Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakakaizoku
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-06 18:32
Ik ben in februari begonnen bij een bedrijf als webdeveloper, met een proefcontract voor 2 maanden. Ik zou als de proeftijd beviel meer gaan verdienen en een jaarcontract aangeboden krijgen.

Tegen het einde van deze periode liep het allemaal niet erg lekker meer bij m'n werkgever en is eenzijdig besloten (enige keus die ik had was opstappen, maar ik was net blij dat ik weer eens een baan in mijn tak had gevonden dus dat was niet echt een optie) dat ik nog even 2 maanden verder zou gaan op de voorwaarden van dit proeftijdcontract (lager loon), behalve dan dat dit niet meer als proeftijd gold, dit in verband met tijdelijke overname door een andere holding, en na die 2 maanden werd bekeken of het allemaal nog realiseerbaar was. Ik heb toen te kennen gegeven dat ik hier niet echt blij mee ben vanwege mijn financiele situatie, maar het was even niet anders en daar heb ik me toen maar bij neergelegd.

Een paar dagen later besloot m'n werkgever het loon van maart in wekelijkse termijnen uit te betalen, zonder ons hier van op de hoogte te stellen. Bij navraag gaf hij me tekst en uitleg over de situatie. Ik was hier niet blij mee, maar soit, beter dan helemaal niks te ontvangen.

Echter gebeurde dit voor april wederom, en zit ik op dit moment weer met wekelijkse betalingen. Op dit moment trek ik dat helemaal niet meer, gezien er gewoon dingen zijn die betaald _moeten_ worden (onder ander mijn telefoonrekening welke anders afgesloten gaat worden en een regeling met een incasso bureau waar ik al rijkelijk te laat mee ben maar uitstel van had gekregen vanwege de situatie). Ik heb mijn werkgever hierover gemailed vorige week, en een antwoord gekregen dat het helaas niet anders is en dat ik er maar genoegen mee moet nemen. Ik heb hierop weer terug gemailed dat ik er toch echt niet op zit te wachten en eigenlijk wel van hem verwacht danwel eis dat hij het restbedrag in een keer over zou maken, en het liefst nog dit weekend. Ik heb daar niks meer over gehoord danwel gezien. Het is nu zo erg dat ik vandaag gewoon thuis zit te werken omdat ik niet eens geld heb voor de trein om daar te komen.

Vanwege al dit gezeur zit ik me weer helemaal op te vreten, want a) ik kan niks doen, b) ik heb gewoon rekeningen die deze week betaald moeten worden voordat dat op ellende uitloopt en c) mijn baas dondersgoed op de hoogte is van mijn financiele situatie. M'n baas hierover bellen kan ook niet want ik ben al afgesloten voor uitgaand telefoon verkeer.

Ik was net zo blij dat ik weer een vaste baan had en uit de financiele zorgen was geklommen, en dan komt dit wel ontzettend hard aan. Geld lenen is geen optie vanwege diverse redenen. Wat zijn mijn andere opties, want ik word hier langzamerhand echt gek van.

PSN: bakakaizoku - WoW: Thiccblonde (GM of Phoenix Ascension) @ Twisting-Nether

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:59
Als ik je goed begrijp, krijg je dus wel een maandloon, maar betaald in wekelijkse perioden?
Maar wat is daar dan zo erg aan, behalve dan dat je dus voor de "grote" bedragen misschien 2 weken moet wachten om te betalen?

Ik heb ook een lange tijd gehad dat ik wekelijks werd betaald en moest mijn huur ook betalen, wat niet met 1 week ging, maar bijv 2 weken wel.

En ik kan me best voorstellen dat het bedrijf dit zo doet, aangezien ze het willen over laten nemen.
Wat namelijk als het bedrijf is overgenomen, dan gaan de betalingen op een andere wijze, en zal dus bijv de helft van je maand salaris door bedrijf 1 worden betaald en dan de rest door bedrijf 2 dat de boel overneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-06 18:09
Normaliter ontvang je loon toch aan het einde van de maand? Wanneer je loon dus wekelijks uitbetaald krijgt, dan komt het geld alleen maar eerder. Ik snap dus niet zo goed hoe dat iemand in (betalings)problemen kan brengen.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TafkaT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 08:01
Maar als je per week betaald word heb je je geld toch eerder dan wanneer het per maand is? Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakakaizoku
RollieBollie schreef op maandag 17 mei 2010 @ 14:24:
Als ik je goed begrijp, krijg je dus wel een maandloon, maar betaald in wekelijkse perioden?
Maar wat is daar dan zo erg aan, behalve dan dat je dus voor de "grote" bedragen misschien 2 weken moet wachten om te betalen?

Ik heb ook een lange tijd gehad dat ik wekelijks werd betaald en moest mijn huur ook betalen, wat niet met 1 week ging, maar bijv 2 weken wel.

En ik kan me best voorstellen dat het bedrijf dit zo doet, aangezien ze het willen over laten nemen.
Wat namelijk als het bedrijf is overgenomen, dan gaan de betalingen op een andere wijze, en zal dus bijv de helft van je maand salaris door bedrijf 1 worden betaald en dan de rest door bedrijf 2 dat de boel overneemt.
Ik heb een verleden met een niet zo geweldige financiele administratie, en ook geen potjes om op terug te vallen. Wat er dus voor zorgt dat wat er de eerste 2 weken binnen komt, er ook meteen weer af gaat. Ik hou dus aan het eind van de maand in principe niks over vanwege m'n geschiedenis.

