Speakers in Hoedenplank

Pagina: 1
Acties:

• Eluminate
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14-12-2025
Beste tweakers,

Ik heb een paar weken geleden een Polo gekocht. Auto zelf is prima, alleen stoor ik me een beetje aan het geluid (muziek) wat deze in staat is te produceren.

Nu heb ik 2 boxen uit mijn oude auto mee kunnen nemen, en deze wil ik gaan verwerken in mijn hoedenplank.

Nu heb ik 3 mogenlijkheden:
1. Huidige (in goede staat) gaan bewerken, en hier mijn speakers in ophangen(liever niet).
2. Nieuwe maken uit MDF (kan, maar zo handig ben ik nou ook weer niet :)).
3. Een anders hoedenplank op de kop tikken, en hierop gaan experimenteren(liever deze).

Nou heb ik er ergens eentje gezien, maar deze is voor een 4-deurs polo (bj 1995), en weet niet of deze in mijn auto past, aangezien ik een 2-deurs heb. Iemand op de sloop had mij verteld dat dit niet ging, en heb hem maar op zijn woord gelooft, maar begin nu toch te twijfelen, aangezien andere mensen weer zeggen dat dit wel mogenlijk is.

Heeft iemand hier een polo 6n 4-deurs? en weet deze toevallig of de hoedenplank in een 2-deurs past?(of andersom :) ).

Of raden jullie mij toch aan om een plank uit MDF te maken (voor welke redenen dan ook)?.

Alsvast bedankt,

Lucas

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11-2025
Ik raad aan om een plank uit (18mm en verstevigd met latjes) MDF te maken. Dat komt je geluid erg ten goede!

• navlim
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02-2024
Als je een er eentje van MDF maakt, hoef je geen gaten te zagen in je originele hoedenplank. ;) staat wat netter als je je auto weer wil verkopen. Je kan een MDF plaat ook mooier afwerken dan een standaard hoedenplank.

En zo moeilijk is dat niet hoor, gewoon goed de maten van het origineel overnemen en zagen maar, vervolgens de plek van de speakers bepalen, dat uitzagen, afwerken met speakerdoek, speakers erin en presto...

Zo heb ik dat bij mijn vorige auto (VW golf) gedaan, de speakers had ik zelfs een paar centimeter verzonken en daarover het speakerdoek gedaan, zo zag je ze ook niet zitten.

[ Voor 35% gewijzigd door navlim op 17-05-2010 23:05 ]

Canon 550D | 24-105 IS USM | 70-300 IS USM | 12-24 AT-X | 50 1.8 | YN565 | Cullman Magnesit 525M | Manfrotto 804RC2

• Eluminate
lredev schreef op maandag 17 mei 2010 @ 22:58:
Ik raad aan om een plank uit (18mm en verstevigd met latjes) MDF te maken. Dat komt je geluid erg ten goede!
Okay, maar hoezo ten goede? Qua trilling of hoe?
Hier had ik in mijn vorrige polo geen last van (ze zijn niet Uber-krachtig).

Verder ben ik bang dat mijn klep het niet leuk gaat vinden als het 18mm dik is, aangezien hier nogal wat gewicht aanzit (lees ook de rubberen "touwtjes".).

Wat maakt het verschil tussen de hoedenplank en MDF, en wat heeft de dikte hier precies mee te maken, en wordt dit dan wel/niet te zwaar?(niet om te zeuren, maar ben graag goed geinformeerd :)).

Mvg, Lucas

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:49

Toppe

Oké ✅

Als je wilt weten of het past, rijdt naar de sloop en probeer het? volgens mij maakt het echt geen verschil tussen 4deurs en 2deurs?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Eluminate
Toppe schreef op maandag 17 mei 2010 @ 23:06:
Als je wilt weten of het past, rijdt naar de sloop en probeer het? volgens mij maakt het echt geen verschil tussen 4deurs en 2deurs?
Heb het net geprobeerd, maar hij past inderdaad niet.

De plank is net een stuk langer. Kan hem wel inkorten, maar de voorkant is afgerond (dus niet echt mooi te krijgen), en als ik de anderkant ga bewerken moet ik ook de stang ect. opnieuw doen.

