Hardware-acceleratie HD 5450 in Ubuntu 10.04

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-08 11:49
Ik heb een HD 5450 gekocht, zodat ik deze kan gebruiken om HD-video's mee te kijken. Nu heb ik echter geen enkel idee hoe ik hardware-acceleratie in kan schakelen in Ubunut 10.04.

Wat ik gedaan heb is Catalyst 10.4 geinstalleerd als drivers. Deze doen het goed, maar tijdens het afspelen van video's is mijn cpu-load nog steeds even hoog (60%-100%) als voordat ik deze videokaart had.

Ik heb meerdere malen gegoogled hoe ik hardware-acceleratie aan de gang kan krijgen, maar het levert me niks op. Ik krijg veelal zoekresultaten uit 2008. Overigens wel op allemaal termen als UVD en DXVA terechtgekomen, maar vaak geen oplossingen en deze termen zeggen me helaas ook te weinig om hier een beetje een fatsoenlijk topic van te maken, waaruit blijkt dat ik zelf veel onderzoek heb gedaan...

Als videospelers gebruik ik VLC en Movie Player.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Voor zover ik weet wordt UVD nog niet ondersteund in de Closed Source AMD drivers. Het zal vast komen, maar volgens mij is het er voorlopig nog niet.

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
DutchNutcase schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 06:14:
Voor zover ik weet wordt UVD nog niet ondersteund in de Closed Source AMD drivers. Het zal vast komen, maar volgens mij is het er voorlopig nog niet.
Welke moet ik dan kiezen? Degene die Ubuntu mij automatisch aanbiedt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-09 00:36
Bij mij werkte videobestanden beter met de open source driver.
Verder is het heel simpel: geen ati kopen als je performance en support verwacht onder linux (of wachten todat de opensource drivers dat soort zaken ondersteunen, vanuit ati kun je weinig verwachten)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

blouweKip schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 11:49:
vanuit ati kun je weinig verwachten)
Beetje vreemd statement als je bedenk waar die open source drivers zoal van gemaakt worden. Maargoed, ieder zijn eigen mening.
Het is waar de Catalyst niet van hetzelfde hout is gesneden als de nVidia Linux drivers, maar qua open source filosofie zit je beter bij ATi dan nVidia. De open source drivers hebben alleen nog tijd nodig.

Wat video acceleratie (decoding) op Linux betreft, dat werkt met de propriëtaire Catalyst drivers (fglrx) voor zover ik weet. XvBA acceleratie heet het, dat implementeert de UVD2 engine in HD4000 en HD5000 borden.
XvBA (xvba-video) is een backend, net als nVidia's VDPAU dat is, voor de bekendere VA-API. Daarmee kun je video acceleratie gebruiken.
Geen idee of VLC daar iets mee kan en "Movie Player" zegt me niets, maar ik zie dat je Ubuntu gebruikt, dus dan gok ik dat je het over Totem hebt.
Voor zover ik weet werkt VA-API met de video speler der video spelers onder Linux: mplayer,
samen met het FFmpeg framework.

Dit is helaas geen eigen ervaring, maar wat ik zoal zie en lees op internet. Ik maak zelf gebruik van de open source xf86-video-ati drivers.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2024
http://www.splitted-desktop.com/~gbeauchesne/ . Enjoy.

packages zitten als ik het goed zie niet in ubuntu...

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyronick
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:18

Pyronick

Vorsprung durch gas geben.

Zover ik weet kunnen alleen de nightlies van VLC overweg met VA-API, en dus XvBA.

Voor Gstreamer en ffmpeg is er wel al een tijdje VA-API ondersteuning, maar ik dacht dat ze nu pas zo'n beetje in de open-source drivers worden bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
Kan iemand me misschien helpen die LIBVA te installeren? Het lukt me gewoon niet. Ik pak hem uit. Dan doe ik ./configure en vervolgens heb ik geen idee wat ik moet doen.

Volgens mij kan ik door het ontbreken hiervan ook geen MPlayer-VAAPI installeren, want daarbij krijg ik de melding dat ik geen VA-API headers heb.

