Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Volvo V50, Audi A4 Avant, BMW 3-serie of ...

Pagina: 1
Acties:

• BKJ
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-10 15:19
Luxeprobleem:

Ik rijd nu een Volvo V50 t5 (225pk), full options (nav, leer, superaudio, etc etc (summum+)).

Het wordt tijd voor een nieuwe auto (weer station vanwege ruimte) maar ik twijfel tussen een aantal:

- Audi A4 Avant
- BMW 3 serie
- Volvo V50
- ...

Budget is niet echt een heel groot probleem (max 100k) en ik hou van gadgets ;-).

Wat ik tof vind aan bv audi en bwm is dat ze veel extra opties bieden (adaptive cruise control, audio/multimedia, lane departure warning, automatisch inparkeren etc etc). Volvo is qua V50 niet echt vooruitstrevend: geen adaptive cruise control, geen lane depature warning, geen multimedia.

Qua specs: sterke motor (min 200pk) & automaat.
Leeftijd: Nieuw of max 10k op teller

Ik neig naar Volvo maar is wel heel safe keus (en snel niet nieuw meer). BMW vind ik soms wel erg lomp en Audi heb ik (nog) niet zo veel mee.

Wat zouden jullie doen? Of is er een goed alternatief waar ik nog niet aan gedacht heb?

Kamer huren

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-11 13:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Waarom neig je in hemelsnaam naar een V50 als je 100K te besteden hebt en wat is er lomp aan een BMW? Waarom overweeg je een nieuwe V50 als je er al een hebt in de dikste uitvoering? Afschrijven doe je toch niet voor de lol.

Voor dat geld haal je bij BMW een zescylinder met 306pk die veel beter rijdt dan een torque steerende Volvo, iets ruimer is, beter is afgewerkt en waar je meer leuke opties op kunt bestellen. Zelfs een nieuwe 535i die dik in de opties zit is mogelijk (voor de station moet je nog even wachten).

• BKJ
Femme schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 21:34:
Waarom neig je in hemelsnaam naar een V50 als je 100K te besteden hebt en wat is er lomp aan een BMW? Waarom overweeg je een nieuwe V50 als je er al een hebt in de dikste uitvoering? Afschrijven doe je toch niet voor de lol.

Voor dat geld haal je bij BMW een zescylinder met 306pk die veel beter rijdt dan een torque steerende Volvo, iets ruimer is, beter is afgewerkt en waar je meer leuke opties op kunt bestellen. Zelfs een nieuwe 535i die dik in de opties zit is mogelijk (voor de station moet je nog even wachten).
Ik vind de V50 qua design erg mooi, niet te opzichtig zeg maar. Ik heb moeite met BMW wat dat betreft. Kan je je dat voorstellen? :) Misschien ben ik ook te calvinistisch.

Kamer huren

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-11 02:35
Is een RS4 misschien niet wat voor je? Weet niet wat die kwa prijs doet maar dan heb je ook wel iets 'speciaals'. (Is in feite de A4 avant).

[ Voor 10% gewijzigd door RedHat op 18-05-2010 21:53 ]

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
RedHat schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 21:51:
Is een RS4 misschien niet wat voor je? Weet niet wat die kwa prijs doet maar dan heb je ook wel iets 'speciaals'.
RS4 wordt sowieso een tweedehands. Een S4 (iets minder spartaans ook) met een hele zwik aan opties is nieuw wel mogelijk voor onder een ton. Qua vermogen (333pk) en veiligheid (Quattro) zit je dan wel redelijk snor.

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:57

Klippy

Still Game

Waarom noem je eigenlijk geen grotere auto?
A6, 5-serie?

Want ik zou in een iets grote klasse zelf meteen denken: R-design V70, T6 AWD :9
Als je veel moeite doet aan het selecteren van zowat alle nuttige opties kom je net aan de 80K.

Ingetogen design, maar een heerlijke motor.
Maarja ik ben zelf ook Volvo fan, dus het zal persoonlijk zijn.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• PWM
  • Niet online

PWM

Ik heb zelf ook een V50 (mijn tweede), maar die zijn gewoon echt niet te vergelijken met de A4 en de 3-serie. Die 2 zijn echt een klasse hoger qua... alles eigenlijk +) Daarbij wordt de V50 dit jaar vervangen door de V60 (S60 is al getoond), dus als je weer Volvo zou willen, zou ik daar op wachten.

• SlasZ
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-10 13:39
Jaguar XF anders? Dan rijd je met iets dat niet iedereen heeft.
De 3.0L diesel V6, 275PK en voor 90K heb je toch al een volledige (en prachtige) wagen:
http://www.autogetest.nl/...tfolio.html?elementtabs=1

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:15

-tom-562

Oliesjeik

Vaak bu'j te bang!

• Snuffel
  • Laatst online: 10:50

Snuffel

Vroem!

SlasZ schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 10:08:
Jaguar XF anders? Dan rijd je met iets dat niet iedereen heeft.
De 3.0L diesel V6, 275PK en voor 90K heb je toch al een volledige (en prachtige) wagen:
http://www.autogetest.nl/...tfolio.html?elementtabs=1
Jaa, da's een mooie station! :X

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
PWM schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 09:13:
Ik heb zelf ook een V50 (mijn tweede), maar die zijn gewoon echt niet te vergelijken met de A4 en de 3-serie. Die 2 zijn echt een klasse hoger qua... alles eigenlijk +) Daarbij wordt de V50 dit jaar vervangen door de V60 (S60 is al getoond), dus als je weer Volvo zou willen, zou ik daar op wachten.
De huidige A4 en 3-serie zijn al eens vernieuwd, de V50 zit zeker wel in dat segment maar is ook alweer 5 jaar op de markt. Hij heeft alleen een kleine facelift gehad. Vind het wel een vreemde keuze met een budget van 100.000 euro....

Ik zou het wel weten, ga eens rijden in de nieuwe S60! Wat ik gezien heb van de V60 is een lelijke daklijn, jammer maar de V50 is daarin veel mooier.

Afbeeldingslocatie: http://www.caradvice.com.au/wp-content/uploads/2007/08/volvos60.jpg

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• SlasZ
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-10 13:39
Snuffel schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 10:21:
[...]

Jaa, da's een mooie station! :X
Aah oeps, niet gezien dat hij een station zocht.

• BKJ
PWM schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 09:13:
Vind die nieuwe lijnen van Volvo niet briljant moet ik zeggen... v60 gezien, niet wild van. Dit is trouwen pas q1-q2 2011: http://www.automotorsport.se/bigpix/2007/Volvo_V60_stor.jpg

Ik overweeg nu ook serieus de BWM 5 serie.

100k hoeft niet op overigens ;).

Kamer huren

• PWM
  • Niet online

PWM

BKJ schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 10:29:
[...]

Vind die nieuwe lijnen van Volvo niet briljant moet ik zeggen... v60 gezien, niet wild van. Dit is trouwen pas q1-q2 2011: http://www.automotorsport.se/bigpix/2007/Volvo_V60_stor.jpg

Ik overweeg nu ook serieus de BWM 5 serie.

100k hoeft niet op overigens ;).
Die foto is (helaas?) niet correct :) Hij komt overigens wel dit jaar uit: http://www.autowereld.com/spyshots/detail.asp?artikel=9100 Dit is hem: click

Tsja, een 5-serie is wel de overtreffende trap :) Een 528i rijd al geweldig, een 535i helemaal top. Als ik mocht kiezen, dan zou ik ook direct voor de 5 gaan. De touring laat overigens ook nog wel even op zich wachten.

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
De nieuwe 5 serie ziet er wel erg mooi uit vind ik zelf!
Dus als je het geduld hebt, zou ik daar op wachten.

• PWM
  • Niet online

PWM

seq_uence schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 10:21:
[...]

De huidige A4 en 3-serie zijn al eens vernieuwd, de V50 zit zeker wel in dat segment maar is ook alweer 5 jaar op de markt.
De V50/S40 zit zeker niet in het 3-serie/A4 segment, dat is ook de reden dat er geen nieuwe V50 komt, maar het een V60 wordt.

De V50 zit overal precies tussen in. Groter dan een 1-serie, kleiner dan de 3. Groter dan de A3, kleiner dan de A4. Ook qua prijs is het een enorm verschil. Een vergelijkbare 3-serie is gewoon 10.000,- duurder dan een V50.

De V50 is een premium concurrent van de Megane Station, Golf Station e.d., en zou daar ook mee vergeleken moeten worden. De strijd met de klasse daarboven kan hij alleen op prijs winnen.

EDIT:
Golf Variant 2.0 TDI Highline (140pk) 32.500
Megane Station 2.0D Privilege (130pk) 32.000,-
Volvo V50 Edition II 2.0D (136pk) 36.700,-

en dan

BMW 318D High Executive (143pk) 49.000,-
A4 Avant 2.0 TDI Pro Line (143pk) 45.000,-

Da's nogal een verschil ;) Dat zijn vergelijkbare uitvoeringen met goede stoelen, audio, Xenon, velgen e.d..

[ Voor 17% gewijzigd door PWM op 19-05-2010 11:01 ]

• BKJ
En waarom een 5-serie en geen 3-serie? Is dat ook inboeten op rijcomfort of alleen op ruimte?

Kamer huren

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:43

ST10©DE

Dus.............

Dit is een no-brainer. BMW, zeker als je aardig wat kilometers maakt. Na aantal jaar BMW (zowel prive als lease) gereden te hebben, rijd ik nu door omstandigheden een V50 (lease). Oioioi, wat zou ik graag ruilen met mijn vriendin die nu dagelijks de prive BMW rijdt. Afgelopen weekend zijn we een weekendje weggeweest met de lease V50, mijn vriendin heeft ook een stuk gereden. Zij is ook blij dat ze de BMW rijdt.

