Toon posts:

Stopcontactdoos

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb in mijn kamer 1 wandcontactdoos.
Nu ben ik van plan om een verdeelstekker te kopen met 4 gaten om mijn
pc, ps3, tv en surround set op aan te sluiten.
Is dat gevaarlijk? En maakt het iets uit wat voor verdeelstekker ik koop? Er zijn er met een schakelaar , en met blikseminslagbeveiliging(?),... welke zou ik het best kopen en waar?
Wil namelijk niet dat mijn spullen het na een paar maanden voor gegeven houden omdat ik een slechte verdeelstekker heb gekocht.

Alvast bedankt voor de hulp!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:35
Dat kan geen kwaad. Die apparaten zullen hoogstwaarschijnlijk niet op elkaar storen en elkaar zeker niet slopen.

Een knop is wat je zelf handig vindt. Je kunt dan alles in één keer uit zetten. Voor de veiligheid zal het niets toevoegen.

Inslagbeveiliging is maar net wat het je waard is. Vaak zit er een garantie bij iets dergelijks (hier ligt een trust, die heeft een vergoeding van max 15000 euro als er apparaten kapot gaan). Hier betaal je uiteraard voor. Ik heb overigens niet bewust voor die trust gekozen. Ik had een stekkerdoos nodig en dit was de enige die ze hadden... trust... bleh!

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Niet om als wannabe-mod over te komen, maar er wordt wel wat vooronderzoek van je verwacht hier ;) Sowieso is er al veel geschreven over beveiliging tegen blikseminslag (in het kort: daar ga je niks aan hebben) en overspanningsbeveiliging (wel handig bij spanningspieken). Een schakelaar is natuurlijk handig om alles écht uit te zetten, zodat je geen last hebt van sluipstroom.

Reken gewoon uit wat je apparatuur maximaal aan vermogen gebruikt en kijk op de stekkerdoos (neem een flinke marge voor de zekerheid) of die daarvoor geschikt is (afhankelijk van de dikte van de gebruikte stroomdraad.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 11:29
dit is wel een kwestie van heel bezorgd zijn, nog nooit een stekkerblok gehad? O_O

let op dat stekkerdozen met een lampje+ schakelaar leuk zijn.. maar soms zijn die dingen ook heel gevaarlijk, schakelaar begint slecht contact te maken, lampje brand door..

gewoon opletten wat je op het blok zet kwa vermogen

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legendary1985
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 14:15
wil je het ook tegen bliksem inslag beschermen en wat is je maximale budget dat je wilt uitgeven.

Je hebt ze van €10.- (gamma troep) tot wel €1500 (Monster cable) met filters en al.
Natuurlijk kan je ook belkin surge gold nemen

zie hier

deze contactdoos beschermt tot 90 KA en je aangesloten apparaten zijn levenslang beschermt.
deze kost rond €70.-

Denk dat je hieraan genoeg hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp beschermen die stekkerblokken niet tegen blikseminslag als staat het op de verpakking.

Beschermen ze dan wel tegen elektriciteitsuitval? Want als je elektriciteit uitvalt terwijl je ps3 bv aanstaat kan die toch kapotgaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
je hebt dozen met piek beveiliging etc etc, ik zou zeggen neem eentje van ong 10 euro wat er beetje goed uitziet kwa kwaliteit, niet die 1 euro troep

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat ben ik ook van plan.
Maar het is dat het wel eens gebeurd dat het elekticiteit in het huis uitvalt , terwijl ik bijvoorbeeld ben aan het gamen op de ps3, dan kan toch de ps3 kapotmaken of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Verwijderd schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 17:45:
Dat ben ik ook van plan.
Maar het is dat het wel eens gebeurd dat het elekticiteit in het huis uitvalt , terwijl ik bijvoorbeeld ben aan het gamen op de ps3, dan kan toch de ps3 kapotmaken of niet?
stroom uitval is niet zo heel goed inderdaad, maar daar kan je nauwelijks wat tegen doen tenzij jij een generator wilt hebben :P

stekkerblok is eigenlijk alleen meer gaten voor je apparaten, voor de rest kan je dan nog kiezen uit dingen zoals overspanning etc ( overspanning beveiliging kan handig zijn)

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
haha generator zou iets te duur zijn xD.
Dus een stekkerblok die ervoor zorgt dat mijn apparatuur geen schade krijgt nadat de elektriciteit in huis uitvalt bestaat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:05

Punkrocker

Mostly harmless

Verwijderd schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 14:35:
haha generator zou iets te duur zijn xD.
Dus een stekkerblok die ervoor zorgt dat mijn apparatuur geen schade krijgt nadat de elektriciteit in huis uitvalt bestaat niet?
UPS?

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik er niet voor over, ik ga gewoon een goedkope stekkerblok halen uit de gamma.

Maar een vraagje waar misschien iemand het antwoordt op weet.
Kan het kwaad als elektriciteit uitvalt als je apparaten in stand by staan, lijkt mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Nee, elektrische apparaten kunnen er wel tegen om een tijdje niet in het stopcontact te zitten :D
Problemen door het wegvallen van de elektriciteit kunnen 2 oorzaken hebben:
- er is iets zodanig versleten dat het bijna kapot is, dan kan het zijn dat de piek van het weer opstarten de genadeslag geeft (maar als je em had laten werken zou die toch binnenkort defect zijn).
- er zijn (belangerijke) uitschakelcondities. Dit is in een consumententoepassing alleen een PC: als je die zomaar uitschakelt dan kan het zijn dat data corrupt geraakt (het systeem was net een bestand aan het wijzigen op de harde schijf, en wordt tussenin onderbroken bijvoorbeeld) maar moderne besturingssystemen gaan hier steeds beter mee om (denk aan schijfcontrole als je PC verkeerd is afgesloten). Staat je PC in standby, dan is het geen enkel probleem, dan mag je de stekker zoveel je wil uittrekken en terug insteken.
In het bedrijfsleven heb je wel meer zaken die niet mogen uitgeschakeld worden, bijvoorbeeld de apparaten in een operatiezaal, of de controlesystemen in een kerncentrale.

[ Voor 6% gewijzigd door naftebakje op 20-05-2010 19:26 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@naftebakje dat wou ik dus weten.
Dus als een apparaat zoals mijn TV of ps3 op stand by zitten.
Dan mag ik de elektriciteit in het huis gewoon afzetten zonder schade aan de apparaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:03
Verwijderd schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 18:32:
Beste mensen,

Ik heb in mijn kamer 1 wandcontactdoos.
Nu ben ik van plan om een verdeelstekker te kopen met 4 gaten om mijn
pc, ps3, tv en surround set op aan te sluiten.
Is dat gevaarlijk?
Als je goed naar links en rechts kijkt bij het oversteken naar de winkel, is het niet gevaarlijk. ;)
Pagina: 1