Toch maar MDF 18mm dus. Is de dikte echt heel belangrijk?

• Eluminate
navlim schreef op maandag 17 mei 2010 @ 23:01:
Als je een er eentje van MDF maakt, hoef je geen gaten te zagen in je originele hoedenplank. ;) staat wat netter als je je auto weer wil verkopen. Je kan een MDF plaat ook mooier afwerken dan een standaard hoedenplank.

En zo moeilijk is dat niet hoor, gewoon goed de maten van het origineel overnemen en zagen maar, vervolgens de plek van de speakers bepalen, dat uitzagen, afwerken met speakerdoek, speakers erin en presto...

Zo heb ik dat bij mijn vorige auto (VW golf) gedaan, de speakers had ik zelfs een paar centimeter verzonken en daarover het speakerdoek gedaan, zo zag je ze ook niet zitten.
Had je de hele hoedenplank met speakerdoek gedaan? Of over het speakerdoen weer van dat hoedenplank stof?

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-01 07:25
Bij heel veel autosloperijen hebben ze polo's en dus hoedenplanken. Kost misschien 5euro.

Tweede optie is inderdaad om er zelf 1 te maken en te bekleden. Dit komt het geluid wel ten goede. Wel iets duurdere en arbeidsintensievere optie. :)

there's no tweak without the tweaker

• Eluminate
virtualJac schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 09:56:
Bij heel veel autosloperijen hebben ze polo's en dus hoedenplanken. Kost misschien 5euro.

Tweede optie is inderdaad om er zelf 1 te maken en te bekleden. Dit komt het geluid wel ten goede. Wel iets duurdere en arbeidsintensievere optie. :)
Dit maakt mij niet zoveel uit. Heb er best wel iets voor over. Maakt het veel verschil voor het geluids-quali of ik het doek van mijn hoedenplank, of speakerdoek gebruik om hem weg te werken?

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-12-2025

@r!k

It is I, Leclerq

Maak hem van MDF, echt je gaat er geen spijt van krijgen, geluidskwaliteit wordt gewoon veel beter.

Een hele rij microsoft certificeringen.

• blackhawk180
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Velen geven aan dat de voorkeur uitgaat van zelf maken met MDF.
Dit vanwege de stevigheid en de flexibiliteit om aanpassingen te maken.
Kies de juiste dikte van het MDF. 18 mm is voldoende voor de meeste speakers.
Ga je dunner dan kan de plank gaan resoneren of zelfs breken door het gewicht van de speakers.
vervolgens zoals navlim zei:
Als je een er eentje van MDF maakt, hoef je geen gaten te zagen in je originele hoedenplank. staat wat netter als je je auto weer wil verkopen. Je kan een MDF plaat ook mooier afwerken dan een standaard hoedenplank.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:04

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

demonforce schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 09:34:
[...]

Heb het net geprobeerd, maar hij past inderdaad niet.

De plank is net een stuk langer. Kan hem wel inkorten, maar de voorkant is afgerond (dus niet echt mooi te krijgen), en als ik de anderkant ga bewerken moet ik ook de stang ect. opnieuw doen.

Toch maar MDF 18mm dus. Is de dikte echt heel belangrijk?
Sowieso gaat een standaard hoedenplank doorzakken. Ze lijken redelijk stevig, maar 2 speakers wegen toch redelijk wat en zeker als je over een slechte weg rijdt, zorgt dat gewicht ervoor dat de plank gaat doorzakken of breken. Daarnaast biedt een standaard hoedenplank niet genoeg stijfheid om resonanties tegen te gaan en gaat deze meetrillen met de speaker.

18mm MDF is wat dat betreft een goede keuze, het is stijf, maar nog niet heel zwaar. Maar waarschijnlijk wel te zwaar om het aan de deur te hangen. Niet alleen de koortjes vinden het niet leuk, maar ook de gasveren in de klep gaan het niet waarderen. Eventueel kan je op ebay e.d. kijken of er een niet een op maat gemaakte plank voor jouw auto te koop is. Voor veel auto's zijn die namelijk wel te krijgen. Dan heb je gelijk een net afgewerkte plank en hoef je niet zelf aan de slag voor de lastige vormen.