En het is een tijdelijke overname waar alleen de naam van onze werkgever veranderd, het blijft nog steeds mijn huidige werkgever die de betalingen moet verrichten, er wordt een nieuwe doorstart gemaakt (mits alles goed verloopt) eind deze maand.
TafkaT schreef op maandag 17 mei 2010 @ 14:27:
Maar als je per week betaald word heb je je geld toch eerder dan wanneer het per maand is? Of mis ik iets?
Nee, want m'n loon van april zou ik normaliter eind april moeten ontvangen.

[ Voor 9% gewijzigd door bakakaizoku op 17-05-2010 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRiMiNaL
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-01-2024

CRiMiNaL

Witlof ^^

Als ik jou was zou ik zo snel mogelijk iets anders zoeken, op het moment dat de afspraken na de 2 maanden "proef-contract"(volgens mij mogen dat soort dingen niet) niet werden nagekomen hadden de alarmbellen al af moeten gaan. Ik denk dat je zelf ook wel inziet dat dit een aflopende zaak is en dat kun je nu niet gebruiken gezien je financiele situatie. Je baas gebruikt je gewoon om te zorgen dat sommige dingen nog gebeuren, hij zit toch verder niet aan jou vast.

Zoek een stabiele werkgever die je tenminste een halfjaarcontract bied met bijbehorende proeftijd. Ik snap dat dit makkelijk praten is voor mij, maar ik gok dat de situatie eerder gaat verslechteren (geen uitbetaling meer) dan verbeteren en dan zit jij in nog grotere problemen.

Daarnaast zou ik ook eens gaan informeren bij je gemeente voor (schuld) hulpverlening. Misschien kan wat advies om je financiële situatie weer op order te krijgen geen kwaad.

Sterkte in iedergeval!

... MMORPG Addict.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:41
ik neem dan ook aan dat het probleem van de TS is dat hij een lager loon krijgt dan hij zou willen krijgen.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Nee, hij krijgt nu deze maand zijn geld van april in delen. Dat is dus niet handig, aangezien de meeste diensten (verzekeringen, etc.) zo zijn ingericht dat je die aan het begin van de maand betaald omdat iedereen dan net zijn loon heeft gehad. Bij hem zorgt het te laat uitbetalen van loon dus voor financiële problemen.

@mattttt: Wat staat er in je contract over het uitbetalen van loon? Als het goed is staat daar een datum oid in wanneer het loon betaald moet zijn. Dat doet je werkgever dus niet, en dus kan je het vorderen. Begin sowieso maar eens met je rechtsbijstand inschakelen en ga dan op zoek naar een andere werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:22

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

TafkaT schreef op maandag 17 mei 2010 @ 14:27:
Verschil is dat de TS nu telkens rekening moet houden met de komende kosten! Wat dus betekent dat hij bijzonder voorzichtig moet zijn met zijn standaard uitgaven. Als hij 1 keer per maand zijn geld krijgt. Daar de standaard dingen van betaald die hij binnen krijgt. Zoals gas, water, electra, telefoon en in dit geval incasso. Weet hij precies tot op de laatste euro hoeveel hij nog heeft. Nu verwaterd dit omdat hij elke week geld krijgt en op die manier overzicht KAN verliezen.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-06 18:09
mattttt schreef op maandag 17 mei 2010 @ 14:28:
[...]

Ik heb een verleden met een niet zo geweldige financiele administratie, en ook geen potjes om op terug te vallen. Wat er dus voor zorgt dat wat er de eerste 2 weken binnen komt, er ook meteen weer af gaat. Ik hou dus aan het eind van de maand in principe niks over vanwege m'n geschiedenis.
Maar als je geen potjes hebt of wat dan ook dan kom je dus in de eerste twee weken in de problemen wanneer je maandelijks uitbetaald krijgt neem ik aan? De problemen verschuiven dus van de eerste twee weken naar de laatste twee weken. Dit heeft dus niet zozeer met jouw werkgever of frequentie van uitbetaling te maken, maar meer met jouzelf.

Of je nou maandelijks, wekelijks of dagelijks krijgt uitbetaald, de inkomsten per maand zijn exact gelijk. Zolang hier uitgaven tegenover staan die kleiner of gelijk zijn aan de inkomsten is er geen probleem. Wanneer de uitgaven groter zijn dan de inkomsten is er wel een probleem, dat staat los van betaling per maand, week of dag.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakakaizoku
CRiMiNaL schreef op maandag 17 mei 2010 @ 14:29:
Als ik jou was zou ik zo snel mogelijk iets anders zoeken, op het moment dat de afspraken na de 2 maanden "proef-contract"(volgens mij mogen dat soort dingen niet) niet werden nagekomen hadden de alarm bellen al af moeten gaan. Ik denk dat je zelf ook wel inziet dat dit een aflopende zaak is en dat kun je nu niet gebruiken gezien je financiele situatie. Je baas gebruikt je gewoon om te zorgen dat sommige dingen nog gebeuren, hij zit toch verder niet aan jou vast.

