Toon posts:

Lacie doorvoersnelheid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een aantal jaren geleden een Externe schijf Lacie gekocht. Destijds met een 500GB schijf erin.

Momenteel zit er een 2,0TB in. Nu was er gisteren een collega met een externe schijf van een ander merk, een zonder voeding.

Wat mij opviel is dat ik met mijn Lacie 11 tot 12mb/s. haal. En mijn collega haalde 32mb/s.

Waar zou dit aan kunnen liggen?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:34

lier

MikroTik nerd

De controller die zorgt voor de communicatie tussen de USB poort en de disk heeft erg veel invloed op de performance. Ik vermoed dat dat ik jouw geval ook zo is.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reply.
Ik heb net een gekeken op een paar andere externe schijvern, en er wordt zo goed als nooit over doorvoer snelheid gesproken. Is daar een reden voor?

Is een hogere doorvoer zoveel duurder dan?

• lier

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 09:44:
Bedankt voor de reply.
Ik heb net een gekeken op een paar andere externe schijvern, en er wordt zo goed als nooit over doorvoer snelheid gesproken. Is daar een reden voor?

Is een hogere doorvoer zoveel duurder dan?
Zie jij (ter vergelijking) wat de doorvoersnelheid (WAN-LAN) van routers ?
Zie jij (wederom ter vergelijking) wat de doorvoersnelheid is van een NAS ?

Dit soort informatie moet je proberen te achterhalen via review sites.

En over het algemeen kan je wel zeggen dat hoe duurder hoe sneller...
;)

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

En dat verschil in doorvoer-snelheid heb je gemeten op dezelfde pc? USB2.0 zou wel ~30MB/s moeten kunnen halen. :)
lier schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 09:50:
En over het algemeen kan je wel zeggen dat hoe duurder hoe sneller...
;)
Daar heb je ongeveer wel gelijk in ja. Ware het niet dat de harddrive ín de externe schijf wel 50-70MB/s zeker haalt. Dus de USB2.0 interface is altijd de bottleneck. Daardoor zal vaak wel iets van 30MB/s gehaald worden. Daarnaast is LaCie toch wel een A-merk externe schijf.

[ Voor 68% gewijzigd door _the_crow_ op 18-05-2010 10:04 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dezelfde pc (mijn pc, inderdaad USB2.0.). Is de doorvoer snelheid ergens mee te testen?
Een programmaatje ofzo ?

• lier

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 10:19:
Ja dezelfde pc (mijn pc, inderdaad USB2.0.). Is de doorvoer snelheid ergens mee te testen?
Een programmaatje ofzo ?
Eens met Google proberen: resultaat
Daarnaast heeft GoT ook een zoekfuncctie...

Verwijderd

Topicstarter
Dat is de schijf zelf, maar nu de USB snelheid. Ik ben al aan het googelen, maar ben er nog niet uit.

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Test het eens met HD Tune of zo.
Dat venstertje dat je in Windows krijgt tijdens het kopieren is zeker geen nauwkeurige manier om de snelheid te meten.
Aangezien de schijf vele malen sneller is dan de USB 2.0 doorvoersnelheid is het wel degelijk de USB snelheid die je aan het testen bent.
De USB snelheid gaat wel sterk achteruit als je meerdere USB toestellen aan dezelfde controller hebt hangen, zelfs als die op dat moment niet in gebruik zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Het rare is dat ik al een paar jaar (met die Lacie) kopieer met deze snelheid. Ik gooi er telkens een nieuwe schijf in. De USB poort is niet verder belast, en met die andere usb schijf loopt het maximaal.

Ik denk toch dat de externe Lacie Case de bottleneck is.

Bij pricewatch vindt je ook niets bij specs over doorvoer snelheden. Ik ga deze week eens naar de PC shop.

En anders haal ik een nieuwe case. 11MB/s 3x te langzaam :((((

Reken maar uit hoelang ik met 1,5TB bezig ben geweest lol.
Pagina: 1