Ik begin hiervan trouwens echt serieus een beetje gek te worden. Het ligt denk ik wel grotendeels aan mijzelf en mijn Linuxskills, maar kom op zeg... Wat een geklooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Zit libva en mplayer met vaapi support niet gewoon in Ubuntu een ppa repository? Kan me haast niet voorstellen dat er niemand zou zijn die daar iets mee gedaan heeft.
Die mik je dan in je sources.list, apt-get update om je package listings bij te werken en dan kun je hem gewoon installeren met apt-get install lijkt me? Mits hij dus in die repos zit.

[Edit]
Een snelle Google levert mij het volgende: https://launchpad.net/~nv...e/cutting-edge-multimedia
Een repo waar ik een libva in zie zitten, en een mplayer en VLC die gecompileerd zijn met VA-API support.

Draai alleen zelf geen Ubuntu, dus testen kan ik het niet voor je.

[ Voor 51% gewijzigd door Ultraman op 19-05-2010 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
Ultraman schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 22:07:
Zit libva en mplayer met vaapi support niet gewoon in Ubuntu een ppa repository? Kan me haast niet voorstellen dat er niemand zou zijn die daar iets mee gedaan heeft.
Die mik je dan in je sources.list, apt-get update om je package listings bij te werken en dan kun je hem gewoon installeren met apt-get install lijkt me? Mits hij dus in die repos zit.

[Edit]
Een snelle Google levert mij het volgende: https://launchpad.net/~nv...e/cutting-edge-multimedia
Een repo waar ik een libva in zie zitten, en een mplayer en VLC die gecompileerd zijn met VA-API support.

Draai alleen zelf geen Ubuntu, dus testen kan ik het niet voor je.
Als ik die repo toevoeg met het volgende commando:
code:
1
sudo add-apt-repository ppa:nvidia-vdpau/cutting-edge-multimedia

dan krijg ik de volgende melding:
code:
1
2
3
4
gpg: requesting key CEC06767 from hkp server keyserver.ubuntu.com
gpgkeys: HTTP fetch error 7: couldn't connect to host
gpg: no valid OpenPGP data found.
gpg: Total number processed: 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-09 00:36
Beetje vreemd statement als je bedenk waar die open source drivers zoal van gemaakt worden. Maargoed, ieder zijn eigen mening.
Het is waar de Catalyst niet van hetzelfde hout is gesneden als de nVidia Linux drivers, maar qua open source filosofie zit je beter bij ATi dan nVidia. De open source drivers hebben alleen nog tijd nodig.
Kwa opensource heb je gelijk, alleen dat neemt niet weg dat ati al die jaren gewoon niets gedaan heeft aan de pijnpunten in hun eigen drivers, ook niet nadat amd de boel overnam, ook hun opengl support loopt nog achter (maar dat wordt langzaam beter): in de praktijk komt het erop neer dat we nu moeten afwachten of al die problemen in de opensource drivers worden aangepakt (want de closed source drivers blijven een zooitje)

Wel goed te zien dat er nu hw accell is, ga ik zeker eens proberen (want nu draait hd video bij mij zelfs beter onder de oss drivers, idem voor compiz)

Misschien dat het over een paar jaar beter is, maar nu iig niet (ik ben dan ook de enige in mn omgeving die linux en ati gebruikt en dat is alleen omdat ati betere efi support heeft dan nvidia voor mn mac pro 1e generatie)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Catalyst installeer ik ook bij voorkeur niet, heb hem voor mijn HD4850 zelfs nog nooit gebruikt onder Linux. Het schijnt tegenwoordig beter te gaan, maar de open source voldoet voor mij idd beter.

