Facturatie voor autobedrijf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:27
Hallo medetweakers,

Ik ben bezig om een inventarisatie te maken op gebied van facturatiesoftware. Het gaat om een autobedrijf die facturen in hun eigen stijl willen maken. Ik heb natuurlijk onderzoek gedaan maar hier kom ik later op terug.

Kwa functionaliteit zijn de volgende zaken eigenlijk een pré
  • Debiteuren beheren (Hoeft alleen NAW etc met een koppeling aan de facturen)
  • Facturen uitprinten
  • Customizable factuur
Basisfunctionaliteit dus. Het moet dus zo zijn dat er een factuur aangemaakt kan worden, een debiteur aangeklikt kan worden en wat random zaken ingevuld kunnen worden op de factuur (Merk, Type, Kilometerstand, Bijzonderheden, de standaard zaken).

Na wat google werk kom ik op de volgende opties
  • Online factureringssysteem
  • Softwarematig factureringssysteem
  • Word/Excel
De online factureringssystemen die ik heb gevonden (o.a. via google & startpagina) die zijn vrij uitgebreid kwa features maar de basisfunctionaliteiten schieten vaak toch te kort. Nadeel is dat er internetverbinding nodig is (die is er overigens wel) en dat het betaalde systemen zijn (Vaak overpriced imho). Het grootste nadeel is security. Je slaat wel belangrijke gegevens op op een server die je niet zelf in beheer hebt. De vraag is: Wil je dit? Daar twijvel ik erg aan.

Softwarematige factureringssystemen gaat mijn voorkeur naar uit. Alleen is de meeste software outdated die ik ben tegengekomen (Win98 software bijvoorbeeld, lang niet geupdate) of bloated (veel te veel functionaliteit). Er moet een koppeling zijn tussen Debiteuren en Facturen en dat is het dan ook wel zo'n beetje. De uiteindelijke factuur wordt gedrukt op voorgedrukt papier (Waar logo etc al bovenin staan en bankgegevens onderin. Alleen de tabulaire data moet dus geprint worden). Ik hoop eigenlijk wat meer ervaringen van mensen te krijgen of inzichten.

Word/Excel. Als je Debiteuren en facturen op te slaan heb je een database nodig (Access). Het grote nadeel is dat er een pakket aangeschaft moet worden (Microsoft Office) en dat de kennis om zoiets op te zetten bij mij ontbreekt (Heb vroeger wel eens in Acces gewerkt en database kennis heb ik wel; maar goed, zie bovenstaande punten. Hier wil ik evt ook nog wat feedback / inzichten op).

Nu willen wij best betalen voor software; echter praat je dan (vaak) over maatwerk en dat is natuurlijk duur. Het gaat om 2500 facturen per jaar (Die nu met de hand geschreven worden (Wel op netjes voorgedrukt papier met nette invulvelden)). Een mooi geprinte factuur zou dus wel zo mooi / netjes wezen.

Ik zou hier dus graag wat inzichten over willen verkrijgen of ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
Download Snelstart Classic demo.

Dat werkt uitstekend.
Is het geld waard imho.

Heb in het verleden ook zitten klooien met Excel. Maar de investering in Snelstart heeft mij iig een hoop tijd bespaard.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Bij snelstart heb je ook nog een uitbreiding genaamd Garage, speciaal gemaakt voor autobedrijven.

Trouwens sowieso zou ik zorgen dat de auto gegevens bij/aan het klantbestand gehangen wordt. Dat verandert maar eens in de zoveel jaar en het is niet handig dat telkens handmatig te moeten invoeren (behalve de km-stand)

Btw: je zegt dat je alleen een klantenbestand hoeft te hebben en een fakturatiemodule. Dan moeten alle fakturen na het maken nog eens apart ingeboekt worden in de administratie, dubbel werk dus. Ik zou ervoor zorgen dat de aangemaakte fakturen gelijk worden doorgezet naar de administratie.

[ Voor 31% gewijzigd door Backpacker op 18-05-2010 21:42 ]

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-06 08:39

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Of gewoon zelf maken in php/mysql ?

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
aZuL2001 schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 21:36:
Download Snelstart Classic demo.

Dat werkt uitstekend.
Is het geld waard imho.

Heb in het verleden ook zitten klooien met Excel. Maar de investering in Snelstart heeft mij iig een hoop tijd bespaard.
Even de demo uitgeprobeerd. Beetje uitgebreid, toch nog respectabele kosten en op Windows 7 x64 allemaal "Failed to load X".

Geen optie tot dusver dus.
Of gewoon zelf maken in php/mysql ?
Dat is ook nog een optie. Echter is een goed veilig systeem bouwen nog best wel wat werk.

[ Voor 12% gewijzigd door RedHat op 18-05-2010 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-06 08:39

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

RedHat schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 21:41:
[...]

Even de demo uitgeprobeerd. Beetje uitgebreid, toch nog respectabele kosten en op Windows 7 x64 allemaal "Failed to load X".

[...]

Dat is ook nog een optie. Echter is een goed veilig systeem bouwen nog best wel wat werk.
Dat valt wel mee, als je het systeem niet naar internet bereikbaar maakt :)
Wij hebben het zelf ook, en is alleen middels VPN/of lokaal te bereiken.
Verder is het voordeel van het php gebeuren dat je als je ook nog een PBX opzet je heel makkelijk dmv AGI scripts kunt bouwen die de klanturl meegeeft naar bijv jabber/msn als een klant belt.
Weet je meteen wie je aan de tel hebt :+ (mits ze bekend bellen ofc)

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
[...]

[...]

Dit snap ik niet, doet de klant zijn boekhouding niet zelf? Want zo uitgebreid is snelstart classic niet....