Zoek een stabiele werkgever die je tenminste een halfjaarcontract bied met bijbehorende proeftijd. Ik snap dat dit makkelijk praten is voor mij, maar ik gok dat de situatie eerder gaat verslechteren (geen uitbetaling meer) dan verbeteren en dan zit jij in nog grotere problemen.

Daarnaast zou ik ook eens gaan informeren bij je gemeente voor (schuld) hulpverlening. Misschien kan wat advies op je financiële situatie weer op order te krijgen geen kwaad.

Sterkte in iedergeval!
De schuldhulpverlening zit ik al in, nouja een paar stapjes lager nog want m'n financiele ellende bleek nog niet genoeg te zijn voor de sanering. Had ik eerlijk gezegd ook niet verwacht dat het zo erg was, maar het is nu wel alle zeilen bijzetten.

Tevens ben ik al sinds vorige week op zoek naar iets met meer zekerheid, maar dat is voor later, niet iets waarmee ik nu uit de ellende kom waarin ik nu verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je per week uitbetaald krijgt met een maand vertraging dan krijg je het laatste bedrag dus een maand te laat. Volgens mij mag dat niet eens en kun je daar rentekosten voor doorrekenen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakakaizoku
AtleX schreef op maandag 17 mei 2010 @ 14:30:
@mattttt: Wat staat er in je contract over het uitbetalen van loon? Als het goed is staat daar een datum oid in wanneer het loon betaald moet zijn. Dat doet je werkgever dus niet, en dus kan je het vorderen. Begin sowieso maar eens met je rechtsbijstand inschakelen en ga dan op zoek naar een andere werkgever.
Er is niet echt een datum, er is afgesproken dat we voor het einde van de maand uitbetaald krijgen. Dat kan dus de 25e zijn, maar ook de 30e.
argro schreef op maandag 17 mei 2010 @ 14:32:
[...]
Maar als je geen potjes hebt of wat dan ook dan kom je dus in de eerste twee weken in de problemen wanneer je maandelijks uitbetaald krijgt neem ik aan? De problemen verschuiven dus van de eerste twee weken naar de laatste twee weken. Dit heeft dus niet zozeer met jouw werkgever of frequentie van uitbetaling te maken, maar meer met jouzelf.

Of je nou maandelijks, wekelijks of dagelijks krijgt uitbetaald, de inkomsten per maand zijn exact gelijk. Zolang hier uitgaven tegenover staan die kleiner of gelijk zijn aan de inkomsten is er geen probleem. Wanneer de uitgaven groter zijn dan de inkomsten is er wel een probleem, dat staat los van betaling per maand, week of dag.
Die inkomsten per maand zijn inderdaad gelijk, alleen de inkomsten per week niet. Als ik nou wist dat ik elke dinsdag x bedrag op m'n rekening erbij kreeg kon ik er nog mee leven, maar nu is het een random bedrag op een random dag van de week. En ja, vorige maand waren de uitgaven hoger dan de inkomsten, maar daar zijn we op dit moment (ik + iriszorg) mee bezig om dat in de toekomst te voorkomen.

De problemen zouden niet tot nauwelijks spelen als ik het volledige bedrag gewoon in 1 keer zou krijgen, dan weet ik na het betalen van alle dingen gewoon hoeveel ik nog te besteden heb en kan ik daar m'n maand op aanpassen, iets wat ik nu dus niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Hoe veel vertraging zit er nou op het eind van de maand in je loon? Als je het eerder krijgt moet je het zelf beter plannen. Misschien even op een spaarrekening zetten tot de 1e.

Als je het eerder krijgt is het misschien ook wel ter jullie berscherming want een doorstart maken betekend meestal dat een hoop schuldeisers naar hun geld kunnen fluiten en personeel dat zijn meestal de grootste schuldeisers.

[ Voor 39% gewijzigd door Marzman op 17-05-2010 14:44 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:13

FunkyTrip

Funky vidi vici!

In principe heb je je geld eerder dan bij maandelijkse uitbetaling. Jouw problemen komen dus vooral door het gebrek aan die initiele buffer omdat je ooit een keer al je geld hebt opgemaakt vlak voor het uitbetalen wekelijks werd ofzo. Je moet dus zorgen dat die buffer er aan het begin weer is. Misschien iets op marktplaats zetten zodat je die buffer wel hebt? Ben je van alle problemen af. Tenzij je die buffer natuurlijk weer op laat gaan aan de verkeerde dingen. Je kunt immers niet lenen lees ik net. Dat betekent dat je het dus al aardig gortig hebt gemaakt bij de leen-instanties (hetzij buiten je schuld om, hetzij door allerlei niet zulke handige acties).

