Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08 00:09
Ik ben al een tijdje op zoek naar een goed (lcd) scherm (23/24") geschikt voor een grafisch ontwerper.

Het budget is zo'n 850 euro. (maar kan iets verhoogd worden wanneer het "ideale" scherm voorbij komt)
Het gaat een (H-)IPS scherm worden.

De volgende schermen heb ik al reviews van gelezen en lijken me kanshebbers:

- HP LP2475W (516 - koopje, maar wel goed genoeg??)
- HP ZR24W (400 euro - opvolger van bovenstaande)
- NEC 2490W (750 euro)
- NEC PA241W (930 euro - duur, maar nieuwste techniek?)
- NEC 2690W (990 euro - duur, maar met A-TW-IPS scherm)
- NEC EA231WMi (350 euro - nieuw en goedkoop)

Heeft iemand kort geleden hetzelfde probleem gehad en opgelost of zijn er ervaringsdeskundigen op dit gebied?

En is het zinvol om een 100% aRGB scherm te nemen (wide gamut)?
Toch alleen als je printer dit volledig ondersteund? (Dit is een Xerox 7500 kleuren-laserprinter)

Thnx :)

[ Voor 34% gewijzigd door Mooody op 17-05-2010 23:25 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
Het is de NEC EA231WMi geworden.
Voor 349 euro incl. verzending lijkt me dit de ideale monitor voor mijn gebruik.

Mocht er behoefte zijn aan mijn gebruikerservaring, dan hoor ik dat wel :P

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Banaan
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-06 14:12
Wilde je net de Dell Ultrasharp U2410 voorleggen, maar zie dat je de keuze al hebt gemaakt.
Voor bovenstaand budget had je ook nog een Dell U2711 (dan wel met IPS) kunnen aanschaffen, met een resolutie van 2560 x 1440 px erg fijn voor grafische doeleinden. Met HP LP2475 heb ik niet al te beste ervaring (productiefouten waardoor het scherm uit viel en diverse dode pixels, 5 schermen gehad).

Je kunt natuurlijk ook je ervaring delen door een review te schrijven hier op tweakers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
De Nec heeft ook een IPS scherm. De opvolger van de H-IPS (e-IPS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artuzzo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-02 13:37
Ik zit ook te kijken voor een monitor met een goeie paneel..een 23/24''

Ik las net dat Dell nieuwe 23 voor 299 $ heeft uitgebracht..heeft iemand enige idee of dit een goede aankoop is?
Wanneer zullen deze in Nederland te koop zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sjaak_Banaan schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 19:14:
Wilde je net de Dell Ultrasharp U2410 voorleggen, maar zie dat je de keuze al hebt gemaakt.
Die Dell lijkt me ook erg interessant. Mooie features, goed design. Ik hoor er veel goede geluiden over en als ik ooit binnenkort eens wat geld over heb ga ik zeker naar dat scherm kijken.

Er stond helemaal geen Dell in Moooooody's lijstje. Is dat bewust geweest?
Artuzzo schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 17:33:
Ik zit ook te kijken voor een monitor met een goeie paneel..een 23/24''

Ik las net dat Dell nieuwe 23 voor 299 $ heeft uitgebracht..heeft iemand enige idee of dit een goede aankoop is?
Wanneer zullen deze in Nederland te koop zijn?
Is nog even wachten op de reviews, maar er is waarschijnlijk een goedkopere IPS-variant gebruikt dan bij de 24" en het scherm heeft ook 1920x1080 pixels in plaats van 1200. Maargoed, ik ga er zeker goed naar kijken, want het is wel erg weinig geld voor een potentieel kwalitatief scherm.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2010 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Laatst online: 15-09 15:00
Sjaak_Banaan schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 19:14:
. Met HP LP2475 heb ik niet al te beste ervaring (productiefouten waardoor het scherm uit viel en diverse dode pixels, 5 schermen gehad).
Ai! das erg lullig!

Ik heb het scherm zelf ook en heb er totaal geen problemen mee. Sterker nog, ik ben ontzettend blij met de aankoop! Kleuren zijn goed (widegamut), scherm heeft belachelijk veel aansluitingen, en de voet is zeer stabiel (wat nodig is bij zo'n groot scherm). Daarnaast is het een echt 1920*1200 scherm (en geen 1080 geval).

Het enige nadeel van het scherm is de hoge input lag. Maargoed, dat is weer een typisch gamer probleem en daarvoor is dit scherm eigenlijk niet bedoelt.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artuzzo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-02 13:37
Ik heb net gechat met DELL US voor wat betreft dit model: U2311H en de NL markt.
Hij is nog niet in Nederland te koop en ze zeggen niet wanneer het hier te koop zal zijn.

Ik heb geprobeerd in alle manieren om tot die info te komen maar het was nutteloos.
Ik wou het bestellen maar dat kan ook niet. Ze sturen geen producten naar NL toe. Alleen als je familie in america hebt kan je de monitor naar hun toe laten sturen en dan hun moeten zorgen dat de monitor naar jou toe komt...