Een ander voordeel van een dikke MDF-plank is ook, dat je kofferbak als resonantieruimte gaat werken, net als de behuizing van de speakers in huis. Dit heeft vrijwel altijd een positief effect op de laagweergave.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

// een beetje oftopic
ook al enig idee welke speakers je erin zou zetten?

een tip: Focal boxen... speakers zijn absoluut toppers!

• Eluminate
Verwijderd schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 13:27:
// een beetje oftopic
ook al enig idee welke speakers je erin zou zetten?

een tip: Focal boxen... speakers zijn absoluut toppers!
speakers zijn vanuit mijn vorige auto (waar ik ze gewoon in de hoedenplank had zitten).
Merk weet ik zo niet, maar best goede sound.

verder heb ik vandaag bij de hornybag 22mm MDF gehaald (dunnere plaat was 4x te groot), uitgezaagd met decoupeerzaag, en hij past precies.
Morgen ga ik de "stang" van de plank bevestigen, alleen moet ik ander buisje halen, aangezien de huidige te groot is |:( . Daarna de speaker-gaten uitfrezen in de plank, en dan 1CM laten verzinken. Daarna gaas (wat voor gaas is het beste?), en vervolgens speaker-doek eroverheen, en aan de onderkant vastzetten.

Daarna aan de onderkant en zijkanten van de plank tocht-strips om te zorgen dat er minimale speling is, en dat de plaat zelf niet gaat "bouncen".

Daarna kabeltjes van voor naar achter leggen, aansluiten en klaar. Als ik nog wat tijd heb en het niet vergeet zal ik wel wat pica's maken.

• navlim
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02-2024
demonforce schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 09:39:
[...]

Had je de hele hoedenplank met speakerdoek gedaan? Of over het speakerdoen weer van dat hoedenplank stof?
Ik bedoelde dus die hoedenplankstof :D, daar heb ik gewoon de hele hoedenplank mee gedaan, zo over de speakers heen, de geluidskwaliteit gaat er maar minimaal op achteruit.

Canon 550D | 24-105 IS USM | 70-300 IS USM | 12-24 AT-X | 50 1.8 | YN565 | Cullman Magnesit 525M | Manfrotto 804RC2

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:40

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

demonforce schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 23:27:
[...]

speakers zijn vanuit mijn vorige auto (waar ik ze gewoon in de hoedenplank had zitten).
Merk weet ik zo niet, maar best goede sound.

verder heb ik vandaag bij de hornybag 22mm MDF gehaald (dunnere plaat was 4x te groot), uitgezaagd met decoupeerzaag, en hij past precies.
Morgen ga ik de "stang" van de plank bevestigen, alleen moet ik ander buisje halen, aangezien de huidige te groot is |:( . Daarna de speaker-gaten uitfrezen in de plank, en dan 1CM laten verzinken. Daarna gaas (wat voor gaas is het beste?), en vervolgens speaker-doek eroverheen, en aan de onderkant vastzetten.

Daarna aan de onderkant en zijkanten van de plank tocht-strips om te zorgen dat er minimale speling is, en dat de plaat zelf niet gaat "bouncen".

Daarna kabeltjes van voor naar achter leggen, aansluiten en klaar. Als ik nog wat tijd heb en het niet vergeet zal ik wel wat pica's maken.
Mijn tip:

Het is nóg makkelijker om de speakers gewoon van onder in te bouwen: dus tegen de onderkant aan schroeven. Dan hoe je ook niet te frezen oid én heb je geen enkele kans dat je speaker ooit het doek raakt.

Ik gebruikte altijd een restje horregaas wat ik om het gat heen vastschoot met een tacker..

Dan het bekleden: 2 kanten inspuiten met goede spuitlijm, even wachten totdat het niet meer aan je vinger plakt en dan in een keer erop leggen. De randen extra goed inspuiten, evt vastzetten met een nietje.
Wil je kunnen corrigeren, spuit dan 1 kant in, passen, terugklappen, en dan de 2e kant inspuiten.

Kijk ook of je een plug/stekker kan vinden voor het geval je je hoedenplank er weer uit wil halen, dan zit je niet met de bedrading.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1