VPN vragen - ervaringsdeskundigen gezocht

Pagina: 1
Acties:
  • 907 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Lezers,

Ik ben nu al 'n paar uur mezelf aan het verdiepen in de wondere wereld die VPN heet, maar een aantal punten zijn me niet duidelijk.SSL VPN is me duidelijk en ook open VPN, maar het volgende niet:
  1. Wat is het verschil tussen ethernet VPN en IP VPN?
  2. Wanneer gebruik je E-VPN en wanneer IP VPN?
  3. maken deze verbindingen altijd gebruik van hardware-matige vpn devices en zit dit altijd verwerkt in een hardwaremaige firewall of router? of verschilt dit?
Ben al de hele middag aan het googlen en ipv dat het duidelijker wordt, wordt het onduidelijker. Daaorm hoop ik op uitleg van de ervaringsdeskundigen.

Alvast Bedankt!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2010 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerMooD
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 13:13
Nou, voor zover ik weet is ethernet-vpn gewoon een andere naam voor een VPN verbinding, net zoals IP-VPN dat is.

Het principe achter een VPN is dat je tussen twee devices een versleutelde "virtuele" communicatielijn aanlegt, die lastig af te luisteren is voor derden. Of je dit nu over ethernet of internet doet, het blijft gewoon een VPN verbinding heten.

VPN's kunnen zowel door hardwarematige appliances gemaakt worden, alswel door softwarematige suites. Elke pc is in staat een VPN verbinding op te zetten of te ontvangen.

Wikipedia: Virtueel Particulier Netwerk

[ Voor 9% gewijzigd door TigerMooD op 16-05-2010 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:43
E-VPN is een soort van merknaam voor een point-to-point Ethernetverbinding die door middel van MPLS (het wordt dan VPLS genoemd) al het verkeer versleutelt. Jij steekt op twee locaties twee glasvezeltouwtjes in je eigen switches, en voor jou is het dan alsof ze elkaar rechtstreeks zien terwijl eigenlijk de ethernetframes versleuteld over het net van de provider gaan (pseudowire).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:38

IEF

Why so serious?

Dit heeft niets met Professional Networking & Servers te maken.

De antwoorden hierop had je vast ook wel zelf kunnen vinden door wat te zoeken.

Als je weet wat een VPN is, dan lijkt het verschil tussen Ethernet of IP me duidelijk:

Met de ene variant heb je een virtuele ethernet interface aan beide kanten van de tunnel, met de andere heb je 'slechts' een virtuele IP interface.

Een toepassing van een Ethernet VPN boven een IP VPN is bijvoorbeeld als je een protocol wil gebruiken dat niet IP-based is.

Dit topic is gesloten.