Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wat is een spread spectrum digitaal radio systeem

Pagina: 1
Acties:

• jscoolen
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-12-2020
Hallo,

Ik heb dit een fallietsement verkregen apparaat. Maar heb totaal geen idee wat het is of wat het kan.

Het gaat hier om een spread spectrum digitaal radio systeem. Ik heb gezocht op internet, maar zelfs de uitleg op wikipedia was te moeilijk voor mij.

Afbeeldingslocatie: http://www.jcsl.nl/hl/pc.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.jcsl.nl/hl/pc-1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.jcsl.nl/hl/pc-2.jpg

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 18:37
Spread spectrum staat voor:
een vorm van draadloze communicatie waarbij de energie van het uitgezonden signaal met opzet verspreid wordt over een bepaald frequentiedomein. Dergelijke verspreide signalen hebben een veel grotere bandbreedte dan de informatie die ze bevatten, hierdoor ontstaat een ruisachtig signaal dat moeilijk te detecteren of te onderscheppen is. Verder is het ook heel moeilijk om een spread spectrum signaal te storen met een ander signaal. Door deze eigenschappen is spread spectrum ideaal voor militaire toepassingen en andere omgevingen waar een grote betrouwbaarheid van het signaal gewenst is.
Een vrij duidelijk verhaal toch? Het is simpelweg een manier om een signaal moeilijk te decoderen te maken en moeilijk te verstoren door gebruik van een heel erg breed frequentiebereik met non-data/signalen.

Het is dus volgens mij apparatuur om redelijk ongestoord een beveiligd draadloos communicatiesysteem aan te leggen, zo te zien specifiek voor digitale communicatie zoals internet.Een soort van zéér uitgebreide firewall zeg maar...

Ik kan het overigens allemaal intikken, maar zoek bijvoorbeeld eens even naar de merken die erop staan met google... Tsunami + Western + Multiplex geeft al een hoop antwoorden ;) Tis niet moeilijk, ik wist 10 minuten geleden nog (bijna) net zoveel als jij over die apparaten :)

[ Voor 5% gewijzigd door MicGlou op 17-05-2010 17:14 ]

• jscoolen
Ik vind jouw uitleg een stuk makkelijker dan de uitleg die in de quote staat.

Als ik het goed begrijp is het dus een hardmatig firewall en iets waarmee signalen gecodeerd worden.

KLinkt als behoorlijk achterhaald, tegenwoordig gaat dat toch allemaal via software?

Verwijderd

http://www.answers.com/topic/spread-spectrum

A radio technique that continuously alters its transmission pattern either by constantly changing carrier frequencies or by constantly changing the data pattern.

Direct Sequence Spread Spectrum (DSSS)

DSSS multiplies the data bits by a very fast pseudo-random bit pattern (PN sequence) that "spreads" the data into a large coded stream that takes the full bandwidth of the channel. DSSS is the basis for CDMA cellphones and 802.11 Wi-Fi wireless transmission. For a technical example of DSSS technology, see CDMA.

Frequency Hopping Spread Spectrum (FHSS)

FHSS continuously changes the center frequency of a conventional carrier several times per second according to a pseudo-random set of channels, while chirp spread spectrum changes the carrier frequency. Because a fixed frequency is not used, illegal monitoring of spread spectrum signals is extremely difficult, if not downright impossible depending on the particular method. FHSS is the transmission technology in Bluetooth. See 802.11, Wi-Fi and Bluetooth.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik zou het, als er toch zonodig analogiën gebruikt moeten worden, eerder vergelijken met encryptie dan met een firewall (waar ik in geen enkel opzicht overeenkomsten mee zie).

Spread spectrum is een techniek die, zoals al gezegd, ervoor zorgt dat signalen minder makkelijk verstoord of onderschept kunnen worden. Of ervoor zorgt dat er meer bandbreedte geleverd kan worden dan op één enkele frequentie.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 18:37
u_nix_we_all schreef op maandag 17 mei 2010 @ 17:30:
Ik zou het, als er toch zonodig analogiën gebruikt moeten worden, eerder vergelijken met encryptie dan met een firewall (waar ik in geen enkel opzicht overeenkomsten mee zie).

Spread spectrum is een techniek die, zoals al gezegd, ervoor zorgt dat signalen minder makkelijk verstoord of onderschept kunnen worden. Of ervoor zorgt dat er meer bandbreedte geleverd kan worden dan op één enkele frequentie.
Dank u! Pfff, zware middag gehad en ik kon gewoon niet op het woord komen! Ik zat ff helemaal vast en bleef serieus hangen bij 'coderingsapparaat', heb er toen maar firewall van gemaakt om het niet te knullig en onduidelijk over te laten komen. 8)7

Overigens is de overeenkomst makkelijk te maken met een firewall, het voorkomt toegang voor apparaten welke niet gewenst zijn, ofwel niet over de juiste toegangsfrequentie beschikken ;) De manier waarop is alleen compleet anders.

• jscoolen
Bedankt voor alle informatie, Het ding is dus niets waard en totaal onbruikaar zonder zijn wederhelft.

Dan kan hij net zo goed in de recyclebak.
Pagina: 1