Als je bedoelt de programma's die van Windows zoiezo bekeken worden tijdens het opstarten aka de boot files in Windows 7 dan is er eigenlijk 1 antwoord, deze zijn niet automatisch te defragmenteren omdat deze locked staan indien het Windows OS al is opgestart.
Er zijn wel programma's die wel de mogelijkheid om deze (system) files te deframenteren. Ik zou dan bijvoorbeeld kijken naar
Perfectdisk 11 Professional deze bied te mogelijkheid om de MBR, Metafiles en Systemfiles tijdens het opstarten van Windows te defragmenteren.
Verder is het natuurlijk met (Live) ERD CD's o.a. Hiren's BootCD ook mogelijk als je bijvoorbeeld Mini WinXP hiervan gebruikt terwijl de normale HD door het OS niet gebruikt wordt, dan defragmenteren de standaard defragmentatie programma's (bv. Defraggler als je die gewoon van USB laad) ook de MBR, Metafiles en Systemfiles maar zoals eerder aangegeven deze kunnen niet gedefragmenteerd worden zolang Windows zelf is geladen.
Als zoals de post boven mij is aangegeven de gewone defragmentatie uitvoert dan worden vrijwel alle files al gedefragmenteerd voor die 0.2 tot 1.5 sec vermindering die de toegevoegde waarde (en alleen bij opstarten te merken is) is door het defragmenteren van de boot/system/meta files. Wil je daar extra geld voor uitgeven of je PC opstarten met een (Live) ERD CD om de zoveel tijd maar die keuze laat ik aan jezelf.
Verder houd Windows 7 zichzelf aardig gedefragmenteerd voor zover ik kan merken zelfs zonder dat je defragmenteerd. Als ik eens in de 1.5 maand defragmenteer is zelfs op m'n systeem schijf de fragmentatie niet eens 5% (80% van de tijd zelfs maar 1%). Plus het feit dat Windows 7 de pagefile al gedefragmenteerd houd haalt al een heel stuk van de benodigheid van het defragmenteren van boot/system/meta files weg.
Ik draai zelf op Windows 7 Professional 64-bit.
[
Voor 31% gewijzigd door
Starke op 17-05-2010 11:00
. Reden: extra info ]