Met het volgende vraagstuk zit ik al een tijdje te stoeien, maar ben helaas nog niet tot een oplossing gekomen. Hopelijk kunnen jullie mij in de juiste richting sturen.
Klanten kunnen een abonnement nemen waarmee ze toegang hebben tot 2 diensten (dienst 1 en dienst 2). Ik wil de volgende overzichten maken:
1) Periode waarop het abonnement loopt, maar waarop geen gebruik gemaakt wordt van een dienst;
2) Periode waarop het abonnement loopt, maar waarop alleen gebruik gemaakt wordt van dienst 1;
3) Periode waarop het abonnement loopt, maar waarop alleen gebruik gemaakt wordt van dienst 2.
Ik heb 3 tabellen:
Tabel 1: tijdschijven abonnementen, met de velden:
• Klantnummer
• Startdatum abonnement
• Einddatum abonnement
Tabel 2: tijdschijven dienst 1, met de velden:
• Klantnummer
• Startdatum dienst 1
• Einddatum dienst 1
Tabel 3: tijdschijven dienst 2, met de velden:
• Klantnummer
• Startdatum dienst 2
• Einddatum dienst 2
Idealiter maakt een klant gedurende de looptijd van het abonnement gebruik van beide diensten, grafisch weergegeven:
|--------------------| Abonnement
|--------------------| Dienst 1
|--------------------| Dienst 2
Maar het volgende komt bijvoorbeeld ook voor:
|----------|.......... Dienst 1
Of:
|-----------|--------| Abonnement:
..................... Dienst 1:
..|-------| |------|.. Dienst 2:
Ik wil dus per klant de perioden uitlijsten waarop ze geen gebruik maken van een dienst, waarop ze alleen gebruik maken van dienst 1 en waarop ze alleen gebruik maken van dienst 2.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Ik heb de tabellen op dit moment in MS Access staan, maar heb ook een MySQL-server draaien.
Ter indicatie: het gaat ongeveer om 10.000 klanten en +- 10 perioden per klant. Handmatig uitzoeken is dus niet echt leuk werk
Klanten kunnen een abonnement nemen waarmee ze toegang hebben tot 2 diensten (dienst 1 en dienst 2). Ik wil de volgende overzichten maken:
1) Periode waarop het abonnement loopt, maar waarop geen gebruik gemaakt wordt van een dienst;
2) Periode waarop het abonnement loopt, maar waarop alleen gebruik gemaakt wordt van dienst 1;
3) Periode waarop het abonnement loopt, maar waarop alleen gebruik gemaakt wordt van dienst 2.
Ik heb 3 tabellen:
Tabel 1: tijdschijven abonnementen, met de velden:
• Klantnummer
• Startdatum abonnement
• Einddatum abonnement
Tabel 2: tijdschijven dienst 1, met de velden:
• Klantnummer
• Startdatum dienst 1
• Einddatum dienst 1
Tabel 3: tijdschijven dienst 2, met de velden:
• Klantnummer
• Startdatum dienst 2
• Einddatum dienst 2
Idealiter maakt een klant gedurende de looptijd van het abonnement gebruik van beide diensten, grafisch weergegeven:
|--------------------| Dienst 1
Maar het volgende komt bijvoorbeeld ook voor:
|----------|.......... Dienst 1
Of:
|-----------|--------| Abonnement:
..................... Dienst 1:
..|-------| |------|.. Dienst 2:
Ik wil dus per klant de perioden uitlijsten waarop ze geen gebruik maken van een dienst, waarop ze alleen gebruik maken van dienst 1 en waarop ze alleen gebruik maken van dienst 2.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Ik heb de tabellen op dit moment in MS Access staan, maar heb ook een MySQL-server draaien.
Ter indicatie: het gaat ongeveer om 10.000 klanten en +- 10 perioden per klant. Handmatig uitzoeken is dus niet echt leuk werk
There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.