Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118161

Topicstarter
Ik heb een vraagje over de data merge functie van InDesign. Ik heb de functie net ontdekt, dus ben slecht op de hoogte wat allemaal mogelijk is. Ook heb ik nog geen kaas gegeten van scripting, maar ik vrees dat ik daarmee aan de slag zal moeten.

Ik heb een cvs-bestand met weerdata, dat ik netjes uit kan lezen met data merge en ook 365 pagina's uit kan laten poepen met daarop de gegevens.

Ik wil echter ook grafieken maken van deze gegevens, maar ik heb geen idee hoe ik dat aan moet pakken. Blijkbaar kan je de velden van data merge niet slepen naar een vak met coördinaten van een grafisch element.

Ik ben dus benieuwd wat er mogelijk is, hoe en vooral of dit erg moeilijk is voor een beginner.

Alvast bedankt!

[ Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 118161 op 17-05-2010 14:57 . Reden: vergeten InDesign te noemen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-05 15:55

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

CSV-bestanden kun je toch importeren in Excel? Dan kun je er allerlei soorten grafieken mee maken.

Data merge zegt mij niks; welk programma doet dat?

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oh, suf van me. Dat was ik vergeten te zeggen. Het gaat om InDesign. Ik heb een Excelbestand met weerdata. Deze heb ik opgeslagen als cvs, gescheiden door tabs, zodat ik het met data merge kan openen in InDesign. Alleen het verwerken naar grafieken lukt me dus tot op heden nog niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Aha, nou van Indesign heb ik geen kaas gegeten sorry... maar mag ik vragen waarom je die grafieken dan niet in Excel maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Omdat Excel niet de precisie heeft die InDesign wel heeft. Ik kan in InDesign alles zo instellen als ik wil en de hele grafiek van niks af opbouwen. En daarbij kan ik verder vrij aardig overweg met InDesign en niet met Excel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Anoniem: 118161 schreef op maandag 17 mei 2010 @ 15:04:
Omdat Excel niet de precisie heeft die InDesign wel heeft. Ik kan in InDesign alles zo instellen als ik wil en de hele grafiek van niks af opbouwen. En daarbij kan ik verder vrij aardig overweg met InDesign en niet met Excel :)
stel je pakt jouw data, importeerd dat in excel bouwt een grafiek.
die grafiek zet je vervolens weer naar indesign, en dan bouw je die grafiek na??

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Anoniem: 118161 schreef op maandag 17 mei 2010 @ 15:04:
Duidelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
himlims_ schreef op maandag 17 mei 2010 @ 15:06:
[...]
stel je pakt jouw data, importeerd dat in excel bouwt een grafiek.
die grafiek zet je vervolens weer naar indesign, en dan bouw je die grafiek na??
Dan moet ik dus 365 grafieken gaan kopiëren, plakken en nabouwen? Ik ben wel goed, maar niet gek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

wist ik veel dat 't om zo veel ging :X dan is overtrekken idd geen optie.
succes verder, ben niet erg bekend met indesign

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:06
Ik weet niet of je er de beschikking over hebt, maar naar het schijnt heeft Illustrator daar wel een handige tool voor. => Zit in het complete pakket van Adobe.

Daarop googlen geeft ook al beter resultaat dat zoeken naar grafieken voor indesign.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-05 00:32

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Even sowieso de titel aangepast: het is een Comma Separated Value bestand.

Ik zou je ook Illustrator aanraden voor grafieken.

En mocht je er helemaal niet uitkomen, en al je trials zijn verlopen... dan kun je ook nog Powerpoint gebruiken.
Of dat vloeken in de kerk is mag ieder voor zichzelf uitmaken, het nieuwste office-pakket gooit er best aardige grafieken uit. Even naar PDF printen en klaar. :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmm, dat is eigenlijk ook niet echt wat ik zoek. Illustrator heeft niet het type grafiek dat ik wil en dan zou ik alsnog 365x los een grafiek moeten laten maken en deze ook 365x plaatsen in InDesign.

Is het niet mogelijk om met scripting een csv-bestand uit te lezen en de data hiervan te gebruiken als coordinaten voor lijnen of vlakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Moet je in kunnen zoomen op die grafiek/ Of is het gewoon voor schermweergave?
In het laatste geval zie ik namelijk niet echt de meerwaarde van de hogere resolutie van InDesign, afgezen van het feit dat je daar misschien handiger in bent ;)

Wellicht kun je iets met http://www.gnuplot.info/ :?
Mocht je daar aan willen beginnen, check ook even hier voor wat dingen die het leven makkelijker maken ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou, het moet in een boek dat ik morgen af moet hebben (schoolopdracht). Ik weet het, ik ben er een beetje laat mee...

Het moet dus in hoge resolutie. En het liefst zo geautomatiseerd mogelijk, zodat ik kan kijken wat voor type grafiek het mooiste werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Anoniem: 118161 schreef op maandag 17 mei 2010 @ 23:15:
Nou, het moet in een boek dat ik morgen af moet hebben (schoolopdracht). Ik weet het, ik ben er een beetje laat mee...

Het moet dus in hoge resolutie. En het liefst zo geautomatiseerd mogelijk, zodat ik kan kijken wat voor type grafiek het mooiste werkt...
is het misschien slim om van 'jouw type' grafiek af te stappen en een pakket gebruiken wat bedoeld is om grafieken te maken vanuit een csv file?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-05 17:22
Dan denk ik dat Gnuplot inderdaad het handigst is. Gnuplot kan ook SVG exporteren, welke je via Illustrator of het freeware Inkscape wel kan omzetten naar een bestand wat InDesign kan lezen (of Kan InDesign dat ondertussen zelf? Geen idee, zal t eens checken...).
Overigens is er geen programma waar je gewoon een hoop csv's in gooit en die allerhande grafieken uitspuugt. Het belangrijkste is te weten wat je wil weergeven, daarna hoe dit het beste kan (welk soort grafiek) en dan hoe je dit eventueel kan doen. Daar zit m nou net de kneep van het maken van infographics :)

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb inmiddels een bespreking gehad met mijn lerares, en ik mag mijn werk flink inkorten. Ik ga nu een paar dozijn verschillende soorten abstracte infographics maken, dus het plan van Gnuplot gaat niet werken, omdat dat te standaard type grafieken oplevert. Alles met de hand doen is door de ommezwaai nu gelukkig weer te behappen.

In ieder geval heel erg bedankt voor het meedenken allemaal! En ik ga in de zomervakantie eens wat met Gnuplot spelen, want het ziet er wel interessant uit.
Pagina: 1