[ Voor 19% gewijzigd door FunkyTrip op 17-05-2010 15:23 ]

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakakaizoku
FunkyTrip schreef op maandag 17 mei 2010 @ 15:20:
In principe heb je je geld eerder dan bij maandelijkse uitbetaling. Jouw problemen komen dus vooral door het gebrek aan die initiele buffer omdat je ooit een keer al je geld hebt opgemaakt vlak voor het uitbetalen wekelijks werd ofzo. Je moet dus zorgen dat die buffer er aan het begin weer is. Misschien iets op marktplaats zetten zodat je die buffer wel hebt? Ben je van alle problemen af. Tenzij je die buffer natuurlijk weer op laat gaan aan de verkeerde dingen. Je kunt immers niet lenen lees ik net. Dat betekent dat je het dus al aardig gortig hebt gemaakt bij de leen-instanties (hetzij buiten je schuld om, hetzij door allerlei niet zulke handige acties).
Dat geld heb ik niet eerder dan bij maandelijkse uitbetaling. Normaal gesproken zou ik het aan het eind van de maand krijgen. Dus loon van april had ik eind april moeten hebben ontvangen, ik krijg het dus alleen maar later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Anders vraag je een voorschot op je loon van juni (daar zit ook klein beetje vakantiegeld bij in neem ik aan)

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakakaizoku
MrJayMan schreef op maandag 17 mei 2010 @ 15:39:
Anders vraag je een voorschot op je loon van juni (daar zit ook klein beetje vakantiegeld bij in neem ik aan)
Laat dit alsjeblieft de laatste reply zijn aangaande mijn financiele situatie, voorschot vragen in dit geval gaat natuurlijk niet werken aangezien er nu al moeilijk word gedaan over het uitbetalen van m'n loon.

En dat is waar ik dit topic voor heb geopend, hoe kan ik m'n baas ervan overtuigen danwel van hem eisen dat ik het resterende bedrag van deze maand in 1 keer, en het liefst vandaag nog krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

mattttt schreef op maandag 17 mei 2010 @ 15:32:
[...]

Dat geld heb ik niet eerder dan bij maandelijkse uitbetaling. Normaal gesproken zou ik het aan het eind van de maand krijgen. Dus loon van april had ik eind april moeten hebben ontvangen, ik krijg het dus alleen maar later.
Ik zou het eens navragen bij een rechtswinkel (of wachten op een got-jurist), maar volgens mij mag dat niet en kun je dan rente vragen (die kan oplopen tot 50 procent)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 10:35

Jeroen V

yadda yadda yadda

mattttt schreef op maandag 17 mei 2010 @ 15:32:
[...]
Dat heb je gelijk en heb je gewoon recht op dat geld. De boete voor een werkgever indien niet tijdig betaald wordt is vrij hoog, alleen als je daar aanspraak op maakt loop je al snel het risico de verhoudingen te verpesten.

Dit is overigens iets waar ik behoorlijk pissig van kan worden. Jouw verleden heeft niets met de uitbetaling van je werkgever te maken, en als jij door een dergelijke lakse houding verder in de problemen komt vind ik dat zeer kwalijk. Probleem is echter dat ik niet zou weten hoe je je werkgever op een vriendelijke manier kunt bewegen om in het vervolg je salaris op tijd te betalen....

Tussen twee haakjes. Dat je in het verleden niet al te netjes bent geweest is niet handig, maar het siert je dat je het nu aan het oplossen bent.
MrJayMan schreef op maandag 17 mei 2010 @ 15:39:
Hij heeft gewoon recht op tijdige betaling van loon. Er wordt van hem toch ook verwacht dat hij tijdig zijn werk doet, en van de werkgever mag je verwachten dat hij op tijd het verschuldigde loon betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
Jeroen V schreef op maandag 17 mei 2010 @ 15:47:

[...]

Hij heeft gewoon recht op tijdige betaling van loon. Er wordt van hem toch ook verwacht dat hij tijdig zijn werk doet, en van de werkgever mag je verwachten dat hij op tijd het verschuldigde loon betaalt.
TS kan een aangetekend brief sturen naar de WG zodat de datum van ingebrekestelling vast staat. Echter zal dit de arbeidsverhouding niet ten goede komen...

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 22:25

PcDealer

HP ftw \o/

Volgens mij staat er iets in de wet (Boek 7) wanneer het loon moet worden betaald.
Artikel 616
De werkgever is verplicht de werknemer zijn loon op de bepaalde tijd te voldoen.
Artikel 618
Indien geen loon is vastgesteld, heeft de werknemer aanspraak op het loon dat ten tijde van het sluiten van de overeenkomst voor arbeid als de overeengekomene gebruikelijk was of, bij gebreke van een dergelijke maatstaf, op een loon dat met inachtneming van de omstandigheden van het geval naar billijkheid wordt bepaald.
Artikel 623
1.De werkgever is verplicht het in geld naar tijdruimte vastgestelde loon te voldoen telkens na afloop van het tijdvak waarover het loon op grond van de overeenkomst moet worden berekend, met dien verstande dat het tijdvak voor voldoening niet korter is dan één week en niet langer is dan één maand.

2.Het tijdvak na afloop waarvan het loon moet worden voldaan, kan bij schriftelijke overeenkomst worden verlengd, maar niet langer dan tot een maand wanneer het tijdvak waarover het loon op grond van de overeenkomst moet worden berekend, een week of korter is, en tot niet langer dan tot een kwartaal wanneer het tijdvak waarover het loon op grond van de overeenkomst moet worden berekend, een maand of langer is.