Ik zou wel eerder voor de 3 serie kiezen dan voor de 5. Vind ik er wat sportiever uitzien.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• PWM
  • Niet online

PWM

De 5 is natuurlijk wel gloednieuw, met alle laatste gadgets (including internet op je scherm e.d.). De 3-serie zal volgend jaar vervangen gaan worden.

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:43

ST10©DE

Dus.............

PWM schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 11:09:
De 5 is natuurlijk wel gloednieuw, met alle laatste gadgets (including internet op je scherm e.d.). De 3-serie zal volgend jaar vervangen gaan worden.
Dus nog een jaartje wachten ;-)

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• seq_uence
  • Laatst online: 01-08-2024
Je hebt mijn bericht niet goed gelezen, de V50 past nu niet meer in dat segment, maar wel in de modeljaren 2005-2008. De V60 moet je m.i. ook zien als de nieuwe V50 die Volvo weer in dat segment wil plaatsen.
Volvo heeft de V50 zelf altijd in dat segment geplaatst, en veel leaserijders zijn ook in een V50 gestapt, dat zijn geen klanten die anders een Megane of VW Golf hadden geleased....
PWM schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 10:54:
[...]

De V50/S40 zit zeker niet in het 3-serie/A4 segment, dat is ook de reden dat er geen nieuwe V50 komt, maar het een V60 wordt.

De V50 zit overal precies tussen in. Groter dan een 1-serie, kleiner dan de 3. Groter dan de A3, kleiner dan de A4. Ook qua prijs is het een enorm verschil. Een vergelijkbare 3-serie is gewoon 10.000,- duurder dan een V50.

De V50 is een premium concurrent van de Megane Station, Golf Station e.d., en zou daar ook mee vergeleken moeten worden. De strijd met de klasse daarboven kan hij alleen op prijs winnen.

EDIT:
Golf Variant 2.0 TDI Highline (140pk) 32.500
Megane Station 2.0D Privilege (130pk) 32.000,-
Volvo V50 Edition II 2.0D (136pk) 36.700,-

en dan

BMW 318D High Executive (143pk) 49.000,-
A4 Avant 2.0 TDI Pro Line (143pk) 45.000,-

Da's nogal een verschil ;) Dat zijn vergelijkbare uitvoeringen met goede stoelen, audio, Xenon, velgen e.d..

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-11 16:50
Ik krijg er een beetje een hoge mate van check mij ik heb 100k gehalte van... maar goed in je shortlist kijkens zou ik de V50 per direct laten afvallen. Dan hou je BMW en Audi over... en met jou budget zou ik A6 en 5-Serie overwegen maar laat ik even stellen dat de 100k iets te optimistisch is en we het bij de 3-serie en A4 houden dan zou ik dit overwegen:

Audi A4 Avant S-Edition 2.0 TFSI S-Tronic dan heb je toch een hele nette A4, en ruimte genoeg voor gadgets. Denk dat je als je het echt dik aankleed met 70k klaar bent. En dan zit die ook echt wel bomvol! Overigens zelf inparkeren is echt de meest loze onzinoptie die er maar is, 1 keer gebruikt ooit en daarna nooit meer aangezeten (was in een Passat).

Mocht je voor BMW gaan dan

BMW 335i X-Drive Touring met een Business Line M-Pakket erover tja en dan nog met wat opties ook een 70K wat je dan kwijt bent.

Al met al flink potente wagens, waarbij de BMW 335i wel een heel krachtige variant is met 306pk. De Audi houdt het bij 211pk, maar een chip van ABT schroeft het geheel voor 1500,- euro wel voor je op als je dat wilt.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

• BKJ
Wicked-Game schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 11:22:
Ik krijg er een beetje een hoge mate van check mij ik heb 100k gehalte van...
Dank voor iig je advies dan. Hoe had ik anders mijn budget moeten opschrijven?

Kamer huren

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

BKJ schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 21:40:
[...]

Ik vind de V50 qua design erg mooi, niet te opzichtig zeg maar. Ik heb moeite met BMW wat dat betreft. Kan je je dat voorstellen? :) Misschien ben ik ook te calvinistisch.
Een standaard 3-serie is niet bepaald opzichtig. Je kunt het zo uitbundig maken als je zelf wilt. Als je het M-sportpakket, dikke velgen en xenonlampen weglaat heb je voor de buitenwacht een hele brave auto. Neem je die opties wel dan gaan anderen wat sneller voor je aan de kant op de snelweg :P . Van binnen kun je alsnog de kerstboom top to bottom aankleden.
Wicked-Game schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 11:22:

BMW 335i X-Drive Touring met een Business Line M-Pakket erover tja en dan nog met wat opties ook een 70K wat je dan kwijt bent.

Al met al flink potente wagens, waarbij de BMW 335i wel een heel krachtige variant is met 306pk. De Audi houdt het bij 211pk, maar een chip van ABT schroeft het geheel voor 1500,- euro wel voor je op als je dat wilt.
Tenzij je op wintersport gaat of in de winter voor je werk in bergachtig gebied komt zou ik de vierwielaandrijving lekker laten zitten. Die kost alleen maar brandstof en voegt gewicht toe. Het voordeel van BMW is dat de aandrijving meteen aan de goede kant zit. Met eventueel winterbanden kun je prima uit de voeten in Nederland. Op zomerbanden heb je op de normaal gesproken spaarzame dagen met sneeuw dikke lol.

De 330i is een zuiniger alternatief voor de 335i. In vermogen scheelt het niet zoveel, het koppel is wel aanzienlijker lager maar daar staat tegenover dat de 330i graag toeren draait. Hij biedt alsnog meer dan genoeg koppel om laagtoerig te cruisen. De 3-serie zal in 2012 vervangen worden.

De 5-serie is minder sportief dan de 3-serie. Ik ben persoonlijk niet echt onder de indruk van het exterieur, maar dat kan veranderen met een M-sportpakket. Voor jou is dat wellicht een voordeel. In standaard trim is het geen intimiderende auto. Het afwerkingsniveau van het interieur is zeer hoog.

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Voor dat geld zou ik volvo überhaubt links laten liggen ;)

Wat zoek je precies? Relaxte cruisewagen met veel opties of iets sportiefs?

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik zou niet voor de Volvo gaan. Verouderde techniek van de transmissie. Gaan met de bosjes kapot, problemen met de hydraulische eenheden wat tot flinke schade in de bak kan leiden als men niet oppast.

De Audi Multitronic is erg fijn _maar_ heeft zijn gebreken. Als je de sleurhut terrorist wilt gaan uithangen dan kan je beste in S-mode rijden. De oliepomp in de bak levert net iets te weinig naar mijn mening en daarom wil je liever wat hogere toeren draaien zodat je meer olie hebt. Sprintjes met die bak gaat maar dan moet je wel sneller de olie dan normaal vervangen. En aangezien het speciale olie is a 40 of 50 euro de liter tikt (en ongeveer 6 liter nodig denk ik?) dat elke 60 000km wel flink aan.

De BMW transmissies, ik meen geleverd door ZF, is een typische ZF. Gare software maar geweldige mechanische ontwikkeling. Ze weten elke keer het rendement mechanisch te verbeteren.

Mijn voorkeur gaat blind naar de Audi wegens de Multitronic versnellingsbak. Heerlijker rijden bestaat niet :) En andere optie is natuurlijk de Audi S-tronic, de naam voor hun DSG bak.

[ Voor 27% gewijzigd door Chevy454 op 19-05-2010 18:03 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ga anders eens rijden met een paar van die auto's.

Als je een Audi met een BMW vergelijkt, dan is de Audi wat mooier afgewerkt maar de BMW rijdt fijner, met meer stuurgevoel.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• THIJZEL
  • Niet online
Een mooie S5 (liefst V8) is natuurlijk :9~ :9~

335i coupe is natuulijk ook erg lekker.

Net even een S4 avant bijna full options samengesteld... voor tegen de 100k ook mooi.

Stel voor de grap ook eens autoscout24.nl op prijsrange 100k-75k en bj >=2009 in...

[ Voor 6% gewijzigd door THIJZEL op 19-05-2010 20:03 ]

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-11 22:12
Dan ga je toch voor een V70 T5 of T6 of zoiets?
Hoewel ik die eigenlijk interresanter vind dan dat Duitse spul moet ik wel bekennen dat ik liever, zeker met dit budget, voor RWD zou gaan, stuurt uiteindelijk toch lekkerder. En een BMW 4x4 is geen Volvo 4x4, omdat de BMW standaard RWD is en de Volvo standaard FWD, waarna eventueel andere wielen bijgeschakeld worden.

Maar gezien de Japanners ook geen leuke RWD stations hebben (of althans, als we het over nieuwe auto's hebben die hier geleverd worden) kan je alleen nog naar wat Amerikaans kijken, wat ik niet snel zou doen.

Dus dan wordt het toch zo'n dertien in een dozijn Duitser helaas...

De vraag is hoeveel waarde je aan RWD hecht. En of je SUV's of terreinwagens ook interessant vind, maar ik gok het niet. Zelf zou ik voor een V70 gaan, eventueel AWD. Of op de nieuwe V60 wachten idd.

