Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolter
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-04 14:04
Hallo,

Ik zit met een dilemma. Wil graag een netbook kopen omdat het vanwege de afmetingen en gewicht ideaal is om op een langdurige reis een beetje te surfen en te bloggen. (Wifi is op de plek aanwezig, 3G dus niet nodig).

Heb een selectie gemaakt en ik kom uit op twee netbooks.:De enige verschillen die ik kan vinden zijn een snellere harde schijf bij de HP, maar een beter beeldscherm bij de Sony. En natuurlijk de prijs: de Sony is 100 euro duurder.

Daarom vraag ik aan jullie:
- Heeft iemand ervaring met één of twee van de netbooks?
- Is de HP harde schijf wel sneller dan die van Sony (Alleen RPM zegt nog niet zo veel)
- Zijn de extra pixels van de Sony handig?
- Welk merk heeft een betere reputatie wat betreft soliditeit/stevigheid/bouwkwaliteit?
- Welke van de twee heeft een langere levensduur (van de accu)?

Overige tips zijn natuurlijk ook welkom! :)

Dus als iemand ook maar iets kan beantwoorden zou het al heel fijn zijn. Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels9
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-03-2024
De hogere resolutie kan fijn zijn, maar mijn ervaring leert dat op een 10,1" scherm 1024 x 600 toch echt wel op de rand van lekker te lezen zit, en dan heb ik toch nog behoorlijk goeie ogen.

\Edit: Wat betreft de levensduur kun je niks over zeggen. Je mag verwachten dat zo'n ding toch een paar jaar mee gaat, maarja hij kan best binnen 6 maanden kapot zijn, uiteraard heb je dan gewoon recht op garantie.

[ Voor 36% gewijzigd door Niels9 op 18-05-2010 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blmp
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

blmp

Life is Strange

Kan als (oud) netbook gebruiker een hogere resolutie zeker aanbevelen. Met 1024x600 kom je op veel sites net wat pixels te kort (naar beide kanten). Dus in geval van surfen en/of ''meer werkruimte'' zou ik zeker de Sony pakken. En daarnaast heb ik ook nog wel goed ervaringen met sony.

7950x/32GB/860 Pro 2TB/MSI Suprim X RTX4090 | MacBook Pro M1 Pro 16"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velvet
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik heb net vandaag de Sony aangeschaft (in het wit) en ervaar de hoge resolutie tot nu toe juist als prettig. Zodra ik wat meer ervaring met de netbook heb opgedaan zal ik het je laten weten :)

Fujifilm XT-20 | Fuji lenzen | Vintage lenzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:51
Waarom doe je het niet gelijk goed en neem je een thin-and-light?
pricewatch: Acer Aspire Timeline 1810TZ-412G16N

Net zo duur als de Sony, maar dan met 4x zo snelle processor, 2GB RAM, ietsje groter (prettiger) scherm, geen brakke Windows 7 starter, HDMI. Gewoon veel meer notebook voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolter
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-04 14:04
Alvast bedankt voor de reacties allemaal!

Waarom geen Acer: qua specs en prijs is het een prima ding! (zo goed zelfs dat ik hem nu ook serieus overweeg).
Maar Acer is, als ik verhalen van anderen meemaak en hoor, niet het merk dat de meest robuuste laptops maakt van hoogwaardige componenten waar veel aandacht aan de assemblage is besteedt.
Goed; dit berust op ervaringen van 2 totaal verschillende laptops van zo'n 3 jaar oud. Misschien dat Acer dit nu allemaal beter voor elkaar heeft; als dat zo is dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:51
Acer is tegenwoordig niet minder als de rest. Ze hebben grote stappen gemaakt. Een andere optie is de MSI Wind U230 als je liever toch wat meer zekerheid wil (2 jaar garantie):
pricewatch: MSI Wind12 U230-017NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velvet
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik kom nog even terug op mijn vorige post hier, namelijk dat ik wat ervaringen zou delen.

Ik heb de Sony Vaio nu ruim 2 maanden in gebruik en ben over het algemeen tevreden.
Wel heb ik Windows Starter vervangen, ik draai nu Ultimate en Ubuntu (beide vloeiend), en ik heb het geheugen vervangen door 2GB (er zat 1GB in). Dit maakt duidelijk verschil. De netbook draait bijvoorbeeld netjes Visual Studio 2010 (ok, compileren duurt wat langer dan op mijn desktop, maar het gaat verder allemaal prima en vloeiend).
Het toetsenbord was even wennen, de toetsen zijn natuurlijk kleiner dan de standaard toetsen, maar dat lukt ook.

Waar ik vooral erg tevreden over ben is het scherm, en de resolutie daarvan. Het scherm kan echt enorm fel, standaard heb ik hem op 16/100 staan en dan is het voor mij goed :)
De resolutie is lekker hoog, en alles is scherp en voor mij nog goed te lezen. Ook met films kijken is de hogere resolutie lekker, al trekt hij HD niet echt.
De accuduur is enorm, je haalt makkelijk 5-6 uur, en met lage helderheid enzo nog wel langer.

Mijn conclusie, ik ben blij dat ik voor de Sony ben gegaan, vanwege het scherm. Het kost wat extra, maar dan heb je een heerlijke netbook die er ook nog mooi uitziet. Andere dingen vervang je nog wel eens (geheugen enzo), maar een scherm meestal niet, dus kun je maar beter meteen een goede kopen. De upgrade naar 2GB geheugen is trouwens wel aan te raden.

Fujifilm XT-20 | Fuji lenzen | Vintage lenzen

Pagina: 1