Dell PC | Start heel langzaam op | Proc. altijd op 100%

Pagina: 1
Acties:

• movo.
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-02 17:48
Beetje lange titel maar ik kan het niet anders beschrijven.

We hebben hier thuis een Dell Dimension 8300, een oudje uit 2002 ofzo. Zaterdag vond ik het wel eens tijd om dat ding te voorzien van een nieuwe Windows XP installatie. Zo gezegd zo gedaan. Computer weer helemaal top. Lekker snel. Nou gisteravond zet m'n pa 'm uit en krijgt een zwart scherm vol met tekst, "ja iets met hardware en software".

Nu het probleem. Hij zet 'm weer aan want dat is nog nooit gebeurd met die computer. Duurt het zowat 20 minuten voordat 'ie in Windows is terwijl die net weer helemaal schoon is. Muis kan ik niet gebruiken, toetsenbord wel (na nieuwe batterijen) dus had ik taakbeheer opgestart. Viel het op dat de processor de hele tijd op 100% draait. En dit gewoon op bureaublad zonder enige programma's opgestart.

Nou heb ik echter geen idee wat dit nou is? Heb al geprobeerd de XP CD te starten om 'm weer te formatteren maar op een of andere manier werkt het toetsenbord dan niet? Ook de kast al opgemaakt om te kijken of er veel stof was maar dat was niet het geval.

Specs:
Dell Dimension 8300
Intel Pentium 4 @ 3.20Ghz
512Mb geheugen
Windows XP Home Edition (van Dell)

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Staat de schijf niet in PIO modus? Welk proces pakt 100% CPU?

• Harros
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-05-2010
download process explorer om ALLE processen te zien, je kunt dan het proces googlen om te zien wat er aan de hand kan zijn ;)

kan ook kapot geheugen zijn, dan gaat een cpu ook rare dingen doen...

• movo.
Exorcist schreef op maandag 17 mei 2010 @ 21:32:
Staat de schijf niet in PIO modus? Welk proces pakt 100% CPU?
Ga ik morgen even naar kijken, t'is al wel een SATA schijf. D'r is wel een proces gaande die 72.xxx trekt?
Harros schreef op maandag 17 mei 2010 @ 22:43:
download process explorer om ALLE processen te zien, je kunt dan het proces googlen om te zien wat er aan de hand kan zijn ;)

kan ook kapot geheugen zijn, dan gaat een cpu ook rare dingen doen...
Downloaden gaat niet want daar is die veel te sloom voor. Zal morgen ook meteen het geheugen checken.

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02-2025
gaat het om een usb toetsenbord? Naar alle waarschijnlijkheid heeft je pa de bios gereset naar de default settings. Dan staat USB keyboard support meestal opeens standaard uit.

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:55
movo. schreef op maandag 17 mei 2010 @ 21:29:
[...]
Ook de kast al opgemaakt om te kijken of er veel stof was maar dat was niet het geval.

Specs:
Dell Dimension 8300
Intel Pentium 4 @ 3.20Ghz
512Mb geheugen
Windows XP Home Edition (van Dell)
Heb je ook gekeken of er stof in het koelblok zat? Dat is belangrijker dan het stof dat er om heen zit (hoewel stof ook een geleider is)....

Vette shit!

• Excelb-boy
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Excelb-boy

The MOOVMNT

Ik zou zeggen gooi een virusscan over je systeem heen en kijken of die iets kan vinden. Als het proces "svchost" de dader is heb je grote kans dat het een trojan is die je pc trager laat lopen.
Tip: Gebruik het programma Malwarebytes om een systeemscan te draaien, dit programma werkt erg goed!

• movo.
USB toetsenbord weer werkend gekregen, inderdaad bios instelling. Ook gekeken naar stof op de koeler, niks. Nu aan het formatteren, maar het schiet echt niet op. Windows XP bestanden kopiëren duurt toch nooit meer dan 20 min..

Geheugen heb ik trouwens ook 1 voor 1 gecheckt. Werkte goed in verschillende slots voor zover ik weet.

EDIT: Al meer dan uur bezig om Windows XP te installeren..

[ Voor 18% gewijzigd door movo. op 18-05-2010 16:54 ]

• movo.
Maar een tweede hans proccessor gekocht, kijken of dat werkt.
Pagina: 1