Als je sedans ook ok vind dan is er wel wat leuks van de Japanners, zoals bepaalde Lexus modellen of van Infiniti, dan rij je ook RWD en kwaliteit, alleen dan wat zeldzamers. Maar misschien boeit je dat minder.
Volgens mij hebben die luxe Japanse merken weinig stations omdat ze meer op hun eigen als wel op de Amerikaanse markt gericht zijn, daar ga je niet in een station rijden als je een leuke/premium auto wil rijden. Maar er zou gewoon weer een IS300 station moeten komen zoals een aantal jaar terug, mooie wagen.

[ Voor 24% gewijzigd door !null op 19-05-2010 20:41 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Ooit eens over een Alfa 159 nagedacht? Ik heb onlangs eens mogen plaats nemen in een nieuwe 159 Sportswagon en ik moet zeggen, dat beviel mij niet verkeerd. (En dat als ex-BMW rijder!).

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• THIJZEL
  • Niet online
159 is toch een oud model of heb ik het mis?

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-11 23:17
Volgens mij is er nog geen opvolger van de 159. Model is meen ik al wel enkele jaren in productie. Ik zou dan ook gaan voor een nieuwe BMW en Audi, maar ja met dat geld heb je keus zat.... :)

• stefklep
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-11 19:43

stefklep

((Stefklepje))

Kan je ook een leuke BMW 7 (f01) serie voor halen :*) Nou en hoef je denk je niet te vertellen wat voor opties allemaal op zitten ;) Uiteraard Occasion.

[ Voor 39% gewijzigd door stefklep op 22-05-2010 20:04 ]

• Chevy454
  • Niet online
Een BMW 7 is geen praktische auto. Dat is gewoon een pooierbak zonder praktisch te zijn. Een V50 of een A4 avant zijn praktische wagens. Kan je makkelijker kwijt als een BMW 7 in de stad.

Shit, zelfs mijn pas gekochte A4 heeft 1 groot nadeel waar ik me gigantisch aan stoor: die is net zo groot als een vrachtwagen voor mijn doeleinden. Dromen zijn leuk maar het is de realiteit waar het om gaat. En ik rijd op het werk met wagens die 150 000 euro waard zijn, dan bek ijk je alles in een heel ander perspectief. Dat is een stukje leuker als een BMW 7 dan :) Rijden met de laatste prototype van een gerenommeerd merk, helpen met de ontwikkeling van dat model... priceless :)

[ Voor 9% gewijzigd door Chevy454 op 22-05-2010 23:37 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:24
Volvo V50, Audi A4 Avant of BMW 3-serie

Wij stonden een paar maand geleden voor dezelfde keuze. Na proefrijden stak de A4 er met kop en schouders bovenuit. Vooral de looks van zowel interieur als exterieur zijn bij de Audi beter. Maarjah smaken verschillen.

Overigens wel een leuke aanbieding: http://www.huiskes-kokkel...e-Audi-A4-Avant-S-Edition

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

tazzman schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 15:33:
Ooit eens over een Alfa 159 nagedacht? Ik heb onlangs eens mogen plaats nemen in een nieuwe 159 Sportswagon en ik moet zeggen, dat beviel mij niet verkeerd. (En dat als ex-BMW rijder!).
De 159 is niet erg snel, zuipt nogal en is vanwege de hoge CO2-uitstoot onaantrekkelijk geprijsd. De Sportwagon 3.2 JTS TI met voorwielaandrijving heeft een verbruik van gemiddeld 11,1l/100km en doet 7,2s over 0-100. Bij de vierwielaangedreven versie is het verbruik 11,5l/100km.

De goedkopere 330i Touring heeft modernere techniek aan boord. Hij doet 6,2s over 0-100 en verbruikt slechts 7,6l/100km. Zelfs de 325i is sneller dan de 159 3.2 en is nog 10K goedkoper ook. Je moet dus wel erg graag Alfa willen rijden om een 159 te kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Femme op 23-05-2010 11:07 ]

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-11 07:58
Koop de nieuwe Polo Bluemotion en de rest van het geld heb je voor de komende 30 jaar om te tanken _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door flo_ op 23-05-2010 11:18 ]

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-11 09:07
Pff ik wilde ook wat gaan typen totdat ik las dat je de BMW een lompe bak vond. Het zijn allemaal geen slechte auto's (V50 hoogstens wat verouderd) dus zal het wel een kwestie van smaak worden waarop je uiteindelijk de aankoop baseert. Een slechte smaak... als je sowieso eraan denkt om een V50 boven de 3-serie te verkiezen.

[ Voor 4% gewijzigd door YoshiBignose op 23-05-2010 11:34 ]

Facts don't care about your feelings

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:00
Gelink schreef op zondag 23 mei 2010 @ 10:47:
Volvo V50, Audi A4 Avant of BMW 3-serie

Wij stonden een paar maand geleden voor dezelfde keuze. Na proefrijden stak de A4 er met kop en schouders bovenuit. Vooral de looks van zowel interieur als exterieur zijn bij de Audi beter. Maarjah smaken verschillen.

Overigens wel een leuke aanbieding: http://www.huiskes-kokkel...e-Audi-A4-Avant-S-Edition
Ik moet toegeven, de A4 Avant is een prachtige bak, maar je kunt toch niet met een stalen gezicht zeggen dat de A4 fijner rijdt/stuurt dan de BMW?

Ik vind de A4 qua looks ver boven BMW uitsteken, zeker op de huidige modellen, maar qua rijgedrag wint de BMW het op zijn sloffen. Dus "kop en schouders" bij een proefrit?

• Chevy454
  • Niet online
flo_ schreef op zondag 23 mei 2010 @ 11:18:
Koop de nieuwe Polo Bluemotion en de rest van het geld heb je voor de komende 30 jaar om te tanken _/-\o_
Heb je wel een probleem met de ruimte :+
razorhead schreef op zondag 23 mei 2010 @ 11:35:
Ik moet toegeven, de A4 Avant is een prachtige bak, maar je kunt toch niet met een stalen gezicht zeggen dat de A4 fijner rijdt/stuurt dan de BMW?
Waarom niet? Iedereen heeft een andere insteek en verwachtingen van een auto. Ik heb bij het benchmarken van de wagens de A4 als de fijnste wagen beoordeelt.( * Chevy454 werkt aan de ontwikkeling van auto's *O*. De BMW reed fijn maar ik vond de Audi toch net wat fijner op gebied van comfort en afstelling. De instelling verschilt gewoon bij iedereen.
Ik vind de A4 qua looks ver boven BMW uitsteken, zeker op de huidige modellen, maar qua rijgedrag wint de BMW het op zijn sloffen. Dus "kop en schouders" bij een proefrit?
Met welke insteek rijd jij? Ik vind eerlijk gezegd iedereen nogal over the top reageren. BMW dit, BMW dat, Audi dit, Audi dat. Volvo zus, Volvo zo. Er zijn zoveel meningen en noden als er mensen zijn. Moet je maar eens leren accepteren dat BMW rijders het niet altijd juist hebben :) En laten we wel wezen voor normaal rijden maakt het allemaal niet uit.

Momenteel zijn er gewoon geen slechte wagens meer. Zelfs de Chinese wagens zijn qua prijs kwaliteit goed te noemen. Misschien is de techniek wat achterhaald maar misschien is dat wel een voordeel op gebied van betrouwbaarheid. Voor het normale rijden zijn alle wagens die de TS overweegt goed, het gaat gewoon op smaak bepaalt worden.

[ Voor 85% gewijzigd door Chevy454 op 23-05-2010 11:49 ]

• Loona35
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-11 18:02
Wat een raar topic... 100k te besteden en dan noem je de V50 als voorbeeld?

Ik zou voor de V70 of XC70 gaan van Volvo, als je toch Volvo fan bent... full-options raak je dan de 95k wel geloof ik.

Afbeeldingslocatie: http://www.carandsuv.co.nz/wp-content/uploads/2008/09/volvo-xc70-2010-fq-688x458.jpg

Afbeeldingslocatie: http://l.yimg.com/dv/i/ci/710/volvo-2008-05-15/xc70_interior_5.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door Loona35 op 23-05-2010 11:46 ]

• glnk
razorhead schreef op zondag 23 mei 2010 @ 11:35:
[...]

Een A4 rijdt fijner ja. BMW 320i vergeleken met een Audi A4 2.0TFSI. De motor in de Audi is een stuk krachtiger. Veel meer koppel mede dankzij de turbo. Ook het verbruik en de prestaties zijn beter.

Wat bedoel je met fijner sturen?

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Chevy454 schreef op zondag 23 mei 2010 @ 11:36:
[...]

Heb je wel een probleem met de ruimte :+
Dat snap ik ook niet echt. Waarom wil iemand een stationcar "voor de ruimte" en kijkt dan naar A4 en 3-serie? Dat zijn echt kleine auto's, vooral de 3-serie.

Maar ook ik snap geen bal van de TS, overweegt een gebruikte middenklasser van pakweg 10-15k en schermt met een budget van 100k. Dat is toch geen serieuze vraag?

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

• Chevy454
  • Niet online
Jazzy schreef op zondag 23 mei 2010 @ 11:51:
Dat snap ik ook niet echt. Waarom wil iemand een stationcar "voor de ruimte" en kijkt dan naar A4 en 3-serie? Dat zijn echt kleine auto's, vooral de 3-serie.
Iedereen heeft een andere referentiekader. Ik heb een A4 sedan gekocht en het eerste wat ik zei: dat is een vrachtwagen. Ik krijg die moeilijker geparkeerd als mijn Golf in de stad omdat deze 43cm korter is. En de Golf was ruimer en praktischer wegens zijn achterklep ipv koffer. (het is dat mijn Golf wat korter is geworden en ik er een goede inruilprijs op kreeg en hij geen andere Golf had staan die mij beviel)

Nee, ik snap de TS wel. De stations die hij vermeld zijn praktisch qua bepakking en gebruik. Ik snap niet waarom iedereen van die vrachtwagens zit aan te raden als de TS bvb vaak alleen in de wagen zit maar wel dozen ofzo moet gaan verplaatsen in de stad. Dan is een V50 of een A4 avant of een 3 serie touring ideaal qua compromis.

