74 GB Raptor of F3 1 TB in RAID0 als boot disk?

Pagina: 1
Acties:

• partyondude
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-01 15:47
Ik heb 2 F3 1TB HDD's in mijn systeem hangen, samen met een 74GB Raptor en nog een 1 TB F1.

Op dit moment doet de Raptor dienst als bootdisk, staat Vista x64 op. Moet eerlijk zeggen dat ik niet super onder de indruk ben van de snelheid van deze schijf. Daarnaast is er maar een 13GB vrij, ondanks 2x p/j een clean install loopt dat schijfje gewoon snel vol. Staan geen games op. Ik gebruik nu 1 F3, de andere is nog ongebruikt.

Geld voor een SSD heb ik nu niet, dus vraag ik me af of wat snelheidswinst kan boeken met het voorstel in de titel van dit topic.

Wie kan mij van advies voorzien?

Systeem:

P5E Deluxe
E8400
PC2 8500
CM Sniper
Raptor 74 GB
2x F3 1TB
1x F1 1TB
Vista x64

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:20

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik verwacht niet dat je veel gaat merken als je Windows 7 op een RAID0 set gaat zetten van die twee F3 schijfen. Een OS bestaat veelal uit veel kleine bestanden, hierbij is een lage toegangstijd meer van belang dan een hoge doorvoer snelheid.

De F3 hardeschijfen zullen de relatief oude(re) Raptor verslaan op doorvoersnelheid, maar heeft nogaltijd een betere (lagere) toegangstijd, tevens zal de toegangstijd door de (RAID controller) RAID0 set ook negatief beinvloed kunnen worden.

Overigens waar loopt de hardeschijf zo snel vol mee, als er verder geen aplicaties zijn geinstalleerd? Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat dit allemaal prefetching is.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

_Dune_ schreef op maandag 17 mei 2010 @ 10:44:
Overigens waar loopt de hardeschijf zo snel vol mee, als er verder geen aplicaties zijn geinstalleerd? Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat dit allemaal prefetching is.
WinSxS ;) Eet hier ook de helft op van de totale Windows-dir, ondanks dat ik gemiddeld maar 2 apps per jaar installeer ofzo.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• partyondude
Ik denk dat de Raptor vol loopt met toch wel een hoop kleine programmaatjes die erop staan.

Maar goed, als ik het zo lees valt er dus weinig winst te boeken als ik de 2 F3's als boot disk zou gebruiken? Dan ga ik ze denk ik in RAID0 zetten voor al m'n games. Waarschijnlijk evengoed zinloos, maar wil wel eens weten hoeveel sneller dat RAID0 nou eigenlijk is :P

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:20

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

partyondude, jij moet je zelf de vraag stellen WAT je sneller wilt, een hogere doorvoer snelheid bij b.v. copieren van grote bestanden of een lage toegangstijd wanneer veel kleinere bestanden worden aangesproken. :)

Bij Games waar grote MAPs (grote bestanden) worden geladen, dan kan een RAID0 set wel een voordeel bieden.

[ Voor 20% gewijzigd door _Dune_ op 17-05-2010 12:08 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• partyondude
Mja, ik snap wat je bedoelt.

Ik vind het opstarten niet zo heel erg snel gaan eigenlijk, het draaien van games gaat nu rap zat, zeker na de laatste 10.4 drivers voor m'n HD5870.

Dus vooral het opstarten en handelingen verrichten in Vista.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01 11:05
Wellicht ook een optie:
De raptor verkopen, een klein bedrag bijleggen, en alsnog een SSD kopen.
Als je echt een snel bootende pc wil dan zal je wel aan de SSD moeten gaan.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• partyondude
Heb dat maar gedaan, hier op tweakers voor een nette prijs een 8 maanden oude 80 GB Postville gekocht :)

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
EDIT: Niet gelezen dat je een SSD had gekocht, dat is inderdaad beter als een raptor :)

Ik heb 2x raptor 73 GB in raid 0.
Heb ook getest met 3x seagate 7200.11 1Tb in raid 0 maar het verschil is echt minimaal.
Als je moet kiezen zou ik toch voor de grotere schijven gaan, want de raptors lopen inderdaad zoals hier al wordt aangegeven snel vol.

Daarnaast heb je door de hogere data dichtheid en het grote cache geheugen ook weer voordeel.

[ Voor 11% gewijzigd door dutch_warrior op 19-05-2010 21:37 ]

• partyondude
Ja, ik denk dat ik de Raptor er nu uit ga knikkeren.

