Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mede-auteur:
  • ari
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-07 19:59

ari

Ik heb de cpu (P4 3.0 HT) cooler vervangen omdat de cpu met de oude cooler idle op 61 graden stond. Ik startte de pc met de nieuwe cooler, de fan draait maar zodra Windows XP opstart stopt de fan. Ik heb de pc direct uitgezet, ik durfde niet lang te wachten.

Bestaat de kans dat de fan later weer draait of betekent dit een defect? Hoe lang zou je moeten wachten om dit te testen? De cooler en de cpu komen uit mijn oude pc waarvan de mobo stuk ging, toen draaide de fan normaal!

Groet
Ari

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
staat er een fancontrol optie in je bios aan?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

sja ik heb wel pc's gezien waar de cpu fan idd maar af en toe aan gaat.

dus ja de kans bestaat, wat voor temps heb je ?
zolang je de koelplaat fatsoenlijk vast kunt pakken met je blote vingers zal er weining gebeuren

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, helaas niet, ik kan het althans niet zien, het is een hp-compaq mobo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De temps die ik heb is rond 61C in idle, ik vind het erg hoog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-07 12:36

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

P4's hebben thermische beveiliging toch? Dat als ze overhitten dat het uitvalt. En sowieso moet eerst de heatsink flink opwarmen voor je dergelijke problemen krijgt. Laat het nou gewoon es een keertje goed heet worden, en dan pas uitzetten. Kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:51
61 in idle is niet hoog voor een P4. De Prescott serie staat erom bekend snel warm te worden met daarbij hoge temperaturen.

Zelf heb ik een P4 3,2 HT Prescott en deze is in idle zo rond de 53 graden bij het opstarten. Bij load schiet hij al snel naar boven de 80. Als ik fanspeed moet geloven is mijn core 147 graden bij normaal huis, tuin en keukenwerk.
Hij werkt al sinds 2004 zeer stabiel en het is zeker van 2 jaar geleden dat ik deze temps al weet en nog nooit problemen gehad.

Zoek maar eens op GoT naar P4 en Prescott, dan vind je er genoeg over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het punt is dat mijn oude cooler bleef langzaam draaien als de cpu koud was, dat verwacht je maar stoppen verwacht je niet, daarom durfde ik ook niet te wachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:29

Umbrah

The Incredible MapMan

61 is een vrij normale temperatuur voor die ouwe CPU's. Als hij met de fan uit of laag op die temperatuur blijft, dan zal ik er niks aan doen. Dit klinkt namelijk als software matige (een programma of je BIOS) fan-besturing. Als hij gaat draaien als de CPU boven een bepaalde temp komt (80 is hoog maar nog steeds functioneel voor die heethoofd prescott's), dan zal ik er geen probleem van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:29

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Ik denk dat je moederbord het voltage voor de cpu fan flink omlaag haalt en dat jou nieuwe koeler net niet kan draaien op dit lage voltage. Heb zelf ooit zoiets meegemaakt met een 120mm fan die ik op de cpu_fan aansluiting had zitten, deze stopte gewoon met draaien terwijl als ik er een 80mm opzette hij heel traag ging draaien i.p.v. uitging (weet niet meer wat voor type moederbord/bios dit was).

Ik verwacht dan ook dat je hem of op handmatig moet zetten of dat je in de bios de steppings kunt veranderen.

Succes verder hiermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus 80 is nog steeds functioneel! Hoe hoog kan ie dan gaan? ik bedoel dat het niet gevaarlijk wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sterker nog, de fan die stopt verbruikt 0.44 A maar de ene die nu erin zit en niet stopt verbruikt 1.20 A, allebei natuurlijk 12 V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Stroomverbruik heeft niks te maken met start-voltage :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar Sebastius, kan dan dat de reden zijn? lijkt me sterk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-07 11:52
sluit de ventolator anders eens op een molex aan, dan zal hij altijd voluit draaien :) lekker koel
en als het wat te lawaaig is dan zet je er een fanmate tussen of een werstandje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En wat is een molex? Je zou natuurlijk ook een dimmer kan gebruiken! maar dan weet je niet of je van de volledige snelheid kan profiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 17 mei 2010 @ 16:58:
En wat is een molex? Je zou natuurlijk ook een dimmer kan gebruiken! maar dan weet je niet of je van de volledige snelheid kan profiteren.
http://www.google.nl/imag...urce=og&sa=N&hl=nl&tab=wi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-07 11:41
Verwijderd schreef op maandag 17 mei 2010 @ 16:58:
fanmate van zalman(?) ertussen hangen....( zogenaamde "dimmer" wat jij dus zegt... potmeter die voltage regelt en dus kan je wel volledige snelheid hebben)

of
7volt molex adapter maken (5+12v=7V) zodat de fan op 7 volt blijft draaien..

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-07-2016

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Het kan zijn dat het moederbord 4 pins "PWM" aansluitingen heeft. De fan zal op den duur wel gaan draaien maar dan op volle snelheid. Maargoed, google maar even op PWM.

En je kan de kast even open laten en kijken of de fan op den duur gaat draaien... toch?

LED staat toch voor Licht En Duurzaam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Verwijderd schreef op zondag 16 mei 2010 @ 22:44:
Maar Sebastius, kan dan dat de reden zijn? lijkt me sterk!
Ja dat kan. Als de PWM effectief te weinig spanning geeft dan kan een ventilator misschien niet starten.
Pagina: 1