Ik ben van plan om deze zomer een nieuwe server aan te schaffen voor mijn e-mail en die van mijn vrienden en familie die nu op mijn Qmail, over te hevelen naar Exchange 2010. Nu heb ik een oude server waar Qmail op draait, maar deze zal nooit windows 2008 draaien omdat de schijven te klein zijn en ook het geheugen ver van toerijkend is.
Nu heb ik begrepen dat windows server 2008 minimaal 512 MB geheugen en 32 GB disk ruimte moet hebben. Aanbevolen is 2 GB geheugen en schijfruimte onbekend, maar schat ik toch wel op 60 GB.
(Bron: http://www.microsoft.com/.../system-requirements.aspx)
Voor Exchange zou dit 1,9 GB aan disk ruimte moeten zijn en minimaal 4 GB plus 5 MB voor elke mailbox. Betrekkelijk zou dit dan gaan om 4150 MB aan geheugen (30 mailboxen).
Dit zou totaal minimaal op 5150 MB uit komen aan geheugen en 34 GB schijfruimte. Uiteraard ga ik ook nog wel wat andere dingen doen op de server en is hier tot mailboxgrootte niet gerekend.
Zou dit een goede configuratie zijn voor deze server of wordt dit te overkill?:
Basis PowerEdge R210 Chassis with up to 2 Cabled HDs and Quad-Pack LED Diagnostics
Geheugen 8GB Memory, DDR3, 1333MHz (4x2GB Dual Ranked UDIMMs)
Optische apparatuur 16X DVD+/-RW ROM Drive SATA with SATA Cable for Win2K8 R2
Processor Intel® Xeon® X3440, 2.53Ghz, 8MB Cache, Turbo, HT
1ste RAID- of SCSI-controllerkaart PERC H200 RAID Controller
RAID-connectiviteit C10 ASS R1 for SAS6iR or PERC H200, Exactly 2 SAS/SATA/SSD Drives
Eerste harde schijf (2x) 146GB, SAS, 3.5-inch, 15K RPM Hard Drive (Cabled)
Serverbeheerkaarten iDRAC6 Embedded BMC
Hierbij komen dus twee SAS schijven in Raid te staan van 146 GB en er gaat 8 GB geheugen in. Ik heb wel gelezen dat Exchange 2010 niet meer zo schijf intens is en er nu ook met SATA gewerkt kan worden, maar ik ben hier een beetje huiverig in.
Wat denken de tweakers hiervan? Is dit voldoende, te veel of te weinig? Ik ben niet opzoek naar het goedkoopste maar het moet ook niet te duur worden. Ik wil een goed draaiende machine waarbij ik niet het idee heb dat ik hem over een jaar of 2 al moet upgraden maar ook niet dat ik het voort moet duwen die 2 jaar
Nu heb ik begrepen dat windows server 2008 minimaal 512 MB geheugen en 32 GB disk ruimte moet hebben. Aanbevolen is 2 GB geheugen en schijfruimte onbekend, maar schat ik toch wel op 60 GB.
Voor Exchange zou dit 1,9 GB aan disk ruimte moeten zijn en minimaal 4 GB plus 5 MB voor elke mailbox. Betrekkelijk zou dit dan gaan om 4150 MB aan geheugen (30 mailboxen).
Dit zou totaal minimaal op 5150 MB uit komen aan geheugen en 34 GB schijfruimte. Uiteraard ga ik ook nog wel wat andere dingen doen op de server en is hier tot mailboxgrootte niet gerekend.
Zou dit een goede configuratie zijn voor deze server of wordt dit te overkill?:
Basis PowerEdge R210 Chassis with up to 2 Cabled HDs and Quad-Pack LED Diagnostics
Geheugen 8GB Memory, DDR3, 1333MHz (4x2GB Dual Ranked UDIMMs)
Optische apparatuur 16X DVD+/-RW ROM Drive SATA with SATA Cable for Win2K8 R2
Processor Intel® Xeon® X3440, 2.53Ghz, 8MB Cache, Turbo, HT
1ste RAID- of SCSI-controllerkaart PERC H200 RAID Controller
RAID-connectiviteit C10 ASS R1 for SAS6iR or PERC H200, Exactly 2 SAS/SATA/SSD Drives
Eerste harde schijf (2x) 146GB, SAS, 3.5-inch, 15K RPM Hard Drive (Cabled)
Serverbeheerkaarten iDRAC6 Embedded BMC
Hierbij komen dus twee SAS schijven in Raid te staan van 146 GB en er gaat 8 GB geheugen in. Ik heb wel gelezen dat Exchange 2010 niet meer zo schijf intens is en er nu ook met SATA gewerkt kan worden, maar ik ben hier een beetje huiverig in.
Wat denken de tweakers hiervan? Is dit voldoende, te veel of te weinig? Ik ben niet opzoek naar het goedkoopste maar het moet ook niet te duur worden. Ik wil een goed draaiende machine waarbij ik niet het idee heb dat ik hem over een jaar of 2 al moet upgraden maar ook niet dat ik het voort moet duwen die 2 jaar
[ Voor 0% gewijzigd door PeeCee op 19-05-2010 10:01 . Reden: typo's ]