Ik wacht dus nog ff.

[ Voor 4% gewijzigd door Artuzzo op 19-05-2010 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ChojinZ schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 17:49:
Het enige nadeel van het scherm is de hoge input lag. Maargoed, dat is weer een typisch gamer probleem en daarvoor is dit scherm eigenlijk niet bedoelt.
Tsja, ik zoek wel een scherm dat allebei kan eigenlijk. Dat ik serieus aan de slag ga met grafisch spul wil niet zeggen dat ik er niet ook nog eens een spelletje op wil spelen. Om daar nou twee schermen voor neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josper
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-08 20:12
Artuzzo schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 17:56:
Ik heb net gechat met DELL US voor wat betreft dit model: U2311H en de NL markt.
Hij is nog niet in Nederland te koop en ze zeggen niet wanneer het hier te koop zal zijn.

Ik heb geprobeerd in alle manieren om tot die info te komen maar het was nutteloos.
Ik wou het bestellen maar dat kan ook niet. Ze sturen geen producten naar NL toe. Alleen als je familie in america hebt kan je de monitor naar hun toe laten sturen en dan hun moeten zorgen dat de monitor naar jou toe komt...

Ik wacht dus nog ff.
Ik zou dit scherm ook graag willen hebben voor aan mijn iMac of macbook pro later dit jaar. Op verschillende sites staat dat hij 19 mei naar Europa zou komen, maar ik kan hem nog niet vinden in de Nederlandse shop.

Als iemand hem in een Nederlandse webwinkel ziet staan zou ik graa een PM ontvagen, of hier even melden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Verwijderd schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 17:57:
[...]

Tsja, ik zoek wel een scherm dat allebei kan eigenlijk. Dat ik serieus aan de slag ga met grafisch spul wil niet zeggen dat ik er niet ook nog eens een spelletje op wil spelen. Om daar nou twee schermen voor neer te zetten.
Als je minimale inputlag wil hebben zal je toch voor TN moeten gaan. Over het algemeen heeft TN de minste inputlag.

Daarnaast hangt de mate waarin je last hebt van de lag er af van het spel. BFBC2 is goed te doen. COD4 ook wel maar L4D is dan weer minder.
En sowieso heb je er eigenlijk alleen last van bij Shooters. Racers en RTS games hebben er geen last van.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ChojinZ schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 13:12:
Als je minimale inputlag wil hebben zal je toch voor TN moeten gaan. Over het algemeen heeft TN de minste inputlag.
Ja, maar die TN heeft natuurlijk weer andere nadelen. Je gaat mij niet vertellen dat er geen schermen zijn die goede beeldkwaliteit hebben waar ook nog een fatsoenlijk spelletje op te gamen valt. Een aantal IPS schermen zal dat vrij belabberd doen omdat die meer bedoeld zijn voro de professionele markt waar dat minder relevant is, maar er moeten toch schermen tussen zitten waarmee prima te gamen valt.

Nu speel ik relatief veel shooters, dus het is wel iets om goed op te letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Verwijderd schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 13:39:
[...]

Ja, maar die TN heeft natuurlijk weer andere nadelen. Je gaat mij niet vertellen dat er geen schermen zijn die goede beeldkwaliteit hebben waar ook nog een fatsoenlijk spelletje op te gamen valt. Een aantal IPS schermen zal dat vrij belabberd doen omdat die meer bedoeld zijn voro de professionele markt waar dat minder relevant is, maar er moeten toch schermen tussen zitten waarmee prima te gamen valt.

Nu speel ik relatief veel shooters, dus het is wel iets om goed op te letten.
Yup! En dat maakt een keuze maken zo lastig. ;)

Nu geldt voor Inputlag hetzelfde als voor FPS: de 1 heeft hogere eisen dan de ander.
Waar de 1 niets van merkt heeft de ander er ontzettend last van. Ik kan misschien prima gamen op een IPS scherm maar wellicht dat jij je doodergert aan de inputlag.
En inputlag zal je altijd houden op een TFT. Als je 0 inputlag wil, tja, dan zal je weer terug moeten naar CRT... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ChojinZ schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 13:48:
Yup! En dat maakt een keuze maken zo lastig. ;)

Nu geldt voor Inputlag hetzelfde als voor FPS: de 1 heeft hogere eisen dan de ander.
Waar de 1 niets van merkt heeft de ander er ontzettend last van. Ik kan misschien prima gamen op een IPS scherm maar wellicht dat jij je doodergert aan de inputlag.
En inputlag zal je altijd houden op een TFT. Als je 0 inputlag wil, tja, dan zal je weer terug moeten naar CRT... >:)
Terug? Ik kijk nu gewoon nog tegen een 19" CRT hoor, daarom dat ik ook over wil schakelen naar een kwalitatieve flatscreen. Ik heb heel even een 23" breedbeeld CRT gehad, maar die gaf na vier dagen al de geest ;(

Ik heb nog niet zo lang een LCD-TV met TN paneel, maar daar word ik dus niet echt vrolijk van.

