[Mobiele App] Cross platform programma

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor een opdracht moet ik een applicatie maken die de accelerometer van de gsm uitleest en vervolgens deze data doorstuurt naar de computer (waarschijnlijk via BlueTooth). De applicatie moet op zowel Symbian based (liefst vanaf 3e versie) als op de BlackBerry, Windows Mobile en de iPhone kunnen draaien.

Nou is mijn vraag of iemand ervaring heeft met het ontwerpen van een applicatie voor verschillende platformen. Voor zover mij nou duidelijk is geworden na tig rondjes googlen, is er weinig software die voor alle OS'n werkt. Heeft er iemand tips over een dergelijk programma of zal ik mij toch echt voor elk OS in de SDK moeten verdiepen? Hierbij heb je bij Nokia, waar ik op dit moment het meeste mee heb gestoeid, verschillende talen en omgevingen, dus verschillende SDK's. Hierbij kun je bij de ene eenvoudig de sensor uitlezen en bij de andere weer eenvoudig een GUI maken.

Dus mijn vraag: Kan iemand tips geven omtrent een goeie ontwerpomgeving?

(Ik weet niet of ik deze vraag in de goeie afdeling heb gepost)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Dat is een behoorlijke requirement. Dat wordt dan sowieso C++, omdat dat op alle platformen wordt ondersteunt behalve BlackBerry geloof ik.

Het logische is dat je een soort framework voor je applicatie maakt, waarbij je de functies die je nodig hebt kan aanspreken zonder dat het boeit wat de achterliggende implementatie is. Een soort wrapper voor de achterliggende OS calls. Daar bouw je je applicatie op. Daarna kan je voor ieder OS een aparte implementatie voor de wrapper maken. Je hebt dan ook het voordeel dat je applicatie goed unittestable is, omdat je kan bijvoorbeeld ook een unittest wrapper kan maken.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:35
Met Titanium kan je cross-platform apps maken. Je kan daarmee ook de accelerometer ook uitlezen.

http://www.appcelerator.com/

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp_Lex
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:56
Op welke "baseline modellen" telefoons moet de software kunnen draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
ZpAz schreef op zondag 16 mei 2010 @ 19:21:
Met Titanium kan je cross-platform apps maken. Je kan daarmee ook de accelerometer ook uitlezen.

http://www.appcelerator.com/
BlackBerry support is echter beta, en ik zie niets over Windows Mobile staan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:40

voodooless

Sound is no voodoo!

Los van al dit: je mocht toch geen iPhone apps meer maken met applicaties die indirect iphone code genereren :? (in ieder geval die apps niet aanbieden via de store)

[ Voor 19% gewijzigd door voodooless op 16-05-2010 20:42 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Met Qt heb je in ieder geval al ondersteuning voor Symbian en Windows CE/Mobile (en Maemo). En met Qt Mobility kun je de accelerometer uitlezen.

Er is wel een project om Qt op de iPhone te krijgen, maar ik weet niet in hoeverre dat al bruikbaar is.

edit:
Hoewel ik net zie dat de Sensors API van Qt Mobility niet volledig af is, of niet beschikbaar is op de platformen die voor jou interessant zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door _Squatt_ op 16-05-2010 20:59 ]

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp_Lex
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:56
Je zou bijvoorbeeld ook een kijkje kunnen nemen naar Java ME JSR-256 Mobile Sensor API.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

_Squatt_ schreef op zondag 16 mei 2010 @ 20:56:
Er is wel een project om Qt op de iPhone te krijgen, maar ik weet niet in hoeverre dat al bruikbaar is.
In hoeverre staat Apple toe dat je van zo'n framework gebruik maakt?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-09 21:03
Het boeit niet of Apple het toestaat. Ik verwacht niet dat de TS met deze app echt de app store in wil, dus wordt de app niet gereviewed, dus maakt het niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Je hebt misschien gelijk, maar het is een opdracht. En of het nou een test is of voor school, het is beter om het in één keer goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De applicatie moet de store verder niet in. Het moet alleen lokaal op de telefoon gezet kunnen worden en daar worden gebruikt. Verschillende omgevingen hebben de Sensor API's nog niet af, dus dat werkt niet makkelijk.

Ik zie bijv. ook dat je in CS5 nu een app voor Apple kan maken, maar deze functie wordt voor zover ik weet ook niet verder ondersteund. (Een licentie voor Apple is trouwens geen probleem). In Flash zou je ook voor de andere systemen (Flash Lite) verschillende dingen kunnen maken, maar ook hiermee kun je niet alle telefoons voorzien.

De applicatie moet op de huidige generatie telefoons draaien, zoals de HTC's, Nokia E75/ N97, etc.

Ik zal morgen eens naar Titanium kijken. Qt heeft waarschijnlijk ook weer net te weinig opties om het goed te kunnen gebruiken voor deze toepassing.

Ik ben al een tijdje niet meer in de C-code gedoken, dus natuurlijk heb ik liever een 'eenvoudigere' omgeving, maar als het moet, dan moet het =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:41

Roytoch

Nietes

Titanium schijnt nog wel te mogen. Het ging specifiek over de oplossing als CS5. Althans, ik heb hierover een mailtje gehad van de studio achter Titanium.

Welles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Je zou ook eens kunnen kijken naar PhoneGap.

Aangezien dit gewoon een veredelde webbrowser is met een API eromheen gebakken, kun je ook makkelijk aanpassingen hierop doen en makkelijk porten naar andere toestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb naar PhoneGap gekeken, maar hiervoor heb je bijv. voor Symbian weer een omgeving nodig om een Webapplicatie te maken. PhoneGap kan deze alleen omzetten naar een losse applicatie. Voor Symbian ondersteunt deze trouwends alleen 5e editie Symbian en geen 3e editie, terwijl deze nog wel op veel telefoons voor komt. Ik ben dus bang dat deze niet gaat werken.
Pagina: 1