[Word 2007] Verschillende bovenmarges

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:02
Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende probleem, hopelijk kan ik het goed ter omschrijving brengen. Ik heb een Word-2007 document bestaande uit een tekstinhoud, vergezeld met kopteksten. Nu is het zo dat voor het gehele document eenzelfde bovenmarge (en ondermarge) wordt gehanteerd. Op zich is dit niet verkeerd, maar echt mooi ziet het niet uit.

Stel we hebben twee pagina's met tekst, waarbij de tweede doorgaat vanuit de eerste pagina. Hierbij heeft de eerste pagina de algemene koptekst (titel). Als ik nu beide pagina's naast elkaar leg dan zie ik dat de tweede pagina dezelfde bovenmarge hanteert als de eerste pagina en dus gelijk ligt met de koptekst. Echter, dit wil ik eigenlijk niet. Mijn inziens is het mooier om dan voor de tweede pagina de bovenmarge ruimer te pakken zodat de textuele inhoud gelijk is uitgelijnd met de (feitelijke) textuele inhoud van de eerste pagina (met als resultaat dat de tweede pagina een grotere 'leegruimte' bovenin de pagina heeft).

Wie weet hoe ik dit aan moet pakken?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko_J
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-03-2024
Je kan de marge het beste ingesteld laten op 1 waarde, en vervolgens in het opmaakprofiel van je titels bepalen hoeveel extra ruimte deze krijgen.

Ik hoop dat ik je verhaal goed begrepen heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewie
Ok, dat betekent dus dat ik de tekstopmaak van profiel 'Standaard' moet wijzigen. Hoe moet ik dit precies aanpakken? Ik zie namelijk nergens iets vermeld staan over deze extra afstanden ten opzichte van de reeds aanwezige bovenmarge.

[ Voor 16% gewijzigd door Jewie op 18-05-2010 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko_J
Dat valt onder Opmaak > Alinea, en niet zoals je wellicht zou verwachten bij Lettertype. Vervolgens is het iets als 'Afstand voor & na' waarmee je de afstanden kunt bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko_J
tussen haakjes; als je het opmaakprofiel 'Standaard' gaat aanpassen, geldt het dus voor al je tekst. Je zou voor alinea's die op een pagina zonder titel beginnen, een nieuw profiel kunnen toevoegen. 'Eerste Alinea', of iets dergelijks. Zodat je de extra afstand alleen daar op van toepassing laat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewie
Hmm. Ik krijg het niet helemaal voor elkaar, ook niet met de opmaak van een extra profielopmaak. Probleem is namelijk dat wanneer ik de afstand ga bepalen voor de kopteksten, dit ook voor de gedeelten geldt waar de indeling juist staat.

Het is dus de bedoeling dat de pagina's waar geen kopteksten staan een paar marges (lees: regels) naar beneden gaan. Op deze manier lopen de eerste regels tekst van iedere pagina aan elkaar gelijk, waarbij de eventuele koptekst er dus boven staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko_J
Het is me duidelijk wat je wil, maar ik kan niet echt een geschikte oplossing bedenken waarbij het opmaken van het document makkelijk blijft. Een nieuw opmaakprofiel voor 'eerste alineas' werkt wel, maar betekent ook handwerk; je moet zelf elke eerste alinea als zodanig opmaken (en dan kan je net zo goed een paar witregels maken). En wanneer je tekst toevoegt of weghaalt, verschuiven de alinea's naar andere pagina's, dus dan blijf je bezig.

Misschien is het toch beter om steeds de bovenmarge aan te passen. Kleine marge voor pagina's met titels, en grote bovenmarge voor pagina's met alleen tekst. Let er dan op dat je kiest voor 'Vanaf dit punt' bij Toepassen.

Om het jezelf wat makkelijker te maken kan je die handelingen opnemen in twee macro's, zodat je het daarna met een druk-op-de-knop steeds kunt herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je op de pagina's zonder koptekst niet een koptekst aanmaken met dezelfde grootte? Een keer op enter drukken met dezelfde lettergrootte doet denk ik wonderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko_J
@m_perk; dat werkt wel, zolang je daarna maar niets meer aan het document wijzigt waardoor de boel verschuift.
Pagina: 1