Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaaksken
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-01 08:04
Daar ik sinds 1998 ongeveer alle linux distro's uitgeprobeerd heb, wil ik beginnen met een linux from scratch project. Zijn er tweakers die hier ervaring mee hebben? Ik heb een degelijke ervaring met het compileren van packages en tot nu toe ben ik nog niet op erg grote problemen gebotst, maar het valt me op dat de handleiding van LFS op veel vlakken onduidelijk is, zelfs voor die hard linux gebruikers die een dergelijk project voor de eerste maal starten.

Tweakers die deze procedure al eens doorlopen hebben: hoelang heeft het jullie gekost om een draaiend systeem op poten te zetten? Zijn er zaken die je kan aanraden voor mensen die aan een LFS project beginnen of middenin een installatie zitten?

De voordelen van LFS lijken mij weelderig: efficiente code, een betere kennis van linux en de voldoening van een zelfgecompileerd OS te hebben lopen. De keerzijde is echter de hoge instapdrempel en het feit dat succes niet gegarandeerd is (en je dus veel tijd kan verspelen). Aangezien meer zielen ook meer vreugde maken denk ik dat het zinvol is om tips en installatie-ervaringen te delen, vooral aangezien een mislukte installatie toch wel een serieuze domper op de pret kan zetten.

Bij deze dus graag tips, trucs, weetjes, ervaringen en meer over LFS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Tijd die het de eerste keer kost: week
Tijd die het de tweede keer kost: weekend

Als je die tijd niet hebt, lekker Gentoo draaien.

LFS is vooral een project om bekend te raken met de Linux bestandsstructuren, hacken rond cross-compilers en wat er allemaal verder bij komt kijken als je een eigen distributie maakt. Ook uitermate geschikt als je wat met embedded systemen wil doen, LiveCDs etc.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07 23:56
Als je idd al twijfeld lekker niet doen. Basically wat je uiteindelijk draait is gewoon Gentoo maar dan zonder package manager.
Wil je echt zelf met de hand bij gaan houden wat de laatste release is van 'wazug pakket' en andere meuk die je 'along-the-road' hebt geinstalleerd?

Ga lekker voor Gentoo/Arch/Sourcemage en veel plezier ermee. Zelfde 'efficientie' alleen ff miljoen keer makkelijker te onderhouden. Gooi op Gentoo (geen ervaring met de andere) lekker de ~x86 of ~amd64 aan, via Layman rechtstreeks van SVN compilen... hoppa bleeding edge systeem dat eens in de zoveel tijd *compleet* breekt en je weer 2-3 dagen aan't kloten bent voordat 't werkt...
maar is wel leuk :)

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mij ooit bezig gehouden met LFS op een P2 350MHz. (Jup...).
Dat is intussen al vele jaren geleden, maar dit is me ervan bijgebleven. (+ = positief en - = negatief)

+ : als je het handbook ook echt leest dan leer je wel wat over hoe de onderliggende componenten van elkaar afhangen
- : je leert niet zoveel als ze je beloven (en toen had ik zelf nog zeer weinig linuxkennis)
- : je moet vaak mini-scriptjes kopieren uit het handboek die meerdere regels lang zijn. Copy/paste hoef ik niet te leren
- : het duurt allemaal verschrikkelijk lang. Op een moderne PC zal het wel beter zijn, het blijft veel werk
- : van wat gcc output te zien voorbij scrollen word je geen hacker maar een klant bij de opticien
- : geen package manager default
- : na installatie heb je een volledig kaal OS

Ok ja een Gentoo installatie heb je ook een kaal OS, maar dankzij portage kun je wel met één commando Gnome/KDE/whatever gaan emergen.

Extra tips en trucks heb ik niet, als je er toch aan zou beginnen, volg dan het handbook en sla geen enkele stap over. Als ze zeggen dat je een patch moet uitvoeren, doe dat dan ook.

Als je er de tijd voor hebt, ik was toen nog student, dan stel ik voor dat je gewoon het handbook eens doorneemt zonder effectief alles te gaan doen want dat is te tijdrovend. En als je perse een sourcebased distributie wil dan kan ik je Gentoo aanraden. Met Arch en Sourcemage heb ik (nog) geen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaaksken
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-01 08:04
In ieder geval al enorm bedankt voor de input. Ik begrijp dat er veel gemakkelijkere manieren zijn om een werkend OS te installeren, maar de insteek is eigenlijk om eens het werk zelf te doen ipv een packagemanager alles voor mij te laten doen.

