Verwijderd

Topicstarter
Beste lezer,

Ik heb sinds kort een nieuwe home cinema set aangeschaft, met daarin onder andere de Harman Kardon AVR160 receiver en de Harman Kardon BDP-10 blu-ray speler. Daarnaast had ik al een PlayStation 3.

Ik heb de boel als volgt aangesloten: de blu-ray speler en de PS3 heb ik via HDMI kabels verbonden met de receiver. De receiver is vervolgens met een HDMI kabel verbonden met de televisie (helaas op dit moment nog HD ready, maar ik hoop hier binnenkort een full HD van te kunnen maken).

Omdat ik zelf denk dat dit een kwalitatief zeer goede set is, zou ik natuurlijk ook dolgraag gebruik willen maken van de hoogste kwaliteit beeld/geluid. De laatste dagen hebben voor mij echter uitgewezen dat dit niet zo gemakkelijk is als dat het lijkt. Wat is namelijk het probleem: in vroegere tijden kon ik het verschil nog onderscheiden tussen een gewone DVD film in de vorm van onder andere *.VOB bestanden en een DivX gecodeerde *.AVI. DivX is mijns inziens namelijk een compressie techniek die ervoor kan zorgen dat een bestand aanzienlijker kleiner wordt en daardoor ook gemakkelijker te 'vervoeren'. Wel moest hier vaak een gedeelte van de kwaliteit voor ingeleverd worden.

Tegenwoordig bestaat er behoorlijk aantal compressietechnieken, surround mogelijkheden en bestandsextensies waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie. Wat is namelijk een *.MKV file? Wat is DTS, Dolby Digital? En welke programma's zijn geschikt voor het omzetten van al deze bestanden? Wat is 'remuxen' of 'transcoden'?

Allerlei ''beginnersvragen' die zijn ontstaan na de gigantische groei van formaten. Ik ben dus eigenlijk in eerste instantie op zoek naar een beginnershandleiding die dit soort termen en methoden uitlegt. Wellicht dat er hier iemand is die mij hiermee kan helpen?

Mijn tweede vraag zal ongetwijfeld voortkomen uit mijn onkunde wat betreft de eerste vraag. Ik heb namelijk de volgende twee bestanden:

- Lost.S05E01.720p.BluRay.DTS.x264-EbP.mkv
- Lost.S05E01.720p.BluRay.DTS.x264-EbP.srt

Volgens de bestandsnaam betreft het bovenste bestand een hoge resolutie beeld (720p (wat het ook is?) voor mijn HD ready televisie) en een hoge kwaliteit audio (DTS). Corrigeer me overigens maar als ik hier verkeerd zit. Mijn tweede vraag: hoe krijg ik het voor elkaar om met behulp van deze twee bestanden een heerlijke avondje naar de eerste aflevering van Lost met geweldig beeld en geluid te kunnen kijken (via mijn Blu-Ray speler en/of PS3)?

Wat heb ik hierin al geprobeerd: via VLC player heb ik geconstateerd dat de ondertiteling synchroon loopt met het beeld/geluid. Ten tweede heb ik afgelopen nacht het programma 'mkv2vob' laten draaien met als transcoding codec: x264 (eigenlijk weet ik niet wat dit betekent). Dit heeft een bestand opgeleverd van 8.47GB met daarin ondertiteling en beeld/geluid synchroon (beetje groot??).

Alvast ontzettend bedankt voor de moeite!

• basa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-01 19:48
Het is inderdaad een boeltje met die codecs, containers zoals .mkv, .DivX, Xvid...
Om het kort te houden: dit is een manier om een film om te comprimeren. .mkv is zowat de opvolger van Divx en zijn meestal blurayrips. Het komt erop neer dat je een groter bestand hebt en een hogere kwaliteit. Vaak is hoe groter het bestand, hoe hoger de kwaliteit (dit is echter geen zekerheid!!).
- De 720p staat voor de resolutie van de film. HDready tv's ondersteunen 720p en FullHD tv's ondersteunen 1080p. Het komt erop neer dat 1080p scherper is dan 720p.
- DTS is dan weer een standaard voor het geluid. Het geeft je een echte cinema ervaring!
- .srt is dan weer het bestand waar de ondertitels van de film inzitten. Als je dit opent met bv. kladblok kan je de ondertitels zien.
- Deze files afspelen via de playstation heb ik geen ervaring mee. Ik denk dat het zelfs onmogelijk is om .mkv rechtstreeks op je playstation af te spelen. Er is echter een volledige forum op tweakers rond te vinden.
Ik zelf speel de .mkv's af met een mediaspeler nl. de conceptronic fullHDMA. Volgens mij is dit een pak gebruiksvriendelijker.

Hopelijk helpt dit een beetje.

• FikkieHo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-02 08:09

FikkieHo

Wokmaster

Voor de algemene informatie lijkt me een beetje op google rondneuzen het beste. Het vergt wat tijd, maar dan heb je ook wat.. De meest simpele vragen heeft balo al geantwoord. (psss mkv is opvolger van avi :))

Op de vraag over het afspelen, voor mkv's zijn er een paar opties.