Zelfde als mijn oom: die kocht zich een A6. Een prachtige wagen maar hij zat er alleen in met mijn tante. En dan klagen dat hij zo groot is en moeilijk te parkeren is. Waarom heeft hij hem dan aangeschaft? Zodat de kinderen (die uit huis zijn!!!) comfortabel erin kunnen zitten wanneer ze samen naar zee gaan. Dat is in 5 jaar tijd 1 keer voorgekomen.... Ik noem dat geen praktische wagen maar grootheidswaanzin. Iets waar velen in dit topic blijkbaar last van hebben imo.

Nadat hij die A6 had verkocht moest hij me toch gelijk geven dat de A6 absoluut overkill was.
Jazzy schreef op zondag 23 mei 2010 @ 11:51:
Maar ook ik snap geen bal van de TS, overweegt een gebruikte middenklasser van pakweg 10-15k en schermt met een budget van 100k. Dat is toch geen serieuze vraag?
Een gebruikte A4 avant met een Multitronic in een S-line uitvoering is een hele mooie wagen. Maar die ga je niet hebben voor 10 a 15k. Een nieuwe gaat rond de 45k denk ik in NL, Dus die 100k zal hopelijk van de baas zijn en niet van het gezin :) Maar ik vind de vraagstelling ook dubieus.

[ Voor 27% gewijzigd door Chevy454 op 23-05-2010 12:09 ]

• YoshiBignose
Gelink schreef op zondag 23 mei 2010 @ 11:48:
[...]

Een A4 rijdt fijner ja. BMW 320i vergeleken met een Audi A4 2.0TFSI. De motor in de Audi is een stuk krachtiger. Veel meer koppel mede dankzij de turbo. Ook het verbruik en de prestaties zijn beter.

Wat bedoel je met fijner sturen?
*knip*, de 320i vergelijken met de 2.0TFSI. Met normaal rijgedrag zal de Audi vast ook goed rijden (en misschien wel comfortabeler dan de BMW, dat weet ik niet), maar als je ECHT gaat rijden dan merk je al snel wat de betere auto is, in dat opzicht. En zo is het ook altijd geweest!

Modbreak:Het is nergens voor nodig om te gaan flamen.

[ Voor 5% gewijzigd door Steffie op 24-05-2010 11:23 ]

• glnk
YoshiBignose schreef op zondag 23 mei 2010 @ 12:13:
[...]

de 320i vergelijken met de 2.0TFSI. Met normaal rijgedrag zal de Audi vast ook goed rijden (en misschien wel comfortabeler dan de BMW, dat weet ik niet), maar als je ECHT gaat rijden dan merk je al snel wat de betere auto is, in dat opzicht. En zo is het ook altijd geweest!
Waar baseer je dit op? Waarom kun je een 320i niet vergelijken met een 2.0TFSI? De nieuwprijs is hetzelfde.

[ Voor 9% gewijzigd door Steffie op 24-05-2010 11:24 ]

• Loona35
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-11 18:02
*knip*
Modbreak:Voor de reactie die hier stond zijn topicreports bedoeld.

[ Voor 83% gewijzigd door Steffie op 24-05-2010 11:24 ]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Voor de ruimte heb je inderdaad niet zoveel aan een 3-serie station. Voor een Audi A4 zal hetzelfde gelden denk ik. Ik heb zelf een oude 5-serie Touring en daar past niets in als je meubels e.d. wilt verplaatsen. Een oud-model Mondeo station is veel ruimer. Voor tripjes naar de Ikea heb je veel meer aan een trekhaak. Je hoeft dan niet de hele dag met een containervormige auto rond te rijden die de aandrijving aan de verkeerde kant heeft om zoveel mogelijk laadruimte te creeëren.

• flo_
YoshiBignose schreef op zondag 23 mei 2010 @ 12:13:
[...]

de 320i vergelijken met de 2.0TFSI. Met normaal rijgedrag zal de Audi vast ook goed rijden (en misschien wel comfortabeler dan de BMW, dat weet ik niet), maar als je ECHT gaat rijden dan merk je al snel wat de betere auto is, in dat opzicht. En zo is het ook altijd geweest!
Het is sowieso al een verkeerde vergelijking aangezien je een bepaalde auto met een bepaalde motor vergelijkt met een andere motor zonder opgaaf over welk model het gaat. Een A6 met een 2.0T rijdt anders dan een A4 of een A3 met een 2.0T. En heb je het nu over een quattro of..?

Wat wil je zeggen met "misschien wel comfortabeler"? Die 2.0T is in alle opzichten sneller dan die 2.0i als je een vergelijking maakt tussen de 3-serie en de A4.

[ Voor 2% gewijzigd door Steffie op 24-05-2010 11:25 ]

• glnk
Pardon, we hadden het over de A4 dus in dit geval bedoel ik ook de A4.

[ Voor 79% gewijzigd door glnk op 23-05-2010 13:05 ]

• flo_
Het stuurgedrag van de gemiddelde BMW is beter, helemaal mee eens. Maar ik neem ook aan dat TS niet de intentie heeft om er iedere dag mee op het circuit te rijden. In dat geval zou ik voor de best presterende motor gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door flo_ op 23-05-2010 13:10 ]

• YoshiBignose
Gelink schreef op zondag 23 mei 2010 @ 12:20:
[...]

Waar baseer je dit op? Waarom kun je een 320i niet vergelijken met een 2.0TFSI? De nieuwprijs is hetzelfde.
Oh de 180 pk 2.0 TFSI, dan is de prijs inderdaad vrijwel gelijk, maar de 320i van BMW is zuiniger hoor en qua prestaties echt niet veel slechter dan de TFSI. Dan heb ik liever de RWD ;)

[ Voor 3% gewijzigd door YoshiBignose op 23-05-2010 13:35 ]

• flo_
YoshiBignose schreef op zondag 23 mei 2010 @ 13:31:
[...]

Oh de 180 pk 2.0 TFSI, dan is de prijs inderdaad vrijwel gelijk, maar de 320i van BMW is zuiniger hoor en qua prestaties echt niet veel slechter dan de TFSI. Dan heb ik liever de RWD ;)
De 2.0 TFSI heeft 211pk. De 320i heeft er 170. De BMW verbruikt inderdaad wat minder en stoot minder uit. Maar is dat wel relevant als je een budget van 100k hebt? Ik neem aan dat je dan echt niet wakker ligt van een klein verschil in verbruik.

Dan nog een aantal feiten. Die BMW doet er 8,9 sec. over naar de 100, terwijl de A4 hier slechts 6,5 seconden voor nodig heeft. De BMW heeft een top van 226km/h, waar de A4 de 245 km/h haalt. Tussen-acceleraties zal de A4 ook beter doen, aangezien hij beschikt over een turbine. Laat ik de cijfers over koppel en toeren maar achterwege laten, want daar zit ook nogal een groot verschil in.

Sorry hoor, maar als je dan nog voor de BMW kiest, dan kies je voor het merk en niet voor prestaties.

• glnk
Voor 100k is een S4 avant ook een optie natuurlijk. Wat een mooie wagen! En vol met gadgets _/-\o_ :9~

Afbeeldingslocatie: http://img.autotrader.nl/Audi/S4/Audi-S4-Stationwagen-Benzine-Zwart-001--5282125-Medium.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.autotrader.nl/Audi/S4/Audi-S4-Stationwagen-Benzine-Zwart-003--5282128-Medium.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.autotrader.nl/Audi/S4/Audi-S4-Stationwagen-Benzine-Zwart-006--5674936-Medium.jpg

http://www.autotrader.nl/...inaNummer=1&total=4&pos=2

[ Voor 9% gewijzigd door glnk op 23-05-2010 15:48 ]

• Chevy454
  • Niet online
Femme schreef op zondag 23 mei 2010 @ 12:24:
Voor de ruimte heb je inderdaad niet zoveel aan een 3-serie station. Voor een Audi A4 zal hetzelfde gelden denk ik. Ik heb zelf een oude 5-serie Touring en daar past niets in als je meubels e.d. wilt verplaatsen.
En hoe vaak moet jij meubilair gaan verhuizen? Het is maar net wat je noden zijn. Er is een reden waarom verhuisfirma's een vrachtwagen gebruiken natuurlijk. Misschien moet er wel een laptoptas, een kinderwagen en een rugzak erin. Dan is een 3 touring geschikt.
Voor tripjes naar de Ikea heb je veel meer aan een trekhaak.
Een trekhaak heb je altijd veel meer.
Je hoeft dan niet de hele dag met een containervormige auto rond te rijden die de aandrijving aan de verkeerde kant heeft om zoveel mogelijk laadruimte te creeëren.
Waarom zou in godsnaam de aandrijving aan de verkeerde kant staan? Het is maar net hoe je de wagen wenst te gebruiken maar met FWD is absoluut niets mis mee, BMW heeft zelfs intern met FWD gespeeld. Mijn voorkeur gaat uit naar een wagen met een CVT, daar heb je geen last van het deinen bij het schakelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Chevy454 op 23-05-2010 18:29 ]

• Jazzy
  • Nu online

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Chevy454 schreef op zondag 23 mei 2010 @ 18:27:
Misschien moet er wel een laptoptas, een kinderwagen en een rugzak erin. Dan is een 3 touring geschikt.
De TS gaf aan dat hij een stationcar wilden vanwege de ruimte. Dat vind ik een raar argument want als je ruimte nodig hebt dan moet je niet voor zo'n lifestyle combi kiezen.