Aan compilatie-ervaring ligt het niet, in het verleden heb ik bv. al de kde omgeving van source gebouwd. De handleiding volgen is inderdaad een must, en deze is bij momenten zelfs verwarrend opgesteld, maar tot nu toe ben ik nog geen noemenswaardige problemen tegengekomen (maar heb dan nog maar enkel binutils en gcc gecompileerd voorlopig).

Het verbaast me een beetje dat er zo weinig tweakers met LFS bezig zijn, het is natuurlijk tijdrovend en door een handboek te volgen ga je natuurlijk geen expert overnacht worden, maar het is wel dé tweakdistributie bij uitstek. Het wordt pas tijdrovend als er zich compilatiefouten voordoen, en op dat vlak doet het werken met een handboek mij wat denken aan het navigeren zonder gps met een afgedrukte wegbeschrijving: als alles goed loopt is er geen probleem maar zodra er een item niet overeenstemt is het handboek waardeloos. Vandaar dat ik hier kom aankloppen; in het geval dat er een onverwachte omleiding is, is het altijd handig om aan een voorbijganger de weg te kunnen vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb een tijdje LFS gedraaid (denk zo rond 2002, was net nadat Mandrake 8 uitgekomen was). Op een bepaald moment werd ik het echter wel zat om zelf upgrades en dependencies uit te zoeken, dus toen ben ik over gegaan op een distributie die iets van het werk uit handen nam (in dit geval Gentoo).

Als je tijd over hebt is het wel leuk om eens te doen, maar ik kan het niet echt aanraden als 'dagelijks' OS. Het was leuk om eens te stoeien met alternatieven voor bijvoorbeeld init, maar dat kan ook met een willekeurige distributie in een VM/op een andere partitie. En daarmee ben je niet eerst bezig met het compileren van een basis systeem.

Voor wat betreft de efficientere code, daar kun je gewoon Gentoo (of andere genoemde alternatieven) voor gebruiken. En dan nog is er de vraag of het zin heeft tegenover een i686 distributie, waarop je altijd nog een (langzaam) programma/library zelf met meer (specifiekere) optimalisaties kunt compileren.

Of je er een betere kennis van Linux van krijgt hangt heel erg af van hoeveel je er zelf in steekt. Als je blind de handleiding copy/paste steek je er weinig van op, als je probeert te begrijpen wat er gebeurt is er wel wat te leren. Die kennis kun je ook oppikken door eens een shellscriptje te maken om wat te automatiseren, of door eens een cvs versie van een programma in je homedir te compilen etc, etc.

De voldoening van een helemaal zelfgecompileerd OS is aardig, maar biedt weinig soelaas als je na 12 uur X compilen erachter komt dat je een foutje gemaakt hebt in de configuratie, en dat het nog eens 12 uur gaat duren. Gelukkig kon je GoT op met Lynx.

Al met al klinkt dit wellicht een tikje negatief ten opzichte van LFS, maar zo is het niet bedoeld. Ik vind wel dat qua opbrengst versus geinvesteerde tijd LFS er mijn inziens slechter vanaf komt dan alternatieven. Als je echter de tijd hebt... :)

Een paar tips:
  • Zo'n beetje het eerste wat ik installeerde na LFS was Lynx en screen.
  • Er is ook een 'Beyond Linux From Scratch' met een zelfde soort handleiding voor het installeren van verdere programma's.
  • Ook waren er 'hints', met aanwijzingen voor het installeren van programma's die niet in BLFS zaten, (toendertijd) bijvoorbeeld Mozilla. In die hints stonden build tips, en links naar patches die nodig waren voor succesvolle compilaties.
  • Ik gebruikte Stow om geinstalleerde programma's enigzins gescheiden te houden.
  • Maak een lijstje waarin je opschrijft hoe je problemen waar je tegen aan liep hebt opgelost.

Op welke vlakken vind je de LFS handleiding onduidelijk? Mijn ervaring was dat zolang je letterlijk de (stable, niet cvs ofzo) handleiding volgt, er niets fout kan gaan. Als je daarentegen wat ging spelen met nieuwere versies van programma's kon je nog wel eens ergens tegen aanlopen.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

Pagina: 1