3.Slechts aan de werknemer komt de bevoegdheid toe om ter vernietiging van een beding dat afwijkt van dit artikel, een beroep op de vernietigingsgrond te doen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Over de arbeidsverhouding zou ik me niet al te druk maken bij een werkgever die te laat/te weinig loon betaald. Het is nu zaak om al het geld dat je nog tegoed hebt er zo snel mogelijk uit te slepen en dan maken dat je wegkomt. Als je te lang wacht is de tent failliet en dan wordt het veel lastiger om je geld nog te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

AtleX schreef op maandag 17 mei 2010 @ 15:58:
Over de arbeidsverhouding zou ik me niet al te druk maken bij een werkgever die te laat/te weinig loon betaald. Het is nu zaak om al het geld dat je nog tegoed hebt er zo snel mogelijk uit te slepen en dan maken dat je wegkomt. Als je te lang wacht is de tent failliet en dan wordt het veel lastiger om je geld nog te krijgen.
Als ze loon op deze manier uitstellen en al spreken over een doorstart dan sturen ze daar zelfs op aan. En een doorstart is ook altijd lastig, want de leveranciers krijgen hun geld niet en zullen dat na de doorstart echt niet opeens vergeten zijn. Het wordt gewoon lastiger zaken doen daarna.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-06 09:32

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Er zijn verschillende knelpunten die bij dit verhaal spelen:
* je werkgever die div. regels overtreed
* jij die geen vaardigheden en buffer hebt om hier goed mee om te gaan.

Wettelijk is je werkgever verplicht om je salaris uiterlijk op de laatste dag van de maand uit te betalen. Indien hij hiermee wacht, om het in wekelijkse stukjes uit te betalen, is hij extra rente verschuldigd, tot 25% over het te laat betaalde bedrag.
Een proeftijd mag alleen schriftelijk overeen worden gekomen en mag maximaal 2 maanden duren, bij een contract van 24 maanden of langer. Anders is de maximale proeftijd 1 maand.

Dan wat betreft jou en je vaardigheden:
Afhankelijk van de aanwezige vaardigheden zou je kunnen overgaan tot een van onderstaande systemen:
* vast bedrag per week: je spreekt met jezelf af dat je op dag X (bijv. vrijdag) € 40 opneemt, en het daar de hele week mee moet doen
* 2 rekening-systeem: je salaris komt binnen op rekening A, daarvan betaal je alle vaste lasten en heb je geen pin-pas (of die laat je in ieder geval altijd thuis). Wekelijks wordt er een bedrag overgemaat van A naar B en dat kun je dus uitgeven.
* Beperkt budgetbeheer: je inkomen komt binnen bij een derde, die je vaste lasten betaalt (huur, gas/licht, water, zorgverzekering). Maandelijks ontvang je het restant op je eigen rekening en je moet dus zelf zorgen voor betaling van telefoon e.d., sparen voor onvoorzien, en wekelijks leefgeld.
* Volledig budgetbeeer: je inkomen komt binnen bij een derde, die alle vaste lasten betaalt en reserveert voor periodieke en onvoorziene uitgaven. Je krijgt wekelijks huishoudgeld op je eigen rekening, als je 'n keer 'n grotere uitgave moet doen, is daar geld voor gereserveerd.
* Beschermingsbewind: iemand anders wordt wettelijk verantwoordelijk voor jouw inkomsten en uitgaven en verzorgt dit dus ook. Je krijgt wekelijks huishoudgeld op je eigen rekening, als je 'n keer 'n grotere uitgave moet doen, is daar geld voor gereserveerd.

Je zou deze dingen kunnen bespreken met je begeleidster van Iris-zorg. Als je informatie nodig hebt over waar je deze vormen van hulp kunt krijgen, kun je me ook 'n DM sturen.

Dan jouw werkgever in combi met jouw vaardigheden: ja, je werkgever houdt zich niet aan zijn afspraken/wettelijke verplichtingen, maar ben jij in staat om daar adequaat mee om te gaan? Ben je in staat om de gevolgen van jouw noodzakelijke acties te dragen? Een belletje naar het Juridisch loket is snel gemaakt, maar daarmee ben je er nog niet. Een rechtszaak tegen je werkgever starten is niet leuk en niet makkelijk - en je zult gedurende lange tijd blijven wachten op je salaris. Je kan dan wel een beroep doen op de Bijstand, maar ook dat is niet leuk/makkelijk.

't Makkelijkste is een nieuwe baan vinden - hoewel ik echt niet zeg dat dat makkelijk is.

Overigens kun je zelf redelijk simpel uitrekenen of je situatie ernstig genoeg is voor een "sanering". Je berekent wat je kunt aflossen per maand via de VTLB-calculator en je bekijkt of de geeiste aflossingen hoger of lager is dan het bedrag dat je conform de VTLB-calculator kunt aflossen. Daarnaast moet je dan alles binnen 3 jaar afgelost hebben. Dus stel, volgens de calculator mag je per maand € 200 aflossen, maar de schuldeisers eisen € 300, dan heb je dus een problematische schuld.
En ook als je € 200 zou mogen aflossen, maar je bent 5 jaar aan het aflossen voordat je schuldenvrij bent, heb je dus ook een problematische schuld. In beide gevallen kan je dus wellicht in aanmerking komen voor een sanering.

Als ik ga kijken naar wat Iriszorg is, dan zie ik dat zij zich in eerste instantie niet richten op het oplossen van financiele problemen. Ik heb gemerkt dat er dan vaak toch inschattingsfouten gemaakt worden door de hulpverlenende instantie over de mogelijkheden voor een sanering.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:15

marapuru

db.