Maar goed, ik vind wel meer raar aan dit topic. :)

• YoshiBignose
flo_ schreef op zondag 23 mei 2010 @ 14:55:
[...]

De 2.0 TFSI heeft 211pk. De 320i heeft er 170. De BMW verbruikt inderdaad wat minder en stoot minder uit. Maar is dat wel relevant als je een budget van 100k hebt? Ik neem aan dat je dan echt niet wakker ligt van een klein verschil in verbruik.

Dan nog een aantal feiten. Die BMW doet er 8,9 sec. over naar de 100, terwijl de A4 hier slechts 6,5 seconden voor nodig heeft. De BMW heeft een top van 226km/h, waar de A4 de 245 km/h haalt. Tussen-acceleraties zal de A4 ook beter doen, aangezien hij beschikt over een turbine. Laat ik de cijfers over koppel en toeren maar achterwege laten, want daar zit ook nogal een groot verschil in.

Sorry hoor, maar als je dan nog voor de BMW kiest, dan kies je voor het merk en niet voor prestaties.
Met een budget van 100k zou ik naar A6 avant of 5-serie touring kijken, maar dat terzijde.

De 211 pk TFSI is weldegelijk duurder dan de 320i en eigenlijk even duur als de 325i (46k kaal), dus daar moet je het dan ook mee vergelijken. Dan komt de 325i nog als snellere uit de bus.

Hoe jij btw op 6.5 sec komt weet ik niet, maar we praten hier wel over de stationwagons he. Voor zover ik weet is de Audi in 7.1 sec bij de 100 en de 325i in 6.9.

[ Voor 9% gewijzigd door YoshiBignose op 23-05-2010 20:47 ]

• flo_
YoshiBignose schreef op zondag 23 mei 2010 @ 20:45:
[...]

Met een budget van 100k zou ik naar A6 avant of 5-serie touring kijken, maar dat terzijde.

De 211 pk TFSI is weldegelijk duurder dan de 320i en eigenlijk even duur als de 325i (46k kaal), dus daar moet je het dan ook mee vergelijken. Dan komt de 325i nog als snellere uit de bus.

Hoe jij btw op 6.5 sec komt weet ik niet, maar we praten hier wel over de stationwagons he. Voor zover ik weet is de Audi in 7.1 sec bij de 100 en de 325i in 6.9.
Klopt, ik keek niet naar de avant. Maar dan nog is de 2.0T sneller dan de 325i. Zie onderstaande vergelijking.

http://www.speedyshare.co...A4_2.0T_Avant_Quattro.pdf

[ Voor 25% gewijzigd door flo_ op 23-05-2010 21:33 ]

• TAMW
  • Laatst online: 17-11 18:11
BKJ schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 21:18:
Luxeprobleem:

Het wordt tijd voor een nieuwe auto (weer station vanwege ruimte) maar ik twijfel tussen een aantal:

- ...

Budget is niet echt een heel groot probleem (max 100k) en ik hou van gadgets ;-).

Wat ik tof vind aan bv audi en bwm is dat ze veel extra opties bieden (adaptive cruise control, audio/multimedia, lane departure warning, automatisch inparkeren etc etc). Volvo is qua V50 niet echt vooruitstrevend: geen adaptive cruise control, geen lane depature warning, geen multimedia.

Qua specs: sterke motor (min 200pk) & automaat.
Leeftijd: Nieuw of max 10k op teller
Easy choice:

BMW M5 touring (e61)

Heeft alles:

1. Ziet er goed uit (op zich nog redelijk ingetogen)
2. Comfortabel (mits M button off)
3. Praktisch
4. M button on. super sport wagen. (check topgear filmpje)

ps: Zelf vind ik de 5 sedan mooier en deze heeft ook een flinke kofferruimte (520ltr)

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:43

BrZ

TAMW schreef op zondag 23 mei 2010 @ 21:38:
[...]

Easy choice:

BMW M5 touring (e61)

Heeft alles:

1. Ziet er goed uit (op zich nog redelijk ingetogen)
2. Comfortabel (mits M button off)
3. Praktisch
4. M button on. super sport wagen. (check topgear filmpje)

ps: Zelf vind ik de 5 sedan mooier en deze heeft ook een flinke kofferruimte (520ltr)
En je bent ervan op de hoogte dat deze auto begint bij de 165k?

• TAMW
Er staat in de ts niet dat de auto nieuw moet zijn.

http://www.autotrack.nl/tweedehands/bmw/5-serie/6689225

deze heeft dan 26k kilometers maar voor maar voor 100k euro zal er ook wel 1 te vinden zijn die de max 10k kilometer eis wel dekt.

[ Voor 67% gewijzigd door TAMW op 23-05-2010 22:21 ]

• Jazzy
  • Nu online

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

TAMW schreef op zondag 23 mei 2010 @ 22:06:
Er staat in de ts niet dat de auto nieuw moet zijn.
Er staat in de TS dat een Volvo V50 ook al voldoende is. :)

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Chevy454 schreef op zondag 23 mei 2010 @ 18:27:
[...]

En hoe vaak moet jij meubilair gaan verhuizen? Het is maar net wat je noden zijn. Er is een reden waarom verhuisfirma's een vrachtwagen gebruiken natuurlijk. Misschien moet er wel een laptoptas, een kinderwagen en een rugzak erin. Dan is een 3 touring geschikt.

[...]

Een trekhaak heb je altijd veel meer.
Daarom kun je mijn inziens net zo goed een sedan (vind ik mooier) nemen met een trekhaak. Tenzij je wellicht babywagens moet vervoeren. Die dingen hebben tegenwoordig monsterlijke proporties.
Waarom zou in godsnaam de aandrijving aan de verkeerde kant staan? Het is maar net hoe je de wagen wenst te gebruiken maar met FWD is absoluut niets mis mee, BMW heeft zelfs intern met FWD gespeeld. Mijn voorkeur gaat uit naar een wagen met een CVT, daar heb je geen last van het deinen bij het schakelen.
BMW komt inderdaad met voorwielaandrijvers, maar alleen in instappers uit de 1-serie. Voor een wagen met weinig vermogen maakt voorwielaandrijving niet zoveel uit. Met 200 of meer paardjes is het gewoon niet ideaal vanwege torque steer, een grotere neiging tot onderstuur en minder tractie. Iemand die 100K zegt te besteden hebben shopt naar een premiumauto en dan wil je mijn inziens een auto met superieure prestaties, wegligging en handling. Achterwielaandrijving of eventueel vierwielaandrijving ligt dan voor de hand.

• TAMW
Jazzy schreef op zondag 23 mei 2010 @ 22:08:
[...]
Er staat in de TS dat een Volvo V50 ook al voldoende is. :)
Hij vraagt ook een alternatief en die geef ik hem. Zeker met 100k ga je toch niet in een
V50 rijden, Audi A4 of 3 serie rijden.

Zo groot is die v50 qua ruimte niet, Als je een klasse groter gaat kun je ook best een sedan nemen.
qua ruimte ga je er dan niets op achteruit.

[ Voor 105% gewijzigd door TAMW op 23-05-2010 22:20 ]

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11 14:37
100k budget en kijken naar een 3-serie, V50 of A4... Of je overdrijft en hebt stiekem 60k budget en wilt indruk maken of je bent niet groter dan 1 meter 60 en een V50 voelt voor jou net zo groot als een V70 voor ons :-)

Maar goed:
BMW 3 serie - Erg klein, direct sturend en minder comfortabel als b.v. een Volvo, wel echt een rijdersauto vind ik.
V50 - Comfortabel, rustig maar geen spannende uitstraling, beetje lange onderbroeken auto en veel te degelijk.
A4 - Ook niet heel ruim, maar wel de mooiste van de 3 imho.

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

flo_ schreef op zondag 23 mei 2010 @ 13:05:
Het stuurgedrag van de gemiddelde BMW is beter, helemaal mee eens. Maar ik neem ook aan dat TS niet de intentie heeft om er iedere dag mee op het circuit te rijden. In dat geval zou ik voor de best presterende motor gaan.
De TS zal niet elke dag naar het circuit gaan dus daarom zou je maar de krachtigste motor kiezen?
Voor 100K kan je en prestaties en rijgedrag kopen, dus waarom zou je daarop concessies doen?

Maar het lijkt een beetje alsof de TS nog heel weinig heeft nagedacht over z'n volgende auto.
Dus, waar wil je hem voor gebruiken? Een 3-serie is bijv. weer heel wat anders dan een 5.

Dus wil je sportief? Power? Ruimte voor bepaalde spullen? Kinderen/vrouw?

Verder loont het bij dit soort wagens soms ook nog wel eens om in het buitenland te shoppen.

[ Voor 15% gewijzigd door fsfikke op 23-05-2010 22:26 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• FFF
  • Laatst online: 20-10 20:14

FFF

Wellicht moet de TS wat meer van zijn wensen op een rijtje zetten...

Ik rij zelf sinds kort ook volvo en ben daar uiterst tevreden over. Het leuke van volvo is dat het een nette auto is die in de juiste uitvoering een echte wolf in schaapskleren kan zijn. Ik hou zelf ook niet van opzichtige auto's en ik wil ook geen 4 uitlaten terwijl de auto niet vooruit te branden is.