1: Je gebruikt een laptop + PS3mediaserver + PS3
2: Je converteert de bestanden, mbv gotsent (programma van tweakers toch?) naar mp4 en je kan ze rechtstreeks vanuit de PS3 afspelen.

[ Voor 3% gewijzigd door FikkieHo op 18-05-2010 10:18 ]

Vliegtuigjes bouwer - i.o.

Verwijderd

Topicstarter
De terminologie begint mij in ieder geval een beetje te dagen. Bedankt hiervoor! Nu moet ik het alleen nog zo ver zien te krijgen dat ik het ook nog allemaal te zien en horen krijg via mijn blu-ray en receiver.

Ik heb in de handleiding van de Harman Kardon BDP-10 gelezen dat deze de volgende video-formaten kan afspelen:

- MPEG-2
- MPEG-4
- AVC (H.264)
- SMPTE VC1

Ik heb vervolgens nog steeds mijn *.MKV en *.SRT bestand (ik denk overigens dat de HK BDP-10 deze losse ondertiteling wel zelf kan lezen). Als een *.MKV bestand een container is, dan zal deze waarschijnlijk een video en een audio bestand bevatten. Omdat zowel het branden op DVD (als data) en het plaatsen van de *.MKV en *.SRT op een USB stick geen mogelijkheid bieden om mijn aflevering op de blu-ray af te kunnen spelen, ga ik er eigenlijk vanuit dat het video-formaat niet compatible is. Ik zal deze dus moeten omzetten.

Hoe kan ik echter zien welke compressies er zijn gebruikt voor de streams in het *.MKV bestand? En de bestandsnaam (Lost.S05E01.720p.BluRay.DTS.x264-EbP.mkv) suggereert toch eigenlijk dat er sprake is van een x264 bestand die ik af zou moeten kunnen spelen op de blu-ray speler.

Ik hoor graag weer wat van jullie :-).

Verwijderd

Topicstarter
FikkieHo schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 10:15:
Voor de algemene informatie lijkt me een beetje op google rondneuzen het beste. Het vergt wat tijd, maar dan heb je ook wat.. De meest simpele vragen heeft balo al geantwoord. (psss mkv is opvolger van avi :))

Op de vraag over het afspelen, voor mkv's zijn er een paar opties.

1: Je gebruikt een laptop + PS3mediaserver + PS3
2: Je converteert de bestanden, mbv gotsent (programma van tweakers toch?) naar mp4 en je kan ze rechtstreeks vanuit de PS3 afspelen.
De PS3mediaserver heb ik inderdaad geprobeerd en werkt aardig goed. Ik moet echter wel een bekabelde verbinding gebruiken om 'schokken' te voorkomen. Zelfs een apart *.SRT bestand wordt correct afgespeeld. Probleem hierbij is wel dat ik mijn DTS geluid kwijt ben (of deze zit ondanks de bestandsnaam helemaal niet in de *.MKV). Kan de PS3 dit trouwens eigenlijk wel afspelen of wordt dit op een bepaalde manier door de PS3mediaserver bewerkt en geschikt gemaakt voor de PS3?

Ten tweede zou ik de boel ook graag werkend willen krijgen op mijn pas gekochte blu-ray speler omdat het toch de intentie is om mijn PS3 op een andere locatie neer te zetten. Deze kan bovengenoemde bestandsformaten aan.

Als laatst: als ik mijn *.MKV bestand converteer naar *.MP4, behoud ik dan wel mijn goede kwaliteit van zowel beeld als geluid?

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Belangrijk is dat je onderscheid maakt tussen container, videocodec en audiocodec. Daarnaast heb je nog verschillende soorten subtitles.

Voorbeelden:
Containers: mkv, avi, ogm, vob
Videocodec: h.264, divx/xvid, mpeg1/2
Audiocodec: mp3, ogg, dolby digital, dolby digital truehd, dts hd-ma, pcm
Subtitles: .srt (ken er verder geen, ik gebruik ze ook bijna nooit).

Container heeft niet direct invloed op de kwalteit, het "verpakt" alleen de video, audio, en subs in 1 bestand. Ook kunnen bijvoorbeeld chapters toegevoegd worden. De ene container kan wat minder dan de andere. Of een bepaalde codec wordt niet ondersteund of chapters zijn niet mogelijk etc.
Videocodec: h.264 is momenteel de beste. Wordt ook wel eens avc genoemd en heeft vast nog meer namen (lekker handig).
Audiocodec: dolby digital truehd, dts hd-ma, pcm zijn het beste, want deze zijn lossless. De meeste andere gangbare formaten zoals mp3/dolby digital en dts zijn lossy en dus niet "perfect".

edit:
MAAR ook al zijn de beste codecs gebruikt, dat wil nog niet zeggen dat de kwaliteit ook altijd goed is. Dit hangt ook af van:
- kwaliteit van de originele filmtape
- is de film uberhaupt wel scherp geschoten?
- mate van ruisfilters. Te veel ruisfilter en alles wordt vaag (kwestie van smaak)
- scherpte filter. Een film die niet scherp is geschoten kan je niet scherp maken door een filter. Vaak wordt dat wel geprobeerd wat leidt tot lelijk beeld (ringing, aliasing).
- encoder (de ene is beter dan de andere)
- encoder settings (kwaliteit is makkelijk te verknallen door totaal foute settings te gebruiken)
- bitrate
- etc ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Slogra op 18-05-2010 10:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Slogra schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 10:35:
Belangrijk is dat je onderscheid maakt tussen container, videocodec en audiocodec. Daarnaast heb je nog verschillende soorten subtitles.