Alleen doe ik even de aanname dat ze dat ding bij Ubuntu dermate verpakt hebben dat dat geintje vast met enkel de muis te doen moet zijn, tenzij er zich wat exotisch voordoet? AMD lijkt zelfs Ubuntu te ondersteunen, want ik zie daar ook testing releases naar toe gaan

Wat het niet werken van PPA betreft, daar kan ik je niet verder bij helpen, want ik gebruik het zelf niet. Weet enkel van het bestaan en hoe het zou kunnen werken. Vast mensen met Ubuntu hier die daar meer van weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:44

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Ik heb de ppa even toegevoegd, maar behalve een gpg-error werkt ie prima. En die error kun je gewoon negeren, het enige is dan dat je de digitale handtekening van de gedownloade bestanden niet kunt controleren.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
Oke, de PPA werkt nu. Hoe kan ik nu bijvoorbeeld kiezen dat ik hun VLC wil installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:44

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Gewoon, op de normale manier installeren, dus gewoon aptitude install vlc. In de ppa staat de versie met het hoogste versienummer, dus die wordt automatisch gebruikt.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Wel vooraf een update uitvoeren van je repositories, zodat je de ppa in je package lists betrekt. Wellicht overbodige informaie omdat je het al hebt gedaan, in dat geval heb ik niks gezegd ;)

Vervolgens zou je het gewoon kunnen installeren door een pakket van die naam te installeren uit de ppa. Bijvoorbeeld libva. En controleer bij het installeren of deze ook daadwerkelijk uit de ppa komt. Kijk tijdens het installeren waar hij vandaan gedownload wordt of vraag achteraf informatie over het pakket op met je package manager.

[ Voor 25% gewijzigd door Ultraman op 20-05-2010 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Schopje...

Ben benieuwd of dit nog gelukt is.

Gisteren heb ik na lang onsuccesvol met Gentoo en XvBA prutsen Ubuntu 10.10 Maverick geinstalleerd op m'n HTPC. Dat ding heeft een Core Duo T2300 die pertinent geen HD in software aankan, en een HD4550 die op z'n luie gemak zou moeten kunnen werken, mits je de boel maar aan de praat krijgt.

Vooralsnog lukt dat me niet.

Wat heb ik gedaan:

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockmanz
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Laatst is het mij gelukt op Kubuntu 10.10 (ati 5770 met catalyst 10.12) met zowel de xvba als libva van deze site.

Na het installeren van deze twee packages moet vainfo ongeveer het volgende geven
libva: libva version 0.31.1-sds1
Xlib: extension "XFree86-DRI" missing on display ":0.0".
libva: va_getDriverName() returns 0
libva: Trying to open /usr/lib/va/drivers/fglrx_drv_video.so
libva: va_openDriver() returns 0
vainfo: VA API version: 0.31
vainfo: Driver version: Splitted-Desktop Systems XvBA backend for VA-API - 0.7.7
vainfo: Supported profile and entrypoints
VAProfileH264High : VAEntrypointVLD
VAProfileVC1Advanced : VAEntrypointVLD
Na mplayer met vaapi gecompileerd te hebben (welke ook verkrijgbaar is op diezelfde site) kon ik eindelijk 720p bekijken met vaapi samen met een vrij klein cpu verbruik van mplayer (vergeet niet -vo vaapi -va vaapi). Minpunten bij mij:
-1080p flikkert en is eigenlijk niet te kijken, meerdere bestanden geprobeerd en het probleem verschijnt alleen bij 1080p bestanden
-vlc weigert vaapi te gebruiken
-xbmc moet ook handmatig gecompileerd worden met vaapi, geen ppa
-mplayer werkt met commandline

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ga ik vanavond gelijk proberen :)

Moet sowieso snel zijn, heb uit frustratie m'n HD4550 te ruil aangeboden en een GT240 (met wat knutselwerk) ervoor geboden gekregen. Aangezien vdpau sowieso stukken stabieler is dan xvba ga ik wel op die ruil in

Edit: gaat er niet meer van komen, eergisteren na het eten in slaap gevallen. Vandaag gaat de HD4550 op de bus, tijdelijk draai ik op de GMA950 - ook geen acceleratie, maar dat is dus geen verlies.

[ Voor 27% gewijzigd door dion_b op 13-01-2011 11:03 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1