Ik heb een AMD Phenom II x4 955 BE en ASUS M4A79XTD EVO, maar ik weet dus niet hoeveel voltage er op de ram mag. Ik las dus net op internet dat mensen problemen hebben met 1.65V RAM. Ik hoop dat jullie er meer verstand van hebben dan ik
Standaard is 1.5v. Stabiel voor lange tijd zou ik als ik jou was tot 1.8v omhoog kunnen gaan. Het probleem met 1.65v zal waarschijnlijk gaan over de grens van de Core i7-IMC die liever niet meer wil.
Dus eh, ga tot 1.8v omhoog als je het nodig hebt.
Dus eh, ga tot 1.8v omhoog als je het nodig hebt.
[ Voor 6% gewijzigd door Orwell op 17-05-2010 21:28 ]
Het ligt iets ingewikkelder - die max 1.65V verhaal heeft idd met de mem controller in de Core ix-reeks CPUs te maken. Die kan doorbranden als je mem voltage verhoogt zonder tegelijk ook de Uncore voltage te verhogen.
Bij AMD speelt het omgekeerde - 1.5V is de default voltage voor DDR3, maar het komt vaak voor dat zelfs op stock speeds AMD CPUs niet stabiel willen draaien met *minder* dan 1.65V
Hoe dan ook, ik zou voor stock speeds 1.5V aanhouden tenzij het echt niet werkt, en dan 1.65V proberen (als ook dat niet werkt heb je gewoon een RAM compatibility issue te pakken).
Als je gaat overclocken zou je dit soort vraag niet moeten stellen, want bij OC heb je nooit garanties en moet je gewoon zelf ontdekken waar de grenzen zijn van je hardware. Zie daarvoor de vele guides voor OC.
Bij AMD speelt het omgekeerde - 1.5V is de default voltage voor DDR3, maar het komt vaak voor dat zelfs op stock speeds AMD CPUs niet stabiel willen draaien met *minder* dan 1.65V
Hoe dan ook, ik zou voor stock speeds 1.5V aanhouden tenzij het echt niet werkt, en dan 1.65V proberen (als ook dat niet werkt heb je gewoon een RAM compatibility issue te pakken).
Als je gaat overclocken zou je dit soort vraag niet moeten stellen, want bij OC heb je nooit garanties en moet je gewoon zelf ontdekken waar de grenzen zijn van je hardware. Zie daarvoor de vele guides voor OC.
Oslik blyat! Oslik!
En kijk sowieso op welk voltage het RAM moet draaien. Als het een 1.5V DIMM is en je zet er 1.9V op, dan kan dat nooit echt bevordelijk zijn (en 1.5V op een 1.9V DIMM werkt ook niet).
Verwijderd
Het aanbevolen voltage voor je RAM staat bij de specificaties van je RAM. Zelf draai ik mijn DDR2 2.1V RAM op 1.9V, waarbij de snelheid opgevoerd is met 30% en het stabiel blijft draaien. (energiebesparing ^^)
Check de QVL van je moederbord. Als het erin staat gaat het goed, als het er niet in staat kun je het niet op voorhand zeggen (en mijn ervaring met zowel DDR3 in het algemeen als Asus in het bijzonder is dat ze nogal kieskeurig kunnen zijn...)
Oslik blyat! Oslik!
Er staan er maar vrij weinig tussen, maar 't is het proberen waard. Als ie niet goed is nemen ze 'm binnen 8 dagen weer terug en krijg ik een ander setje naar keuze
Hoeveel scheelt dat? Ik kan mij moeilijk voorstellen dat het undervolten van ram erg veel gaat schelen in de energierekening.Verwijderd schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 10:32:
Het aanbevolen voltage voor je RAM staat bij de specificaties van je RAM. Zelf draai ik mijn DDR2 2.1V RAM op 1.9V, waarbij de snelheid opgevoerd is met 30% en het stabiel blijft draaien. (energiebesparing ^^)
Niet echt, tenzij je het over een Atom servertje hebt die toch al zo goed als niets verbruikt.
Wat echter wel uitmaakt is levensduur - als je de boel langdurig op hoge voltages en dus temperaturen draait is dat niet bevorderlijk. Undervolten houdt de boel koel zodat het over decennia nog werkt.
Wat echter wel uitmaakt is levensduur - als je de boel langdurig op hoge voltages en dus temperaturen draait is dat niet bevorderlijk. Undervolten houdt de boel koel zodat het over decennia nog werkt.
Oslik blyat! Oslik!
Nog even wat toe te voegen: die OCZ ram had compatibility problems en dus heb ik m omgeruild voor Kingston HyperX 4gb ddr3-1333, die wel werkte met mijn mobo en cpu ^^
Pagina: 1