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
Backpacker schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 21:53:
[...]

Dit snap ik niet, doet de klant zijn boekhouding niet zelf? Want zo uitgebreid is snelstart classic niet....
Nee, dit is uit handen gegeven.

Maar goed, Snelstart Classic werkt hier niet op de Win7 x64 systemen. (Althans:De demo niet. Geeft bij alles wat je aanklikt Failed to load X)

(En het is ook geen klant van mij hoor. Gewoon iemand die ik een handje wil helpen).

[ Voor 18% gewijzigd door RedHat op 18-05-2010 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:00
De universele garage waar ik kom, gebruikt Easywork van Autotaal (www.autotaal.nl)
http://www.car-systems.eu/ is ook wel een bekende..

Hier een onderzoekje naar software voor garagebedrijven: http://extranet.bovag.nl/!afdeling_ABA/ROSA/Rosla2008.pdf

[ Voor 30% gewijzigd door Jimster op 18-05-2010 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-06 22:13

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Op mijn werk hebben wij Nedsoft Factuur(als in dat maken en verkopen wij ;-)) je kan je facturen/orders etc helemaal aanpassen.

http://www.nedsoft.nl/utilities/nedsoft-factuur

Hier kan je een demo downloaden:
http://www.nedsoft.nl/com.../?chronoformname=PersDemo

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircam
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-12-2019
Kijk eens naar MoneyMedic http://moneymedic.eu/ is gratis :9

[ Voor 7% gewijzigd door Sircam op 18-05-2010 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47

Snelstart is een modulair pakket. Dat uitgebreide hangt dus helemaal van je wensen af.
Maar bel ze anders eens, ze zullen je heus wel willen helpen.

Op Win7 x64 zou het moeten werken. Volgens de Systeemvereisten iig.

Verder roep je imho wel heel erg snel dat het niet werkt, respectabele kosten heeft of overpriced is.
Alsof zelf bouwen gratis is.

Neem ook mee wat de voordelen zijn buiten de facturatie want vaak kom je op een boekhoudpakket uit met facturatie.

Je kunt ook bij bijv. Commerce Delta terecht, dat heeft zeker ook zijn prijs, maar dan heb je het wel over complete oplossingen. En de voordelen daarvan kunnen zeker groter zijn dan de kosten.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:29
Snelstart heb ik zelf voor enkele bedrijfjes op Windows 7 geïnstalleerd, ook 64 bits. In het begin met Windows 7 wel wat probleempjes mee gehad, maar in de latere versies zijn die allemaal opgelost.

Uitgebreid valt wel mee, en wat je niet gebruikt is toch ook niet erg?

Blijft de prijs, maar goed, wat verwacht je dan voor een administratief pakket met support? Je zou eens naar PAP kunnen kijken, dat is voor single user omgevingen gratis. Maar dan heb je natuurlijk ook geen support vanuit de leverancier... Heb dat ook ergens geïnstalleerd, enkel nooit zelf mee gewerkt, weet dus ook niet wat het verder kan.

[ Voor 11% gewijzigd door GH45T op 18-05-2010 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
Ik heb de demo van SnelStart opnieuw gedownload en opnieuw geïnstalleerd en warempel hij werkt. Nieuwe administratie aan kunnen maken en een debiteur kunnen toevoegen. Factuur toevoegen ging niet helemaal lekker.

Ik heb SnelStart vervolgens gemaild met de vragen die ik had (Omdat het specifiek is voor een autobedrijf die alleen in- en verkoop doet van autos) en wacht even hun reactie af. Tot nu toe is SnelStart nog de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
RedHat schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 09:25:
Ik heb de demo van SnelStart opnieuw gedownload en opnieuw geïnstalleerd en warempel hij werkt. Nieuwe administratie aan kunnen maken en een debiteur kunnen toevoegen. Factuur toevoegen ging niet helemaal lekker.

Ik heb SnelStart vervolgens gemaild met de vragen die ik had (Omdat het specifiek is voor een autobedrijf die alleen in- en verkoop doet van autos) en wacht even hun reactie af. Tot nu toe is SnelStart nog de beste optie.
Dan zou ik toch eens informeren naar de Garage module van Snelstart. Als je dan namelijk auto's invoert in het programma en daarna verkoopt, gaat het ook gelijk goed met de BTW. En als ik de accountant van de onderneming was, zou ik hem dan aanraden om gelijk ook in dat pakket de boekhouding te doen. Anders doe je dubbel werk. (En de importfunctie van bankafschriften werkt erg fijn in Snelstart!)

Sowieso zou ik van te voren altijd nog even overleggen met de accountant/boekhouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:16
Je kan ook Twinfield voor de ZZPer proberen. Hierin is enkel de facturatie module beschikbaar en kost 14,95 per maand. Wij werken op ons kantoor met Twinfield allround, en ben er zelf zeer tevreden over. Waar geschiedt de rest van de boekhouding in? Als je dat ook via Twinfield laat lopen, kan je ook gelijk bij het aanmaken van de factuur, deze verwerken in de administratie (dus de journaalpost). Scheelt dubbel werk imo :). Heeft het huidige pakket geen mogelijkheden tot het maken van facturen dan? Lijkt me toch vrij standaard :/

Je kan de facturen/sjablonen zo ver mogelijk customizen als je maar wilt. Als je wilt weten hoe dan stuur je me maar een DM :).

[ Voor 22% gewijzigd door __1337__ op 20-05-2010 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

na ongeveer 10 pakketten te hebben vergeleken (en jaren eerder alles met custom excel sheets te hebben gedaan) werk ik sinds een maand met moneybird. Echt super!
Pagina: 1