Maargoed, van Dell is het zo jammer dat je ze niet gewoon even ergens kunt proberen, behalve bij iemand anders thuis. Dat is bij een monitor toch wel erg belangrijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2010 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

e-IPS is een goedkopere vorm van IPS. Inkijkhoeken zijn niet geweldig (in tegenstelling tot S-IPS en S-PVA) maar je hebt géén kleurveranderingen onder andere hoeken en géén paarse waas. Voor kleurkritisch werk - mits gekalibreerd - is het dus een prima optie.

Bovendien zijn e-IPS schermen wat zuiniger dan PVA en S-IPS.

De review van X-bit Labs was vrij lovend, zolang je geen games hoeft te spelen en geen problemen krijgt met verlopende kleurtemperatuur over het scherm.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
e-IPS wordt ook H-IPS 2 genoemd, de opvolger van H-IPS dus.

Ik heb het scherm vandaag gekalibreerd met een Spyder3 en ben erg tevreden. Zeer goede prijs/kwaliteit-verhouding. De 1980x1080 resolutie is prima. Met 120 pixels minder hoogte is prima mee te leven.

De bouw van het scherm is ook prima. Had ik niet verwacht voor een IPS scherm van 350 euro.

Nog een aantal reviews:

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/nec_ea231wmi.htm
http://www.prad.de/en/mon...view-nec-ea231wmi-bk.html
http://www.flatpanelshd.c...on=showfull&id=1265977876
http://www.trustedreviews...A231WMi---23in-Monitor/p1

[ Voor 46% gewijzigd door Mooody op 21-05-2010 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, ik game vrij veel, dus dat is wel een dikke maar.

Is H-IPS niet de nieuwe variant van S-IPS trouwens?

Edit: ja :) Daar staat trouwens ook dat e-IPS vooral bedoeld is voor goedkopere oplossingen met een lager energieverbruik en H-IPS meer voor grafische toepassingen gebruikt wordt. Geen opvolger van, meer een alternatief.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2010 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
Verwijderd schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 15:30:

Wikipedia: TFT LCD

Onderaan:
e-IPS: Wider aperture for light transmission, enabling the use of lower-power, cheaper backlights. Improves diagonal viewing angle and further reduce response time to 5ms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
Verwijderd schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 15:30:

Edit: ja :) Daar staat trouwens ook dat e-IPS vooral bedoeld is voor goedkopere oplossingen met een lager energieverbruik en H-IPS meer voor grafische toepassingen gebruikt wordt. Geen opvolger van, meer een alternatief.
Een H-IPS resulteert vaak in een scherm met een wijder kleurenspectrum (wide gamut), welke Adobe RGB kan evenaren. Ik zocht expliciet een scherm dat sRGB kan evenaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Ehm, even een big sidenote: de NEC heeft géén RTC, dus het is een langzame matrix. Niet geschikt voor gaming.

Andere e-IPS schermen hebben misschien wel RTC, en kunnen dan best in de buurt komen van oudere generatie TN schermen.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ssj3gohan schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 15:53:
Ehm, even een big sidenote: de NEC heeft géén RTC, dus het is een langzame matrix. Niet geschikt voor gaming.

Andere e-IPS schermen hebben misschien wel RTC, en kunnen dan best in de buurt komen van oudere generatie TN schermen.
Jammerdebammer, dan valt dit scherm eigenlijk dus al af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToWi1989
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 20:01
dell 2209WA (e-IPS) 300 euro. Misschien oo kde moeite waard om even naar te kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Wellicht dat dit je zoektocht wat makkelijker maakt:
http://www.tftcentral.co.uk/features.htm

Halverwege vind je een mooie lijst van monitor's en de inputlag die zij hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 19:32

superwashandje

grofheid alom

de HP LP2475w is een erg fijn scherm hoor, ook voor games. ik heb nog nooit iets van ghosting of inputlag gezien (terwijl ik deze bijvoorbeeld wel merk bij de dell ultrasharp 2408wfp)

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
superwashandje schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 14:46:
de HP LP2475w is een erg fijn scherm hoor, ook voor games. ik heb nog nooit iets van ghosting of inputlag gezien (terwijl ik deze bijvoorbeeld wel merk bij de dell ultrasharp 2408wfp)
Een fijn scherm is het zeker maar wat betreft inputlag: Dat verschilt per persoon. De 1 merkt er nauwelijk wat van, de ander merkt het meteen. Het is hetzelfde verhaal als FPS. Er zijn nog steeds mensen die niets merken van 30 FPS in een shooter... :X

Maargoed, bekijk onderstaand filmpje en kijk of je er mee kan leven:
http://www.youtube.com/watch?v=0bAOnUaELXc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
Ik heb inmiddels een 2e exemplaar besteld voor thuis. Oftewel: Ik ben er erg tevreden over :)

Pagina: 1