Als jij een contract tekent waar in staat dat je salaris 'ongeveer aan het eind van de maand' gestort gaat worden op je rekening, dan klopt er in beginsel al iets niet. Ik hoop voor je dat je hier wel een les uit trekt, alles wat in je contract staat moet er zo helder mogelijk in staan, zo niet.. Dan is er al gauw iets mis, zeker als het om zoiets essentieels als salaris gaat.

Heb je al geprobeerd een overzicht te maken in bijvoorbeeld excel van al je uitgaven (en evt. inkomsten buiten je salaris om), exact per datum? Misschien zou je dat aan je baas kunnen overhandigen om hem nog wat meer inzicht in jou situatie te verschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14124

Ik zou gewoon eens kijken naar een andere werkgever. In de plaats waar jouw werkgever zit (en die weet ik, ik woon er ook) zijn een aantal studio's. Je moet ze alleen weten te vinden.

Een goede ontwikkelaar komt altijd aan een baan. Die zijn nog steeds erg in trek ondanks de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:15
AtleX schreef op maandag 17 mei 2010 @ 14:30:
Nee, hij krijgt nu deze maand zijn geld van april in delen. Dat is dus niet handig, aangezien de meeste diensten (verzekeringen, etc.) zo zijn ingericht dat je die aan het begin van de maand betaald omdat iedereen dan net zijn loon heeft gehad. Bij hem zorgt het te laat uitbetalen van loon dus voor financiële problemen.
Dat mag helemaal niet en tijdige betaling kun je via de rechter eenvoudig afdwingen. Eerst bedrijf schriftelijk in gebreke stellen en manen aan hun verplichtingen te voldoen (je mag zelfs al na enkele dagen rente eisen, die snel oploopt). Daarna bij geen reactie of verbetering naar de rechter gaan met afschrift daarvan. Je moet het loon uiterlijk op de laatste van de betreffende maand op je rekening hebben staan.

Als je rechtsbijstand hebt, vandaag nog de telefoon pakken want als ze eenmaal uitstel van betaling aanvragen kun je waarschijnlijk naar het geld fluiten.

Kans dat je hier over 2 maand nog werkt en/of dat het bedrijf dan nog niet failliet is klinkt laag dus ik zou ook snel ander werk gaan zoeken.
^^ Dit dus. Ook al staat er niks over in het contract, de wet schrijft dat gewoon voor en is daar extreem strikt in, inclusief specificaties over rente die je mag eisen zodra de werkgever in gebreke blijft. Dit omdat, zoals TS nu ziet, hij kosten moet maken omdat de werkgever in gebreke blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Je vergeet de minnelijke regeling voor "jonge" schuldenaars met toekomst (in het inkomen)? Van het inkomen min het Vrij Te Laten Bedrag gaat alles op een hoop, na 3 jaar wordt die hoop bekeken en worden de schuldeisers naar rato betaald.

Maar voor zover ik weet moet je eerst 3 maanden een stabiele situatie hebben betreffende het inkomen en in deze situatie gaat ts dat niet halen.

[ Voor 16% gewijzigd door PcDealer op 17-05-2010 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

@PcDealer: ik denk dat het hier wat te ver gaat om alle mogelijkheiden te bespreken ;) Ik wilde enkel aangeven hoe je kun bekijken of je een problematische schuldsituatie hebt. Of je daarna in aanmerking kan komen voor een oplossing van die situatie, is een tweede.

TS meldde dat zijn situatie niet ernstig genoeg was voor een sanering. Omdat ik weet dat er vaak veel sneller sprake is van een problematische schuld dan gedacht wordt, gaf ik aan hoe hij dit kon berekenen. Zo kan een schuld van € 300 al problematisch zijn, als de schuldeiser geen redelijke regeling wil treffen.

Wat betreft 3 maanden stabiel: ja, graag, maar niet noodzakelijk. Anders zou iedere schuldenregeling gestopt moeten worden zodra iemand tijdelijk geen inkomen heeft, en zou er nooit een schuldenregeling mogelijk zijn als iemand uitzendwerk heeft. Als ik weet dat de cliënt na 3 maanden stabiel is, dan wacht ik (als dat mogelijk is) met alle liefde die 3 maanden even af. Als ik zie dat zijn inkomen blijft wisselen, dan kunnen we wachten tot sint-juttemis, en dat is voor niemand voordelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakakaizoku
Allereerst bedankt voor de vele reacties, ik moest gisteren dit verhaal even van me af schrijven en dat heeft in ieder geval rust gebracht.

Zoals ik al eerder aangaf gaat het mij alleen om hoe ik m'n baas kan overtuigen dat ik m'n geld wil, dus ondanks alle goede bedoelingen reageer ik alleen op replies die daar over gaan aangezien ik al bezig ben met de andere problemen op te lossen, had ze er alleen bij gezet om de noodzaak aan te geven.
Marzman schreef op maandag 17 mei 2010 @ 15:46:
[...]

