Groene power+hdd led vervangen door blauw

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertH
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:07
Hoi allemaal

Ik zou graag mijn (lelijke) groene power+hdd's led vervangen door blauwe.
Nu weet ik zelf dat blauwe ledjes meer spanning (en stroom?) nodig hebben dan groene.
Volgens een vriend van me is de spanning automatisch geregeld dus zou dat moeten werken.
Maar toch maar eventjes vragen. Als dit niet kan, kan ik met een bc547 nog altijd een soort schakelingetje maken.
Heb redelijk verstand van electronica dus dat moet gaan lukken,

Alvast bedankt voor ieder antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

GeertH schreef op maandag 17 mei 2010 @ 21:13:
Alvast bedankt voor ieder antwoord!
Wat is je vraag dan?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:40
Probeer het gewoon met een blauwe LED, en als het niet werkt fix het anders met die transistor (weerstand tussen je LED en molex niet vergeten dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ThinkPadd schreef op maandag 17 mei 2010 @ 21:15:
Probeer het gewoon met een blauwe LED, en als het niet werkt fix het anders met die transistor (weerstand tussen je LED en molex niet vergeten dan :)
Precies, gewoon aan de slag. In het ergste geval kost het je 8cent voor een nieuwe led :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R15
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-08 16:43

R15

Ik heb de groene power-led ook vervangen door een blauwe, gewoon een 1K weestandsje ertussen, aansluiten op mobo en klaar!
Ik vind hem nu opzich wel fel genoeg branden.
Maar ik ben nou wel nieuwsgierig of ik mijn ledje op het felst kan laten branden, dus ik ben nieuwsgierig of het inderdaad zo zou zijn dat de spanning voor de led automatisch geregeld wordt.
Het is wel zo dat de standaard ledjes (volgens mij) altijd zonder weerstand zijn, of de weerstand zit in de led zelf, maar dat lijkt mij ook weer niet, dus in dat geval denk ik dat dat wel klopt...
Ik zou niet teveel risico nemen, ik weet niet of het kan, maar straks is je moederbord nog stuk...
Gewoon eerst eens proberen met een 1K weerstandje, vindt je hem wel fel genoeg branden, dan is het toch wel goed? Je kunt altijd nog wat anders proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:40
Gewoon zonder weerstand kan prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 17:05
AFAIK zit er een stroombron op het moederbord, die netjes 20mA (of minder) door de aansluiting stuurt. Dat wil zeggen dat je elke standaard led kan gebruiken (verschillende kleur = verschillende spanning, maar stroom blijft max 20mA). In principe kan je zelfs meerdere leds parallel zetten, maar dan loop je tegen de beperking van de spanning aan, die wellicht onder de 5V ligt (dus 2 rode leds van 1.5V in serie lukt, maar 2 blauwe van 3.2V zal niet werken).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R15

R15

@naftebakje

Begrijp ik het goed dan, als ik zeg dat ik dan dus gewoon allerlei normale ledjes op mijn mobo kan aansluiten?
Dat zou mooi zijn, dan haal ik de weerstand er lekker uit en dan brandt ie lekker nog wat feller!

Trouwens, verkort het de levensduur van een ledje, wanneer je hem feller laat branden?

[ Voor 16% gewijzigd door R15 op 19-05-2010 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
R15 schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 17:40:
@naftebakje

Begrijp ik het goed dan, als ik zeg dat ik dan dus gewoon allerlei normale ledjes op mijn mobo kan aansluiten?
Dat zou mooi zijn, dan haal ik de weerstand er lekker uit en dan brandt ie lekker nog wat feller!

Trouwens, verkort het de levensduur van een ledje, wanneer je hem feller laat branden?
feller laat branden = meer warmte, waar de leds meestal wel tegen kunnen maar als je ene bende leds dicht bij elkaar hebt in een gesloten ruimte vinden ze dat niet fijn

gewoon de led vervangen voor een 1,5v ledje o.i.d , ( zo duur is zoiets niet :P)

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R15

R15

Dan ga ik ook maar eens een keertje ff de weerstand eruit halen, ik had hem overigens dus al wel vervangen.
Dus het zou moeten werken.

EDIT: Net even het weerstandje weggehaald, alles werkt (nog) goed. De led doet het, maar volgens mij is de led niet feller geworden, of nauwelijks. In ieder geval werkt het dus zonder weerstand.
Ik denk dat het ledje dan al het maximale kreeg, met weerstand. Nou, ik ben er in ieder geval tevreden over.

@topicstarter

Je kunt dus gewoon een ledje aan twee draadjes solderen en die in het mobo prikken, simpel! :)

[ Voor 61% gewijzigd door R15 op 19-05-2010 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
R15 schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 18:28:
Dan ga ik ook maar eens een keertje ff de weerstand eruit halen, ik had hem overigens dus al wel vervangen.
Dus het zou moeten werken.

EDIT: Net even het weerstandje weggehaald, alles werkt (nog) goed. De led doet het, maar volgens mij is de led niet feller geworden, of nauwelijks. In ieder geval werkt het dus zonder weerstand.
Ik denk dat het ledje dan al het maximale kreeg, met weerstand. Nou, ik ben er in ieder geval tevreden over.

@topicstarter

Je kunt dus gewoon een ledje aan twee draadjes solderen en die in het mobo prikken, simpel! :)
wel cathode en anode goed hebben he :P

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R15

R15

@Remmes_NT
Natuurlijk, maar dat weet ik tenminste wel, dat is standaard, dus dat was ik even vergeten, toch goed dat je het even meldt, voor de elektroleeks hier.
Pagina: 1