Vonken, rook en een erg slechte geur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02:07
Een paar dagen geleden heeft mijn Gembird universal power adaptor het begeven.
Specs:
Input: 100-250VAC 50-60Hz
Output: 5.0VDC +-5%
Max: 1000mA
Min: 150mA

Even open gemaakt en geïnspecteerd: een brandplek rond een Schottky diode, een condensator is langs onder opengebarsten is en 2 weerstandjes die opengescheurd zijn.
Het gaat om 2 weerstandjes van 330 Ohm 10% 0,25W, een condensator van 10V 470µF en een SR240 Schottky diode van 40V en 2A.
Dus ik naar de winkel, ik kom terug met dit: 330 Ohm 5% 0,6W, condensator van 25V 470µF en een RGP30M Rectifier van 1000V en 3A.
Even solderen, en meteen getest: ik zie het gevonk door de witte plastic heen (uiteraard in combinatie met de geluidseffectjes), een erg slechte geur en als ik het spel weer open maak komt er een rookpluim uit met nog meer slechte geur...
Weeral bewijs geleverd dat elektronica op rook werkt! (Helaas niet de bedoeling om het te bewijzen)
Bij nadere inspectie zijn de weerstanden dit keer niet opengebarsten, maar volledig verkoolt.
De condensator ziet er nog goed uit.
Als ik de diode test met mijn multimeter krijg ik forward (denk ik) een waarde van 460, en inverse (opnieuw denk ik) een waarde van 1250.
Ik ben hier geen expert in, maar aangezien hij niet piepte werkt de diode toch nog?

Pics: (klikbaar, excuses voor de scherpte :P)
Overzicht schakelende voeding

Close up kapotte weerstand
Let hierbij op de weerstand die net voor de tweede condensator links staat, en de tweede weerstand die net boven de eerste condensator links uitkomt.

Nu komen de vragen natuurlijk:
Hoe kan ik erachter komen waarom dit niet werkte?
Hoe kan ik dit oplossen?
Of kan dit beter in de vuilbak?
Vragen, suggesties en opmerkingen zijn welkom. :)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:10

CyBeRSPiN

sinds 2001

Voor 2,4 euro en 2-3 weken wachten is dit wellicht beter dan je (wellicht dure) apparatuur blootstellen aan een experiment :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Wordt overwogen, maar dure apparatuur is het in ieder geval niet. En sowieso wil ik het gewoon repareren voor de leut en de ervaring (ik studeer namelijk elektromechanica).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Malantur schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 21:14:
... een Schottky diode,
.. een RGP30M Rectifier van 1000V en 3A.
Volges mijn is die RGP30M geen Schottky diode.
Voor zover ik de datasheet goed begrijp valt er 1,3 Volt over, terwijl over een Schottky diode slechts 0,2 Volt valt.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Ik heb al een deel opgelost: het is slimmer om een spoeltje te vervangen door een spoeltje en niet door een weerstand :P
Ik had namelijk het spoeltje gezien als een 330 Ohm weerstand, bleek een 330 µH spoeltje te zijn...
Dus vandaag weer naar de winkel, 2 spoeltjes gekocht, gesoldeerd, en ik test: gelukkig geen vonken en rook!

Helaas ook geen output... Ik vind het niet zo leuk om overal de spanning over te meten terwijl er 220V op staat, dus misschien eindigt het hier. (Tenzij iemand zeker weet dat het met die vervang diode niet werkt, en dat het met de SR240 wel weer werkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Best mogelijk dat je met je acties iets anders gemold hebt, zou er geen moeite meer in steken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elco-OS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-03-2021
Die diode test, heb je die gedaan in de diode modus van de multimeter? Dan zou de waarde dus de spanningsval moeten geven over de diode. In dat geval lijkt me de diode niet goed meer aangezien hij in de sperrichting niet zo door hoort te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-07 13:56
Je moet eens alle componenten eraf halen, gaan doormeten en zien welke er stuk zijn - dan kun je pas naar de winkel om nieuwe onderdelen te halen. Als de shottky diode stuk geweest is moet je die wel vervangen door een gelijkaardige diode en als je weerstanden doorgeblazen zijn, hoogstwaarschijnlijk zijn je transistors en opamps ook doorgeblazen alhoewel je dit niet direct kunt zien. Printbaantjes kunnen ook doorgebrand zijn.

Zoals eerder gezegd, tegenwoordig is het goedkoper (en energiezuiniger) om het gewoon nieuw te gaan halen.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-07 12:49

mux

99% efficient!

Zonder scope ga je dit niet makkelijk fiksen, de controller doet namelijk waarschijnlijk iets raars. Met scope en wat meer ervaring (en begrip hoe dit type converter nou eigenlijk werkt) is het vrij gemakkelijk om zo'n voeding te fiksen of opnieuw op te bouwen, maar zonder... zeker zonder ervaring, is het eerder gevaarlijk dan leerzaam.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elco-OS
Hoe is deze adapter eigenlijk stuk gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Die vervanging voor de Schottky diode werd mij aangegeven door de lokale elektronicazaak. Hij had de juiste namelijk niet meer liggen. Ik heb de diode inderdaad doorgemeten in de diode modus. Maar ik ga er inderdaad vanuit dat er nog meer stuk is zonder fysiek zichtbare schade.
De adaptor is stuk gegaan door hem gewoon in het stopcontact te laten zitten. Is dat eigenlijk normaal? Ik heb hem namelijk maar 2 dagen in gebruik gehad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elco-OS
Nee dat is zeker niet normaal, hij zou hier wel tegen beveilig moeten zijn. Als je hem maar 2 dagen in gebruik hebt en er verder geen rare fratsen mee hebt uitgehaald voordat ie stuk ging lijkt mij het een productiefout. Ik vermoed dat zoal sssj3gohan meldde dat de controller kapot is. Bij dit soort buck-converters kan dit betekenen dat de uitgangsspanning veel te hoog wordt. Hier zijn de componentjes aan de uitgang niet op berekend en zal de boel doorbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Ok, hopelijk kom ik het volgende keer niet tegen. Ongetwijfeld een stomme vraag maargoed: kan ik die adapter van DealExterme vertrouwen? De huidige kwam van iBood, maar dat is het dus blijkbaar ook al niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Malantur schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 18:51:
Ok, hopelijk kom ik het volgende keer niet tegen. Ongetwijfeld een stomme vraag maargoed: kan ik die adapter van DealExterme vertrouwen? De huidige kwam van iBood, maar dat is het dus blijkbaar ook al niet...
k heb een usb adapter van Deal Extreme en die werkt prima :)

404 Signature not found

Pagina: 1