• tzoeminator
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-03-2025
Herro,

Ben compleet nieuw hier dus geen idee hoe het verder werkt met het forum, maar zal proberen het probleem zo duidelijk mogelijk uit te leggen.

- Ik wil graag mijn digitale tv kastje (scart out), aansluiten op mijn Philips Matchline FlatTV. HET probleem is:
De tv heeft enkel een vga ingang. Het is eigenlijk een soort monitor dus. Dus: Weet iemand hoe je een scart out kan verbinden met een monitor, vga in?

Ben overigens niet handig met solderen iod.

Alvast bedankt!! _/-\o_

Gr,

Thomas

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:23
Niet geschikt om van VGA naar scart te gaan

Niet geschikt om een DVD speler o.i.d. op een VGA monitor aan te sluiten (van scart naar VGA dus)
Dan vraag ik me af wat die kabel nu ECHT doet dan. ;)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Begin eens met je af te vragen welke signalen over de connectoren gaan, en ga dan kijken of je monitor/TV überhaupt het signaal wat via SCART gaangeleverd wordt kan verwerken :o

VGA werkt met een RGB-signaal met losse sync lijnen, dus kort gezegd heb je vijf in totaal: rood, groen, blauw, hsync en vsync. Veel VGA devices kunnen ook met composite sync (vier lijnen, dus R, G, B en sync) werken, en zelfs met sync-on-green, waar de sync in het groene signaal verwerkt is, en je dus drie lijnen hebt (R, G en B ).

Vervolgens is de vraag hoe laag jouw scherm kan syncen. Normaal VGA is 640x480@60Hz, dat kan het sowieso aan. Maar is dat genoeg... signalen voor consumentenelectronica zijn doorgaans PAL, dus 720x576@50Hz interlaced. Het is geen sinecure dat je scherm dat over een VGA ingang aankan.

En dan is er de vraag wat voor signaal het "digitale tv kastje" (lekker duidelijk en nauwkeurig... :X ) levert. Over SCART kun je namelijk drie signalen sturen:
  • Composite, wat gebruik maakt van één enkele lijn, alle beeldmateriaal zit daarin.
  • S-Video, met twee lijnen, chrominance en luminance.
  • RGB, met drie lijnen, waarbij de sync over groen loopt.
Het moge duidelijk zijn dat je met RGB de beste kans maakt, dan heb je alleen de vraag of je scherm een PAL-signaal over VGA accepteert. Als je DTV box daarentegen S-Video of composite uitspuugt gaat dat vrijwel zeker niet werken, nauwkeuriger gezegd, je zult in het beste geval groen beeld krijgen :o

Alles staat of valt dus bij de specs van je DTV box (die je in het geheel niet meldt) en je scherm (die je niet volledig meldt). Het moge duidelijk zijn dat we geen uitsluitsel kunnen geven op basis van zo weinig info...

Oslik blyat! Oslik!

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02-2025
Je scherm is niet een soort van monitor maar gewoon een monitor. Voor het weergeven van PAL materiaal is een deinterlacer, comb filter, etc nodig om het er enigzins uit te laten zien. Aangezien monitors goedkoper zijn omdat al dit soort electronica er niet in hoeft, ondersteunen ze geen 15khz interlaced video. Er blijft dus alleen minimaal 31khz VGA input over. De enige mogelijkheid die enigzins knap beeld geeft is het gebruik van een HD ontvanger met component output, en een YpBpR naar RGB transcoder die component omzet naar een VGA compatible signaal. Er zijn ook wel losse zogenaamde TV viewers te koop die als deinterlacer fungeren, waar je een composiet signaal op aan kan sluiten, maar de kwaliteit daarvan is absoluut om te huilen.