• RDhits
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Beste Tweakers,

Al 2 maanden lang heb ik geregeld last van BSODs. Vaak is het zo dat als hij eenmaal opstart ik er verder geen last meer van heb. Windows memory diagnostic tool heeft 1x een error gevonden en ook memtest vond een hele hoop errors toen ik beide sticks(2x 2GB) er in had zitten. Ik heb vervolgens de sticks 1 voor 1 proberen te testen en sindsdien nooit meer een error gevonden. De BSODs bleven desondanks. Ik kreeg ook een keer artifacts tijdens het opstarten van windows (7). Nu denk ik dat of het mobo (785GM-E51) niet helemaal in orde is of dat de fout zit in het geheugen dat de onboard-videokaart inneemt. Nu heb ik hier geen extra videokaart liggen, maar is er nog een andere manier om dit te testen of denken jullie dat de oorzaak ergens anders ligt?

Alvast bedankt!

• BWBzz
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-02 00:49
Wellicht dat je hier misschien iets kunt vinden om het een en ander te testen: http://www.uxd.eu/index.php?lang=1

Verwijderd

misschien stond je geheugen niet goed ingesteld in je bios, daardoor zou je errors kunnen krijgen.
het is een beetje een lastige situatie.
kijk of je geheugen op de juiste timings kan instellen.
draai eens paar keer 3dmark mag je gratis proberen
als je dan zeker weet dat je ram goed is en je krijgt fouten met 3dmarkt ligt het aan je mobo
of anders ati tools, dan kan je op artifacten scannen voor je videokaart.

• RDhits
  • Niet online
Ok, dus ik heb m'n handen op een videokaart kunnen krijgen en heb memtest86+ nogmaals laten draaien, ik kreeg gelijk duizenden errors op 1 van m'n 2 sticks bij test 5,6,7 (8?,9?) (meerdere malen een test laten doen). Vervolgens probeer ik dezelfde stick in een ander slot en kan geen error meer vinden. Dus weer in het slot waar alle errors kwamen en wederom kan ik geen errors meer krijgen (11 passes). Bij m'n andere stick kreeg ik ook nergens errors.

3dmark geprobeerd en draaide gewoon goed zonder artifacts (die artifacts heb ik ook maar 1 keer gehad)

Iemand enig idee wat er aan de hand is? (Als de stick echt kapot is zouden de errors toch constant terug moeten komen?)

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-02 07:07
laat de test eens de hele nacht door draaien en niet na één pass stoppen.

• RDhits
  • Niet online
Ja ik heb de test 11 passes laten draaien (dat heeft zo'n 5,5 uur geduurd), vervolgens ook nog een half uur op het specifieke gedeelte waar de errors elke keer in voorkwamen (1650mb-1710mb), maar kon geen errors meer vinden...

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:53
Geheugen op de juiste spanning draaien? En geef even een lijstje met de exacte specs vd pc.

• RDhits
  • Niet online
Ik heb in de bios de spanning op 1.5v gezet met tienduizenden errors, op 1.71v duurde iets langer voordat hij errors kreeg, maar vervolgens ook duizenden tot tienduizenden. De BIOS gaf aan dat hogere spanningswaarde niet aanbevolen is dus heb dat niet geprobeerd. Nu test ik weer op 1.5 en krijg geen errors meer. Heb zolang ik er maar maximaal 1 stick in heb nog geen BSOD gehad.

Dit is mijn configuratie:
Antec 300
Be-Quiet Pure Power BQT L7 530W
AMD Phenom X4 955 BE
Cooler Master Hyper TX 3
MSI 785GM-E51
Kingston Value Ram 4GB KVR1333D3N9K2/4G
Samsung Spinpoint F3 HD502HJ 500GB
Samsung SHS223B 22x
Samsung Syncmaster P2450H
Ik draai windows 7 x64

En nu zit er tijdelijk dan nog een Ati HD4650 in

• RDhits
  • Niet online
Niemand die nog een idee heeft? Dan RMA ik de memorysticks maar denk ik aangezien dat toch de voornaamste kandidaat is.

Als ik de computer aanzet en ik krijg een BSOD en hij restart automatisch dan krijgt hij bij elke restart weer een BSOD. Pas wanneer ik hem volledig uitzet en dan weer komt hij weer in windows...

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Bios kontroleren op automatische overclock, dit dus uitzetten of op normaal zetten.
Soms heb je ook dingen als turbo, dit ook uitzetten of op normaal zetten.

Geheugen met de hand instellen op de waardes van de fabrikant, misschien een beetje meer voltage geven.

Bsod, zoveel mogelijk hardware verwijderen, usb stick, usb hub, printer dus echt alles. Nog steeds bsod, hardware gaan uitwisselen en weer testen.

Misschien voeding uitwisselen om te testen.(dit zou ik als eerste proberen.)

Misschien eens xp proberen om te testen.

[ Voor 3% gewijzigd door jan99999 op 23-05-2010 04:57 ]

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:45
Probeer deze settings eens:

Voltage op 1,58 (als dat lukt) en dan Spread Spectrum uitzetten.
Pagina: 1