Toon posts:

AMD X2 550 geunlocked naar X4 B50 en nu?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit weekend heb ik de spulletjes voor een nieuwe PC in huis gehaald en in elkaar gezet. Voor de eerste keer ,dus best wel een klusje als beginneling. Omdat het een PC voor internet en rekenwerk is had ik mijn oog laten vallen op een AMD X2 550 (geen BE scheelt weer €15), een Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H moederbord en 4 GB Kingston DDR 3 1333Mhz value ram. Een eenvoudig kastje met 400W en een harddisk van 250GB. Met het oog om over enkele jaren een andere AM3 processor erop te zetten als deze niet meer toereikend zou zijn. Uiteraard genoeg gegoogled en het verhaaltje van het unlocken bekenen. De proef op de som genomen en inderdaad nu een X4 B50 volgens de hardware-configuratie. Nu heb ik toch wel wat vraagjes.

Ik kan de X4 B50 niet plaatsen, maar volgens mij valt hij precies tussen de X4 945 en de X4 955. Klopt dit?

Hoe test ik of dit systeem stabiel draait?

Is mijn stock-koeler nog afdoende?

Zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten :? ?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:04

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Misschien is het handig om de processoren bij hun naam te noemen, want geen enkel die jij hier noemt bestaat. Het zijn altijd nog AMD Athlon of Phenom processoren al dan niet de 2e serie. Daarbij bestaat er volgens mij geen AMD Athlon X4 B50 of AMD Phenom I/II X4 B50. Tenminste ik ben een dergelijk processor nog niet tegengekomen. Ik verwacht dat het BIOS de processor gewoon niet juist herkent door de unlock, dit hoeft overigens niet echt een probleem te zijn. :)

[ Voor 16% gewijzigd door _Dune_ op 17-05-2010 11:44 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Met progjes als prime95 en OCCT kun je testen of je systeem stabiel is of niet. Houdt de temps in de gaten en je weet gelijk of je koeler afdoende is of niet.

Verwijderd

Topicstarter
Het betreft in beide gevallen een Phenom II.

• tommie-boy
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-12-2025
Kan zijn dat je een Engineering Sample te pakken hebt (klokken in ieder geval lekker over ;) )

Check Google eens...

http://www.google.nl/#hl=...rfai=&fp=80bf41c525371817

Er wordt ook wel gesproken over het feit dat het een X2 is geworden vanwege het feit dat ie zich zo identificeert... Is meermalen gezien met de X2 550.

[ Voor 26% gewijzigd door tommie-boy op 17-05-2010 12:21 ]

Humor moet je serieus nemen

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-01 17:40
Het is niets anders dan een chip die niet goed meer wordt herkend door je moederbord. Ik heb trouwens het idee dat ' 3100MHz' tussen 945 (3000) en 955 (3200) zit, en dat je bord er dus 50 van maakt. Alleen klopt het eerste getal dan niet. Dat eerste getal verwijst naar het aantal cores. Een 5 voor 2 stuks, een 7 voor 3, en een 9 voor 4. Maar daar vat je/mijn bord niet zoveel van, er wordt dan B neergezet.

Heb het zelf ook, vreest niet, het is gewoon een quad op 3100MHz geworden. Even wat ervaringen en tips:

- Vervang die cooler, hij is echt niet genoeg. De temperaturen schoten omhoog naar 70C of hoger met de stockcooler van AMD voor <90W CPU's tijdens Prime95.
- Als ie niet stabiel blijft, zet met kleine stapjes het voltage hoger.
- Prime95 werkt hier (zie Inventaris) het 'heetst' als je 8k tot 8k voor eeuwig test, In-Place alstublieft. Houd aan dat je 62C het liefst niet aantikt. Download CoreTemp om te temperatuur bij te houden.
- Over die temperaturen, je kan door ACC alleen nog maar de 'CPU Temp' en niet 'Core Temp' meer bijhouden. Probleem is dat 'CPU Temp' van een sensor in de socket afkomt, en dus altijd lager uitvalt dat 'Core Temp'. Houd een marge aan van een paar graden of kijk in X2-modus wat het verschil ongeveer is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had al gekeken na aanleiding van eerdere bijdragen in deze topic, naar Core Temp maar pakt deze ook AMD quad-cores? Ik heb ook easy tune 6 erbij gekregen, volgens mij moet ik dan kunnen switschen tussen 2 en 4 cores?

• Orwell
Verwijderd schreef op maandag 17 mei 2010 @ 13:48:
Ik had al gekeken na aanleiding van eerdere bijdragen in deze topic, naar Core Temp maar pakt deze ook AMD quad-cores? Ik heb ook easy tune 6 erbij gekregen, volgens mij moet ik dan kunnen switschen tussen 2 en 4 cores?
Waarom zou ie ze niet pakken? Zoveel raars is er niet aan. EasyTune ken ik niet, zal wel van Gigabyte zijn. Probeer gewoon. Dat laatste is echt een goeie aanpak voor problemen.