Met audi heb ik zelf heel weinig, audi is gewoon goed. Heb zelf een paar keer in de A6 gereden en ooit in een A4. Deze auto's doen gewoon wat ze moeten doen, zijn kwalitatief goed, maar ik vind ze echt oer saai.

BMW maakt naar mijn mening toch de sportiefste auto's. Aantal keer in de 3 en de 5 serie mogen rijden. Hele fijne motoren, en rijden gewoon echt goed. Het sturen is allemaal communicatiever als de 2 merken hierboven.

Als je kijkt naar de prijs dan is volvo een verrantwoorde keuze, voor jou echter weinig nieuws onder de zon.

Ik heb het idee dat je veel reacties krijgt van "dreamers". Ook ik vind die BMW het mooiste als ik niet naar geld zou hoeven kijken, ik denk echter dat een vergelijkbare 3 serie zo 10 tot 20k duurder is als de V50. Als het uit eigen zak moet betalen is dat voor veel mensen toch een tijdje sparen of een aantal keer minder op vakantie. En dat terwijl de BMW niet zo veel meer biedt in mijn ogen.

• glnk
FFF schreef op zondag 23 mei 2010 @ 23:10:
...

Ik heb het idee dat je veel reacties krijgt van "dreamers". Ook ik vind die BMW het mooiste als ik niet naar geld zou hoeven kijken, ik denk echter dat een vergelijkbare 3 serie zo 10 tot 20k duurder is als de V50. Als het uit eigen zak moet betalen is dat voor veel mensen toch een tijdje sparen of een aantal keer minder op vakantie. En dat terwijl de BMW niet zo veel meer biedt in mijn ogen.
Laat me eens een mooie BMW 330i / 335i touring zien die kan tippen aan de looks van die S4 avant die ik gepost heb. Ben toch benieuwd ;)

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Gelink schreef op zondag 23 mei 2010 @ 23:40:
[...]

Laat me eens een mooie BMW 330i / 335i touring zien die kan tippen aan de looks van die S4 avant die ik gepost heb. Ben toch benieuwd ;)
We kunnen de TS over van alles adviseren, mits we genoeg informatie van de TS krijgen. Maar we kunnen hem niet vertellen wat ie mooi moet vinden.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:56

Fiber

Beaches are for storming.

BKJ schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 21:18:
Luxeprobleem:

Ik rijd nu een Volvo V50 t5 (225pk), full options (nav, leer, superaudio, etc etc (summum+)).

- Audi A4 Avant
- BMW 3 serie
- Volvo V50
- ...

.........
Ik snap het niet helemaal.... Volvo rijder, wil graag wat nieuws, budget 100.000 Euro..... Appeltje, eitje: Mercedes C Estate, eventueel een E, maar die zal wel te groot zijn. Eigenlijk wil iedere Volvo rijder liever een Mercedes, maar kan hem meestal niet betalen. ;)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Gelink schreef op zondag 23 mei 2010 @ 23:40:
[...]

Dat is puur een kwestie van smaak en dat is relatief, aan de TS om daarover te oordelen.

39

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Domus schreef op zondag 23 mei 2010 @ 22:12:
100k budget en kijken naar een 3-serie, V50 of A4... Of je overdrijft en hebt stiekem 60k budget en wilt indruk maken of je bent niet groter dan 1 meter 60 en een V50 voelt voor jou net zo groot als een V70 voor ons :-)

Maar goed:
BMW 3 serie - Erg klein, direct sturend en minder comfortabel als b.v. een Volvo, wel echt een rijdersauto vind ik.
V50 - Comfortabel, rustig maar geen spannende uitstraling, beetje lange onderbroeken auto en veel te degelijk.
A4 - Ook niet heel ruim, maar wel de mooiste van de 3 imho.
De V50 is de kleinste van de drie. Een 3-serie 'erg klein' noemen slaat nergens op tenzij je een 7-serie, A8 of S-klasse gewend bent. Of een A4 ruimer is dan een 3-serie weet ik niet (heb ze nooit vergeleken). Voorin is een 3-serie ruim zat. Als je passagiers op de achterbank veel beenruimte wil bieden zijn zowel een 3-serie als een A4 niet ideaal en kun je beter een 5-serie of A6 nemen.

• Chevy454
  • Niet online
Femme schreef op zondag 23 mei 2010 @ 22:11:
Daarom kun je mijn inziens net zo goed een sedan (vind ik mooier) nemen met een trekhaak.
Smaken verschillen. Ik vind een sedan niet praktisch, ik mis de achterklep.
BMW komt inderdaad met voorwielaandrijvers, maar alleen in instappers uit de 1-serie.
Intern hadden ze al gespeeld met een FWD voor de 5 series.
Met 200 of meer paardjes is het gewoon niet ideaal
200pk heb je ook niet nodig mijnsziens. De downsizing is gewoon al een verhaal wat loopt icm kleinere wagens. Sterker nog, in Leuven krijg je al geen parkeer vergunning als je wagen groter is als 4.50 m
Iemand die 100K zegt te besteden hebben shopt naar een premiumauto en dan wil je mijn inziens een auto met superieure prestaties, wegligging en handling. Achterwielaandrijving of eventueel vierwielaandrijving ligt dan voor de hand.
Er zijn genoeg ouwe "lullen" die met hun Austin Martin niet harder als 120km/h rijden. Iedereen heeft een ander benadering van het ideale rijden. Zeker in de autowereld is dat een moeilijk iets. Wij maken een voorstel van de vermogenskromme en het schakelgedrag. En dat wordt zo ongeveer 10 a 15 keer aangepast naar de noden en wensen van de klant. Sommigen willen met 10% gas 70km/h rijden, anderen willen dat met 20% gas... anderen verkiezen om met 5% al 120km/h te rijden.

Er zijn heel erg veel opvattingen over hoe een auto zou moeten zijn ongeacht of die nu 10k of 100k kost.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Femme schreef op maandag 24 mei 2010 @ 00:07:
[...]

De V50 is de kleinste van de drie. Een 3-serie 'erg klein' noemen slaat nergens op tenzij je een 7-serie, A8 of S-klasse gewend bent. Of een A4 ruimer is dan een 3-serie weet ik niet (heb ze nooit vergeleken). Voorin is een 3-serie ruim zat. Als je passagiers op de achterbank veel beenruimte wil bieden zijn zowel een 3-serie als een A4 niet ideaal en kun je beter een 5-serie of A6 nemen.
De A4 verschilt nogal qua zitpositie. In de 3 zit je vrij laag en sportief tov de A4. Hierdoor kan je je in de 3-serie wat 'ingepakter' voelen. De C klasse is imo toch de mindere uit de drie (A4/3/C). Vooral door het saaie interieur en de erg irritante automaat.

Als de TS echt kilometers gaat maken zou ik heel goed naar de 5 kijken. De nieuwste auto uit die klasse dus je kan je helemaal uitleven aan gadgets ;)

[ Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 24-05-2010 00:13 ]

• BKJ
Dank voor alle reacties :)

Budget: 100k is zonder overdrijven en een maximum, het hoeft ook niet op.

Ik heb redelijk wat auto's gereden en ik moet zeggen dat mijn huidige volvo gewoon lekker rijdt. Smaken verschillen immers.

Het blijft mooi dat deze huidige auto inderdaad een wolf in schaapskleren is en ik hou nou eenmaal van ingetogen. Als je kijkt naar de specs (6,9 sec 0-100) dan rij ik menig bwm/audi/mercedes er uit ondanks dat men dit niet verwacht.

Qua wensen verduidelijking: we hebben een hond die ik perse niet op de achterbank wil. Ik rij max 25k per jaar en dat zijn vooral ritjes naar de randstad vanuit groningen. Verder veel stadsverkeer. Die prestaties van de t5 zijn wel een minimum, zou niet meer zonder kunnen. Mijn vriendin zou zich verder ook fijn moeten voelen als ze hem meeneemt voor lange ritten (ik denk dan specifiek aan grootte).

Wat ik belangrijk vind: iedere keer als ik instap dat ik denk: wat heb ik een heerlijke auto. Het zitcomfort, interieur en rijeigenschappen van de volvo t5 voldoen daar ruimschoots aan. Ik ben niet heel kritisch maar misschien verandert dat als ik 5 jaar bwm heb gereden ;).

Kamer huren

• YoshiBignose
Chevy454 schreef op maandag 24 mei 2010 @ 00:07:

200pk heb je ook niet nodig mijnsziens. De downsizing is gewoon al een verhaal wat loopt icm kleinere wagens. Sterker nog, in Leuven krijg je al geen parkeer vergunning als je wagen groter is als 4.50 m
Hij rijdt nu in een T5 en jij wil zeggen dat je geen 200pk nodig hebt? Klopt, natuurlijk heb je het niet nodig, maar het is wel leuk :) En hoe je het ook went of keert, als je echt hard wil rijden is RWD een must.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 11:00

Sick Nick

Drop the top!

