UPC PRE aansluit vraag

Pagina: 1
Acties:

• gvdh81
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-01 09:01

gvdh81

To got or not to got..

Topicstarter
Vanavond ga ik UPC fiber power (60) aansluiten. Het aansluiten gaat me zeker lukken, maar ik heb alleen de vraag hoe ik het het beste aan kan sluiten.

Hudige situatie:
De groene kabel komt in mijn woonkamer binnen, deze is erg 'kort'. Van hier gaat hij naar een 3-voudige Praxis splitter en vanuit de splitter gaat 1 kabel naar boven (tv slaapkamer), en 1 kabel naar een wand doos. Er is dus 1 uitgang ongebruikt. Ik heb voor zover ik het zie 2 opties.

Optie 1:
Laat de aanvoer zoals het is, en gebruik de 'stekker' die je in de wand doos kan steken, met de uitgangen MODEM / TV / RADIO. (dit is volgens mij ook een soort van splitter).

Optie 2:
Sluit de 2-voudige splitter van UPC (die in de doos zat) aan op het bronsignaal, dus in plaats van de huidige praxis splitter. Vanuit daar gaat 1 kabel rechtstreeks naar het modem, de dikke, afgeschermde kabel die in de doos van UPC zat (wat volgens mijn ervaring goede kwaliteit opleverd). De andere kabel gaat dan naar de wand doos. In de wand doos zet ik de splitter van UPC. Aan de 'modem' aansluiting koppel ik vervolgens de kabel die naar boven gaat.

Optie 2 heb ik gisteren getest, d.w.z. het TV en RADIO stuk, en dat werkt perfect, zowel beneden als boven.

Zouden jullie het ook zo doen?

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2025

Belgar

Archmaster ranzige code..

Heb je toevallig ook digitale tv van UPC? in dat geval kan je via je huidige box je signaalsterke zien. Is dat erg goed/vol kun je mogelijk kiezen voor optie 1. Optie 2 kan ook, maar dan loop je het risico dat je setupbox voor de TV het niet meer goed doet. ik heb redelijk wat ervaringen gelezen over opties die niet meer werken etc.

Mocht je nog geen digitale TV hebben, zorg dan wel dat de splitter 2-way traffic ondersteund :)

...Als het maar werkt

• Ecl!pS
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09-2024
Als voormalig UPC monteur kan ik je aanraden om de wand contact doos (WCD) rechtstreeks aan te sluiten op de groene kabel (eventueel met een verleng stuk) en dan vanaf de WCD te splitsen met de splitter van UPC. daaraan hang je dan je modem en je TV, als je signaal goed genoeg is kan je dan op de TV kant wel splitsen voor eventueel digitale tv en de TV boven.
dat was iig een paar jaar geleden de UPC oplossing.
schema

code:
1
2
3
groenekabel --- WCD --- splitter ---- modem
                          |___ Spitter----TV1
                                      |___TV2

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-02 19:30
Inderdaad, de modem zo dicht mogelijk tegen de AOP (Abonnee Overname Punt) plaatsen. Je zult af en toe/regelmatig (verschilt per abonnee) wegvallende UPC verbindingen hebben, om gezeur van UPC voor te zijn, zo min mogelijk gedoe voor de modem.

Daarnaast is, tenzij je een speciale versterker hebt, het niet mogelijk om een modem na een versterker te hangen. De vertsterker moet retourgeschikt zijn. Mijn ervaringen met de versterkers die in de bouwmarkt liggen, is dat die niet geschikt zijn voor UPC modems, ook al staat dat wel op de verpakking. De versterker van UPC zelf werkt wel, en er zijn versterkers van o.a. Hirschman die ook werken. Het probleem met die laatste is alleen dat ze mogelijk het TV/Radio signaal weer te sterk versterkt.

Als je geen AOP hebt, alleen een losse kabel (en er dus iemand (vorige bewoner o.i.d) deze heeft verwijderd), kun je inderdaad het beste eerst een AOP monteren. Ook hier geld, dat je niet een standaard WCD van de bouwmarkt moet gebruiken, i.v.m. bescherming van je eigen apparatuur en die van het COAX netwerk, moet het een WCD zijn die het COAX netwerk isoleert.

Het voordeel is wel dat UPC gratis een nieuw AOP monteerd, i.v.m. installatie garantie.

In mijn geval had de (vorige bewoner o.i.d.) de groene kabel in de tuin opgegraven en verplaatst naar de kelder. En hierbij het AOP wel verplaatst. Probleem was dat dit nog een oude AOP was met 2 uitgangen (radio/TV). Hij is bij mij kosteloos vervangen met een nieuw AOP met 1 uitgang. Kreeg van de monteur ook nog een goede WCD voor montage in de huiskamer, zodat mijn coax netwerk dan helemaal in orde zou zijn.

• gvdh81

gvdh81

To got or not to got..

Topicstarter
In mijn geval komt er in mijn woonkamer 'enkel' een groene kabel naar binnen en geen AOP;
Ik heb wel digitale televisie
Signaalsterkte +/- 65-70%
Signaalkwaliteit 100%

De gehaalde snelheid op UPC (varieerde) was 58mbit via WIFI laptop. dus erg dicht tegen de 60mbit aan.

Ik vind alleen teletekst ontzettend traag en heb nu geen analoge aansluiting meer op mijn TV, ik ben alleen een beetje huiverig om het signaal wat naar de UPC mediabox DVR gaat te splitsen.. Wat is wijsheid?

• ewoud75
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-02 14:58
Beste Xces,

Zie ook eerdere berichten. Heb zelf ooit in het verleden (ongeveer 5 jaar geleden) zelf gewerkt bij UPC, op het callcentre voor oa Chello internet.
Mede tweakers geven inderdaad goede tips voor je.
Zoals Ecl!pS al aangeeft: Monteer de WCD die mee hebt gekregen van UPC. En gooi het geval van de Praxis maar in de prullenbak. ;)
En volg zijn schema.

Zorg ervoor dat de splitters wel 2weg zijn.
LET OP: Splitters dempen het signaal met ong 4db! per stuk. Dus 2 splitters op elkaar is een demping van 8 db..

Ik had persoonlijk de klanten geadviseerd om Hirschman materiaal te gebruiken, ook de splitters.
Kweet ook dat niet iedereen daar een budget voor heeft.

• gvdh81

gvdh81

To got or not to got..

Topicstarter
Ik heb geen WCD gekregen van UPC, en dus geen AOP; advies om UPC te bellen hieromtrent?

• ewoud75
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-02 14:58
Kan je doen. Let alleen op, met wat je vraagt. De kennis van de helpdesk varieert behoorlijk...
De een wilt je graag verder helpen, dan ander blaft je af...

sterkte.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Mocht je 'm niet krijgen van UPC kun je hier in V&A eens vragen naar een Tratec/Hirschmann TRAS-1000, deze levert Ziggo namelijk met bijna elk installatiepakket mee en vermoed dat er nog aardig wat ongebruikt liggen.
Pagina: 1