Voorbeelden:
Containers: mkv, avi, ogm, vob
Videocodec: h.264, divx/xvid, mpeg1/2
Audiocodec: mp3, ogg, dolby digital, dolby digital truehd, dts hd-ma, pcm
Subtitles: .srt (ken er verder geen, ik gebruik ze ook bijna nooit).

Container heeft niet direct invloed op de kwalteit, het "verpakt" alleen de video, audio, en subs in 1 bestand. Ook kunnen bijvoorbeeld chapters toegevoegd worden. De ene container kan wat minder dan de andere. Of een bepaalde codec wordt niet ondersteund of chapters zijn niet mogelijk etc.
Videocodec: h.264 is momenteel de beste. Wordt ook wel eens avc genoemd en heeft vast nog meer namen (lekker handig).
Audiocodec: dolby digital truehd, dts hd-ma, pcm zijn het beste, want deze zijn lossless. De meeste andere gangbare formaten zoals mp3/dolby digital en dts zijn lossy en dus niet "perfect".
Bedankt voor dit antwoord, het wordt me allemaal steeds duidelijker!

Ik ben er inmiddels ook achtergekomen wat de precieze inhoud is van mijn *.MKV bestand. Zie onderstaande voor meer info.

Er zit dus inderdaad een AVC videostream in (ik weet echter niet of hiermee ook x264 mee wordt bedoeld). Mijn blu-ray speler zou dit dus af moeten kunnen spelen. Echter, het kan natuurlijk ook nog zo zijn dat de *.MKV extensie niet wordt herkend. Zou ik de container (met inhoud) dan om moeten zetten naar *.AVI?

Video #0 : AVC
Aspect : 1280 x 720 (1.778) at 23.976 fps

Audio #0 : DTS at 1 510 Kbps
Infos : 6 channels, 48.0 KHz
Language : en

Audio #1 : AAC
Infos : 2 channels, 48.0 KHz

Text #0 : UTF-8

Text #1 : UTF-8

Text #2 : UTF-8
Language : fr

Text #3 : UTF-8
Language : pt

Text #4 : UTF-8
Language : es

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Een PS3 kan idd geen mkv afspelen. Je kan natuurlijk alle mkv's gaan omzetten, maar logischer is een betere speler te kopen die dit wel kan. Of gewoon een laptop/pc gebruiken, die kunnen wel altijd alle formaten aan.

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:58
Ik denk dat tsMuxeR je een heel eind op weg kan helpen. Hiermee kun je bluray compatible schijf (avchd) maken welke in een ps3 of blurayspeler afgespeeld kan worden. Ik heb hier verder geen ervaring mee, maar ik doe het regelmatig andersom: avchd > mkv ;)

Verwijderd

Topicstarter
Paulusbrand schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 11:04:
Ik denk dat tsMuxeR je een heel eind op weg kan helpen. Hiermee kun je bluray compatible schijf (avchd) maken welke in een ps3 of blurayspeler afgespeeld kan worden. Ik heb hier verder geen ervaring mee, maar ik doe het regelmatig andersom: avchd > mkv ;)
Bedankt voor deze reactie. Ik kan het maken van een AVCHD schijf eigenlijk een beetje zien als het omzetten van een *.AVI (DivX gecodeerd) naar een DVD zodat de DVD-speler hem kan lezen?

Ik heb twee mappen (BDMV en CERTIFICATE) gekregen. tsMuxeR leverde echter wel een foutmelding (-2) op. Ik ga hem nu proberen te branden en kijken of hij goed afgespeeld kan worden.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 11:23:
[...]

Bedankt voor deze reactie. Ik kan het maken van een AVCHD schijf eigenlijk een beetje zien als het omzetten van een *.AVI (DivX gecodeerd) naar een DVD zodat de DVD-speler hem kan lezen?

Ik heb twee mappen (BDMV en CERTIFICATE) gekregen. tsMuxeR leverde echter wel een foutmelding (-2) op. Ik ga hem nu proberen te branden en kijken of hij goed afgespeeld kan worden.
Ook deze poging is op niets uitgelopen. Zowel blu-ray speler als de PS3 herkende de disc als AVCHD, maar kon vervolgens de content niet afspelen. Dit heeft vrijwel zeker te maken met de foutmelding die tsMuxeR gaf. Ik ga nu even kijken wat die foutmelding precies betekent.
Pagina: 1