Tja, pak dan een leuke V70 T6 met 304 pk. Groter/ruimer/luxer en ondanks het vermogen door de AWD ook rijdbaar :P Daarnaast ook een echte volvo qua comfort terwijl de V50 toch meer een opgeleukte focus is. V70 is meer zweven dus voor de lange ritten heerlijk als je niet om bochten-werk geeft.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

BKJ schreef op maandag 24 mei 2010 @ 11:04:
[...]
Qua wensen verduidelijking: we hebben een hond die ik perse niet op de achterbank wil. Ik rij max 25k per jaar en dat zijn vooral ritjes naar de randstad vanuit groningen. Verder veel stadsverkeer. Die prestaties van de t5 zijn wel een minimum, zou niet meer zonder kunnen. Mijn vriendin zou zich verder ook fijn moeten voelen als ze hem meeneemt voor lange ritten (ik denk dan specifiek aan grootte).
[...]
Ik zou in dat geval voor de nieuwe 5-serie touring gaan. Dat is gewoon een erg comfortabele auto voor lange ritten. Voor in de stad is het natuurlijk wel een grote wagen, maar zoals je zei hou je van gadgets. Je hebt op die auto optioneel een parkeerassistent die als je minder dan 35KM/h rijdt links en recht kijkt of er parkeerplekken zijn die groot genoeg zijn. Daarna heb je een visuele weergave van de parkeersensoren waardoor het inparkeren erg makkelijk is. Ook kan je nog een achteruitkijkcamera aanvinken en heb je optioneel twee camera's in de neus van de auto.
Verder kan je internetten in de auto en als je de comfortstoelen kiest zit je nog eens geweldig.
En met de 535i heb je 306pk tot je beschikking :Y)

Edit:
@Chevy hieronder: Je kan een BMW ook prima rijden zonder te 'stampen' en heel comfortabel kilometers vreten.

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 24-05-2010 16:22 ]

• Chevy454
  • Niet online
YoshiBignose schreef op maandag 24 mei 2010 @ 11:10:
Hij rijdt nu in een T5 en jij wil zeggen dat je geen 200pk nodig hebt? Klopt, natuurlijk heb je het niet nodig, maar het is wel leuk :) En hoe je het ook went of keert, als je echt hard wil rijden is RWD een must.
Ik blijf het leuk vinden :) Hoe iedereen zich een F1 piloot waant terwijl de tractiecontrole aanstaat.
Anders moet je maar eens in de auto R&D werken op de powertrain afdeling.

Wij hebben daar real life testen gedaan om te controleren hoevaak je volgas kan optrekken ivm afstelling van de testcycli van de levensduurtesten op de testbanken. 1 op 15 keer kwam er statistisch uit. Vermogen heb je echt niet nodig tenzij je niet kunt schakelen. Daarom dat CVT zo verdomme fijn rijdt. Ookal heb je maar 70pk, je hebt die wel constant. En daar kan je veel mensen het leven zuur mee maken :Y

Met de CVT waren we 4 volle seconden sneller als de manuele variant op voorwaarde dat de manuale niet bij 6000rpm zijn koppeling liet schieten (de CVT start op 850rpm dus zwaar in het nadeel dan). Dan was het verschil 1 seconde.
BKJ schreef op maandag 24 mei 2010 @ 11:04:
Qua wensen verduidelijking: we hebben een hond die ik perse niet op de achterbank wil. Ik rij max 25k per jaar en dat zijn vooral ritjes naar de randstad vanuit groningen. Verder veel stadsverkeer. Die prestaties van de t5 zijn wel een minimum, zou niet meer zonder kunnen.
Ik zou persoonlijk voor de A4 avant met de multitronic gaan dan. Geen geduw of getrek van de automaat maar het eindeloos schakelen van een CVT. Daar de station variant heb je voldoende ruimte voor de hond erin te laten terwijl de wagen compact blijft. Zeker wel zo fijn als je in de stad moet gaan rijden.

Ik zou dan voor de diesel variant gaan en niet de benzine motor omdat de multitronic geen koppelomvormer heeft maar een natteplaat koppeling. Hij heeft iig genoeg koppel onderin om je nekpijn te bezorgen en je kan op de snelweg met een laag motortoerental gaan zweven. Tenzij je voor de TFSI variant motoren gaat die hebben het koppel van een diesel icm de toeren van een benzine.

Ik heb geregeld die A4 sedan van mijn baas mee met de 2.0TDI multitronic en elke keer verbaas ik me over het rijgedrag van de automaat. Super lineaire acceleratie, nette schakelgradienten. Ik vind alleen 1 ding een "nadeel" van de motor afstelling. Wanneer je bij 70km/h gas los laat en daarna weer gas geeft dan merk je dat de acceleratie vertraagd is. Ze gaan daar echt laid back van geen inspuiting naar wel inspuiting met veel vermogen. Je voelt geen enkel schokje, de acceleratie is liniear. Zalige motor afstelling als je wilt cruisen. Als je wilt gaan stampen is dat wel hinderlijk....

Ik zou eerder gaan nadenken wat voor soort chauffeur je bent en wat je liever doet. Ga je stampen dan is een BMW leuker wegens de koppelreductie tijdens het schakelen van de automaat. Dat geeft een sportief gevoel. Ga je gewoon relaxt cruisen dan is de Audi een veel betere keuze imo. Geen koppelonderbreking, geen schakelschokken,... De nieuwe Volvo's hebben een twijfelachtige automaat.

En ik zou nooit voor een sportophanging gaan, dan trillen de vullingen uit mijn tanden naar mijn gevoel. Lekker direct sturen is het wel maar met dergelijke wagens hoef jij je niet te bewijzen mijnsziens dus gewoon lekker cruisen. Ik rijd ook netjes 50 waar je 50 mag rijden sinds ik mijn Audi heb, ik hoef niet meer te stampen. Scheelt boetes en schreeuwende mede passagiers. ;) En de mensen die achter me zitten die moeten mij maar inhalen als ze harder willen :)

[ Voor 91% gewijzigd door Chevy454 op 24-05-2010 13:04 ]

• flo_
..of een E500 Estate voor 96k. 388pk, 530Nm. Begrensd op 250km/h en 5,4 sec. naar de 100.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 11:00

Sick Nick

Drop the top!

Ex opties uiteraard, ga je een beetje los daarmee dan kan je er snel 10K of meer bovenop tellen :P

• flo_
Sick Nick schreef op maandag 24 mei 2010 @ 12:47:
Ex opties uiteraard, ga je een beetje los daarmee dan kan je er snel 10K of meer bovenop tellen :P
Exact...of je neemt een aangeklede jonge occasion.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17-11 06:42

Daniel

Kapitein NCC-1701
Als ik meteen wilde rijden zocht ik voor dat geld een jong gebruikte A4 Avant 3.2 quattro (bijv. deze: http://occasions.audi.nl:...detail.do?kenteken=J1DYV8) . Zalige V6, nog relatief zuinig en een lekker geluid, daarbij een strak interieur van topkwaliteit en bakken met grip. Een 3-serie rijdt wat scherper maar de A4 vind ik de betere allrounder.

Als je geduld kan hebben zou ik wachten en een 535i Touring bestellen...kom je wel wat duurder uit maar er kan wel een hoop aan gadgets op :)

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:58

Wimo.

Shake and Bake!

Chevy454 schreef op maandag 24 mei 2010 @ 12:39:
[...]

Ik blijf het leuk vinden :) Hoe iedereen zich een F1 piloot waant terwijl de tractiecontrole aanstaat.

Wij hebben daar real life testen gedaan om te controleren hoevaak je volgas kan optrekken ivm afstelling van de testcycli van de levensduurtesten op de testbanken. 1 op 15 keer kwam er statistisch uit. Vermogen heb je echt niet nodig tenzij je niet kunt schakelen. Daarom dat CVT zo verdomme fijn rijdt. Ookal heb je maar 70pk, je hebt die wel constant. En daar kan je veel mensen het leven zuur mee maken :Y

Met de CVT waren we 4 volle seconden sneller als de manuele variant op voorwaarde dat de manuale niet bij 6000rpm zijn koppeling liet schieten (de CVT start op 850rpm dus zwaar in het nadeel dan). Dan was het verschil 1 seconde.

[...]

Ik zou persoonlijk voor de A4 avant met de multitronic gaan dan. Geen geduw of getrek van de automaat maar het eindeloos schakelen van een CVT. Daar de station variant heb je voldoende ruimte voor de hond erin te laten terwijl de wagen compact blijft. Zeker wel zo fijn als je in de stad moet gaan rijden.

Ik zou dan voor de diesel variant gaan en niet de benzine motor omdat de multitronic geen koppelomvormer heeft maar een natteplaat koppeling. Hij heeft iig genoeg koppel onderin om je nekpijn te bezorgen en je kan op de snelweg met een laag motortoerental gaan zweven. Tenzij je voor de TFSI variant motoren gaat die hebben het koppel van een diesel icm de toeren van een benzine.

Ik heb geregeld die A4 sedan van mijn baas mee met de 2.0TDI multitronic en elke keer verbaas ik me over het rijgedrag van de automaat. Super lineaire acceleratie, nette schakelgradienten. Ik vind alleen 1 ding een "nadeel" van de motor afstelling. Wanneer je bij 70km/h gas los laat en daarna weer gas geeft dan merk je dat de acceleratie vertraagd is. Ze gaan daar echt laid back van geen inspuiting naar wel inspuiting met veel vermogen. Je voelt geen enkel schokje, de acceleratie is liniear. Zalige motor afstelling als je wilt cruisen. Als je wilt gaan stampen is dat wel hinderlijk....

Ik zou eerder gaan nadenken wat voor soort chauffeur je bent en wat je liever doet. Ga je stampen dan is een BMW leuker wegens de koppelreductie tijdens het schakelen van de automaat. Dat geeft een sportief gevoel. Ga je gewoon relaxt cruisen dan is de Audi een veel betere keuze imo. Geen koppelonderbreking, geen schakelschokken,... De nieuwe Volvo's hebben een twijfelachtige automaat.