Heb dus straks als bootdisk een 80 GB Postville, 2x F3 1TB in RAID0 omdat ik anders er echt 1 over heb en nog een F1 1TB voor zooi :')

Dan is de Raptor in mijn ogen wat nutteloos geworden 8)7

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Een kleine kick maar dit topic past goed bij mijn vraag. Ik wilde een 7200RPM sata schijf kopen omdat mijn huidige hardeschijf echt de bottleneck van mijn systeem is (trage IDE). Hij is dus bedoeld als boot schijf.
Nu twijfelde ik eerst tussen de HD103SJ en de Seagate ST31000528AS (beide dus 7200rpm). Maar toen zei iemand tegen mij waarom ik geen raptor neem (een oude, bijvoorbeeld de WD740ADFD-00NLR1) En dan de andere schijf als data schijf te gebruiken of eventueel overige programma bestanden naast windows.
Maar als ik dat nu dus hier lees is dat niet meer zinvol?
Is het sowieso aan te raden om programma's te verdelen over 2 schijven?

Ik heb maar een beperkt budget, daarom kan het sowieso geen SSD worden en ook geen nieuwe en betere raptor. 2x een 1TB schijf voor RAID is ook te duur (en overigens ben ik nog nieuw met raid opstellingen, nog nooit uitgeprobeerd)
Afhankelijk van de prijs van een gebruikte raptor zou ik wel kunnen kijken voor 2 raptor schijven in raid + 1TB

Dus om het even samen te vatten. Wat kan ik het beste doen en waarom?
- HD103SJ (als boot en data partitie)
- ST31000528AS (als boot en data partitie)
- WD740ADFD-00NLR1 (boot) en een van de twee hierboven als data of data + overige programma's
- 2x een Raptor schijf in raid (raid0 denk ik dan?) en nog een aparte schijf voor data

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Uiteraard zijn raptors nog zinvol en SSD's hebben ook minpunten.

Eén of meerdere raptors als OS schijf is altijd sneller dan zo'n 1GB schijf. Dit omdat raptors zo ontworpen zijn dat ze snel de leeskop kunnen verplaatsen. (2-3 keer zo snel als een reguliere 7200rpm-er.) En dat is wat vooral belangrijk is bij het opstarten van computers/programma's.
Uiteraard zijn 2 raptors in raid sneller dan één.

Ik ben altijd zeer tevreden geweest over mijn WD740ADFD. En vergleken met de Vertex2 SSD die ik nu heb merk ik niet zo heel veel verschil. Het verschil Raptor vs 7200rpm-schijf is groter dan SSD vs Raptor.

Overige programma's zou ik op de raptor zetten, zeker games (69 GB puur voor OS en alle programma's is best veel hoor, gewoon af en toe troep opruimen). Echter als laadtijd niet belangrijk is en het progrmma neemt veel plaats in dan op de niet raptor zetten.

Regelmatig (1x per maand) defragmenteren doet wonderen, al helemaal als je een programma als PerfectDisk gebruikt.

• phoenix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 10:14
Ik kan me niet vinden in bovenstaande post; ik heb ook een WD740ADFD en een OCZ Vertex (1) van 60GB. Booten vanaf de SSD gaat veel sneller. Je zult juist tussen de WD740ADFD en een recente 7200rpm schijf weinig verschil merken, maar dit komt omdat die Raptor gewoon verouderd is.

Met 2 Raptors in RAID 0 gaat de access time een klein beetje omhoog en daarmee dus ook het voordeel van de Raptor. De doorvoersnelheid is dan wel beter maar dan kan je net zo goed een nieuwe 1 of 2 TB schijf halen.

Mijn advies is dus een SSD halen. Het is het geld waard. Als het alsnog te duur is, dan een 1 TB schijf zoals je in je post beschrijft.

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:29
Ik had voorheen 2 samsungs F3 500GB schijven in raid 0, en dan 2 partities. Een partitie was dan voor Windows (200 GB) en de andere partitie voor data. De performance ten opzichte van een enkele schijf viel me toen erg tegen. Programma's starten op een enkele hdd soms sneller dan mijn raid 0 setup.

Later heb ik een Intel Postville ssd gekocht als bootdisk, en ik wil nooit meer een ouderwetse hdd als bootdisk. vanaf de POST binnen 15 seconden in windows 7 (welkom staat ongeveer 1 seconde in beeld) en vanaf dan kun je alles meteen starten, zonder dat je hoeft te wachten tot alles ingeladen is.
Pagina: 1