Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezer,

Ik heb sinds kort een nieuwe home cinema set aangeschaft, met daarin onder andere de Harman Kardon AVR160 receiver en de Harman Kardon BDP-10 blu-ray speler. Daarnaast had ik al een PlayStation 3.

Ik heb de boel als volgt aangesloten: de blu-ray speler en de PS3 heb ik via HDMI kabels verbonden met de receiver. De receiver is vervolgens met een HDMI kabel verbonden met de televisie (helaas op dit moment nog HD ready, maar ik hoop hier binnenkort een full HD van te kunnen maken).

Omdat ik zelf denk dat dit een kwalitatief zeer goede set is, zou ik natuurlijk ook dolgraag gebruik willen maken van de hoogste kwaliteit beeld/geluid. De laatste dagen hebben voor mij echter uitgewezen dat dit niet zo gemakkelijk is als dat het lijkt. Wat is namelijk het probleem: in vroegere tijden kon ik het verschil nog onderscheiden tussen een gewone DVD film in de vorm van onder andere *.VOB bestanden en een DivX gecodeerde *.AVI. DivX is mijns inziens namelijk een compressie techniek die ervoor kan zorgen dat een bestand aanzienlijker kleiner wordt en daardoor ook gemakkelijker te 'vervoeren'. Wel moest hier vaak een gedeelte van de kwaliteit voor ingeleverd worden.

Tegenwoordig bestaat er behoorlijk aantal compressietechnieken, surround mogelijkheden en bestandsextensies waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie. Wat is namelijk een *.MKV file? Wat is DTS, Dolby Digital? En welke programma's zijn geschikt voor het omzetten van al deze bestanden? Wat is 'remuxen' of 'transcoden'?

Allerlei ''beginnersvragen' die zijn ontstaan na de gigantische groei van formaten. Ik ben dus eigenlijk in eerste instantie op zoek naar een beginnershandleiding die dit soort termen en methoden uitlegt. Wellicht dat er hier iemand is die mij hiermee kan helpen?

Mijn tweede vraag zal ongetwijfeld voortkomen uit mijn onkunde wat betreft de eerste vraag. Ik heb namelijk de volgende twee bestanden:

- Lost.S05E01.720p.BluRay.DTS.x264-EbP.mkv
- Lost.S05E01.720p.BluRay.DTS.x264-EbP.srt

Volgens de bestandsnaam betreft het bovenste bestand een hoge resolutie beeld (720p (wat het ook is?) voor mijn HD ready televisie) en een hoge kwaliteit audio (DTS). Corrigeer me overigens maar als ik hier verkeerd zit. Mijn tweede vraag: hoe krijg ik het voor elkaar om met behulp van deze twee bestanden een heerlijke avondje naar de eerste aflevering van Lost met geweldig beeld en geluid te kunnen kijken (via mijn Blu-Ray speler en/of PS3)?

Wat heb ik hierin al geprobeerd: via VLC player heb ik geconstateerd dat de ondertiteling synchroon loopt met het beeld/geluid. Ten tweede heb ik afgelopen nacht het programma 'mkv2vob' laten draaien met als transcoding codec: x264 (eigenlijk weet ik niet wat dit betekent). Dit heeft een bestand opgeleverd van 8.47GB met daarin ondertiteling en beeld/geluid synchroon (beetje groot??).

Alvast ontzettend bedankt voor de moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ik zie dat ik wel een totaal verkeerde categorie heb gekozen.

Mijn excuses hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-09 18:37

Caveman

whahoehaha

Begin eens met wikipedia en toets eens alle termen die je netjes neergeschreven hebt, dan ben je al een heel eind (720p, DTS, ect) Je vraagt zoveel, dat het ondoenlijk is om daar een kort antwoord op te geven.
Je hebt het voor elkaar gekregen om Lost te downloaden met ondertitels, dan moet googlen en wiki'n toch ook wel lukken ;) Je hebt nu een mooie hoge resolutie (720p) van lost en je gaat hem omvormen naar een dvd formaat, waarom zou je dat nu willen ?

[ Voor 9% gewijzigd door Caveman op 20-05-2010 21:30 ]

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsja, hulp bij het omzetten van gedownloade content kun je hier vergeten. Slotje dus.

Dit topic is gesloten.