[Ubuntu/Win7] App/Data binnen 2 OS'en beschikbaar?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:51

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ok, wat ik nu ga voorstellen klinkt misschien raar, ik ga proberen het uit te leggen.

Ik heb een nieuwe notebook (Qosmio F60-10M) en die zit boordevol techno-goodies waar ik goed gebruik van maak en wil blijven maken zoals de tip-touch toetsen, multi touch pad, etc. Win7 zuigt als OS maar ditchen is dus nog even geen optie.

Een Dualboot dus met de nieuwe Ubuntu 10.04, ben er erg benieuwd naar.

Nu is het zo dat er voorlopig minimaal 1 applicatie is die ik in beide OS'en ga willen gebruiken (om het swappen/rebooten te minimaliseren want bij Win7 kost me dat gewoon 10 minuten) en dat is World of Warcraft. Deze draai ik al een tijd lang via WINE en dat loopt als een droom. Het grote voordeel is ook dat ik deze applicatie niet hoef te installeren - zowel onder Win7 als onder WINE is het voldoende om de map te kopieren en te starten.

Nu is Warcraft echter wel bijna 20 gigabyte groot, en dat word nog veel meer als de nieuwe addon uitkomt dit jaar. Als ik WoW twee maal moet installeren kost met dat ruimte die ik elders hard nodig heb. Mijn harde schijf is 500gb bruto, en na aftrek van alle onzin (zoals bv ook de recoverypartitie(s) blijft daar netto 433 van over. Daar gaat weer 100gb van af voor alle noodzakelijke software en ik wil natuurlijk ook de nodige video's mp3's en foto's opslaan. De Linux partitie mag relatief klein zijn, ongeveer 60~80gb is voorlopig voldoende.

Nu zal ik vast onder beide OS'en wel eens iets downloaden, dat is dan allemaal 'dubbel' of onbereikbaar vanaf 1 van beide, dus ik zat te denken aan een soort brugpartitie. Een partitie die vanaf beide OS'en beschikbaar is voor het plaatsen van data en het starten van WoW.

- Is zoiets werkbaar? Welk bestandssysteem is ideaal? NTFS is een ramp onder Linux, Fat32 kan geen >3.5gb files aan en EXT4 onder Win7 verwacht ik ook geen wonderen van.

- externe schijf is geen optie - het is een notebook en moet portable blijven

- wubi lijkt me ook niks, na het lezen van wat geekfora

Iemand die ideeën heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NTFS een ramp onder Linux? Ik heb de Windows partitie voor mijn muziek, afbeeldingen, games en video's. Dit werkt prima!

Als je fat32 geen optie vind zal je toch echt aan NTFS moeten, tenzij je de ext2 drivers onder Windows wil gaan gebruiken maar ik heb hier geen stabiele ervaringen aan over gehouden.

Windows ondersteunt helaas niks behalve fat en NTFS goed, dus dat zijn je enige opties..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
NTFS is inderdaad je antwoord. Met de komst van NTFS-3G ben ik geen noemenswaardige problemen meer tegengekomen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuntherDW
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2022
Je kan voor ext3 gaan, en de ext2IFS gebruiken onder windows7.
Dit werkt wel goed op mijn laptop, maar ik vertrouw het toch niet helemaal.

Voor enkel lezen is er geen enkel probleem (al geeft hij een BSOD bij de minste incosistentie (en dan blijkt bij een FSCK dat hij "clean" is :X )), maar voor schrijven moet je toch oppassen.
Ik heb op mijn datapartitie bijvoorbeeld het probleem gehad dat hij bijna elke file corrupted had gemaakt door hier een daar een bitje te wijzigen.
Nu was het "maar" m'n data partitie, en staat alles wat daarop staat ook wel op m'n gewone PC, maar dat was toch wel even schrikken.
Ik had er bv net een VM opstaan die nog niet gesynched was met m'n pc, waardoor er kans was dat er veel schoolwerk kwijt was.

Nuja, onder linux heb je dan wel de mogelijkheid om NTFS-3g te gebruiken.
Dit werk dan wel wat beter & stabieler dan ext2ifs onder windows, maar omdat het in user-space is ipv kernel-space, zuipt het CPU kracht, en is de performance soms om te huilen :(.
Niet dat de performance van ext2ifs om naar huis over te schrijven is, maar het is toch beduidend sneller.

Ik werk atm met beiden, omdat ik windows op m'n laptop toch bar weinig boot. Maar met de schrik zitten dat je data niet veilig is (vooral je home partitie) is toch ook eigenlijk niet leuk.

Je kan trouwens ext3 perfect als ext4 mounten, net zoals een ext2 partitie als ext3 te mounten is.
Het is pas van zodra je extents opzet dat je niet meer terug kan. (al is dit eigenlijk de grote reden dat ext4 sneller en betrouwbaarder is dan ext3)
Je hebt dan wel niet alle features van ext4, maar toch een kleine performanceboost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:51

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Hm, die NTFS-3G, zal dat al in 9.10? Want daar heb ik een half jaar op gedraaid en de NTFS performance vond ik inderdaad waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 05:31
Ik draai al enkele jaren met een ntfs backup-schijf voor film en muziek. Gaat probleemloos. Lezen, schrijven, al dan niet via wine ( met foobar2000 ), geen enkel probleem.
Je kan toch gewoon een entry maken in fstab voor die map? Of voor je hele 7 partitie...

Alleen rechtenbeheer over ntfs is wellicht een issue(tje).

Geen probleem met ntfs-3g. Ik meen dat je ook de optie "noatime" kan meegeven aan ntfs via fstab.

[ Voor 9% gewijzigd door neeroeter op 18-05-2010 08:05 ]

Pagina: 1