Toon posts:

Welke harddisk voor raid 0 set?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste iedereen,

Ik ben van plan voor het eerst een RAID 0 set te gaan installeren. (heb hier dus geen ervaring mee)
Ik heb nu een ASUS P5E Deluxe waar een ICH9R raid controller op zit. Ik heb me laten vertellen dat RAID 0 het best is voor prestatie. Data backup is totaal niet belangrijk!!!! als het crasht crasht het.

Het plan is om 2 of 3 hdd's in raid te zetten. Mijn vraag is welke hdd's ik hiervoor het best kan aanschaffen?
De prijs per schijf moet ongeveer rond de 40/50 euro zitten.
De schijf grote is niet erg belangrijk het gaat meer om de snelheid. Zelf zat ik te denken aan de Samsung Spinpoint S250 HD250HJ. Omdat deze 1 platter heeft + 7200rpm. Zijn er verder dingen waar ik op moet letten bij het aanschaffen?

Verder heb ik een E8500 @ 3.8 ghz met 4x2 gig ddr2 800mhz.

Alvast bedankt.

Verwijderd

Welke raid je ook zou gaan draaien, raid is geen!! backup. Hooguit kan er een schijf uitvallen, zonder dat je je data kwijt bent. Backup is een kopie van je data op een andere locatie, mocht je echter de data wegvegen van de originele locatie, dan is het woord backup niet meer van toepassing, die geldt alleen als je over de originele data en diezelfde data op een andere locatie beschikt.
Wat de harddisks betreft, je weet je prijs. Dus zoek via de pricewatch welke schijven hiervoor in aanmerking komen en ga er dan reviews bij zoeken. Als het om snelheid gaat, dan geldt de regel, hoe hoger de datadichtheid, des te sneller zal de schijf zijn, oftewel, hoe minder platters, des te sneller. Jouw keuze is op zich goed, maar ik ben huiverig om een raid met Samsung schijven te bouwen, dan neem ik liever Hitachi, die vind ik betrouwbaarder, maar dat is een persoonlijke mening.
Verder dien je rekening te houden met je voeding, is die voldoende, hoe meer apparatuur in de kast, des te hoger het wattage van je voeding moet zijn. Al kan je met een 500 a 600 watt voeding flink je gang gaan.

• GuntherDW
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2022
Heb je wel goed gelezen wat er stond? Hij wilt een Raid 0 nemen. Daar kan geen enkele schijf van uitvallen of je bent je RAID kwijt.

ik raad je aan van je RAID kannis wat op te frissen :p.

@TS: welke schijf je neemt maakt niet echt uit. Maar weet wel dat je niet zomaar performance * aantal schijven mag verwachten, zeker niet als je voor soft-raid gaat.
(was meer op de persoon die dacht dat je om een RAID-5 ging)

[ Voor 4% gewijzigd door GuntherDW op 17-05-2010 17:36 ]

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Draai al jaren Raid0 en ik wil niet meer anders. Heb zelf twee WD Black edition van 750GB er in zitten en draait als een trein. Kijk eens naar reviews en performance tests.

Hoi!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
Probeer eens om 2 of 3 WD Raptors op de kop te tikken (MP, V&A), zouden niet meer dan 50 euro per schijf moeten kosten, en leveren met 10k rpm een behoorlijke snelheidswinst op voor je access times. Zeker aangezien RAID0 je accesstimes verlaagt, kan het handig zijn dit soort schijven er in te prikken om niet teveel omlaag te gaan.

Verwijderd

Ja, ik heb goed gelezen wat er stond en heb TS wat info gegeven over raid in zijn ALGEMEEN (alleen is dat kwartje bij jou niet gevallen). :9 Dus dat opfrissen van mijn kennis vind ik niet noodzakelijk, maar je mag je mening hebben. Het maakt wel degelijk uit welk schijven je neemt, een harddisk van 500 GB met 3 platters is trager dan een 1 TB schijf met 3 platters. Ook speelt leeftijd mee, maar dat hoef ik je niet uit te leggen. ;) De regel performance x aantal schijven kan je zeker niet zomaar verwachten. Het is een leuke theorie, maar meer ook niet.

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Met raptors is het eigenlijk een beetje tricky. Dit komt omdat software raid oplossingen nog wat extra vertraging introduceren waardoor de accesstime in vergelijking met een single disk hoger uitkomt dan in een raidset. Ik draai zelf al een tijdje raid 0 op vier 36GB raptors.

Ik denk trouwens dat tegenwoordig eerder de raid chip/connectie met chipset de beperking geeft dan de harde schijven.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:54

D4NG3R

kiwi

:)

Waarvoor wil je deze RAID0 opstelling gaan gebruiken?

Games? De praktijk toont aan dat de performancewinst slechts 0.5 - 1% is, en dit met de grote kans van dataverlies (1 schijf kapot = Alle data kwijt) is dit het gewoon niet waard.

Ik denk dat je het beste voor een paar 500GB, 10000RPM schijven moet gaan.. ik moet je wel zeggen dat deze vaak wat meer lawaai maken als 7200RPM schijven (standaard draaisnelheid voor 3.5" schijven).

Edit: 10000RPM schijven vallen niet binnen jouw budget :P of je moet voor een paar 30GB schijven willen gaan.

pricewatch: Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB
x3?

[ Voor 22% gewijzigd door D4NG3R op 17-05-2010 17:58 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik zou gewoon voor ssd gaan als je prestatie wilt of misschien velociraptor als je ook redelijk storage (games) nodig hebt,
Raid-0 helpt niet zo bar veel behalve als je veel kopieert.

Ssd (vertex, x250m, idelinx/sandforce controller) + storage hdd
of velociraptor 150gb + hdd

Nukezone FTW

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Powrskin schreef op maandag 17 mei 2010 @ 18:00:
Raid-0 helpt niet zo bar veel behalve als je veel kopieert.
En daar haal ik mijn winst uit. Maar weet natuurlijk niet hoe dat bij de TS zit.

[ Voor 19% gewijzigd door EWK op 17-05-2010 18:04 ]

Hoi!

• GuntherDW
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2022
Verwijderd schreef op maandag 17 mei 2010 @ 17:53:
Ja, ik heb goed gelezen wat er stond en heb TS wat info gegeven over raid in zijn ALGEMEEN (alleen is dat kwartje bij jou niet gevallen). :9 Dus dat opfrissen van mijn kennis vind ik niet noodzakelijk,
Sorry, had het eerste deel van de zin niet echt goed gelezen ziek ik.
Maar dan nog, er zijn genoeg RAID levels zodat er meer dan 1 schijf mag uitvallen hoor.
Maargoed, dat is niet nuttig voor de discussie hier

Verwijderd

Het is je vergeven hoor. :)
Ja, dat is waar, maar ik ben bij het algemene gebleven en niet professioneel gebruik, wat o.a. Raid 6 is.
Maar laten we weer on topic gaan, daar heeft de TS meer aan. ;)
Pagina: 1