dus als je zelf ook in India of Oost Europa woont.

Fiscaal en juridisch kan het allemaal wel. Jij mag bij ieder bedrijf op de wereld iets aanschaffen, dus anderen mogen ook bij jou komen. Alleen zal je wel een vaste verblijfplaats moeten hebben, dat is noodzakelijk voor je kamer van koophandel inschrijving.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-11 20:03
Zelf zou ik nooit kiezen voor een dienstenaanbieder zonder vaste woon/verblijfplaats. Voor het zelfde heb je te maken met een zwerver welke bij met geringste met de noorderzon vertrokken is.

Alleen al om betrouwbaarheid naar de klanten uit te stralen zou ik persoonlijk al kiezen om in ieder geval een woon/verblijfadres op te geven.

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:47

Basszje

Reisvaap!]

Topicstarter
Dank voor de reacties. Ik heb wel gewoon een adres in Nederland, daar had ik verder even niet bij nagedacht. Maar dan komt het dus op neer dat ik overal van alles kan doen, maar gewoon bij de blauwe mensen aldaar mijn opgave moet doen.

Was verder niets vreemds van plan, maar ik vroeg het me gewoon af :)

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-11 16:20
Of mocht je echt geen adres hebben dan is een postbus ook nog altijd een optie.
Pagina: 1