Ik zou het eens navragen bij een rechtswinkel (of wachten op een got-jurist), maar volgens mij mag dat niet en kun je dan rente vragen (die kan oplopen tot 50 procent)
Tja, rechtswinkel hebben we niet hier in de stad, en daarbij komt ook dat ik wel kan gaan dreigen met rente maar hij hier toch niks mee doet en van een bijna kale kip toch niet te plukken valt, dus dat heeft weinig zin.
Marzman schreef op maandag 17 mei 2010 @ 16:01:
[...]

Als ze loon op deze manier uitstellen en al spreken over een doorstart dan sturen ze daar zelfs op aan. En een doorstart is ook altijd lastig, want de leveranciers krijgen hun geld niet en zullen dat na de doorstart echt niet opeens vergeten zijn. Het wordt gewoon lastiger zaken doen daarna.
Tja, het scheelt dat we geen leveranciers hebben en volledig onafhankelijk opereren op dat gebied, alleen zijn we in deze tak wel afhankelijk van klanten die moeilijk te werven zijn.
Ardana schreef op maandag 17 mei 2010 @ 16:04:
Er zijn verschillende knelpunten die bij dit verhaal spelen:
* je werkgever die div. regels overtreed
* jij die geen vaardigheden en buffer hebt om hier goed mee om te gaan.

Wettelijk is je werkgever verplicht om je salaris uiterlijk op de laatste dag van de maand uit te betalen. Indien hij hiermee wacht, om het in wekelijkse stukjes uit te betalen, is hij extra rente verschuldigd, tot 25% over het te laat betaalde bedrag.
Een proeftijd mag alleen schriftelijk overeen worden gekomen en mag maximaal 2 maanden duren, bij een contract van 24 maanden of langer. Anders is de maximale proeftijd 1 maand.

Dan jouw werkgever in combi met jouw vaardigheden: ja, je werkgever houdt zich niet aan zijn afspraken/wettelijke verplichtingen, maar ben jij in staat om daar adequaat mee om te gaan? Ben je in staat om de gevolgen van jouw noodzakelijke acties te dragen? Een belletje naar het Juridisch loket is snel gemaakt, maar daarmee ben je er nog niet. Een rechtszaak tegen je werkgever starten is niet leuk en niet makkelijk - en je zult gedurende lange tijd blijven wachten op je salaris. Je kan dan wel een beroep doen op de Bijstand, maar ook dat is niet leuk/makkelijk.

't Makkelijkste is een nieuwe baan vinden - hoewel ik echt niet zeg dat dat makkelijk is.
toon volledige bericht
Dat van die proeftijd is mij uiteraard bekend, en ik laat het er ook zeker niet bij zitten mocht hij besluiten om eind deze maand niet verder te gaan met mij.

En nee, ik ben niet in staat daar adequaat mee om te gaan, daar krijg ik ook training voor binnenkort. Een rechtzaak starten tegen een (voormalig) werkgever ben ik al bekend mee, maar dat probeer ik het liefst te vermijden omdat ik anders voor 2 werkgevers moet lullen als brugman bij een eventuele sollicitatie.

Al met al is het nu alweer dinsdag en heeft hij nog geen gehoor gegeven aan mijn verzoek om loon over te maken, wel hing hij vanmorgen om 8:30 aan de telefoon omdat z'n vpn verbinding niet werkte, maar meer kwam er dan ook echt niet uit bij hem.. Ik raak hier niet echt gemotiveerd van }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Tsja, als je de skills niet hebt om hier goed mee om te gaan, is ieder advies misplaatst (nofi).

Bijv.: ook al heb je geen rechtswinkel in je stad, dan kun je toch bellen met Het Juridisch Loket. Maar als je vervolgens niets kan/wil doen met die adviezen, heb je daar ook niet veel aan.

Het is en blijft kiezen of delen: of je pakt je werkgever aan, of je zoekt een andere baan. Veel meer opties heb je niet.

Laatste mogelijkheid: spreek een tijdstip af met je baas waarop je rustig met hem gaat praten en leg je problemen aan hem voor. Wil hij dat niet, of reageert hij daar niet op, zie overige 2 opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Mijn advies: 95% kies je voor een andere baan, 5% voor het accepteren.

Blijkbaar is het bedrijf op sterven na dood, en in zo'n geval kan je spoedig een faillissement tegemoet zien. Het grote probleem is dan dat de salarisbetalingen helemaal uitblijven en dat je eerst een hele rompslomp krijgt met de UWV om je salaris betaald te krijgen. Mijn eigen ervaring (alhoewel van lang geleden) is dat dit wel even kan duren. Je huidige problemen met de onregelmatige betalingen worden dan alleen maar erger.

Ook zomaar ontslag nemen tijdens die periode kan tot problemen leiden, als de curatoren afhankelijk zijn van jouw werkzaamheden ben je gebreke als je niet op komt dagen.

Daarom; zoek een andere baan, liever nog gister dan vandaag. Ook al zul je dan even op een houtje moeten bijten, gezien het salaris natuurlijk pas aan het eind van de maand komt. Zorg dat het dichtbij is, zodat je gewoon met de fiets kan (dus zonder reiskosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 294759

Ik wil even erbij zeggen dat TS hoe dan ook zijn kwaliteit in werkzaamheden niet moet verminderen. Dit omdat je anders de al-zo-broze verhouding tussen jou en je baas nog meer op scherp stelt. Dus laat je niet ontslagen worden wegens wanprestatie.