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen heb ik zowel OCCT en Prime95 elke twee uur laten draaien, zonder fout melding. Alleen de temperatuur loopt op tot 70/71 graden. Bij de 2 core komt de temperatuur niet boven de 55 graden.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

CoreTemp / RealTemp / SpeedFan zeggen hetzelfde of zitten er grote verschillen tussen?

Verwijderd

Topicstarter
Ho, ho niet al te technisch :). Systemtemp zit zo rond de 35 graden, CPU haalt dus in quad dus de 70 graden en bij dual 55. Gemeten met easy-tune 6.0

• Orwell
Verwijderd schreef op maandag 17 mei 2010 @ 20:41:
Ondertussen heb ik zowel OCCT en Prime95 elke twee uur laten draaien, zonder fout melding. Alleen de temperatuur loopt op tot 70/71 graden.
Juist, en dat is dus evenveel als ik had, en ook te veel. Zeker als je bedenkt dat dit de temperatuur onder de CPU in de socket is. De core-temps (die mogen 62C worden van AMD) zijn dus nog weer wat hoger.
Bij de 2 core komt de temperatuur niet boven de 55 graden.
Wat is met 2 cores het verschil tussen Core en CPU? Dat moet je weten. Tel dat bij je CPU Temp (van 70/71C) op, en je weet ongeveer wat je hoogste temperatuur in je cores is.

Dit dus allemaal omdat je met het ge-core-unlock de sensors in de cores uitzet.

Edit: Je was dus op dezelfde tijd een reactie aan het typen. Handig. Leest u dit maar door. Moet te vatten zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Orwell op 17-05-2010 21:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
quote:
Bij de 2 core komt de temperatuur niet boven de 55 graden.
Wat is met 2 cores het verschil tussen Core en CPU? Dat moet je weten. Tel dat bij je CPU Temp (van 70/71C) op, en je weet ongeveer wat je hoogste temperatuur in je cores is.

Dit dus allemaal omdat je met het ge-core-unlock de sensors in de cores uitzet.

Edit: Je was dus op dezelfde tijd een reactie aan het typen. Handig. Leest u dit maar door. Moet te vatten zijn.

Dit gaat mij even boven mijn pet, gooi blijkbaar wat begrippen door elkaar. Ga er een nachtje over slapen.

• Orwell
Je kan ook makkelijk doen en er een Cooler Master Hyper TX3 of een Arctic Cooling Freezer 64 op te zetten. Nog beter, een Scythe Mugen 2. Of nog wat beter: een Thermalright Ultra 120 Extreme.

Ben je gelijk van het hele gezeur af. Wel een beetje een simpele 'who cares' aanpak, het is eigenlijk ook wel handig om te weten hoe het nu allemaal werkt in die kast.

Verwijderd

Topicstarter
Kruist ook mijn gedachten.

• Matushki
  • Laatst online: 09-12-2025
Ik heb mijn phenom II 555 geunlocked van 2 cores naar 4 cores (op een Asus Crosshair Formula IV) (yeey!).
Vervolgens ook overclocked van 3.2 ghz naar 3.6 ghz., eh 3,8 ghz (muliplier x 19) Dit met een coolermaster hyper 212 plus cpu koeler (boxed stock cooler dus wel meteen vervangen). Unlocken kan prima met stock koeler, maar bij overclocken is het zeker beter om de stock koeler te vervangen.

De Phenom x2 555 processor wordt nu geidentificeerd als x4 B55 processor. Volgens mij is de 'B' aanduiding door AMD in gebruik voor Phenom's die zijn gericht op het business segment.

De temperatuur komt niet boven de 52c tijdens gamen (voor mij is een paar avonden stevig gamen genoeg om te testen of het spul stabiel draait). Erg leuke processor voor nog geen honderd euro!

[ Voor 4% gewijzigd door Matushki op 22-05-2010 20:18 . Reden: overclock is 3,8 ipv 3,6 ghz ]

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:24
ik zie hier een aantal koelers voorbij komen maar welk geheugen gebruiken jullie hierbij? want met ocz reapers past een hoop al niet.

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

• Matushki
  • Laatst online: 09-12-2025
MrDucky schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 10:46:
ik zie hier een aantal koelers voorbij komen maar welk geheugen gebruiken jullie hierbij? want met ocz reapers past een hoop al niet.
Ik heb het volgende geheugen, maar ik overclock nu alleen met de multiplier (Black edition X2 555):
Kingston ValueRAM - Geheugen - 4 GB : 2 x 2 GB - DIMM - 240-pins - DDR3 - 1333 MHz / PC3-10600 - CL9 - 1.5 V - niet-gebufferd - EUR 104.

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-01 14:21
MrDucky schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 10:46:
De Corsair H50 zal wel gaan passen zoals ik in een ander topic ook aangaf ;)

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Pagina: 1