En ik zou nooit voor een sportophanging gaan, dan trillen de vullingen uit mijn tanden naar mijn gevoel. Lekker direct sturen is het wel maar met dergelijke wagens hoef jij je niet te bewijzen mijnsziens dus gewoon lekker cruisen. Ik rijd ook netjes 50 waar je 50 mag rijden sinds ik mijn Audi heb, ik hoef niet meer te stampen. Scheelt boetes en schreeuwende mede passagiers. ;) En de mensen die achter me zitten die moeten mij maar inhalen als ze harder willen :)
Hoe zit het met de betrouwbaarheid van die multitronics? Wij hebben een A6 uit 2k3 en later een nieuw model (bouwjaar geen idee) waarvan de bak continu problemen gaf. De computer gaat blijkbaar vaak kapot en die bakken geven over het algemeen erg veel ellende volgens onze vaste audi reparateur. Ik zou er van wegblijven zolang je geen garantie hebt ..

• Chevy454
  • Niet online
Wimo. schreef op maandag 24 mei 2010 @ 18:46:
Hoe zit het met de betrouwbaarheid van die multitronics? Wij hebben een A6 uit 2k3 en later een nieuw model (bouwjaar geen idee) waarvan de bak continu problemen gaf. De computer gaat blijkbaar vaak kapot en die bakken geven over het algemeen erg veel ellende volgens onze vaste audi reparateur. Ik zou er van wegblijven zolang je geen garantie hebt ..
Klopt helemaal wat je zegt. Maar je moet het wel in perspectief zetten.

Ten eerste: alles is afgesteld voor 1 bepaalde configuratie van de motor. Dus chiptuning: forget it.
Bij mijn projecten stel ik de software zo in dat bij onlogische signalen noodloop geactiveerd wordt.

Ten tweede: onderhoud is erg belangrijk. Maar dat geldt voor elke automaat. Elke 60k is ook elke 60k. En dat kan beste de standaard olie zijn, niet een olie die voldoet aan die specificatie.

Ten derde: Audi heeft inmiddels geleerd dat ze geen getrapte automaat moeten nabootsen. De oudere multitronics die enkel getrapt kunnen rijden hadden problemen, de huidige MT's zijn beter in dat opzicht.

Ten vierde: dat de computer kapot gaat heeft meer te maken van de kwaliteit van de hardware. Kan bij elk merk overkomen daar het extern aangekochte delen zijn. Prolly Siemens of Contintental die het levert.

Ten vijfde: multitronic onderhoud door de dealer laten doen. Olie wissel vereist interventie van de dealer.

[ Voor 16% gewijzigd door Chevy454 op 24-05-2010 19:18 ]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Chevy454 schreef op maandag 24 mei 2010 @ 12:39:
[...]

Die 70pk heb je natuurlijk alleen maar op het toerental waarop de motor zijn maximum vermogen levert. Dat is geen toerental waarbij het relaxed rijden is. Een cvt maakt het dan wel makkelijker om het vermogen van een motor te benutten, als het een klein motortje zit het ding nog steeds de hele tijd te jengelen.

Het idee van een een dikke motor is dat je bij normale snelheden relaxed kunt cruisen bij lage toerentallen, en dat de motor tegelijkertijd veel prestatiereserves heeft. Dit duale karakter is erg belangrijk voor de beleving.

Verder vraag ik me af of het echt fijn rijden is zonder een vaste koppeling tussen toerental en snelheid. Het lijkt me een gedistantieerd gevoel opleveren. Er zal een reden zijn waarom BMW de voorkeur geeft aan automaten en gerobotiseerde versnellingsbakken met zeven of acht verzetten.

• Chevy454
  • Niet online
Femme schreef op maandag 24 mei 2010 @ 23:06:
Het idee van een een dikke motor is dat je bij normale snelheden relaxed kunt cruisen bij lage toerentallen, en dat de motor tegelijkertijd veel prestatiereserves heeft. Dit duale karakter is erg belangrijk voor de beleving.
Klopt maar daar heb je alsnog geen 200pk voor nodig. Sterker nog, we hebben emissie problemen gehad omdat we te laag in toeren zaten. En die motor had maar 120pk. Gaat wel als een speer vind ik, constant 120pk als je het vraagt.
Verder vraag ik me af of het echt fijn rijden is zonder een vaste koppeling tussen toerental en snelheid. Het lijkt me een gedistantieerd gevoel opleveren.
Het is compleet anders rijden. Je moet eraan wennen en loslaten dat het toerental niet stijgt. Maar eens je het gewoon bent wil je niets anders meer.
Er zal een reden zijn waarom BMW de voorkeur geeft aan automaten en gerobotiseerde versnellingsbakken met zeven of acht verzetten.
AMT's zijn simpel: kost maar 500 euro voor een sturing. Een getrapte automaat kost al een heel stuk meer. En 7 of 8 gangen: iedereen wilt een CVT nabootsen :) Een CVT heeft het nadeel dat deze erg inefficient is als onderdeel. In het geheel is die wel beter omdat je alles kunt afstemmen op maximaal rendement. Keerzijde is de complexiteit van het systeem. Een getrapte automaat is zo afgesteld. Een CVT is heel stuk complexer.

[ Voor 13% gewijzigd door Chevy454 op 24-05-2010 23:23 ]

• Dick
  • Niet online
Waarom geen Mercedes? Persoonlijke vind ik de 'nieuwe' modellen van Mercedes er echt erg netjes uitzien en ze bieden je alle opties/gadgets die je je maar kan wensen. Jij zou dan waarschijnlijk op een C-klasse Estate uitkomen denk ik? Dan blijf je flink onder je budget. Wil je toch een grotere auto dan uiteraard de E-klasse Estate maar met wat opties gaat je budget er dan wel redelijk doorheen.

• flo_
Dick schreef op maandag 24 mei 2010 @ 23:44:
Waarom geen Mercedes? Persoonlijke vind ik de 'nieuwe' modellen van Mercedes er echt erg netjes uitzien en ze bieden je alle opties/gadgets die je je maar kan wensen. Jij zou dan waarschijnlijk op een C-klasse Estate uitkomen denk ik? Dan blijf je flink onder je budget. Wil je toch een grotere auto dan uiteraard de E-klasse Estate maar met wat opties gaat je budget er dan wel redelijk doorheen.
Ik weet het niet hoor... het verschil tussen een C-klasse en een E-klasse is erg groot qua rijbeleving. Bij het verschil tussen een A4 en A6 heb je dat minder... Hoe het bij de andere merken is, geen idee. Maar dat is natuurlijk helemaal gevoelsmatig, kan het ook niet onderbouwen.

[ Voor 5% gewijzigd door flo_ op 25-05-2010 16:56 ]

• Dick
  • Niet online
Hmm misschien is het verschil tussen de C en E inderdaad groter dan bij andere merken, ik kan hier niet over oordelen aangezien ik nog nooit in de nieuwe c-klasse heb gereden. Wel in de A4/A6 en V50/V70 waar ik toch echt wel behoorlijk wat verschil merkte, overigens niet altijd in het voordeel van de grotere/duurdere broer. Dit is zoals je al zegt natuurlijk gevoelsmatig en daarbij ook heel erg afhankelijk van je rijstijl.

[ Voor 28% gewijzigd door Dick op 25-05-2010 19:47 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-11 20:05
Mijn advies, ga bij verschillende dealers langs en ga een proefrit maken. Hier lees je nu allemaal eigen voorkeuren (en geheid gepapegaai) maar bottom line is dat autorijden heel persoonlijk is. Een auto moet goed zitten, het interieur moet je aanspreken, prettig te bedienen zijn, het geluid moet fijn zijn, de auto moet praktisch zijn etc. Dergelijke aspecten wegen bij iedereen weer anders. Over pk's en FWD of RWD lullen is zinloos want theorie, je moet ervaren wat zinvol is met jouw rijstijl, de praktijk telt.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Als ik voor dezelfde keus stond zou ik zeker ook (midi)SUV's meenemen in mijn afweging. Afgaande op de overwogen merken dus de Audi Q5, BMW X3 en Volvo XC60. Qua ruimte vergelijkbaar met de genoemde stations en binnen gesteld budget prima aan te kleden.

• BKJ

Mijn keus is gevallen op een Audi S4 Avant met alles er op en eraan:

(in willekeurige volgorde)

- zwart
- adaptive cruise control
- leren bekleding
- drive select (onderstelregeling)
- 7-traps automaat (wat heerlijk die geleidelijke overgangen!)
- nav
- B&O Sound
- stoelverwarming/koeling
- TV (geen idee wat ik daar aan heb)
- comfort stoelen (hekel aan sportstoelen, overigens verbaasd over de veel voorkomende kleuren rood met zwart)
- automatische achterklep
- keyless entry
- adaptive lights
- 6500(!) kilometer op de teller

All in was deze auto in NL ruim 112k waard. Heb hem in DLD kunnen krijgen voor 82.5k all-in (transport, rdw, bpm, kenteken etc etc).

Wat vinden jullie er van?

Kamer huren

• YoshiBignose
Foto's please 8) lijkt me een gruwelijke bak :)

• PWM
  • Niet online

PWM

Fijne bak. Ik rijd regelmatig in de nieuwe S5, die dezelfde moter en bak heeft. Echt heerlijke auto. Wel wat gericht om comfort, het is absoluut geen sportieve wagen. Een heerlijke snelweg cruiser :)

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:29
Ik ruik sneeuwpret met de aankomende winter als hij weer zo hevig wordt! :D

Goede keuze :)

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

• BKJ
Foto's!
Afbeeldingslocatie: http://s3.postimage.org/KTgEJ.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s3.postimage.org/KRYl0.jpg