Demotivatie moet niet de reden worden om ontslag aan je broek te krijgen. En mocht het tot een faillissement komen dan is dat beter uit te leggen aan een nieuwe werkgever dan wanprestatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Anoniem: 294759 schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 20:59:
Ik wil even erbij zeggen dat TS hoe dan ook zijn kwaliteit in werkzaamheden niet moet verminderen. Dit omdat je anders de al-zo-broze verhouding tussen jou en je baas nog meer op scherp stelt. Dus laat je niet ontslagen worden wegens wanprestatie.
Ik verwacht niet dat ts stopt met zijn werkzaamheden. Hij zal echter niet de sneller of secuurder (kunnen) werken door de stress die zijn werkgever veroorzaakt. Dus wanprestatie lijkt met totaal niet aan de orde. Daarnaast vraag ik me af of zo'n zaak bij de rechter snel in het voordeel van deze werkgever zal worden beslist, aangezien de werkgever zelf niet de wet aanhoudt.

Ik vraag me af of het retentierecht hier van toepassing is. Echter normaal gezien wordt iemand gedurende of na het gewerkte tijdsvak betaald. Dus niet werken = mogelijk geen geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakakaizoku
Nou even een kleine update van mijn kant:

Begin juni had m'n werkgever besloten dat ik niet meer in dienst was bij hem. Hier had ik later nog telefonisch contact met hem over gehad en aangezien het echt niet meer tot iets leidde heb ik hem gezegd dat ik mijn achterstallige loon in 1 keer wou hebben ipv nog steeds wekelijks en heb toen ook telefonisch aanspraak gemaakt op de wettelijke rente als hij hier geen gehoor aan zou geven. Toen begon m'n werkgever te dreigen met dat ik m'n centen dan helemaal niet zou krijgen.

Uiteindelijk heb ik maar een advocaat in de arm genomen omdat dit de spuigaten uit liep, en vandaag was dan de zitting welke welgeteld 2 minuten duurde, want zoals we al hadden we verwacht was m'n werkgever niet op komen dagen.

De uitspraak is dan ook gunstig voor mij, om het allemaal wat te verspoedigen wordt m'n werkgever namelijk in de eerste instantie failiet verklaard door de rechtbank, maar hij krijgt wel een optie om dit te voorkomen door mijn achterstallige loon met de volle 50% rente te betalen, en mij uit te betalen t/m een datum welke ik later deze week te horen ga krijgen (waarschijnlijk september).

Had het natuurlijk liever anders zien lopen, want nu kan ik weer op zoek gaan naar ander werk, maar ben in ieder geval wel blij dat het allemaal in mijn voordeel is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Laatst online: 13-06 14:34

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Gefeliciteerd!

Niet met alleen maar het geld, maar ook met de geleerde lessen. je hebt jezelf nu toch wel laten zien dat je iets kan, iets kan winnen en daarmee ook je zaken op orde kan krijgen?

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:14

gwystyl

Beugeltje dan maar?

thumbs up voor het ondernemen van juridische stappen, uit je eerdere posts bleek dat dat geen gemakkelijke stap moet zijn geweest. Gelukkig heb je gewonnen en kan je nu vooruit gaan kijken. Succes met de verdere afhandeling en het vinden van een nieuwe baan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

BELANGRIJK!!!!
Als hij failliet verklaard is, zou ik me wel ZSM melden bij het UWV.

Die nemen nl. de loonvorderingen over, maar daar zit een bepaald maximum aan. Kwaad kan het in geen geval, je kan alleen maar rechten verliezen als je niet naar het UWV gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakakaizoku
Ardana schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 17:33:
BELANGRIJK!!!!
Als hij failliet verklaard is, zou ik me wel ZSM melden bij het UWV.

Die nemen nl. de loonvorderingen over, maar daar zit een bepaald maximum aan. Kwaad kan het in geen geval, je kan alleen maar rechten verliezen als je niet naar het UWV gaat.
Ik ga me sowieso bij het uwv melden zodra ik de uitspraak van de zaak binnen heb om een voorschot aan te vragen, dus dat komt wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-06 15:39
Gefeliciteerd! Ik hoop dat je je geld ook daadwerkelijk krijgt, en dat het bedrijf niet compleet blut is voor ze jou kunnen betalen. Maar ik begrijp dat het UWV dit (deels) overneemt, dat is wel gunstig.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:49

swtimmer

Ontrafelt het leven!

mattttt schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 16:35:

De uitspraak is dan ook gunstig voor mij, om het allemaal wat te verspoedigen wordt m'n werkgever namelijk in de eerste instantie failiet verklaard door de rechtbank, maar hij krijgt wel een optie om dit te voorkomen door mijn achterstallige loon met de volle 50% rente te betalen, en mij uit te betalen t/m een datum welke ik later deze week te horen ga krijgen (waarschijnlijk september).
Mooi om te zien dat de rechter jouw rechten goed probeert te beschermen en het bedrijf onder hoge druk zet om jou alsnog te betalen. Ik neem aan dat je blij bent dat je een advocaat hebt genomen. Zoveel effectiever dan bellen/wachten/dreigen met een baas! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
kudo's @ mattt voor laten zien van tanden. hopelijk wordt het geen faillisement zodat je snel je centen krijgt

~

Pagina: 1