Toon posts:

PC blijft hangen bij opstarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Al langere tijd (meer dan een jaar) ondervind ik problemen met het opstarten van de PC, dit probleem komt steeds vaker terug dus vandaar dat ik nu echt eens de oplossing wil vinden. (Let op: de pc start af en toe wel gewoon goed op en is dan goed te gebruiken.)

Mijn PC:

* Q6600 2.4ghz @ 3.0
* MSI P6n SLI V2 Moederbord (Bios versie 1.4)
* OCZ 500 Watt
* Sapphire Radeon HD4870 1GB Vapor-X
* 2 GB A-data 800mhz geheugen
* 2 GB PQI 800 mhz geheugen
* 320 GB Samsung 7200RPM

*OS: Windows 7 ( Maar bij XP had ik er ook al last van )

Het probleem:

Doe de computer aan, en dan hoor je de CPU fan continue draaien op zijn hoogste vermogen, de harde schijven reageren, processor reageert ook, maar het scherm blijft zwart.

Wat ik al heb geprobeerd:
* Van een B-merk voeding naar mijn huidige voeding (OCZ 500W)
* Geheugen één voor één erin

Nu zie ik in de handleiding van m'n moederbord staan dat er een wit ledje zou moeten branden:
- Led1: Lights when 12V power is functional and within acceptable operating limits.
Deze zou moeten branden naast de ATX 12V Power Connector.

Deze led brand echter niet, dus misschien ligt het probleem daar? Ligt het aan het geheugen?
Wie o wie heeft de oplossing?

Hartelijk dank,

Lennart

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2010 20:14 ]

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-02 09:05
Als het lampje het niet doet zou dat kunnen liggen aan je voeding (die dan dus een zelfde probleem zou hebben als je vorige voeding) of je mobo. Heb je de meest recente bios et cetera er op staan? Doet hij het ook zonder de OC?

Desktop | Server | Laptop

Verwijderd

Topicstarter
Rupie schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 20:21:
Als het lampje het niet doet zou dat kunnen liggen aan je voeding (die dan dus een zelfde probleem zou hebben als je vorige voeding) of je mobo. Heb je de meest recente bios et cetera er op staan? Doet hij het ook zonder de OC?
Oke, het zou wel erg ongelukkig zijn als deze voeding hetzelfde probleem heeft als mijn vorige. De meest recente bios en alles zit er inderdaad op. In feite kan je zeggen dat ik het probleem al heel af en toe had toen ik de pc nog maar net had aangeschaft (zo'n 2 jaar geleden). Zonder de OC heb ik er helaas ook last van. Ook toen er een minder zware videokaart in zat ( Nvdia 8600GT ) had ik er al last van.

Aan de voorkant van m'n PC brand het HDD ledje dan constant terwijl het PWR ledje uit blijft.

Overigens, ik heb de pc ook wel eens geprobeerd te "ontladen", althans zo werd het genoemd. Doormiddel van de startknop enkele keren in te drukken wanneer de pc uitstaat. Dit heeft wel eens resultaat opgeleverd maar geen permanente oplossing. Ook nadat ik de pc wel eens in slaapstand heb laten "rusten" ging het opstarten later ook beter. Maar ook dat was niet voor langere tijd.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2010 20:32 ]

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-02 09:05
Ik zou toch ook eens een nachtje memtest aan laten staan als ik jou was voor de zekerheid. En het vervangen van de CMOS batterij zou je misschien eens kunnen proberen.

Desktop | Server | Laptop

Verwijderd

Topicstarter
Rupie schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 20:39:
Ik zou toch ook eens een nachtje memtest aan laten staan als ik jou was voor de zekerheid. En het vervangen van de CMOS batterij zou je misschien eens kunnen proberen.
Hmhm, memtest zal ik eens laten draaien vannacht! De CMOS batterij vervangen wordt voor mij dan één van de opties om te proberen. Bedankt in ieder geval voor de reactie!

Verwijderd

Speakertje aangesloten? Als de bios fouten aangeeft door te beepen kun je misschien herleiden waar hij problemen mee heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 21:20:
Speakertje aangesloten? Als de bios fouten aangeeft door te beepen kun je misschien herleiden waar hij problemen mee heeft.
Om eerlijk te zijn zou ik niet weten hoe ik dit voor elkaar kan krijgen. In de manual van het mobo zie ik hier ook niets over staan. Op dit moment hoor je naar mijn weten geen enkele beep bij het opstarten.

Verwijderd

Dus ook niet de normale post beep, dan is er geen speakertje aangesloten. In de manual staat bij de lay-out van het moederbord een overzicht van de pinnetjes, hdd led, power switch, power led etcetera. Daar staat vast ook ergens spkr. bij. Mocht je een speakertje hebben uit een oude behuizing dan zou je deze eens aan kunnen sluiten. Heb je gecontroleerd of alle kabels (goed) zijn aangesloten?
Ik zie net dat de connector jfp2 heet.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2010 21:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 21:53:
Dus ook niet de normale post beep, dan is er geen speakertje aangesloten. In de manual staat bij de lay-out van het moederbord een overzicht van de pinnetjes, hdd led, power switch, power led etcetera. Daar staat vast ook ergens spkr. bij. Mocht je een speakertje hebben uit een oude behuizing dan zou je deze eens aan kunnen sluiten. Heb je gecontroleerd of alle kabels (goed) zijn aangesloten?
Oh sorry, hoor nu toch een beep wanneer ik opstart. Het is een aaneengesloten geluid met 3 stukjes ( In het midden een wat lagere en de buitenste 2 wat hoger).
Moeilijk uit te leggen maar volgens mij is dit de standaard beep zoals ik deze altijd heb gehoord. Maarja, het probleem doet zich ook al langer voor...

• YVG
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-03-2020

YVG

Dat lijkt mij wel degelijk een "foutmelding".
Misschien kan je in mobo handleiding deze foutmelding terug vinden. En anders moet je even naar de website gaan van de mobo fabrikant.
Daar zal vast wel één of andere manual te downloaden zijn met een verklaring voor deze code.

Kijk eens hier.

http://www.bioscentral.com/

[ Voor 8% gewijzigd door YVG op 18-05-2010 23:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
YVG schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 23:15:
Dat lijkt mij wel degelijk een "foutmelding".
Misschien kan je in mobo handleiding deze foutmelding terug vinden. En anders moet je even naar de website gaan van de mobo fabrikant.
Daar zal vast wel één of andere manual te downloaden zijn met een verklaring voor deze code.

Kijk eens hier.

http://www.bioscentral.com/
Hmm, goede site! Ben via EVEREST te weten gekomen dat mijn bios type AMI is. Dan kom je bij deze lijst terecht:

http://www.bioscentral.com/beepcodes/amibeep.htm

Het lijkt erop dat de kans groot is dat er iets mis is met het geheugen. Ik ben van plan om vannacht dan even Memtest te draaien. Zou dit resultaat op kunnen leveren?
Pagina: 1